خانهاخبار
با مشخصات فنی پردازنده Kirin 1020 بیشتر آشنا شوید

با مشخصات فنی پردازنده Kirin 1020 بیشتر آشنا شوید

چیپست 5 نانومتری کایرین 1020 هوآوی به زودی معرفی خواهد شد.
۱۳۹۹/۵/۱۳

تراشه کایرین 1020 را می‌توان اولین پردازنده تولید شده توسط هوآوی دانست که به معماری 5 نانومتری مجهز شده است. مطمئنا ساخت چنین قطعه‌ای با هزینه‌های بالایی روبرو است. در گزارشی که به تازگی منتشر شده، آمده است که با وجود بهره گیری اپل از معماری پنج نانومتری در طراحی چیپست A14 Bionic، اما هزینه طراحی و ساخت چیپست کایرین 1020 در مقایسه با محصول تولید شده توسط اپل بالاتر خواهد بود.

شخصی که با نام Mobile chip master در شبکه‌ اجتماعی چینی Weibo فعالیت می‌کند، به تازگی مدعی شده است که چیپست Kirin 1020 هوآوی که در ماه اکتبر به دنیای تکنولوژی معرفی خواهد شد، بر پایه معماری پنج نانومتری طراحی شده است و نسبت به تراشه A14 Bionic اپل که مراحل توسعه و ساخت خود را پشت سر می‌گذراند، از قیمت گران‌تری بهره می‌برد.

image

 

البته بد نیست بدانید که در شاخه معماری پنج نانومتری، تکنولوژی‌های زیر وجود دارند:

  • 5nm
  • +5nm
  • Enhanced 5nm

به این ترتیب هنوز مشخص نیست که مهندسان کمپانی هوآوی، کدام یک از فناوری‌های یاد شده را برای تراشه کایرین 1020 مورد استفاده قرار داده‌اند. همچنین گزارش شده است که Kirin 1020 هوآوی در مقایسه با A14 Bionic اپل از ابعاد بزرگ‌تری بهره‌مند بوده، اما نسبت به چیپست ARM جدید که روی مک بوک‌های آینده شاهد آن خواهیم بود، سایز کوچک‌تری را دارا است.

شخص یاد شده با نام Mobile chip master همچنین مدعی شده است که هزینه ساخت چیپست مبتنی بر تکنولوژی ARM اپل که به زودی اخبار بیشتری در مورد آن خواهیم شنید، در مقایسه با کایرین 1020 بیشتر خواهد بود. اما متأسفانه در این گزارش، هیچ گونه اشاره‌ای به قیمت‌ها آن ها نشده است. از آن جا که چیپست‌‌های تولید شده توسط HiSilicon در اختیار شرکت‌های دیگر قرار نمی‌گیرد، لذا پایین آوردن هزینه‌های ساخت امری شدنی به حساب می‌آید و به این ترتیب، طراحی و ساخت تراشه‌هایی با سایز و ابعاد بزرگتر برای شرکت‌های مختلف معضل بزرگی به حساب نمی‌آید.

image

 

هنوز در مورد عملکرد پردازشی و سرعت کایرین 1020 در مقابل A14 Bionic اطلاعاتی منتشر نشده است. اما سابقه تاریخی نشان داده است که هیچ کدام از تراشه‌های HiSilicon تا به این لحظه، قادر به رقابت با چیپست‌های اختصاصی اپل نبوده‌اند. برخی گزارشات حاکی از آن است که Kirin 1020 در مقایسه با کایرین 990 شاهد افزایش 50 درصدی در سرعت و عملکرد است. به این ترتیب باید منتظر بمانیم و ببینیم که این تراشه در مقایسه با اسنپدراگون 875 و اگزینوس 1000 چه عملکردی از خود نشان خواهد داد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)