خانهاخبار
5G در برابر 4G: تفاوت در چیست؟

5G در برابر 4G: تفاوت در چیست؟

پاسخ به سوال چه تفاوتی بین 5G و 4G وجود دارد و مهم‌تر از آن را در این نوشتار می‌خوانیم.
۱۳۹۹/۴/۲۲

image

 

تفاوت‌های واقعی بین 4G  و 5G کدم‌اند که از سال 2019 توجهات را به‌سوی خود جلب کرده‌اند؟ چون 5G جدیدتر است پس باید بهتر از 4G  باشد؟ خب شاید بتوان به این سؤال پاسخ مثبت داد اما واقعاً ویژگی‌ها کدام هستند؟ در این نوشتار در تلاشیم به این سؤالات پاسخ دهیم.

 

5G سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر از 4G است

استاندارد 5G برای شبکه‌های سلولی انتقال حجم بیشتری از اطلاعات را ممکن می‌سازد. اطلاعات با استفاده از استاندارد 5G سریع‌تر ارسال و دریافت می‌شوند و تمام فرآیند هم بسیار مطمئن است.

image

 

دلیل سرعت بالاتر 5G استفاده از تکنولوژی رادیویی پیشرفته‌تر است و همچنین به‌کارگیری فرکانس‌های رادیویی جدیدتر و بالاتر احتمال کمتری از تداخل با دیگر دیوایس‌ها را ممکن می‌سازد. در حالیکه تأخیر در انتقال اطلاعات در 4G تا 30 میلی‌ثانیه می‌رسد این عدد برای 5G کمتر از 10 میلی‌ثانیه است که در شرایط عالی و مطلوب به 0 خواهد رسید.

البته سرعت به موقعیت، ترافیک شبکه، تعداد برج‌های 5G، و دیگر فاکتورها بستگی دارد. شبکه‌های سریع‌تر 5G بیش از ده برابر سرعت 4G خواهند داشت و در آینده این رقم می‌تواند به بیش از 100 برابر برسد شاید این ارقام برای شما منطقی به نظر نرسد اما اگر با 4G مقایسه کنید، شگفت‌زده خواهید شد.

 

5G دستگاه‌های متصل بیشتری را به‌صورت هم‌زمان کنترل می‌کند

درحالی‌که 4G در ساعات اوج ترافیک، پایداری خود را از دست می‌دهد 5G می‌تواند تا 1 میلیون دستگاه متصل را در هر 0.984 کیلومترمربع پشتیبانی کند و این رقم برای 4G تنها 2000 دستگاه است.

image

 

ازآنجاکه در هر خانه‌ای دستگاه‌های متصل به اینترنت در حال افزایش هستند  5G می‌تواند استفاده آسان در آینده را تضمین نماید.

 

ازآنجاکه رنج امواج 5G کوتاه‌تر هستند به برج‌های سلولی بیشتری نیاز دارد

5G شاید سریع‌تر و قابل‌اطمینان‌تر باشد اما به برج‌های سلولی بیشتری نیاز دارد و در مناطق خارج شهری برای دستیابی به تمام کاربران با مشکلاتی روبرو است چراکه سیگنال توسط دیوار ساختمان‌ها بلاک می‌شود. شاید برای دستیابی به‌سرعت عالی  5G  در حومه‌ شهرها چند سالی وقت نیاز باشد.

5G از امواج میلی‌متری بالاتر از امواج 4G و 3G استفاده می‌کند و رنج بسیار کوتاه‌تری دارد. باید اضافه کنیم که امواج میلی‌متری نمی‌توانند به ساختمان‌ها نفوذ کنند و سیگنال آن‌ها به‌سادگی مسدود می‌شود.

 

5G تأثیر بیشتری بر عمر باتری تلفن می‌گذارد تا 4G

احتمالاً اسمارت‌فون فعلی شما از 5G پشتیبانی نمی‌کند و اگر جواب شما مثبت است هرگز هم نمی‌تواند بدان دست یابد چراکه پشتیبانی از 5G به سخت‌افزار خاص نیاز دارد. بسیاری از پرچم‌دارهایی که به‌تازگی معرفی می‌شوند قادر به پشتیبانی از این تکنولوژی هستند. این سخت‌افزار تنها یک چیپست باقابلیت پشتیبانی از 5G نیست بلکه به باتری بزرگ‌تر و قدرت بیشتر برای مدیریت 5G نیاز دارند.

image

 

مصرف بالای باتری و انرژی 5G  توسط اسمارت‌فون سال گذشته تولیدکنندگان را متوجه ایراداتی نمود. مدیر ساب‌برند Redmi از شیائومی چین اعلام کرد که اسمارت‌فون‌های 5G تا 20% بیشتر از تلفن‌های 4G انرژی مصرف می‌کنند. این تولیدکننده سخت‌افزارهای ویژه همراه با باتری مناسب برای Redmi K30 Pro تعبیه کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)