خانهاخبار
اپیک گیمز به‌خاطر حذف فورت‌نایت از اپ استور از اپل شکایت کرد

اپیک گیمز به‌خاطر حذف فورت‌نایت از اپ استور از اپل شکایت کرد

شرکت اپیک گیمز، سازنده بازی محبوب فورت‌نایت، از سیاست‌های ضدرقابتی اپل که موجب حذف این بازی از اپ استور شده‌اند از کوپرتینویی‌ها شکایت کرد.
۱۳۹۹/۵/۲۵

دو روز پیش، اپیک گیمز اعلام کرد کسانی که ارز داخل بازی فورت‌نایت را به‌جای اپ استور و گوگل پلی به‌طور مستقیم از طریق این شرکت خریداری کنند ۲۰ درصد تخفیف می‌گیرند. ساعتی بعد اپل دسترسی به این بازی را مسدود کرد و به‌دنبال آن اپیک گیمز در بیانیه‌ای گفت که از این غول دنیای فناوری به دلیل اتخاذ سیاست‌های ضدرقابتی شکایت می‌کند.

در بخشی از دادخواست شرکت اپیک گیمز آمده است:

اپل به‌جای مدارا کردن با این شرایط سالم رقابتی و فراهم‌سازی مزایای بیشتر برای جلب مخاطبان اقدام به حذب Fortnite از روی اپ استور کرده است؛ یعنی کاربران جدید دیگر امکان دانلود این اپلیکیشن را ندارند و کسانی که قبلا آن را نصب کرده بودند، امکان به‌روزرسانی بازی را نخواهند داشت.

این شرکت همچنین اظهار داشت که حذف فورت‌نایت از فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل نمونه‌ای دیگر از اعمال قدرت بی‌حد و حصر اپل بر رقباست و از تلاش این شرکت برای حفظ صددرصدی انحصار اپلیکیشن‌های iOS در پلتفرم اختصاصی آن‌ها حکایت دارد. اپل هم در واکنش به این دادخواست بیانیه‌ای را صادر کرد که پیش‌تر درباره حذف فورت‌نایت از اپ استور منتشر کرده بود.

image

اپل در این بیانیه مدعی شد که دستورالعمل‌های اپ استور برای تمامی توسعه‌دهندگان به مساوات اجرا می‌شود و هدف آن حفظ ایمنی کاربران است. در ادامه این بیانیه آمده است:

اپیک یک دهه است که اپلیکیشن‌های خود را روی اپ استور منتشر می‌کند و از خدمات این اکوسیستم از جمله ابزارهای سودمند، سیستم‌های آزمایشی و قابلیت توزیع آن بهره‌مند شده است. اپیک به‌صورت آزادانه با شرایط و دستورالعمل‌های اپ استور موافقت کرده و خوشحالیم که آن‌ها به چنین موفقیت تجاری قابل توجهی در اپ استور دست یافته‌اند. این حقیقت که منافع تجاری این شرکت آن‌ها را به سمت تغییر سیاست‌ها سوق داده چیزی را درباره دستورالعمل‌هایی که سازنده این پلتفرم سالم و منصفانه هستند عوض نمی‌کند. ما تمام تلاش خود رامی‌کنیم تا با همکاری اپیک این نقض قوانین را برطرف کنیم و شرایط بازگشت فورت‌نایت به اپ استور را مهیا سازیم.

اسپاتیفای نیز با صدور بیانیه‌ای از دادخواست اپیک حمایت کرد. این غول بزرگ دنیای استریم موسیقی هم درگیری‌های طولانی‌مدتی با اپل داشته و حتی از این شرکت به خاطر سیاست‌های ضدرقابتی به اتحادیه اروپا شکایت کرده است. سخنگوی اسپاتیفای در بیانیه‌ای می‌گوید:

ما تصمیم اپیک گیمز برای ایستادن در برابر اپل و شفاف‌سازی پیرامون سواستفاده‌های این شرکت از جایگاه چیره‌ای که بر بازار دارد را تحسین می‌کنیم. رفتارهای غیرمنصفانه اپل مدت‌هاست که موجب زیان رقبا و ورود آسیب به مصرف‌کنندگان می‌شود. خطراتی که این سیاست‌ها برای مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان کوچک و بزرگ دارند بسیار زیاد است. اطمینان از فراهم‌سازی بستر رقابت سالم و منصفانه ضرورتی بااهمیت و با تاثیرات بزرگ و قابل توجه است.

اپیک گیمز شکایت خود از اپل را در دادگاه منطقه‌ای بخش شمالی ایالت کالیفرنیا ثبت کرده است. این شرکت خواستار پایان دادن به رفتارهای ضدرقابتی اپل و ایجاد شرایط مناسب برای رقابت در این پلتفرم است. تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، از اصلی‌ترین منتقدان کارمزد ۳۰ درصدی فروشگاه‌های اپل و گوگل است. او ماه گذشته در توئیتی نوشته بود:

اپل هیچ حقی ندارد که به صرف تولید تلفنی که مردم برای دسترسی به محتوای موردنظر خود از آن استفاده می‌کنند درصدی از درآمد شرکت‌ها را برای خودش بردارد.

کاربرانی که در حال حاضر فورت‌نایت را روی آیفون خود نصب دارند، همچنان می‌توانند به ادامه فصل سوم از چپتر دوم بازی بپردازند. با این حال، اگر مشکل بین اپل و اپیک ادامه پیدا کند، دیگر امکان دسترسی به فصل چهارم را نخواهند داشت. این شرکت پارودی تمسخرآمیزی از تریلر ۱۹۸۴ اپل برای مکینتاش را با نام Ninteen Eighty Fortnite منتشر و اپل را به برادر بزرگ‌تر داستان معروف جورج اورول تشبیه کرد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)