خانهاخبار
بررسی دوربین Huawei P40 Pro

بررسی دوربین Huawei P40 Pro

هوآوی P40 پرو یکی از قدرتمندترین دوربین‌های موجود در بازار تلفن‌های هوشمند است. در این مطلب نگاهی به ویژگی‌ها و عملکرد لنزهای مختلف دوربین این گوشی می‌اندازیم.
۱۳۹۹/۵/۲۲

دوربین هوآوی P40 پرو پیشرفته‌ترین دوربین حال حاضر هوآوی است که در جدیدترین پرچمدار این سری یافت می‌شود. P40 پرو از سخت‌افزارهای جدیدی استفاده می‌کند و هدفش این است که نه تنها از نسل قبلی خود بهتر باشد، بلکه بتواند در برابر اصلی‌ترین رقیب موجود در بازار یعنی گلکسی S20 الترا سامسونگ قد علم کند.

دوربین P40 پرو چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟

دوربین پی ۴۰ پرو نسبت به قبل چه ویژگی جدید و بهتری پیدا کرده است؟ اگر خلاصه بگوییم،  لنز اصلی دوربین پی ۴۰ پرو به‌لحاظ تئوری به خاطر استفاده از سنسور ۵۰ مگاپیکسلی جدیدش که سطح حساسی دو برابر بزرگ‌تر از پی ۳۰ پرو و میت ۳۰ پرو دارد، میزان ثبت جزئیات تصاویر عریض (۲۷ میلی‌متری) را افزایش داده است.

لنز فوق عریض این گوشی از همان سنسوری استفاده می‌کند که پیش‌تر در میت ۳۰ پرو استفاده شده بود و آن را به‌عنوان یکی از بهترین لنزهای فوق عریض می‌شناسیم. در نتیجه، انتظار داریم که عملکرد این لنز مشابه میت ۳۰ پرو باشد، اما در عین حال می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که شاهد بهینه‌سازی‌هایی برای این لنز باشیم.

در نهایت، لنز زوم پی ۴۰ پرو مشابه پی ۳۰ پرو لنزی ۱۳۵ میلی‌متری است. پی ۳۰ پرو زوم کوتاه‌تری داشت و به همین خاطر امتیازات پایین‌تری کسب کرد. کاربران معمولا عملکرد زوم را به‌لحاظ حداکثر توانایی زوم ارزیابی می‌کنند و ما هم معیار خود را بر همین مبنا قرار داده‌ایم.

تحلیل کیفیت تصویر

پیش از هر چیز بگذاریم تاکید کنیم که منظورمان از اصطلاحات پیش رو چیست:

  • پردازش تصویر: عملی نرم‌افزاری که کیفیت داده تصویری را افزایش می‌دهد.
  • فیلتر تصویر: عملی نرم‌افزاری که سبک زیبایی‌شناسانه عکس را تغییر می‌دهد.
  • تصویر زمینه: تخمینی کلی پیرامون آن‌چه که مشاهده می‌شود؛ شامل میزان تاریکی صحنه و صرفا به منظور فراهم‌سازی زمینه یا کانتکستی برای تصویر. این تصویر معیاری برای اندازه‌گیری کیفیت نیست.

سیستم ارزیابی حاضر مبتنی بر چهار زیرمجموعه انجام می‌شود: عکاسی روزانه، عکاسی شبانه، عکسی فوق عریض و عکاسی با زوم. این زیرمجموعه‌ها برآیندی کلی را به وجود می‌آورند که ساده و واضح است، ولی در عین حال اطلاعات دقیق‌تری را درباره کیفیت تصویری که توسط دوربین ساخته می‌شود ارائه می‌کند.

عکاسی روزانه

دوربین هوآوی پی ۴۰ پرو به‌صورت پیش‌فرض تصاویر را در رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی (معادل ۴۰۹۶ در ۳۰۷۲ پیکسل) ثبت می‌کند. رزولوشن کامل ۵۰ مگاپیکسلی فقط در حالت‌های عکاسی Pro و High Res در دسترس است که ما در این بررسی کاری به آن‌ها نداریم.

