خانهاخبار
تاریخچه لپ‌تاپ‌های میت‌بوک هوآوی

تاریخچه لپ‌تاپ‌های میت‌بوک هوآوی

هوآوی از سال 2016 وارد بازار لپ‌تاپ‌ها شد و از برند میت‌بوک رونمایی کرد. این شرکت در طول این سال‌ها محصولات مختلفی را به بازار فرستاده که در ادامه نگاهی مختصر به سرگذشت آن‌ها می‌اندازیم.
۱۳۹۹/۵/۵

غول بزرگ دنیای فناوری که معمولا به خاطر تلفن‌های هوشمند و تجهیزات شبکه خود شناخته می‌شود برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ وارد بازار لپ‌تاپ‌ها شد. البته این شرکت در ابتدا تبلتی را معرفی کرد که از سیستم عامل ویندوز بهره می‌برد، اما در سال‌های بعد رسما به دنیای لپ‌تاپ‌ها پا گذاشت. ما هم در این مطلب قصد داریم به طور خلاصه نگاهی به سرگذشت لپ‌تاپ‌های سری میت‌بوک هوآوی بیندازیم. پس با جی‌اس‌ام همراه باشید.

Huawei MateBook 2016

اولین نسل از سری میت‌بوک هوآوی در رویداد MWC 2016 معرفی شد که در واقع تبلتی هیبریدی با کیبردی جداگانه بود. این محصول از نمایشگری ۱۲ اینچی استفاده می‌کرد که رزولوشن آن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل بود. با توجه به استانداردهای آن دوره، صفحه نمایش این دستگاه حاشیه‌های بسیار کمی داشت و به همین خاطر توانست توجهات زیادی را به سمت خود جلب کند.

قیمت نخستین میت‌بوک هوآوی ۶۹۹ دلار بود و ظاهری شبک و زیبا داشت که به کاربر اجازه می‌داد از این دستگاه در هر شرایطی استفاده کند. این محصول از نسل ششم پردازنده‌های Intel Core m-series استفاده می‌کرد تا پاسخگوی نیازهای کاربری متداول باشد. کرک اسکاگن، معاون ارشد و مدیرکل شرکت اینتل گفته بود: «اکنون زمان جذابی برای هوآوی است تا با میت‌بوک قدرتمند خود وارد بازار شود.»

میت‌بوک سال ۲۰۱۶ یک باتری لیتیومی ۳۳.۷ وات‌ساعتی داشت که به این دستگاه اجازه می‌داد ۹ ساعت با اینترنت کار کند یا ۲۹ ساعت پخش محتوا داشته باشد. این دستگاه از فناوری صرفه‌جویی در انرژی اختصاصی هوآوی استفاده می‌کرد تا بیشترین دوام را برای مصارف کاربران تجاری به ارمغان بیاورد. این باتری در عرض یک ساعت تا شصت درصد و ظرف دو ساعت و نیم به طور کامل شارژ می‌شد.

تبلت ۲ در ۱ هوآوی حداکثر ۸ گیگابایت رم LPDDR3 و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی SSD داشت. این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده بود که فن نداشت و به هیچ‌عنوان صدایی تولید نمی‌کرد. میت‌بوک هوآوی از حسگر اثر انگشت برخوردار بود تا در کمترین زمان ممکن قفل دستگاه را برای کاربر باز کند. ضخامت بدنه آن ۶.۹ میلی‌متر بود تا در دست گرفتنش راحت باشد.

یک سال بعد هوآوی سه محصول ویندوزی دیگر معرفی کرد که میت‌بوک E، میت‌بوک D و میت‌بوک X نام داشتند. میت‌بوک E محصول تبدیل‌شونده دیگری بود که هوآوی آن را به‌عنوان دستگاهی برای مصارف سازمانی بازاریابی کرد، اما مدل‌های D و X رسما شبیه سایر لپ‌تاپ‌های بازار بودند. 

