خانهاخبار
انقلاب گوشی‌های مقرون به صرفه‌ی مجهز به 5G

انقلاب گوشی‌های مقرون به صرفه‌ی مجهز به 5G

گوشی تازه معرفی شده‌ی وان پلاس نورد، موتو جی و ریلمی با مجهز شدن به 5G و قیمت مناسب، در حال ایجاد انقلابی در این بازه‌ی قیمتی هستند
۱۳۹۹/۵/۲

بیشتر از یک سال است که فناوری 5G پایش به انگلستان باز شده است. اخیرا دستگاه‌هایی که نسل پنجم ارتباطات را پشتیبانی می‌کنند، رو به افزایش گذاشته و همین عامل هیجان استفاده از نسل جدید ارتباطات را دو چندان کرده است. سه مورد از هیجان انگیزترین این گوشی‌ها وان پلاس نورد تازه معرفی شده، موتو جی 5G و ریلمی ایکس ۵۰ هستند. موتو جی و ریلمی ایکس ۵۰ تنها ۲۹۹ پوند قیمت دارند اما امکانات و ویژگی‌های آن‌ها بسیار بیشتر از این قیمت است. وان پلاس نورد کمی گران‌تر و ۳۷۹ پوند هزینه روی دست کاربر می‌گذارد، اما با طراحی به‌روزتر و صفحه نمایش اولد به جای LCD، کاملا دست پر نشان می‌دهد.

اگر کاربران نمی‌خواهند هزینه‌ی هنگفت برای سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس یا ال جی ولوت بپردازند، این سه وسیله گزینه‌های ایده الی برای بهره‌مند شدن از نسل جدید ارتباطات به حساب می‌آیند. هرسه گوشی از قلب تپنده‌ی یکسان و ویژگی‌های مشابه فراوانی بهره می‌برند و تمرکز خود را به جای قابلیت‌های لوکس هم‌چون گواهی‌نامه‌های IP یا شارژ بی‌سیم، روی ویژگی‌های پایه‌ای قرار داده‌اند. تراشه‌ی اسنپدراگون ۷۵۶G که در کالبد این گوشی‌ها قرار دارد، در مقایسه با همتایان گران قیمت‌تر خود، از توانمندی کافی برخوردار است. ممکن است در امتیازات بنچ‌مارک یارای رقابت با تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۵ را نداشته باشد، اما در دنیای واقعی به اندازه‌ی کافی سریع است.

image

برخلاف بسیاری از گوشی‌های ارزان قیمت، موج جدید گوشی‌های مقرون به صرفه و مجهز به 5G حقه‌ای در آستین خود ندارند. همه‌ی آن‌ها ویژگی‌های سطح بالا که دستگاهی کامل را می‌سازد، ارائه می‌دهند. هردو گوشی وان پلاس نورد و موتو جی از نمایشگر با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز بهره می‌برند که در گوشی ریلمی ایکس ۵۰ یک سطح بالاتر و ۱۲۰ هرتز است. مجهز شدن گوشی‌های مقرون به صرفه به این ویژگی‌ها، خبر بسیار خوبی است چراکه کاربران در هنگام کار با این محصولات نرمی و روان بودن حرکت را زیر انگشتان خود احساس می‌کنند. ریلمی ایکس ۵۰ و وان پلاس نورد از شارژ ۳۰ واتی و موتو جی از شارژ ۲۰ واتی استفاده می‌کنند و می‌توانند در مدت ۹۰ دقیقه باتری حجیم ۵ هزار میلی آمپر ساعتی خود را شارژ کنند. این ویژگی نیز حس گوشی‌های رده بالا را به کاربر منتقل می‌کند.

image

البته هنوز دلایل زیادی برای روانه کردن پول به جیب سازندگان پرچمدار وجود دارد. آزمایش دوربین گوشی‌های ایکس ۵۰ و نورد نشان می‌دهد که عملکرد لنز ۴۸ مگاپیکسلی آن‌ها فقط خوب است و چیزی فراتر از آن نیست و اگر قصد سرازیر کردن جیب‌های خود به سمت گوگل و اپل برای سنسورهای بهتر را دارید، کسی سرزنشتان نمی کند. وان پلاس نورد از همان سنسور ۴۸ مگاپیکسلی موجود در وان پلاس ۸ استفاده می‌کند و تفاوت چشم‌گیری میان آن‌ها دیده نمی‌شود.

در بازه‌ی قیمتی کمتر از ۳۰۰ پوند، دو تلفن ارزانتر و البته پلاستیکی‌تر وجود دارد که باتوجه به قیمت آن‌ها، کاملا توجیه پذیر است. گوشی پیکسل 4a که از ماه می شایعات عرضه‌ی آن به گوش می‌رسد، روی کاغذ یارای رقابت در برابر این دستگاه‌ها را نخواهد داشت. به نظر می‌رسد علاوه بر نبود فناوری 5G در گوشی جدید گوگل، نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و مانند آنچه در پیکسل ۴ شاهدش بودیم، نبود شارژر در جعبه نیز کار را برای غول جست و جو سخت می‌کند.

image

روی دیگر سکه این است که احتمالا پیکسل 4a دوربین خوب و به‌روزرسانی مستمر و سریع را پشت خود می‌بیند. در نهایت انتخاب اینکه دوربین بهتر و پشتیبانی سریع‌تر ارجح‌تر است یا نرخ نوسازی نمایشگر و فناوری 5G که همه جا در دسترس نیست، کاملا به انتخاب کاربر بستگی دارد. در نهایت انتخاب بین این دستگاه‌ها و گوشی نوبرانه‌ی گوگل، کاری سخت و وابسته به شرایط است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ehsan

۱۳۹۹/۵/۳
بیسواد ارجح تر غلطه. ارجح