خانهاخبار
نبرد میان‌رده‌ها؛ مقایسه وان پلاس نورد، گلکسی A71 و آیفون SE 2020

نبرد میان‌رده‌ها؛ مقایسه وان پلاس نورد، گلکسی A71 و آیفون SE 2020

وان پلاس نورد جدیدترین موبایل میان‌رده‌ای است که با اسنپدراگون 765G آمده تا سهمی از بازار داشته باشد. در این مطلب نگاهی به نقاط قوت و برتری هر یک از این سه محصول می‌اندازیم.
۱۳۹۹/۵/۱

حالا که وان پلاس نورد به‌طور رسمی معرفی شده است، زمان آن رسیده که این گوشی را در مقابل محصولات هم‌رده و هم‌قیمتش قرار دهیم. برای این مقایسه گلکسی A71 5G و آیفون SE 2020 را انتخاب می‌کنیم که اولی از نظر پردازنده و دومی از نظر قیمت نزدیک‌ترین محصولات به وان پلاس نورد هستند.

البته نباید فراموش کنیم که با توجه به حضور سیستم عامل iOS در محصول اپل این مقایسه وزن کاملا یکسانی ندارد، اما در هر حال مقایسه‌ای است که توسط عده زیادی از کاربران انجام می‌گیرد و بد نیست که ما هم نگاهی به آن داشته باشیم. وان پلاس نورد قرار است با قیمت ۳۹۹ یورو به بازار اروپا برود، در حالی که آیفون SE با قیمت ۴۶۷ یورو و گلکسی A71 با قیمت ۴۶۹ یورو عرضه می‌شود. البته گلکسی A71 صرفا در بازار آمریکا از چیپست اسنپدراگون 765G بهره‌مند خواهد شد.

مشخصات فنی کلی

image
 OnePlus NordSamsung Galaxy A71 5GApple iPhone SE 2020
اندازه نمایشگر۶.۴ اینچ۶.۷ اینچ۴.۷ اینچ
فناوریFluid AMOLEDSuper AMOLED PlusIPS LCD
نسبت صفحه به بدنه۸۶.۲۰ درصد۸۸.۳۸ درصد۶۵.۳۴ درصد
قابلیت‌های نمایشگرنرخ نوسازی ۹۰ هرتزی، مقاومت در برابر خش، سنسور نور محیطی، سنسور مجاورتمقاومت در برابر خش، سنسور نور محیطی، سنسور مجاورتپوشش اولئوفوبیک، مقاومت در برابر خش، سنسور نور محیطی، سنسور مجاورت
تراشهاسنپدراگون 765Gاسنپدراگون 765G یا اگزینوس ۹۸۰A13 بایونیک
پردازندههشت هسته‌ای، ۲۴۰۰ مگاهرتز، کریو ۴۷۵، معماری ۶۴ بیتی، ۷ نانومتریاگزینوس: هشت هسته‌ای، ۲۲۰۰ مگاهرتز، کورتکس A77 و A55، معماری ۶۴ بیتی، ۸ نانومتریشش هسته‌ای، ۲۶۵۰ مگاهرتز، هسته‌های لایتنینگ و تاندر، معماری ۶۴ بیتی، ۷ نانومتری
گرافیکآدرنو ۶۲۰مالی G76۴ هسته‌ای اختصاصی اپل
رم۸ گیگابایت۶ گیگابایت۳ گیگابایت
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت۱۲۸ گیگابایت۶۴ گیگابایت
سیستم عاملاندروید ۱۰اندروید ۱۰iOS 13
ظرفیت باتری۴۱۱۵ میلی‌آمپر ساعت۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت۱۸۲۱ میلی‌آمپر ساعت
فناوری شارژ سریع۳۰ واتی۲۵ واتی۱۸ واتی
دوربین عقبچهارگانهچهارگانهتکی
لنز اصلی۴۸ مگاپیکسلی با لرزشگیر نوری و فوکوس خودکار تشخیص فاز، دیافراگم f/1.8، اندازه پیکسل ۰.۸میکرومتری۶۴ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار تشخیص فاز، دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری، اندازه سنسور ۱/۱.۷ اینچ، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتری۱۲ مگاپیکسلی با پوشش یاقوت کبود، لرزشگیر نوری و فوکوس خودکار تشخیص فاز، سنسور تصویری CMOS، سنسور BSI، دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی ۲۸ میلی‌متری، اندازه سنسور ۱/۳ اینچ، اندازه پیکسل ۱.۲۲ میکرومتری
لنز دوم۸ مگاپیکسلی فوق عریض، دیافراگم f/2.2۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۱۲ میلی‌متریندارد
لنز سوم۲ مگاپیکسلی ماکرو، دیافراگم f/2.4۵ مگاپیکسلی ماکرو، دیافراگم f/2.4، فاصله کانونی ۲۵ میلی‌متری، اندازه سنسور ۱/۵ اینچ، اندازه پیکسل ۱.۱۲ میکرومتریندارد
لنز چهارم۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق، دیافراگم f/2.4۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق، دیافراگم f/2.2ندارد
دوربین سلفی۳۲ مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری 4K UHD۳۲ مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری FHD۷ مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری FHD

