خانهاخبار
چگونه عمر PS4 و XBOX One خود را افزایش دهیم

چگونه عمر PS4 و XBOX One خود را افزایش دهیم

PS5 و XBOX سری X اواخر سال جاری میلادی پا به میدان خواهند گذاشت اما کنسول فعلی بازی شما حالا حالاها می‌تواند شمارا سرگرم کند.
۱۳۹۹/۴/۳۱
image

در دنیای تکنولوژی هفت سال زمان زیادی است. احتمالاً شما از یک گوشی و یا لپ‌تاپ به مدت 7 سال استفاده نخواهید کرد. اما اگر سال 2013 PlayStation 4 یا XBOX One که این دو کنسول معرفی شدند و شما خریداری کرده‌اید حالا 7 ساله شده‌اند.

حال کنسول‌های نسل بعد - XBOX سری X و PlayStation 5 – در راه هستند (شایعاتی هم به گوش می‌رسد که نینتندو سوئیچ جدیدی معرفی خواهد شد). از دلایلی که باعث می‌شوند نتوانیم سریعاً آن‌ها را تهیه کنیم می‌توان به قیمت‌های 400 – 600 دلاری و تأمین محدود به خاطر کوروناویروس باشد. PS5 تنها در نسخه دیجیتال عرضه خواهد شد و این یعنی حذف درایو نوری. با این اقدام که یکی از قطعات پیچیده مکانیکی حذف می‌شود حتماً قیمت پایین‌تری در مقایسه با XBOX جدید خواهد داشت و XBOX سری X که نمی‌خواهد بازار را از دست بدهد حتماً یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر هم معرفی خواهد نمود.

آنچه می‌تواند باعث شود کنسول بازی فعلی شما همچنان روان به کار خود ادامه دهد رعایت چند نکته‌ای است که در ادامه خواهیم دید. عموماً کنسول‌ها یک جعبه موم‌شده هستند که حرارت زیادی تولید می‌کنند و دارای هارددیسک‌های چرخان و درایوهای نوری هستند – هر دو به‌گونه‌ای می‌توانند نقطه‌ضعف باشند.

بسیاری از کنسول‌های بازی رایج PS4 و Xbox One X هستند با در نظر گرفتن آن‌ها به ادامه نوشتار می‌پردازیم.

image

 

کنسول بازی را خنک نگاه‌دارید

کنسول خود را در یک قفسه کوچک زیر تلویزیون نگهداری می‌کنید و فن‌های متعددی را همچون توربین بادی به سمت آن تنظیم کرده‌اید ؟ این جعبه‌ها مجهز به CPU و GPU هایی هستند که در سطح کامپیوترهای گیمینگ هستند که امکان دارد غیرقابل استفاده شوند. ما از کنسول‌هایی حرف می‌زنیم که با تکنولوژی هفت سال پیش کار می‌کنند که بازدهی و عملکرد آن‌ها دچار نقص‌هایی شده‌اند.

گرما دشمن وسایل الکترونیکی خانه است. چند نکته برای خنک نگه‌داشتن این وسایل را در ادامه می‌خوانیم.

  • کنسول خود را درون کابین چوبی یا شیشه‌ای قرار ندهید مخصوصاً هنگامی‌که در حال کار است.
  • دیوایس‌های دیگر همچون باکس‌های کابلی یا یک کنسول دیگر را بر روی کنسول خود قرار ندهید.
  • کنسول را از سطح زمین فاصله دهید تا جریان هوای بهتری برای آن مهیا شود.
  • با استفاده از هوای فشرده گردوخاک را از کنسول بالأخص بخش فن پاک‌سازی کنید.

 

هارد درایو را به SSD ارتقا دهید

هر هارد درایو مکانیکی یک رتبه‌بندی MTBF دارد و برای درایوهای قدیمی اولین اشتباه با آخرین اشتباه برابر است. MTBF میانگین زمان بین هر نقص به‌حساب می‌آید. چنانچه platter هارد درایو دچار لغزش باشد قطعاً از کار خواهد افتاد چنانکه این اتفاق در Xbox One و PS4 رایج است. هارد درایوها در مقایسه با SSD کُند حساب می‌شوند. حتی مدل‌های جدیدتر - Xbox One X و PS4 Pro – با درایوهای HDD عرضه می‌شوند، اما PS5 و Xbox Series X مجهز به SSD خواهند بود.

