تست همراه اول

سرویس خبر
5 مرداد 1399 ساعت 22:56
2 نظر

 

با تویوتا پریوس 2020 بیشتر آشنا شوید

در این مطلب می‌خواهیم Toyota Prius 2020 را به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم.

پریوس از جمله محصولات تویوتا به حساب می‌آید می‌آید که به دلیل هیبریدی بودن، علاقه زیادی به محیط زیست دارد. اما این خودروی هیبریدی-بنزینی، برای افرادی که در مناطق کوهستانی و یخ زده زندگی می‌کنند، گزینه مناسبی به حساب نمی‌آید. اما تویوتا برای ورژن 2020 این خودرو، قابلیت‌های بیشتری را اضافه کرده است که کاربرد آن را برای افراد خریدار بیش از پیش خواهد کرد. بیایید با هم این ماشین جذاب را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

با یک بار پر کردن مخزن بنزین این دستگاه، شما قادر خواهید بود 93.34 کیلومتر معادل 58 مایل را بپیمایید که عددی فوق‌العاده هیجان انگیز به نظر می‌آید. بد نیست بدانید زمانی که با سرعت بالا مشغول رانندگی هستید، موتور هیبریدی از کار می‌افتد و این خودرو تنها با موتور بنزینی به مسیر خود ادامه می‌دهد. کاربرد اصلی چنین ماشین‌هایی در شهرها، زمانی که با ترافیک روبرو بوده و مجبور هستید تا مرتب روی ترمز فشار آورید و با سرعت پایین حرکت کنید، مشخص می‌شود.


 

بر اساس آماری که توسط EPA منتشر شده است، پریوس 2020 در محدوده‌های شهری با هر بار پر شدن باک بنزین، 83.68 کیلومتر (معادل 52 مایل) و در امکان خارج شهر، 77.24 کیلومتر (معادل 48 مایل) را پیمایش می‌کند. اگر میانگین آن ها را محاسبه کنیم، به عدد تقریبی 80 کیلومتر (معادل 50 مایل) می‌رسیم. روی کاغذ، این عدد (برای مدل AWD-e) در مقایسه با سایر نسخه‌های پریوس کمتر به نظر می‌رسد. به عنوان مثال حالت میانگین برای مدل L Eco پریوس روی عدد 90.12 کیلومتر (معادل 56 مایل) تخمین زده شده است.

قلب تپنده این خودرو را موتور 1.8 لیتری l4 تشکیل می‌دهد. در حالت نرمال، این موتور تقریبا مناسب به نظر می‌رسد. اما زمانی که بخواهید در شرایط سخت از آن استفاده کرده یا به عبارت دیگر رُسِ این خودرو با کشید، صداهایی مانند کار کردن یک ماشین سنگین از موتور آن خارج می‌شود. این صداها ناشی از ضرباتی است که به سینی کف خودرو وارد می‌شود تا باعث حرکت خودروی پریوس با نهایت قدرت شود.

مانند سایر خودروهای هیبریدی کمپانی تویوتا، Prius 2020 نیز با یک جفت موتور ژانراتور ترکیب شده است که قدرت 121 اسب بخاری و گشتاور 142 نیوتون متری را در اختیار شخصی راننده می‌گذارد.


 

موتور پریسو را نمی‌توان قوی‌ترین گزینه تولید شده در این شاخه به حساب آورد، اما برای استفاده روزمره گزینه مناسبی محسوب می‌شود. به کمک گشتاور الکتریکی، دور زدن و حرکت در سطح شهر با پریوس 2020 بسیار جذاب است. اما هنگام رانندگی در بزرگراه، قضیه کمی پیچیده‌تر می‌شود. چرا که این خودرو سعی می‌کند تا سرعت بالا را برای شما به ارمغان آورده و از طرف دیگر، برای تنفس نیاز به هوا خواهد داشت که این پروسه باعث ایجاد صداهای نسبتا بلندی می‌شود.

در مدل‌های All-wheel-drive پریوس، یک موتور کمکی در قسمت عقب خودرو نیز تعبیه شده که وظیفه رساندن قدرت به چرخ‌های عقب را بر عهده دارد. این موتور با توان 7 اسب بخار معادل 40 پوند فوت به کار خود ادامه می‌دهد. در رانندگی عادی و نرمال، این ترکیب کاملا یکپارچه است. شما هیچ گاه متوجه سیستم تمام چرخ متحرک نخواهید شد، اگرچه عملکرد آن کمی پیچیده و غیر متعارف است. موتور عقب در هنگام حرکت از حالت توقف، به لاستیک‌های عقب قدرت 2.68 متر بر ثانیه‌ای می‌دهد. پس از آن، تنها در شرایطی که به نیروی کششی اضافه نیاز داشته باشید، به کمک شما خواهد آمد و در سرعت‌های پایین تر از 20 کیلومتر بر ساعت، به کمک موتور اصلی می‌آید. به این ترتیب بدون هیچ گونه مصرف سوخت اضافه، زمانی که شرایط رانندگی ایجاب کند، فعالیت خود را به صورت خودکار آغاز خواهد کرد.

 

مدل‌های AWD-e پریوس از باتری هیدریدی نیکل فلزی با توان 6.5 آمپر ساعت بهره می‌برد که در مقایسه باتری‌های لیتیوم یونی از طراحی ساده‌تری برخوردار است. این تغییرات در شرایطی با دمای بالا، قدرت بیشتری را در اختیار رانندگان می‌گذارد. چرا که مدل‌های تمام چرخ متحرک اغلب برای مناطقی با با هوای سرد طراحی می‌شود.