Huawei MateBook E

میت‌بوک E از نظر ظاهری شبیه میت‌بوک سال ۲۰۱۶ بود. این دستگاه نمایشگر ۱۲.۱ اینچی با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل داشت و از پردازنده Intel Kaby Lake i5-7T544 استفاده می‌کرد. هوآوی میت‌بوک E را با ۴ یا ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD به بازار فرستاد. باتری این محصول هم مشابه میت‌بوک ۲۰۱۶ بود. ابعاد و وزن میت‌بوک E برابر ۶.۹ در ۲۷۸ در ۱۹۴ میلی‌متر و ۱.۱ کیلوگرم اعلام شد.

Huawei MateBook D

میت‌بوک D نمایشگری ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن FHD و نسبت تصویر ۱۶:۹ داشت. این دستگاه با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم DDR4 عرضه شد. پردازنده میت‌بوک D اینتل Core i7-7500U و گرافیک آن انویدیا GeForce 940MX بود. این محصول کیفیت ساخت خوبی داشت و هوآوی می‌گفت که نسبت صفحه به بدنه آن ۸۳ درصد است. میت‌بوک D یک درگاه USB 2.0، دو درگاه USB 3.0 و یک درگاه HDMI داشت. هوآوی در این لپ‌تاپ هم از حسگر اثر انگشت استفاده کرد تا امنیت آن را تضمین کند. باتری این دستگاه ۴۳ وات‌ساعتی بود و عمر بیشتری را ارائه می‌کرد.

Huawei MateBook X

اما همان‌طور که گفتیم، میت‌بوک D تنها لپ‌تاپ سال ۲۰۱۷ هوآوی نبود. این شرکت در همان سال از یکی از موفق‌ترین خطوط تولید لپ‌تاپ‌های خود به نام میت‌بوک X پرده برداشت که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد. طراحی ظاهری این دستگاه تحسین کارشناسان را به دنبال داشت و خود دستگاه نیز از نظر سخت‌افزاری می‌توانست استفاده‌های گوناگونی داشته باشد. میت‌بوک X نمایشگری ۱۳ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسلی داشت که حاشیه‌های بسیار کمی اطراف آن به چشم می‌خورد. نسبت صفحه به بدنه این دستگاه ۸۸ درصد بود.

میت‌بوک X از یک باتری ۴۱.۴ وات‌ساعتی استفاده می‌کرد که می‌توانست تا ۱۰ ساعت پاسخگوی نیاز کاربران باشد. پیکربندی‌های مختلف این لپ‌تاپ می‌توانست با پردازنده نسل هفتم اینتل Core i5 یا Core i7 (هر دو از سری U و با گرافیک اینتل HD620) همراه شود. این محصول همچنین ۴ یا ۸ گیگابایت رم LPDDR3 و ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD داشت. وزن میت‌بوک X فقط ۱.۰۵ کیلوگرم و ضخامت آن ۱۲.۵ میلی‌متر بود. قیمت این دستگاه از ۱۳۹۹ یورو آغاز می‌شد و می‌توانستید آن را در رنگ‌های طلایی، طلایی قرمز و خاکستری فضایی خریداری کنید.

Huawei MateBook X Pro

در سال ۲۰۱۸ مدل پرو میت‌بوک X معرفی شد که از همان زبان طراحی جذاب مدل قبلی استفاده می‌کرد. بدنه این دستگاه از قلز ساخته شده بود و ضخامت آن ۱۴.۶ میلی‌متر برآورد می‌شد. میت‌بوک X پرو از نسل هشتم تراشه‌های اینتل یعنی Core i7-8550U استفاده می‌کرد. این پردازنده چهار هسته پردازشی با سرعت فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز داشت. این دستگاه نمایشگری ۱۳.۹ اینچی با نسبت صفحه به بدنه ۹۱ درصد داشت و حاشیه‌های اطراف آن به ۴.۴ میلی‌متر می‌رسید

صفحه نمایش میت‌بوک X پرو ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل بود و با حداکثر روشنایی ۴۵۰ نیت کل طیف رنگی sRGB را پوشش می‌داد. وزن این دستگاه ۱.۳۳ کیلوگرم بود و با یک باتری ۵۷.۴ وات‌ساعتی می‌توانست تا ۱۲ ساعت پخش ویدیوی 1080p داشته باشد. میت‌بوک X پرو با ۸ یا ۱۶ گیگابایت رم عرضه شد و دو درگاه USB-C، یک درگاه USB-A و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون داشت. کارشناسان زیادی این لپ‌تاپ را چه به‌لحاظ طراحی و چه به‌لحاظ توانایی تحسین کردند.

