خانهاخبار
آیفون با قدرت اجرای برنامه‌ های مک

آیفون با قدرت اجرای برنامه‌ های مک

ظاهرا اپل تصمیم دارد تا مانند سامسونگ دکس امکان اجرای برنامه‌های مک را روی آیفون میسر کند
۱۳۹۹/۴/۱۵

به زودی شاهد استفاده از پردازنده‌های اپل در مک‌ها هستیم، یعنی همان پردازنده‌ای که در آیفون وجود دارد. یک گزارش تایید نشده حاکی از آن است که اپل قصد دارد با وصل کردن آیفون به یک صفحه نمایش خارجی، برنامه‌های مک را روی آن اجرا کند. اگر این ویژگی حقیقت داشته باشد، یک گوشی iOS می‌تواند تمام آن چیزی باشد که کابران به آن احتیاج دارند و هرگز مجبور به خرید مک‌ نشوند.

ترکیب قابلیت حمل آیفون با قدرت مک او اس

افشاگر معروف Mauri QHD در توییتی اعلام کرده

 اپل در حال کار روی نمونه‌های اولیه‌ی Linda/Dex است. نرم‌افزارها روی آن دیوانه کننده است. من حتی نمی‌توانم بگویم چقدر از این اتفاق هیجان زده هستم.

image

البته این بدان معنا نیست که اپل قصد دارد برنامه‌های مک را در صفحه نمایش آیفون بگنجاند که کاملا غیر عملی است. آنچه که Mauri در توییت خود گفته بسیار شبیه  Samsung DeX است که گوشی گلکسی را به کمک DeX به یک مانیتور و صفحه کلید وصل کرده و برنامه‌های اندروید در نمایشگری بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این راهنما می‌گوید یک راه حل شبیه DeX برای آیفون و برنامه‌های مک وجود دارد که در صورت تحقق یافتن، کاربر می‌تواند مانیتور، صفحه کلید و موس را به آیفون خود متصل کرده و به معنای واقعی کلمه یک مک داشته باشد. قبلا چنین اتفاقی امکان پذیر نبود، چرا که نرم‌افزارهای مک روی پردازنده‌های اینتل ایفای نقش می‌کردند، اما کوپرتینو نشین‌ها در حال مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به سمت قلب تپنده‌ی آیفون‌ها هستند و به همین دلیل می‌تواند برنامه‌های مک را اجرا کند. ظاهرا اپل چنین تصمیمی در سر دارد.

چنین مهمی اگر تحقق یابد قطعا مزایای فراوانی خواهد داشت. دیگر نیازی به خرید یک دسکتاپ برای اجرای برنامه‌های مک نیست و کاربران نگران پخش شدن فایل‌های خود در دستگاه‌های مختلف نخواهند بود و با داشتن آیفون همیشه یک رایانه‌ همراه خود دارند. همچنین شرکت ها می‌توانند به کارمندان خود یک آیفون بدهند تا در هر زمان و مکانی به عنوان یک دسکتاپ مورد استفاده قرار گیرد.

تمام فایل‌های موجود در گوشی روی مک نیز در دسترس هستند. به عنوان مثال کاربر می‌تواند یک سند ورد را روی نمایشگر خارجی ویرایش کند و در حالی که دفتر کار خود را ترک می کند به این فعالیت ادامه دهد و سپس هنگام برگشت، مجددا با نمایشگر خارجی و مک او اس به کار خود ادامه دهد.

آینده‌ی مک‌بوک

اگرچه با این کار آیفون قادر به اجرای مک او اس خواهد بود اما احتیاج به نمایشگر خارجی، صفحه کلید و موس است و در هنگام حرکت مفید نخواهد بود. برای بدست آوردن تجربه‌ای مشابه مک‌بوک، باید به یک نمایشگر، صفحه کلید و موس دسترسی داشت. شرکت ریزر از یک پروژه با نام لیندا رونمایی کرد که  یک لپ‌تاپ مفهومی بود با یک اسلات گوشی همراه، که با گذاشتن گوشی درون اسلات تمام برنامه‌ها روی صفحه بزرگ‌تر قابل استفاده بود. ناگفته نماند از صفحه نمایش گوشی نیز به عنوان ترک‌پد استفاده می‌شد. با چنین روشی قطعا مانند لپ‌تاپ می‌توان در همه جا از آن استفاده کرد.

image

پروژه لیندا در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد اما راه به جایی نبرد. احتمالا کابران این سوال را از خود می‌پرسند که چرا به جای حمل کردن وسیله‌ای مانند لپ‌تاپ که با گوشی کار می‌کند یک لپ‌تاپ نخرند. احتمالا برای آیفون نیز چنین پرسش‌هایی مطرح خواهد شد. به گفته‌ی برخی کارشناسان با چنین اتفاقی کاربران می‌توانند هرچند سال یک بار آیفون خود را تعویض کنند و پردازنده‌ی سریعتر و با حافظه‌ی بیشتر بدست آورند که به کمک یک نمایشگر، صفحه کلید و موس دیگر احتیاجی به تعویض مک‌بوک خود نخواهند داشت.

برنامه‌های آیپد و مک را فراموش نکنید

اگر اپل قابلیت اجرای مک روی نمایشگر خارجی را فراهم کند، انجام این کار با آیپد ساده‌تر است. البته هنوز مشخص نیست که این ویژگی به آیپد خواهد آمد یا خیر. در اوایل ماه ژوئن Mauri QHD در توییتر خود اعلام کرد که اپل در حال تولید نمونه‌هایی از آیپد با سیستم عامل iPadOS و MacOS است. هنوز مشخص نیست که قرار بوده مک او اس را روی آیپد قرار دهد، اما با حرکت به سوی پردازنده‌های سری A اپل، این امکان فراهم است. البته کلیه نرم‌افزارهای شخص ثالث روی مک طوری طراحی شده‌اند که با کیبورد و موس مورد استفاده قرار گیرند و با صفحه‌ی لمسی آیپد سازگاری ندارند.

image

احتمال دیگر اینست که تبلت‌های اپل دقیقا مشابه گوشی‌های این شرکت با وصل شدن به یک نمایشگر خارجی، برنامه‌های مک را اجرا کنند. این کار به کاربران علاوه بر هدیه‌ی رایانه‌ای کاربردی همانند آیپد، امکان کار با صفحه نمایشی بزرگتر و قابلیت های بیشتر را نیز می‌بخشد.

آیفونی که توانایی اجرای برنامه‌های مک را دارد، امکان برجسته‌ای است

نشانه‌هایی از وجود کمرنگ شدن مک‌بوک‌ها وجود ندارد. کاربران زیادی وجود دارند که به قدرت پردازشی بیشتر و یا کارت گرافیک قدرتمندتر نیاز دارند، که قطعا آیفون چنین قدرتی را در اختیار آن‌ها قرار نخواهد داد. همچنین گزارش‌ تایید نشده‌ای این ویژگی را برای دانشجویان و کاربرانی که استفاده‌های سبک دارند مناسب میداند. این قابلیت تمام کاربرانی که مدل پایه‌ی مک مینی را مناسب می‌دانند، هدف قرار داده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)