خانهاخبار
هم‌بنیان‌گذار اپل به‌خاطر کلاهبرداری‌های بیت‌کوینی از یوتیوب شکایت کرد

هم‌بنیان‌گذار اپل به‌خاطر کلاهبرداری‌های بیت‌کوینی از یوتیوب شکایت کرد

استیو وزنیاک، هم‌بنیان‌گذار شرکت اپل، می‌گوید کلاهبرداران بیت‌کوینی با اسم از نام و شهرت او مشغول کلاهبرداری در یوتیوب هستند و این شرکت در این زمینه کاری انجام نمی‌دهد.
۱۳۹۹/۵/۵

بر اساس دادخواستی که در دادگاه عالی ایالت کالیفرنیا ثبت شده است، ظاهرا عده‌ای کلاهبردار با استفاده از نام استیو وزنیاک، هم‌بنیان‌گذار اپل، در حال بارگذاری ویدیوهایی در یوتیوب هستند. آن‌ها به کاربران می‌گویند که اگر به یک آدرس کیف پول خاص بیت‌کوین بفرستند، وزنیاک مبلغ ارسالی‌شان را دو برابر کرده و به آن‌ها برمی‌گرداند.

در این دادخواست آمده است: «یوتیوب جریان پیوسته‌ای از ویدیوهای کلاهبرداری و تبلیغاتی را منتشر کرده که به‌صورت کذب از تصویر و ویدیوی استیو وزنیاک و چند چهره مشهور دنیای فناوری استفاده می‌کنند، و از این راه تاکنون میلیون‌ها دلار کلاهبرداری شده است.» در پیوست این دادخواست تصاویر ویدیوهایی قرار داده شده که اعطای مبالغ ۵۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ دلاری بیت‌کوین توسط وزنیاک را تبلیغ می‌کنند. علاوه بر این، ظاهرا از چهره‌های سرشناس دیگری مثل ایلان ماسک، بیل گیتس و رابرت کیوساکی نیز استفاده شده است.

شاکیان این پرونده که استیو وزنیاک و ۱۷ نفر دیگر هستند، می‌گویند یوتیوب از این کلاهبرداری‌ها اطلاع دارد اما ویدیوها را از دسترس خارج نمی‌کند. در بخش دیگری از این دادخواست آمده است: «علی‌رغم شکایت‌ها و گزارش‌های متعدد کاربران برای خاتمه دادن به این کلاهبرداری‌های بیت‌کوینی، یوتیوب به‌طور مکرر از انجام چنین کاری سر باز زده یا آن را به تاخیر می‌اندازد. به دنبال ناتوانی مدعی علیه از انجام اقدام مقتضی و سوءرفتار آشکار در ترویج کلاهبرداری‌های سازمان‌یافته، شاکی وزنیاک صدمه دیده و همچنان در معرض صدمه‌ای جبران‌ناپذیر علیه شهرتش قرار دارد. [علاوه بر این] تاکنون میلیون‌ها دلار از کاربران یوتیوب، از جمله [سایر] شاکیان، کلاهبرداری شده است. شاکیان خواستار فرمانی هستند که به این رفتار ظالمانه یوتیوب مبنی بر میزبانی، ترویج و کسب درآمد از ویدیوها و تبلیغات کلاهبردارانه خاتمه دهد.»

سخنگوی یوتیوب در پاسخ به این اتفاق گفت: «ما سواستفاده از پلتفرم خود را جدی می‌گیریم، و به محض شناسایی نقض قوانین، از جمله در برابر کلاهبرداری و جعل هویت، به‌سرعت دست به کار می‌شویم.»

کلاهبرداری‌های بیت‌کوینی مدت‌هاست که در دنیای رمزارزها وجود دارد، اما از دو هفته پیش که هک بزرگ توئیتر اتفاق افتاد، این کلاهبرداری‌ها وارد فاز جدیدی شدند. حمله توئیتر به مهاجمان اجازه داد تا با دسترسی به حساب افراد سرشناسی مثل باراک اوباما، جو بایدن، ایلان ماسک، بیل گیتس، کانیه وست و مایک بلومبرگ بتوانند از کاربران کلاهبرداری کنند. هکرها به همین روش از کاربران خواستند تا با ارسال بیت‌کوین برای آن‌ها دو برابر مبلغ ارسالی پول دریافت کنند.

ما در مطلبی به گزارش‌های توئیتر پیرامون این اتفاق و وقایع پس از آن پرداختیم. جک دورسی، مدیرعامل این شبکه اجتماعی، درباره این حادثه نوشت: «همه ما از وقوع این اتفاق بسیار ناراحتیم. ما مشغول ارزیابی هستیم و زمانی که درک بهتری نسبت به اصل ماجرا پیدا کنیم، هرچه بتوانیم را با کاربران به اشتراک خواهیم گذاشت.»

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)