خانهاخبار
در فصل شیوع آنفولانزا، چه اتفاقی برای کرونا ویروس می‌افتد؟

در فصل شیوع آنفولانزا، چه اتفاقی برای کرونا ویروس می‌افتد؟

با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا ویروس، نگرانی متخصصان برای فصل پاییز بیشتر شده است.
۱۳۹۹/۴/۲۲

با وجود این که استفاده از ماسک در بسیاری از اماکن کشور آمریکا اجباری شده است، اما آمار تعداد مبتلایان به کرونا ویروس روز به روز در حال افزایش است و از طرف دیگر، متخصصان و پزشکان همزمان با نزدیک شدن به فصل پاییز و افزایش تعداد بیماران مبتلا به آنفولانزا، شدیدا نگران این موضوع هستند.

برای مدت کوتاهی، به نظر رسید که تعداد مبتلایان در کشور آمریکا وارد یک شیب نزولی شده و آمار و ارقام از پایین آمدن محسوس این موضوع خبر می‌داد و به این ترتیب، شرکت‌ها و دفاتر کاری و سایر امکان به مرور به روند عادی خود بازگشتند. اما از اواخر ماه ژوئن، شرایط مجددا به حالت اضطرار نزدیک شد و آمار تعداد مبتلایان روز به روز افزایش پیدا کرد. این موضوع باعث شد تا بسیاری از افراد، از این موضوع نگران شوند که آیا موج دوم کرونا ویروس آغاز شده است؟

متخصصان مختلف از جمله آقای دکتر آنتونی فاسی در اظهارات خود به این موضوع اشاره کردند که ما هنوز در موج اول کرونا به سر می‌بریم. چرا که تا زمان مستقیم شدن خط نزولی ویروس کرونا منتظر نماندیم و این موارد جدید، تأثیرات همان اتفاق است.

با نزدیک شدن به فصل پاییز که بیماری آنفولانزا را نیز با خود به همراه خواهد داشت، نگرانی‌ها در مورد کرونا ویروس نیز افزایش پیدا کرده است. آقای دکتر رابرت ردفیلد، مدیر بخش کنترل و مقابله با بیماری‌ها، در اظهارات خود چنین گفته است:

خطر واقعی این است که ما به صورت همزمان با دو عامل بیماریزای تنفسی روبرو هستیم.

ما در این مطلب، به صحبت‌های پزشکان و متخصصان مختلف در مورد موج دوم کرونا ویروس پرداخته‌ایم. این که عوامل جدید چگونه روی افزایش تعداد مبتلایان تأثیر می‌گذارد، ولی هیچ گونه روش درمانی خاصی در دسترس قرار نخواهد گرفت و نمی‌توان روی این مطلب به عنوان یک مرجع پزشکی معتبر حساب باز کرد.

آخرین اخبار از آمار مبتلایان در سراسر جهان:

  • آمار مبتلایان جدید به کرونا ویروس به 40 ایالت کشور آمریکا کشیده شده است که 12 ایالت موفق شده‌اند تا در این زمینه، رکورد جدیدی را به ثبت برسانند.
  • 50 درصد تعداد مبتلایان جدید، تنها به چهار ایالت آریزونا، کالیفرنیا، فلوریدا و تکزاس محدود می‌شود.
  • حدود 43 هزار نفر از مردم، به دلیل کرونا ویروس بستری شده‌اند و روزانه بین هزار تا دو هزار نفر به این آمار اضافه می‌شود.
  • تعداد افرادی که به دلیل کرونا ویروس از دنیا می‌روند در حال کاهش است.
  • تعداد افراد مبتلا در کشور آمریکا حالا به 3.1 میلیون نفر رسیده که حدودا 135 هزار نفر از آن ها متأسفانه جان خود را از دست داده‌اند.
  • افراد سیاه پوست، قریب به 23 درصد از افرادی که از دنیا رفته‌اند را تشکیل می‌دهند. چرا که بدن این اشخاص حدودا 2.5 برابر نسبت به افراد سفید پوست، در مقابل بیماری ضعیف‌تر است.
  • نزدیک به 50 درصد از ایالت‌های مختلف کشور آمریکا، اماکن مختلف را مجددا به حالت تعلیق و بسته درآورده‌اند.
  • در کشور برزیل و در حالی که آمار تعداد مبتلایان روز به روز به صورت پلکانی در حال افزایش است، آمار تست کرونای رئیس جمهور این کشور نیز مثبت اعلام شده است.

بازگشایی شرکت‌ها و اماکن مختلف، مردم را به یکدیگر نزدیک کرده و از طرف دیگر، بسیاری از افراد هنوز هم ترجیح می‌دهند تا در اماکن عمومی از ماسک استفاده نکنند.

image

 

اگر هنوز در موج اول ویروس کرونا باشیم، موج دوم چه زمانی از راه می‌رسد؟

آقای دکتر فاسی در تاریخ ششم جولای و در لایو پیج فیس بوک خود، به این موضوع اشاره کرد که ما هنوز در موج اول کرونا ویروس به سر می‌بریم و این افزایش آمار مبتلایان، به عنوان موج دوم شناخته نمی‌شود و می‌توان آن را تنها یک روند افزایشی یا تجدید عفونت به حساب آورد.

تا زمانی که تعداد افراد از دنیا رفته به عددی نزدیک به صف نزدیک نشود، نمی‌توان گفت که موج اول کرونا ویروس به پایان رسیده و به این ترتیب، می‌توان به این نتیجه رسید که موج دوم این بیماری هنوز آغاز نشده است.

