تست همراه اول

سرویس خبر
1 مرداد 1399 ساعت 06:22

چرا ویروس کرونا ساخت آزمایشگاه‌های بشری نیست؟

از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، بسیاری این تئوری را مطرح کردند که کووید-19 در آزمایشگاه ساخته شده است. اکنون دانشمندان توضیح داده‌اند که چرا ویروس کرونا نمی‌تواند ساخت آزمایشگاه باشد.

فرقی نمی‌کند که دانشمندان چند بار و طی چند تحقیق و مطالعه به مردم بگویند که کووید-۱۹ در آزمایشگاه ساخته نشده است، چون شواهد علمی هرگز به‌اندازه تئوری‌های توطئه دست به دست نمی‌شود و به گوش مردم نمی‌رسد. متاسفانه این دسته از مطالب آن‌قدرها که باید طرفدار ندارند و کاربران همچنان به کوچک‌ترین تئوری‌های توطئه اهمیت بیشتری می‌دهند.

اولین تحقیقاتی که در ماه مارس (اسفند و فروردین) انجام شد نشان می‌داد که ویروس کرونا یا SARS-CoV-2 به‌طور طبیعی از حیوانات تکامل یافته است. تحقیقات توضیح می‌داد که این ویروس بدون شک قبل از رسیدن به انسان‌ها درون بدن حیوانات رشد و تکامل پیدا کرده است. البته هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا به‌طور مستقیم به انسان‌ها رسیده یا زمانی را درون بدن میزبان دیگری سپری کرده است.

نظریه دانشمندان این است که قدرت فوق‌العاده زیاد کووید-۱۹ برای آلوده کردن انسان‌ها یا پس از رسیدن به بدن گونه بشر به وجود آمده یا زمانی شکل گرفته که این ویروس هنوز در میزبان واسطه حضور داشته است. سازمان اطلاعات آمریکا چند ماه پیش اعلام کرده بود که هیچ شواهدی مبنی بر تولید ویروس کرونا درون آزمایشگاه وجود ندارد و کووید-۱۹ به‌طور طبیعی تکامل یافته است. دکتر آنتونی فاوچی، مدیر موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و مشاور ارشد کاخ سفید در کارگروه مقابله با ویروس کرونا، نیز گفته بود که هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند این ویروس در آزمایشگاه ساخته شده است. حالا گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد چگونه دانشمندان به این نتیجه‌گیری رسیده‌اند.

پالی هِیز، متخصص انگل‌شناسی و مدرس میکرب‌شناسی دانشگاه وست‌مینستر، در گفتگو با وب‌سایت The Conversation توضیح داد که دانشمندان چطور فهمیده‌اند ویروس کرونا از خفاش‌ها نشأت گرفته و در آزمایشگاه ساخته نشده است. او گفت: «ما دقیقا از کجا می‌دانیم که این ویروس، SARS-CoV-2، ریشه حیوانی دارد و مصنوعی نیست؟ پاسخ در عناصر ژنتیکی و تاریخچه تکامل ویروس، و فهم بوم‌شناسی خفاش‌ها نهفته است.»

دنباله ژنوم SARS-CoV-2 شناسایی و تاکنون بارها توسط دانشمندان مختلف سراسر دنیا به‌صورت عمومی منتشر شده است. هیز متذکر می‌شود: «اگر این ویروس به‌شکل آزمایشگاهی ساخته شده بود، داده‌هایی از دستکاری در ژنوم آن‌ها مشاهده می‌شد.» این دستکاری شامل شواهدی از وجود یک دنباله ویروسی موجود به عنوان شالوده ویروس جدید و اضافه (یا حذف شدن) شدن عناصر ژنتیکی مدنظر سازنده است.

او می‌گوید: «بسیار بعید است که تکنیکی برای مهندسی ژنتیکی این ویروس به کار گرفته شده باشد که از خود امضای ژنتیکی به‌جا نگذاشته باشد.» به عبارت دیگر، سازندگان این ویروس‌های دست‌ساز نمی‌توانند رد پای خود را مخفی کنند. ژنوم ویروس کرونای جدید مشابه سایر ویروس‌های کرونای خفاش‌ها و پانگولین‌هاست. تفاوت‌های میان ژنوم آن‌ها سیر تکامل طبیعی عامل بیماری‌زا را نشان می‌دهد و آشکار می‌سازد که SARS-CoV-2 از یک ویروس کرونای قبلی تکامل یافته است.

پروتئین اسپایک (Spike Protein) در این ویروس قابلیتی کلیدی دارد که اجازه می‌دهد کووید-۱۹ انسان‌ها را آلوده کند. این پروتئین همان پروتئین اسپایکی است که به پذیرنده‌های ACE2 می‌چسبد. با این حال، آقای هیز می‌گوید سایر گونه‌های ویروس کرونا هم ویژگی‌های مشابهی دارند و این مسئله نشان می‌دهد که این ویروس جدید به‌طور طبیعی تکامل یافته است.

هیز در مورد نگرانی‌های موجود پیرامون این مسئله که ویروس کرونای جدید ممکن است مشابه ویروس خفاشی معروف دیگری به نام RaTG13 باشد که توسط محققان ووهان کشف شده، می‌گوید ژنوم این دو ویروس تا ۹۶ درصد مشابه یکدیگر است، ولی تفاوت‌های آشکاری میان این دو وجود دارد. به‌علاوه، شواهد نشان می‌دهد که این دو ویروس نیاکان مشترکی دارند، بنابراین RaTG13 والد SARS-CoV-2 نیست.

یک‌پنجم تمامی پستانداران روی کره زمین خفاش‌ها هستند و برخی از آن‌ها فقط در اقلیم‌های خاصی زندگی می‌کنند. این مسئله توضیح می‌دهد که چرا خفاش‌ها بیشتر از سایر انواع حیوانات می‌توانند منشأ ویروس کرونای جدید باشند.

در حال حاضر مشخص نیست که اولین مورد ابتلا به کووید-۱۹ چه کسی بوده، چون چین هنوز این اطلاعات را منتشر نکرده است. ولی هیز یادآور می‌شود که برخلاف تصورات اولیه منشأ ویروس از بازار ووهان نبوده است. چین چند ماه پیش این موضوع را اعلام کرده بود. دانشمندان در معادلات خود این احتمال را در نظر گرفته‌اند که یکی از دانشمندانی که در ووهان بر روی ویروس کرونای خفاش‌ها کار می‌کرده ناآگاهانه به این ویروس مبتلا شده و آن را به جامعه آورده باشد. با این حال، حتی در چنین شرایطی نمی‌توانیم کووید-۱۹ را ویروس آزمایشی در نظر بگیریم و این ویروس همچنان نوعی آلودگی طبیعی تلقی می‌شود.

1 مرداد 1399