تولیدکنندگانی مثل هوآوی یا سامسونگ اخیرا حالت‌های رزولوشن کامل خود را در حالت تصویربرداری Auto تلفیق کرده‌اند. به نظر می‌رسد که بهترین روش برای پیاده‌سازی نرم‌افزاری همین باشد و توصیه ما هم همین است. از نظر آماری بسیار بعید است که کاربران عادی از حالت تصویربرداری Auto خارج شوند و به سراغ سایر حالت‌های تصویربرداری بروند.

دوربین پی ۴۰ پرو حتی در حالت ۱۲ مگاپیکسلی جزئیات بسیار بیشتری را در مقایسه با حالت ۱۰ مگاپیکسلی پی ۳۰ پرو به ثبت می‌رساند.

image

دوربین پی ۴۰ پرو از نظر ثبت جزئیات با تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۰ الترا قابل مقایسه است. با این حال، دوربین هوآوی فیلتر تصویر متفاوتی دارد، در نتیجه اگر از نمای نزدیک‌تر به تصاویر دقت کنید می‌توانید ببینید که بافت‌ها حالت طبیعی‌تری از خود نشان می‌دهند.

سامسونگ از زمان معرفی گلکسی اس ۱۰ از فیلتر شارپ‌کننده نسبتا قدرتمندی استفاده می‌کند که اختلالاتی را به تصویر می‌افزاید که در حالت ۱۲ مگاپیکسلی قابل مشاهده هستند. دوربین‌های هوآوی و سامسونگ هر دو، به‌خصوص در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو، سطح نویز پایینی دارند.

در بحث رنج پویای بالا (HDR) هیچ‌کدام از این دوربین‌ها در مقایسه با چیزی که از طریق چشم دیده می‌شود، عملکرد بی‌نقصی ندارند، ولی خروجی تصویر آن‌ها در نوع خود جذاب است. HDR یکی از قابلیت‌های دوربین است که معمولا با ورود به دسته‌بندی محصولات ارزان‌قیمت‌تر مشکل‌ساز می‌شود، چون این محصولات از سنسورهای ضعیف‌تری بهره می‌برند.

پی ۴۰ پرو در مجموع بهینه‌سازی‌های قابل توجهی نسبت به پی ۳۰ پرو دارد و کنتراست و HDR آن از میت ۳۰ پرو هم بهتر است. 

عکاسی شبانه

در صحنه‌هایی که چند منبع نوری وجود دارد و در عین حال ناحیه‌هایی با سایه به چشم می‌خورد، تکنیک‌ها و قابلیت‌های HDR دوربین اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پی ۴۰ پرو به‌لطف سنسور جدید خود درست مثل عکاسی در روز، نسبت به پی ۳۰ پرو و میت ۳۰ پرو، جزئیات بیشتری را در شب به ثبت می‌رساند.

image

خریداران این دستگاه تفاوت دیداری قابل توجهی را بین میزان روشنایی و کنتراست آن‌چه با چشم دیده می‌شود و آن‌چه توسط پی ۴۰ به ثبت می‌رسد مشاهده خواهند کرد، و این تفاوت حتی از میت ۳۰ پرو نیز بیشتر است.

دوربین پی ۴۰ پرو تقریبا عکس‌های شبانه را به عکس‌هایی تبدیل می‌کند که انگار در روز گرفته شده است. این مسئله بیشتر از آن‌که دستاوردی فنی باشد، حاصل انتخاب زیبایی‌شناسانه مهندسان هوآوی است. این تصاویر نویز بسیار پایینی دارند. کاربران می‌توانند انتخاب کنند که تصاویرشان چنین نتیجه‌ای داشته باشد یا ظاهر عادی‌تری پیدا کند.