Huawei MateBook 13

با وجود این که انتظار می‌رفت هوآوی در ترکیب موفق خود تغییر خاصی ایجاد نکند، ولی آن‌ها در سال ۲۰۱۹ به‌سراغ معرفی لپ‌تاپ جدیدی به نام میت‌بوک ۱۳ رفتند. میت‌بوک ۱۳ توان پردازشی بسیار بالایی داشت چون از پردازنده نسل هشتمی Whiskey Lake استفاده می‌کرد. این دستگاه با حداکثر ۸ گیگابایت رم LPDDR3 و ۵۱۲ گیگابایت حافظه PCIe SSD عرضه شد. نمایشگر میت‌بوک ۱۳ از نوع IPS LCD بود و اندازه ۱۳ اینچی داشت. این پنل با نسبت ۳:۲ از رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل بهره می‌برد و حداکثر روشنایی آن ۳۰۰ نیت بود. این دستگاه طراحی چشم‌نوازی داشت و حاشیه‌های بسیار کمی اطراف نمایشگر آن دیده می‌شد. میت‌بوک ۱۳ از یک باتری ۴۱.۷ وات‌ساعتی استفاده می‌کرد و گرافیک آن انویدیا GeForce MX150 بود که ۲ گیگابایت رم داشت. لپ‌تاپ مذکور با قیمت پایه ۱۲۹۹ دلار به بازار آمد.

Huawei MateBook D14

هوآوی در سال ۲۰۱۹ دو لپ‌تاپ خوب دیگر هم معرفی کرد که میت‌بوک D14 و میت‌بوک D15 نام داشتند. این دو دستگاه از پردازنده AMD 5 استفاده می‌کردند و به‌ترتیب نمایشگر ۱۴ و ۱۵.۶ اینچی داشتند. نمایشگر هر دو گوشی 1080p بود و از نسبت تصویر ۱۶:۹ بهره می‌برد. وزن میت‌بوک D14 و میت‌بوک D15 به‌ترتیب ۱.۳۸ و ۱.۶۲ کیلوگرم بود و هر دو وبکم را درون صفحه کلید خود جا داده بودند.

Huawei MateBook D15

مدل‌های جدید میت‌بوک D برای پردازنده گرافیکی از انویدیا GeForce MX250 استفاده می‌کردند و ۸ یا ۱۶ گیگابایت رم داشتند. ظرفیت حافظه داخلی دستگاه‌ها نیز می‌توانست تا ۵۱۲ گیگابایت ارتقا پیدا کند. هر دو لپ‌تاپ یادشده یک درگاه USB-C، دو درگاه USB 2.0، یک درگاه USB 3.0، یک درگاه HDMI و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون داشتند. D14 از یک باتری ۵۶ وات‌ساعتی و D15 از یک باتری ۴۲ وات‌ساعتی استفاده می‌کرد. هوآوی قیمت پایه هر دو دستگاه را ۵۲۵ دلار اعلام کرد.

Huawei MateBook 13 2020

این غول چینی در سال ۲۰۲۰ سه لپ‌تاپ جدید معرفی کرده که همگی آن‌ها طراحی آشنایی دارند و از فرمول مشابهی استفاده می‌کنند. اولین محصول نسخه جدید میت‌بوک ۱۳ است که در مقایسه با مدل پارسالی بهینه‌سازی‌هایی داشته و با نیاز روز کاربران سازگارتر شده است. ضخامت این دستگاه ۱۴.۹ میلی‌متر است و از بدنه آلومینیوم استفاده می‌کند. نمایشگر این لپ‌تاپ ۱۳ اینچی با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است. میت‌بوک ۱۳ امسال از پردازنده نسل دهم اینتل i5-10210U استفاده می‌کند و کارت گرافیک انویدیا دارد. البته مدل دیگری از این دستگاه با پردازنده و گرافیک AMD هم موجود است.