عملکرد ترمز پریوس 2020 در نوع خود مناسب به نظر می‌رسد. اما در مقایسه با سایر خودروهای هیبریدی، آنچنان حرفی برای گرفتن نخواهد داشت. پدال ترمز در حالت عادی سبک است، اما زمانی که پدها و روتورها به یکدیگر نزدیک می‌شوند، عملکرد سیستم ترمز کمی خشن‌تر می شود. ارتباط میان این دو مورد در حالت معمول کمی نسبت به سایر خودروها پیچیده است، اما آنچنان که فکر می‌کنید وحشتناک نیست.

مانند تمامی خودروهایی که بر پایه پلتفرم TNGA طراحی شده‌اند، از سدان‌های تویوتا مانند کمری و آوالون گرفته تا خودروسهای SUV این شرکت، پریوس 2020 نیز به صورت کامل خود را با این سیستم وفق داده است. با وجود عبور از جاده‌های فجیع و پر فراز و نشیب، عملکرد شناور بدنه این خودرو هیچ گونه حرکتی را از کابین خودرو به راننده وارد نمی‌کند. در طراحی Prius 2020 از هیچ قطعه ارزان یا ناپخته‌ای استفاده نشده است.

پریوس خودرویی برای رانندگی حرفه‌ای نیست. لذا انتظار عملکرد فرمان مانند Porsche Cayman را نداشته باشید. اما فرمان پریوس در نوع خود بسیار سبک و راحت است و با همکاری رینگ‌های 15 اینچی، عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد. اگرچه ترکیب این موارد باعث شده تا مصرف سوخت این خودرو تا حد چشمگیری پایین بیاید، اما هنگام استفاده از آن‌ها حس می‌کنید که در حال کار با یک جسم چوبی سخت و بدون احساس هستید.

سیستم هشدار تغییر لاین روی تمامی مدل‌های پریوس 2020 قرار گرفته و از پلتفرم Safety Sense P تویوتا بهره می‌برد. اگر در حین رانندگی حواس‌تان نباشد و لاستیک ماشین روی خطوط برود، این ویژگی کمک می‌کند تا به سرعت به مسیر اصلی خود بازگردید. اما بر خلاف سیستم‌های دیگر، در پریوس 2020 با روشن و خاموش شدن ممتد چراغ مربوطه، به راننده اطلاع داده می‌شود. ترمز اضطراری با قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم کروز کنترل و صداهای بلند هشدار از جمله دیگر امکانات Prius 2020 به حساب می‌آید.


 

زبان طراحی فضایی و عجیب و غریب بدنه پریوس، روی نمای داخلی کابین خودرو نیز تأثیر گذاشته است. طراحی داشبود این خودرو به طرز اعجاب انگیزی انجام شده است و تقریبا می‌توان گفت که همه چیز را در روبروی دیدگان شخص راننده قرار می‌دهد. به این ترتیب میزان سرعت یا سایر موارد مربوط به خودرو روی قسمت مربوطه در پشت فرمان یا از طریق نمایشگر Head-Up به راننده نمایش داده می‌شود.

در مرکز قسمت داخلی خودرو، نمایشگری 7 اینچی دیده می‌شود که در زمینه جذب اثر انگشت یا گرد و غبار، از توانایی بسیار بالایی برخوردار است. این سیستم مجهز به پلتفرم سرگرمی کمپانی تویوتا است و به صورت کامل، از سیستم CarPlay اپل و Amazon Alexa پشتیبانی می‌کند. متأسفانه در این خودرو و سیستم پخش آن، اثری از اندروید اوتو (Android Auto) دیده نمی‌شود.

در قسمت زیرین نمایشگر، فضایی برای شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند در نظر گرفته شده که از تکنولوژی Qi پشتیبانی می‌کند. سنسور نقطه کور و هشدار ترافیک و سنسور پارک نیز از جمله دیگر قابلیت‌های پریوس 2020 به حساب می‌آید. گرم‌کن آینه‌های بغل و برف پاک‌کن‌های حساس به بارش باران هم برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

یک نکته آزار دهنده در مورد پریوس 2020، زمانی است که وضعیت فرمان را در حالت R قرار می‌دهید. اینجاست که صدای بوق آزار دهنده‌ای شروع به نواختن می‌کند. درست است که وضعیت فرمان در حالت R قرار گرفته است، اما مسلما راننده از این موضوع اطلاع خواهد داشت و معلوم نیست چرا طراحان کمپانی تویوتا، چنین سیستمی را برای Prius 2020 در نظر گرفته‌اند.

اگر به طرح غیر معمول آن توجه نکنید، فضای داخلی پریوس به اندازه کافی دلپذیر است که عمدتا از پلاستیک نرم با بافت درشت ساخته شده است. صندلی‌های جلو و عقب با روکش چرمی SofTex فوق‌العاده راحت هستند. همچنین فضای زیادی برای حمل بار وجود دارد. حجم صندوق عقب پریوس 2020 حدودا 1775 لیتر تخمین زده شده است که به دلیل سخت‌افزار AWD، حدودا سه لیتر از نسخه‌های دیگر کمتر است.


 

در نهایت اگر به خودرویی اهمیت می‌دهید که فوق‌العاده کاربردی و کم مصرف بوده و به همان اندازه مطمئن باشد و از طرف دیگر، مواردی مانند سرعت و زبان طراحی خودرو (از لحاظ زیبایی شناسی) برای شما اهمیت ندارد، به این ترتیب پریوس 2020 یک خودروی فوق‌العاده برای شما به حساب می‌آید.



  5 مرداد 1399
3204 بازدید
2 نظر
0.00
  0 رای
نظرات کاربران

در حال بارگذاری