کاهش نویز تصاویر شبانه به‌لطف فیلتر تصویر قدرتمند پی ۴۰ پرو ممکن شده که اگر به دقت تصاویر خروجی را بررسی کنید می‌توانید رد پای آن را در حذف یا معتدل‌سازی جزئیات ببینید. اگر قصد زوم کردن در تصویر را داشته باشید، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، اما در عین حال می‌تواند ظاهر طبیعی‌تری به عکس شما ببخشد.

عکاسی شبانه بدون HDR

دوربین‌های موبایلی بدون ایجاد تفاوتی فاحش در میزان کنتراست از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند و رویکرد هوآوی هم در پی ۴۰ پرو نمایش صحنه‌های روشن‌تر است. در طرف مقابل، سامسونگ سعی می‌کند صحنه را همان طوری ثبت کند که با چشم عادی دیده می‌شود.

مزیت رویکرد هوآوی این است که برخی از کاربران تصاویر متفاوت و جذاب را ترجیح می‌دهند و این استراتژی می‌تواند آن‌ها را به وجد بیاورد. منتها ایراد این روش این است که اگر بخواهید صحنه‌ای را به همان صورتی که دیده می‌شود به ثبت برسانید نمی‌توانید به راحتی چنین کاری را انجام دهید و ممکن است آن صحنه را برای همیشه از دست بدهید.

این مسئله اتفاق بغرنجی نیست و مشابه آن را قبلا در نسل‌های پیشین دیده بودیم. هوآوی در گذشته برتری سخت‌افزاری بزرگی نسبت به رقبا داشت و از این شکاف در جزئیات و کیفیت کلی دوربین لذت می‌برد. 

دوربین هوآوی نویز نسبتا کمتری نسبت به رقبا دارد زیرا از فیلتر کاهش نویز قوی‌تری استفاده می‌کند، ولی فیلتر کاهش نویز هم به‌نوبه خود به جزئیات تصویر، از جمله فرم اشکال و رنگ‌ها، آسیب می‌زند.

image

عکاسی دید در شب

عکاسی Night Vision یا «دید در شب» زمانی اتفاق می‌افتد که چشم شما به‌راحتی نتواند جزئیات و رنگ‌ها را ببیند. این‌جاست که فناوری وارد عمل می‌شود. هوآوی مبدع این نوآوری بوده و همچنان در آن پیشگام است.

دوباره باید تاکید کنیم که همه چیز به انتخاب و سلیقه خود کاربران بر می‌گردد.

عکاسی با زوم

ماژول ۱۳۵ میلی‌متری دوربین زوم پی ۴۰ پرو با سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی همراه شده که هدف آن بهینه‌سازی عملکرد زوم پی ۳۰ پرو (با ماژول ۱۳۵ میلی‌متری و سنسور ۸ مگاپیکسلی) است. خوشبختانه این سنسور اندازه بسیاری بزرگ‌تری دارد، در نتیجه می‌تواند بهتر عمل کند.

مقایسه این دوربین با پی ۳۰ پرو کمی پیچیده است؛ از یک سو، زوم پی ۴۰ پرو گاهی اوقات می‌تواند جزئیات بیشتری را به ثبت برساند چون رزولوشن بالاتری دارد و سیستم کاهش نویز آن سبک‌تر است. اما از سوی دیگر، سازوکار شارپ‌سازی «شبه-ابرزوم» این دستگاه می‌تواند به سوژه‌هایی مثل متون صدمه بزند، در حالی که در پی ۳۰ پرو چنین نبود. اگر به خروجی کار دقت کنید، این فیلتر می‌تواند در بافت سوژه‌هایی مثل پشت‌بام‌ها را اغراق کند.