Huawei MateBook 14 2020

لپ‌تاپ بعدی میت‌بوک ۱۴ است که ظاهری شبیه میت‌بوک ۱۳ دارد. این محصول مجهز به نمایشگری با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسلی و صفحه لمسی است و حداکثر روشنایی آن به ۳۰۰ نیت می‌رسد. این پنل از نسبت تصویر ۳:۲ و کنتراست ۱۰۰۰:۱ پشتیبانی می‌کند. وبکم این دستگاه نیز به‌موجب کاهش حاشیه‌های صفحه به داخل کیبرد انتقال یافته. نسبت صفحه به بدنه میت‌بوک ۱۴ حدود ۹۰ درصد است. این لپ‌تاپ از پردازنده خانواده Whiskey Lake اینتل استفاده می‌کند و گرافیک آن GeForce MX250 است. رم این دستگاه تا ۱۶ گیگابایت و حافظه‌اش تا ۵۱۲ گیگابایت در نظر گرفته شده. باتری میت‌بوک ۱۴ تا ۱۵ ساعت دوام می‌آورد چون ۵۷.۴ وات‌ساعتی است. قیمت پایه میت‌بوک ۱۴ از ۱۱۹۹ دلار شروع می‌شود.

Huawei MateBook X Pro 2020

در نهایت میت‌بوک X پرو ۲۰۲۰ را داریم که یکی از موفق‌ترین محصولات هوآوی است. این دستگاه نسبت به مدل سال قبل تغییرات کوچکی داشته که آن را کارآمدتر کرده است. طراحی میت‌بوک X پرو هیچ فرقی نکرده و تغییری در ابعاد و وزن آن هم مشاهده نمی‌شود. ولی در بخش پردازنده از جدیدترین پردازنده اینتل و گرافیک انویدیا استفاده می‌کند. میت‌بوک X پرو ۲۰۲۰ با پردازنده نسل دهم اینتل و گرافیک GeForce MX250 عرضه می‌شود. این دستگاه با ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت حافظه داخلی SSD به بازار می‌آید.

میت‌بوک X پرو ۲۰۲۰ نمایشگری ۱۳.۹ اینچی از نوع IPS با رزولوشن ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل دارد که پوشش صددرصدی طیف sRGB دارد و حداکثر روشنایی آن به ۴۵۰ نیت می‌رسد. این پنل لمسی است و همچنان حاشیه‌های بسیار باریکی دارد. باتری این دستگاه ۵۶ وات‌ساعتی است و می‌تواند یک روز کاری پاسخگوی شما باشد. فن دستگاه به ندرت وارد عمل می‌شود ولی در انجام پردازش‌های سنگین می‌توانید صدای آن را بشنوید. این لپ‌تاپ در دسته الترابوک‌ها عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و تا زمانی که به‌دنبال اجرای بازی‌های سنگین نباشید می‌تواند جواب درخواست‌های شما را بدهد.

لپ‌تاپ‌های میت‌بوک هوآوی اولین بار به‌عنوان تبلت هیبریدی معرفی شدند؛ ولی مسیر حرکت این شرکت به‌مرور تغییر کرد و آن‌ها را به سمت جریان اصلی بازار لپ‌تاپ‌ها سوق داد. حالا امروز برند میت‌بوک هوآوی نامی شناخته‌شده در میان لپ‌تاپ‌های دنیاست که با تاکید بر نوآوری، زیبایی و توانمندی سعی دارد سهم بازار خود را افزایش دهد.


نظر شما درباره لپ‌تاپ‌های میت‌بوک هوآوی چیست؟ آیا تجربه کار با آن‌ها را داشته‌اید؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)