وان پلاس نورد کجا پیروز است؟

نمایشگر

اگرچه وان پلاس نورد هنوز عملا به دست کاربران نرسیده تا به‌طور دقیق آزمایش شود، ولی به‌خاطر استفاده از پنل OLED آن را برتر از دو گوشی رقیب می‌دانیم. این تلفن هوشمند همچنین از نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند. افزون بر این، اندازه صفحه نورد کمی کوچک‌تر از گلکسی A71 است، به همین خاطر راحت‌تر می‌توانید آن را دست بگیرید.

image

حافظه

۸ گیگابایت وان پلاس نورد بیشتر از ۶ گیگابایت گلکسی A71 و مطمئنا بهتر از ۳ گیگابایت آیفون SE است. البته که تلفن هوشمند اپل نیاز کمتری به حافظه رم دارد و این تفاوت فاحش حاکی از شکاف بالایی بین این دستگاه‌ها نیست. اما در هر حال وجود رم بیشتر به هیچ‌کس ضرری نمی‌زند.

شارژ سریع

وان پلاس در زمینه شارژ سریع رویکرد خاص خودش را دارد و به‌جای ولتاژ بالا از آمپر بالا استفاده می‌کند. وان پلاس نورد از شارژ ۳۰ واتی پشتیبانی می‌کند که ۵ واتی سریع‌تر از گلکسی A71 است. آیفون SE نیز با شارژ ۱۸ واتی در رده آخر قرار می‌گیرد.

دوربین سلفی

با وجود این که در بخش دوربین باید منتظر آزمایش‌های عملی باشیم، ولی اگر وان پلاس به‌شکل عجیبی این بخش را خراب نکرده باشد، وجود لنز ۳۲ مگاپیکسلی و لنز فوق عریض ۸ مگاپیکسلی مطمئنا این گوشی را از رقبا جلو می‌اندازد.

گلکسی A71 کجا پیروز است؟

دوربین اصلی

برنده نهایی این قسمت زمانی مشخص می‌شود که تصاویر خروجی هر سه دوربین را کنار یکدیگر قرار دهیم، اما با توجه به سخت‌افزار، گلکسی A71 در رده اول قرار می‌گیرد. این گوشی سنسور اصلی، فوق عریض و ماکروی بزرگ‌تری دارد. البته همه ما می‌دانیم که کیفیت دوربین صرفا به تعداد پیکسل‌ها محدود نمی‌شود، اما این معیار همچنان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین معیارهای کاربران عادی در انتخاب تلفن‌های هوشمند است.

image

عمر باتری

باتری دسته‌بندی دیگری است که نیاز به آزمایش‌های تخصصی دارد. منتها با توجه به ظرفیت بزرگ‌تر باتری و فقدان نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی، پیش‌بینی می‌کنیم که گلکسی A71 عمر باتری بیشتری نسبت به وان پلاس نورد داشته باشد. آیفون SE نیز اگرچه نمایشگر بسیار کوچک‌تری دارد ولی نمی‌تواند در مقابل گلکسی A71 قد علم کند.