در مجموع و چون صحت متون نسبت به حفظ بافت‌ها اهمیت کمتری دارد، قابلیت زوم پی ۴۰ پرو صرفا کمی بهتر از پی ۳۰ پرو ظاهر می‌شود اما توانایی‌های آن در بحث استفاده از حداکثر زوم از میت ۳۰ پرو (با زوم ۸۰ میلی‌متری) بسیار بیشتر است.

image
  
image

عکاسی فوق عریض

داده‌های داخلی نشان می‌دهد که دوربین فوق عریض پی ۴۰ پرو کمی ضعیف‌تر از میت ۳۰ پرو است، چون سنسور دوربین ضعیف‌تر شده و احتمالا کیفیت آن را پایین‌تر آورده است. با این حال، باید ببینیم که این اتفاق در عمل چه تاثیری بر خروجی تصاویر می‌گذارد.

دوربین فوق عریض پی ۴۰ پرو در بحث جزئیات از دو عامل مهم تاثیر می‌پذیرد. اول میدان دید باریک‌تر، و دوم اندازه بسیار بزرگ‌تر سنسور که آن را ۴ برابر بزرگ‌تر از دوربین فوق عریض آیفون ۱۱ پرو و ۲ برابر بزرگ‌تر از دوربین فوق عریض گلکسی اس ۲۰ الترا می‌کند.

عکاسی فوق عریض روزانه

 دوربین فوق عریض پی ۴۰ پرو از فیلتر تصویر قدرتمندی استفاده می‌کند که HDR و شارپی بالایی را به کار می‌بندد. بهینه‌سازی‌های این دوربین نسبت به میت ۳۰ پرو و پی ۳۰ پرو بهتر است زیرا محصولات قبلی هوآوی کنتراست خیلی زیادی داشتند که باعث می‌شد تصویر در مقایسه با آن‌چه توسط چشم دیده می‌شد بسیار تیره‌تر به نظر برسد.

زمانی که خورشید در قاب وجود ندارد، رنگ‌ها بهتر دیده می‌شوند و HDR بالا می‌تواند صحنه را غیرطبیعی جلوه دهد. بهینه‌سازی صحیح و متعادل HDR کار دشواری است.

image

عکاسی فوق عریض شبانه

دوربین فوق عریض میت ۳۰ پرو در تصویربرداری در محیط‌های کم‌نور از گلکسی اس ۲۰ الترا بهتر عمل می‌کند، اما سوال این‌جاست که عملکرد پی ۴۰ پرو چگونه است. با بررسی‌های متعدد می‌توان دریافت که کیفیت تصویر لنز فوق عریض پی ۴۰ پرو در محیط‌های کم‌نور، آن‌جا که تمرکز بر سخت‌افزار دوربین باشد، کمی ضعیف‌تر از میت ۳۰ پرو است.

به طور کلی، ثبت رنگ حالا حالت طبیعی‌تری پیدا کرده و دیگر خبری از آن هاله قرمز رنگ نسل‌های قبلی نیست. افزون بر این، اشباع رنگ و فیلتر کاهش نویز نیز شدت کمتری پیدا کرده است.

image

 

جمع‌بندی

دوربین هوآوی پی ۴۰ پرو یکی از قوی‌ترین سخت‌افزارهای موجود در بازار را در اختیار دارد و صرفا پایین‌تر از پی ۴۰ پرو پلاس قرار می‌گیرد. در نتیجه عجیب نیست که دوربین این دستگاه عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

پی ۴۰ پرو تغییرات قابل توجهی نسبت به پی ۳۰ پرو و میت ۳۰ پرو داشته است. بهینه‌سازی‌های رنگی این دستگاه خروجی دوربین آن را به اوج می‌رساند و بهینه‌سازی‌های HDR و کنتراست آن را نسبت به محصولات قبلی هوآوی در جایگاه بهتری قرار می‌دهد. البته بهتر می‌شد اگر حالتی با رزولوشن بزرگ‌تر از ۱۲ مگاپیکسلی در حالت Auto دوربین قرار می‌گرفت و به عکاسی روزانه پی ۴۰ پرو کمک می‌کرد، ولی هنوز این احتمال وجود دارد که روزی این قابلیت از طریق به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در اختیار پرچمدار هوآوی قرار بگیرد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)