خوشبختانه جایگزینی یا ارتقا حافظه یکی از آسان‌ترین و تأثیرگذارترین راه‌هایی‌ست که می‌تواند سرعت Xbox یا PlayStation شما را افزایش دهند.

مورد دیگری که باید بگوییم خوشبختانه این است که هر دو کنسول از درایوهای خارجی پشتیبانی می‌کنند و افزودن یک حافظه اضافی (و سریع‌تر) کار آسان‌تری خواهد بود. به ابزار خاصی هم نیاز نیست.

درایو نوری را تغییر دهید

نگه‌داشتن درایو نوری در سال 2013 برای کنسول‌های بازی اشتباه بزرگی بود و حالا بزرگ‌تر. بعید به نظر می‌رسد یک دیوایس الکترونیکی دیگر (حتی مرسوم‌ترین نوع آن‌ها) با درایو DVD یا Blu-ray عرضه شود. لپ‌تاپ‌ها؟ میشه گفت هرگز. ست‌آپ‌های سرگرمی در خانه؟ هیچ‌وقت. نسخه پیش‌رو از PS5 صرفاً دیجیتالی خواهد بود و حتی Microsoft Xbox One S که هم‌اکنون در حال فروش است بدون درایو نوری است.

بسیاری از گیمرها از نسخه‌های دیجیتال قابل دانلود بازی‌ها استفاده می‌کنند که حتی اگر درایو نوری کنسول خراب باشد متوجه نمی‌شوند. مگر اینکه بازی‌ای باشد که فقط با استفاده از دیسک فیزیکی بتوان آن را اجرا کرد. در حقیقت این کار نسبت به جایگزینی درایو حافظه که پیچیده است و باید نمونه‌ای باشد که مادربرد PS4 از آن پشتیبانی کند و در Xbox One درایو نوری را در مدار داخلی با نمونه جدید جایگزین کنید، بسیار راحت‌تر است.

 

image

 

مشکلات نرم‌افزاری و سیستم‌عامل را برطرف نمائید

در بحث پشتیبانی محصولات فناورانه، ریبوت دیوایس یک راه‌حل جهانی است که برای کنسول‌های بازی نیز کارآمد است. فریز شدن‌ها و اشکالات نرم‌افزاری بسیاری با ریبوت حل می‌شوند اما برخی دیگر، راه‌حل خاص خودشان را می‌خواهند.

راه‌حل دیگری که بر تمام دردهای نرم‌افزاری کنسول، درمان است بازگردانی تنظیمات کارخانه است، چنانکه در لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌ها با این روش آشنا شدیم.

حتماً بازی‌های شما هم در کلود ذخیره‌شده‌اند و پس از ریست کردن کنسول لازم است مجدداً بازی‌ها دانلود شوند. این روش junkهای موجود در هارد درایو کنسول را نیز از بین خواهد برد.

Xbox One

اگر با این کنسول دچار مشکل شدید یک ریستارت واقعی انجام دهید (صرفاً خاموش روشن کردن یا low-power mode منظور نیست). برای انجام این کار، دکمه پاور را فشار داده و به مدت 10 ثانیه نگاه‌دارید.

وارد منو settings شوید و به مسیر ذیل بروید:

All settings > System > Console info > Reset control

گزینه‌ای وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد بازی‌ها و اپ‌های خود را نصب‌شده نگاه‌دارید و فقط سیستم‌عامل را ریست می‌کند. گزینه “rest and remove everything” بازگشت به تنظیمات کارخانه را به‌خوبی انجام می‌دهد و به شما احساس آن‌باکس محصول جدید منتقل خواهد شد.

PS4

از منو Settings این‌گونه ادامه دهید:

 PlayStation network/Account Management > Activate as your Primary PS4 > Deactivate

مجدداً وارد Settings شوید و به Initialization  بروید و اگر می‌خواهید بازی‌های نصب‌شده و saveهای خود را حفظ کنید Restore Default Settings  را انتخاب کنید و اگر فکر می‌کنید پاک‌سازی کامل راهگشاست گزینه Initialize PS4 را انتخاب نمائید.

روش‌هایی که مطالعه کردید برای فروش کنسول و یا حذف اطلاعات اکانت شخصی کارآمد است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Sina

۱۳۹۹/۵/۱
میشه بگین از کجا فهمیدین که PS5 فقط نسخه‌ی دیجیتال داره؟!
یه سرچ دیگه هم بکنین و سعی کنین از منابع معتبرتر خبر بگیرین ?