آیفون SE کجا پیروز است؟

توان و عملکرد

آیفون SE 2020 با چیپست A13 بایونیک اپل به‌راحتی اسنپدراگون 765G کوآلکام را از صحنه رقابت خارج می‌کند. البته این که چه مقدار از توان این دستگاه برای SE قابل استفاده خواهد بود بحث دیگری است، ولی A13 به این گوشی کمک می‌کند تا تجربه‌ای روان و بی‌دردسر را برای کاربر به ارمغان بیاورد.

شارژ بی‌سیم

شارژ بی‌سیم قابلیت کارآمدی است که اغلب برای گوشی‌های رده‌بالا عرضه می‌شود، ولی اپل امسال این قابلیت را به آیفون SE 2020 اضافه کرد. دو گوشی رقیب فاقد این ویژگی هستند.

کوچکی

این ویژگی به خودی خود ممکن است برای تمام کاربران ویژگی مثبتی نباشد، اما خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که موبایل کوچکی داشته باشد. آیفون SE بسیار جمع و جور است و به‌راحتی می‌توانید با یک دست از آن استفاده کنید.

image

اکوسیستم اپل

این قسمت هم مثل بخش قبلی کمی وابسته به سلیقه کاربر است. ولی هیچ‌کس نمی‌تواند منکر پشتیبانی نرم‌افزاری قدرتمند اپل باشد. این شرکت حدود دو برابر بیشتر از شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی از گوشی‌های خود پشتیبانی می‌کند. همچنین، برای کسانی که از سایر محصولات اپل از جمله اپل واچ استفاده می‌کنند، آیفون SE مطمئنا گزینه بهتری است.

فناوری 5G چه می‌شود؟

در این‌جا باید برنده را وان پلاس نورد و گلکسی A71 بدانیم. برخلاف محصول اپل، این دو گوشی از نسل پنجم ارتباطات پشتیبانی می‌کنند و اگرچه در حال حاضر پشتیبانی فراگیری از 5G وجود ندارد، ولی می‌توانند آینده کاربر را تامین کنند. در این بخش فرقی نمی‌کند که محصول اپل چه تعداد آپدیت نرم‌افزاری دریافت کند، چون خریداران آن هیچ‌گاه به 5G دست پیدا نخواهند کرد.

جمع‌بندی

با وجود این که وان پلاس نورد هنوز به دست کاربران نرسیده، اما به‌نظر می‌رسد که گلکسی A71 روی کاغذ با اختلاف کمی بهتر باشد. البته یکی از مباحث مهمی که می‌تواند در تصمیم‌گیری خریداران اثرگذار باشد نرم‌افزار این دو دستگاه است. وان پلاس نورد از OxygenOS بهره می‌برد ولی گلکسی A71 با One UI عرضه می‌شود. OxygenOS نسبت به One UI بسیار سبک‌تر است و همین باعث می‌شود که نورد سریع‌تر از A71 به نظر برسد. در خصوص آیفون SE نیز می‌توانیم این طور بگوییم که اگر عضوی از اکوسیستم اپل هستید می‌توانید این گوشی را در نظر بگیرید، اما اگر تعلق خاطری به این اکوسیستم ندارید، بهتر است که به سراغ رقبای اندرویدی آن بروید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

حامد

۱۳۹۹/۵/۷
مم که میگم همشون خوبن کی پول داره بخره؟؟؟؟

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۹/۵/۱
A71 فقط روی کاغذماغذ بهتره،
در عمل ولی "نورد" پیروزه⭐
عنایت داشته باشید که نورد ۷۰ یورو هم ارزان‌تره! حالا ارزان‌تَرتَر هم میشه مثلِ میوه‌نوبر، مثلاً 'زردآلو کال' اوّل که میاد گرانه ولی بعداً یه استانبولی پُر میدن ۶۰۰۰تومن.
بایست به عقل رجوع کرد، کدام آدم‌عاقلی 2میلیون بیشتر میده برای یه میان‌رده?
افزون بر این، نورد از نرخِ 90هرتز هم پشتیبانی می‌کنه✅