در کشور کره جنوبی، آمار افراد مبتلا به اعداد یک رقمی نزدیک شده بود، اما حالا این روند مجددا در حال افزایش است و با این وجود، سران این کشور ورود به موج دوم کرونا ویروس را کتمان می‌کنند. در حالی که سازمان بهداشت جهانی از اهمیت این موضوع و مبتلاهای جدید در کشور یاد شده اطلاع دارد، اما به هر دلیلی نام این اتفاق را موج دوم ویروس کرونا نمی‌گذارد.

چرا متخصصان از ویروس کرونا در فصل پاییز ابراز نگرانی کرده‌اند؟

بسیار از پزشکان از جمله آقایان فاسی و ردفیلد نسبت به افزایش آمار مبتلایان در فصل پاییز و زمستان ابراز نگرانی شدید کرده‌اند. البته بخشی از این موضوع، به خاطر پیش بینی پایین آمدن محسوس آمار مبتلایان در فصل تابستان بود که البته این قضیه هم به صورت کامل رد شد. بد نیست بدانید که کاخ سفید نیز خود را برای رشد تعداد مبتلایان در فصل پاییز و زمستان آماده کرده است.

یکی از مهم ترین دلایل برای توجه بیش از حد به فصل پاییز و زمستان، امکان در دسترس قرار گرفتن دو ویروس تنفسی ( COVID-19 و آنفولانزا) به صورت همزمان است. گزینه دوم هر سال تقریبا جان 40 هزار آمریکایی را می‌گیرد. از آن جا که در این دو فصل، آمار تعداد افرادی که تب یا سرفه می‌کنند بالا می‌رود، لذا تشخیص ابتلا به آنفولانزا یا کرونا امری سخت‌تر خواهد شد.

اگر تعداد افراد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها همچنان رو به افزایش باشد، لذا بستری شدن و مراجعه افراد مبتلا به آنفولانزا به مراکز بهداشتی نیز سخت‌تر خواهد شد و ممکن است آن ها از نظر تخت و امکانات بهداشتی، با مشکل زیادی روبرو شوند.

سازمان بهداشت کشور آمریکا از تولید کنندگان مواد دارویی درخواست کرده تا در سال جاری، تعداد واکسن‌های آنفولانزا را چند برابر کرده و به این ترتیب، از همین حالا خود را برای فصل پاییز و زمستان آماده کنند. به صورت معمول، کمتر از 50 درصد آمریکایی‌های بزرگسال برای واکسینه شدن در این زمینه اقدام می‌کنند و این اعداد، آماری است که سازمان بهداشت کشور آمریکا در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. اما حالا با توجه به شیوع ویروس کرونا، این آمار به حدود 67 درصد رسیده است.

image

 

چرا آمار مبتلایان به کرونا ویروس مجددا در حال افزایش است؟

در ابتدای امر، حدود 90 درصد افراد در کشور آمریکا تحت قرنطینه خانگی در‌آمدند و همین موضوع باعث شد تا شیب تعداد مبتلایان به حداقل ممکن برسد. اما از نیمه دوم ماه آوریل، برخی ایالت‌های آمریکا مانند جورجیا و کارولینای جنوبی، قرنطینه خانگی را شکستند و همین موضوع باعث شد تا آمار تعداد مبتلایان مجددا سیر صعودی پیدا کند.

برای مدتی، مقامات دولتی از جمله دونالد ترامپ بر این باور بودند که این روند افزایشی، به دلیل مراجعه افراد برای انجام تست‌های آزمایشی اتفاق افتاده است. اما این موضوع با تحقیقاتی که سازمان بهداشت جهانی و موسسه ProPublica انجام دادند، به صورت واضح کتمان شدو آن ها دلیل این افزایش را مراجعه افراد برای تست ندانسته و بر این باور بودند که دوران خطرناک مجددا در حال تکرار است.

نتایج تحلیل و بررسی متخصصان نیویورک تایمز نشان می‌دهد که شکستن قرنطینه خانگی توسط برخی ایالت‌های کشور آمریکا، سبب شده تا آمار مبتلایان مجددا شیب صعودی به خود بگیرد. آقای دکتر فاسی نیز پیش‌تر در مورد این موضوع به سران ایالات متحده هشدار داده بود.

آیا قرنطینه خانگی دیگری را در پیش داریم؟

اواسط ماه جولای، نیمی از برخی مشاغل و اماکن کشور آمریکا مجددا بازگشایی شدند و به این ترتیب، حدودا 50 درصد افراد شاغل به محل کار خود بازگشتند.

اشخاصی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم، یعنی آقایان فاسر و ردفیلد بر این باور هستند که اگر افراد فاصله اجتماعی را به صورت کامل رعایت کرده و در ترددهای خود از ماسک استفاده کنند، نیازی به بازگشت به قرنطینه سفت و سخت گذشته نخواهد بود. اما اگر این استراتژی جوابگو نبود و آمار تعداد مبتلایان همچنان شیب صعودی خطرناکی داشت، تنها راه چاره همان قرنطینه خانگی است.

در اوایل ماه جولای، کاخ سفید در تدارک استراتژی جدیدی با عنوان "ما باید با این موضوع کنار بیاییم" بود و به نظر می‌رسید که آن ها قصد دارند تا کرونا ویروس را به عنوان یک پدیده عادی و روزمره جلوه دهند و مردم را مجبور کنند تا با آن کنار بیایند.

مدتی بعد از این اتفاق، دونالد ترامپ، وزارت بهداشت کشور آمریکا را مجبور کرد تا راهنمایی‌های خود برای بازگشایی ایمن مدارس را کاهش داده و تهدید کرد که بودجه فدرال برای مناطقی که از مراجعه حضوری به مدارس امتناع می‌کنند را کاهش داده یا قطع خواهد کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)