خانهاخبار
نشریه IEEE فهرست زبان‌های برنامه‌نویسی برتر امسال را منتشر کرد

نشریه IEEE فهرست زبان‌های برنامه‌نویسی برتر امسال را منتشر کرد

نشریه IEEE Spectrum در جدیدترین گزارش خود فهرست 20 زبان برنامه‌نویسی محبوب امسال را منتشر کرده که در آن‌ها اسامی آشنای زیادی به چشم می‌خورد. اما یک غافل‌گیری 60 ساله هم دیده می‌شود.
۱۳۹۹/۵/۷

به‌گزارش نشریه مهندسی IEEE Spectrum، پایتون همچنان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیاست، اما کوبول دوباره امسال به محبوبیت بیشتری دست یافته چون قرنطینه و خانه‌نشینی خیلی‌ها را بیکار کرده و سیستم‌های دریافت حقوق بیکاری از این زبان استفاده کرده‌اند. در میان اسامی برتر فهرست IEEE مورد عجیبی دیده نمی‌شود و این فهرست نیز در مجموع مشابه فهرست سایر شرکت‌ها از جمله RedMonk، گیت‌هاب و Tiobe است.

طبق اعلام IEEE Spectrum، این نشریه برای ارزیابی‌های خود از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند، اما رده‌بندی پیش‌فرض آن‌ها از طریق محاسبه میزان تمایل اعضای معمولی IEEE نسبت به زبان‌های مختلف تهیه می‌شود. پس از پایتون که در رده اول قرار دارد، به‌ترتیب می‌توانیم به جاوا، سی، سی‌پلاس‌پلاس، جاوااسکریپت، آر، آردوئینو، گو سوئیفت و متلب اشاره کنیم.

رده‌بندی پارسال این نشریه نیز شرایط مشابهی داشت، با این تفاوت که زبان برنامه‌نویسی متلب بالاتر از گو قرار گرفته بود، و سی‌شارپ نیز در رده هفتمی به چشم می‌خورد که حالا نام آردوئینو دیده می‌شود. با این وجود، یکی از حذفی‌های شاخص این رده‌بندی تایپ‌اسکریپت مایکروسافت که انشعابی از جاوااسکریپت به حساب می‌آید و در رده‌بندی وب‌سایت استک اوورفلو به‌عنوان یکی از زبان‌های محبوب شناخته شده بود.

از دیگر زبان‌هایی که به فهرست ۲۰ زبان محبوب امسال راه پیدا کرده‌اند می‌توانیم از روبی در رده یازدهم و بعد به‌ترتیب دارت، اس‌کیو‌ال، پی‌اچ‌پی، اسمبلی، اسکالا، اچ‌تی‌ام‌ال، کاتلین، جولیا و راست نام ببریم.

image

عده‌ای ممکن است از قرارگیری آردوئینو در فهرست زبان‌های برنامه‌نویسی IEEE Spectrum تعجب کنند، ولی این نشریه معتقد است که آن‌ها رویکردی عملی را در تعریف زبان‌های برنامه‌نویسی در نظر گرفته‌اند. یکی از اعضای این نشریه می‌گوید: «کمال‌گرایان شاید بگویند آردوئینو زبان نیست بلکه پلتفرمی سخت‌افزاری است که با مشتقاتی از وایرینگ (Wiring)» برنامه‌نویسی می‌شود، و [وایرینگ] خود مشتقی از سی/سی‌پلاس‌پلاس است. ولی ما همیشه رویکردی عملی را در موضوع تعریف زبان‌های برنامه‌نویسی دنبال کرده‌ایم، و حقیقت این است که وقتی کسی به دنبال استفاده از میکروکنترلری می‌گردد که با آردوئینو سازگار باشد، معمولا عبارت «کد آردوئینو» را جستجو می‌کند یا کتاب‌هایی درباره «برنامه‌نویسی آردوئینو» می‌خرد، نه این که دنبال «کد وایرینگ» یا «برنامه‌نویسی سی» باشد.»

رده‌بندی امسال بر اساس ۱۱ معیار از ۸ منبع مختلف از جمله گیت‌هاب، CareerBuilder، گوگل، هکر نیوز، IEEE، ردیت، استک اوورفلو و توئیتر تنظیم شده است. یکی از نکات جالب توجه درباره رده‌بندی امسال حضور کوبول ۶۰ ساله‌ای است که فقط بر اساس معیار توئیتر در مقام هفتم محبوب‌ترین زبان‌ها قرار می‌گیرد. IEEE Spectrum حدس می‌زند که این اتفاق به‌دلیل استفاده از زبان کوبول در سیستم‌های دریافت حقوق بیکاری آمریکا در طول همه‌گیری جهانی ویروس کرونا باشد.

فهرست ۲۰ زبان برنامه‌نویسی محبوب IEEE از قرار زیر است:

  1. Python 100.0
  2. Java 95.3
  3. C 94.6
  4. C++ 87.0
  5. JavaScript 79.5
  6. R 78.6
  7. Arduino 73.2
  8. Go 73.1
  9. Swift 70.5
  10. Matlab 68.4
  11. Ruby 66.8
  12. Dart 65.6
  13. SQL 64.6
  14. PHP 63.8
  15. Assembly 63.7
  16. Scala 63.5
  17. HTML 61.4
  18. Kotlin 57.8
  19. Julia 56.0
  20. Rust 55.6

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

am caesar

۱۳۹۹/۵/۷
یا خدا، html که زبان برنامه نویسی نیست...