خانهاخبار
آیا دوران مدیریت تیم کوک در انتهای سال 2021 پایان می‌یابد؟

آیا دوران مدیریت تیم کوک در انتهای سال 2021 پایان می‌یابد؟

قرارداد ده ساله تیم کوک با کمپانی اپل، کم کم به پایان خود نزدیک می‌شود.
۱۳۹۹/۴/۲۳

بلومبرگ به تازگی، لیستی از مدیرانی که حقوق بسیار زیادی را دریافت کرده‌اند را منتشر کرده است که در آن، نام تیم کوک به عنوان دومین مورد در این لیست دیده می‌شود. او در سال 2019 حدودا 133 میلیون دلار دریافتی داشته است که به صورت زیر خلاصه می‌شود:

  • سه میلیون دلار حقوق سالیانه
  • 7.7 میلیون دلار پاداش
  • 122.2 میلیون دلار جایزه افزایش سهام
  • 884 هزار دلار هزینه‌های جانبی

نفر اول این لیست، مدیر عامل کمپانی تسلا، یعنی ایلان ماسک است که حدودا 595.3 میلیون دلار در سال 2019 دریافتی داشته است.

جالب است بدانید که ساندر پیچای، مدیر عامل شرکت آلقابت که زیر مجموعه کمپانی گوگل به حساب می‌آید، تنها 86.2 میلیون دلار در سال 2019 دریافت کرده و به این ترتیب، در جایگاه هشتم قرار گرفته است. این رقم شامل 650 هزار دلار درآمد سالانه، 82.2 میلیون دلار جایزه افزایش سهام و 3.4 میلیون دلار هزینه‌های جانبی می‌شود. ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت نیز سال گذشته تنها 77.3 میلیون دلاری دریافتی داشته است و جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است. این ارقام نیز شامل 2.3 میلیون دلار حقوق سالیانه، 10.8 میلیون دلار پاداش، 64 میلیون دلار جایزه افزایش سهام و 111 هزار و 400 دلار هزینه‌های جانبی می‌شود. 

بخشی از جایزه افزایش سهام که به مدیران یاد شده اختصاص یافته، سال‌ها پیش انجام شده، اما در حال حاضر به آن ها واگذار شده است. به عنوان مثال بخشی از 122.2 میلیون دلار جایزه افزایش سهام که به تیم کوک تعلق یافته، مربوط به اسناد و مدارکی است که در سال 2011 در اختیار وی قرار گرفته است. این اسناد مدتی بعد از جانشینی او به جای استیو جابز به تیم کوک پیشنهاد شد که برای دومین بار این عمل تکرار شده بود. نخستین بار، در سال 2009 استیو جابز مدتی شرکت اپل را ترک کرد و تیم کوک به جای وی، مدیریت کوپرتینویی‌ها را بر عهده گرفت و در ماه آگوست 2011، او مجددا به جایگاه خود باز گشت. اعضای هیئت مدیره برای آن که ثبات تیم کوک در شرکت اپل را به نمایش بگذارند، سهامی به ارزش 383 میلیون دلار (در آن زمان) را به او پیشنهاد کردند و دو ماه پس از این قضیه، یکی از بنیان گذاران کمپانی اپل از دنیا رفت.

image

 

از جمله دیگر اعضای شرکت اپل که دریافتی بالایی در سال گذشته داشته‌اند، می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد:

  • مدیر ارشد بخش مالی (Luca Maestri) با دریافت 25.2 میلیون دلار
  • مدیر ارشد و مشاور شرکت اپل (Kate Adams) با دریافت 25.2 میلیون دلار
  • مدیر ارشد بخش فروشگاه‌های اپل (Deirde O'Brien) با دریافت 19.2 میلیون دلار
  • مدیر ارشد عملیات (Jeff Williams) با دریافت 25.2 میلیون دلار
  • مدیر ارشد بخش فروشگاه‌های اپل (Angela Ahrendts) با دریافت 22.3 میلیون دلار)

نفر آخر در روزهای پایانی سال گذشته، شرکت اپل را ترک کرد.

چهار مدیر عاملی که دریافتی بالایی داشته‌اند، هدایت شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی را بر عهده داشته‌اند. یکی از آن‌ها که در این مطلب به ایشان اشاره‌ای نشد، آقای Robert Swan مدیر عامل شرکت اینتل است که حدودا 99 میلیون دلار در سال گذشته درآمد داشته و در جایگاه هفتم لیست بلومبرگ جای خودش کرده است.

image

 

البته اگر نگاهی به جزئیات بیاندازیم، متوجه می‌شویم که پرسنل کمپانی اپل بیشتر به خاطر بالا رفتن ارزش سهام این شرکت درآمد بالایی داشته‌اند. به هر میزانی که ارزش سهام بالاتر برود، مطمئنا پاداش و جایزه‌های بیشتری به سهام داران تعلق خواهد گرفت و این موضوع، تأثیر مستقیمی از عملکرد آن ها خواهد داشت.

پایان سال 2012، قرارداد ده ساله تیم کوک با شرکت اپل به پایان می‌رسد. از جمله تغییراتی که در دوران مدیریت او در این کمپانی رخ داد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیشتر شدن سایز نمایشگر آیفون‌ها
  • استفاده از پنل‌های OLED در آیفون‌ها
  • اضافه شدن حسگر شناسایی چهره (FaceID) به محصولات اپل
  • معرفی اپل واچ، ساعت هوشمند کمپانی اپل
  • معرفی ایرپادز، هدفون بی‌سیم اپل

با این تفاسیر، دلیل خاصی برای ترک این شرکت ارزشمند در مقابل تیم کوک باقی نمی‌ماند. او مطمئنا در جایگاه خود باقی خواهد ماند و با افتخار، محصول بعدی انقلابی این کمپانی با نام Apple Glass را به دنیای تکنولوژی معرفی خواهد کرد. این رویداد احتمالا در سال 2022 یا 2023 به وقوع می‌پیوندد.

مطمئنا اعضای هیئت مدیره شرکت اپل نیز موافق ادامه همکاری با تیم کوک خواهند بود و بر اساس قرارداد جدیدی که با وی بسته می‌شود، جالب است بدانیم که رقم‌های پرداختی به وی در دوره جدید مدیریت، تا چه اندازه افزایش خواهد یافت.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)