خانهاخبار
فاصله TSMC و سامسونگ در بازار تولید تراشه‌ها بیشتر شد

فاصله TSMC و سامسونگ در بازار تولید تراشه‌ها بیشتر شد

به‌لطف افزایش تقاضای تراشه‌های 5G، شرکت تایوانی TSMC سهم بازار خود را بیشتر کرده و توانسته فاصله بیشتری با سامسونگ به وجود بیاورد.
۱۳۹۹/۴/۱۶

وقتی صحبت از سازنده تراشه تلفن‌های هوشمند می‌شود، اولین نامی که به گوش می‌رسد TSMC است. این شرکت تایوانی بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های دنیاست که برای شرکت‌هایی مثل اپل، هوآوی، کوآلکام، مدیاتک و سایرین تراشه می‌سازد. دومین شرکت بزرگ تولیدکننده تراشه متعلق به سامسونگ است، و هر دو امسال دست به تولید چیپست‌های قدرتمند و بهینه‌ای خواهند زد که با فرآیند تولید ۵ نانومتری ساخته می‌شوند.

بر اساس گزارش جدید وب‌سایت Nikkei Asian Review، سامسونگ می‌خواهد سرمایه‌گذاری بیشتری برای تصاحب جایگاه TSMC در بازار تراشه‌های 5G انجام دهد. نسل پنجم ارتباطات بیسیم در نهایت سرعت دانلود را ۱۰ برابر نسبت به 4G LTE بالاتر می‌برد. این فناوری می‌تواند کسب و کارها و بسترهای جدیدی خلق کند. با این حال هنوز چالش‌هایی پیش روی آن وجود دارد که سامسونگ می‌خواهد علی‌رغم این چالش رقابت را در این حوزه جدی‌تر کند.

شرکت TSMC حتی در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا نشان داد که شرایط خوبی دارد. مدیر یکی از تامین‌کنندگان قطعات TSMC قبلا در مصاحبه‌ای گفته بود که این کمپانی تایوانی عقب ننشسته و حتی به نیروهای بیشتری برای ادامه فرآیند تولید نیاز دارد. TSMC حالا در پی تولید تراشه ۵ نانومتری A14 اپل است که اگر همه‌چیز مطابق برنامه پیش برود، قلب تپنده سری آیفون ۱۲ خواهد بود.

image

فرآیند تولید ۵ نانومتری به هر تراشه اجازه می‌دهد رقم خیره‌کننده ۱۵ میلیارد ترانزیستور را در بر بگیرد. این رقم در مقایسه با تراشه‌های A13 که از گره ۷ نانومتری استفاده می‌کردند و صرفا ۸.۵ میلیارد ترانزیستور داشتند پیشرفت چشمگیری داشته است. هرچه تعداد ترانزیستورهای داخل تراشه بیشتر باشد، قدرت دستگاه بالاتر می‌رود و مصرف انرژی آن بهینه‌تر می‌شود.

TSMC تا چند وقت پیش به‌راحتی با هوآوی هم مراوده داشت و البته هنوز سفارشات قبلی تراشه‌های ۵ نانومتری این شرکت را انجام می‌دهد. اما به‌موجب تحریم‌های آمریکا آن‌ها دیگر نمی‌توانند از این غول چینی سفارش جدیدی دریافت کنند. هوآوی پارسال ۱۵ درصد از درآمد TSMC را تشکیل داده بود. با این حال، به‌رغم قطع همکاری‌های آتی این دو شرکت ظاهرا قرار نیست تغییری در میزان سرمایه‌های مصرفی TSMC در مابقی سال ۲۰۲۰ ایجاد شود. این شرکت به‌خاطر نحوه مدیریت جریان نقدینگی خود قادر است با مشکلات این‌چنینی کنار بیاید.

با توجه به این که هوآوی بعد از اپل دومین مشتری بزرگ TSMC به حساب می‌آمد، جای خالی این شرکت مطمئنا برای تایوانی‌ها ملموس خواهد بود، ولی TSMC به‌سرعت در حال حرکت به سمت تولید تراشه‌های ۳ نانومتری برای سال ۲۰۲۲ است تا بتواند به قانون مور پایبند بماند. قانون مور می‌گوید تراکم ترانزیستورهای داخل مدارهای مجتمع هر دو سال یک‌بار دو برابر می‌شود.

تراشه‌های ۷ نانومتری مثل A13 اپل و اسنپدراگون ۸۶۵ کوآلکام در هر میلی‌متر مربع ۹۶.۵ میلیون ترانزیستور داشتند. ولی حالا در گره ۵ نانومتری این رقم قرار است به ۱۷۱.۳ میلیون ترانزستور در هر میلی‌متر مربع برسد. فرآیند تولید ۳ نانومتری تعداد ترانزیستورهای موجود در هر میلی‌متر مربع را به عدد ۳۰۰ میلیون خواهد رساند.

شرکت TSMC در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۰ حدود ۵۱ درصد از سهم بازار تراشه‌های دنیا را در اختیار داشت. سامسونگ با ۱۸.۸ درصد در رتبه دوم، گلوبال فاندریز با ۷.۴ درصد در رتبه سوم و UMC با ۷.۳ درصد در رتبه چهارم قرار گرفته بودند. در نهایت هم نام SMIC دیده می‌شد که ۴.۸ درصد از سهم بازار فصل دوم امسال را در اختیار داشت.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)