خانهاخبار
مشخصات فنی و قیمت احتمالی ایران‌خودرو K132

مشخصات فنی و قیمت احتمالی ایران‌خودرو K132

خودرویی جدید از سوی گروه صنعتی ایران خودرو قرار است روانه بازار شود و ما در این نوشتار قصد داریم نگاهی بر این خودرو از نظر ظاهری و مشخصات فنی داشته باشیم.
۱۳۹۹/۴/۱۴

بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه پس از بدعهدی همکار فرانسوی و در بدترین اوضاع اقتصادی کشور که درگیر تحریم و تهدید است از یک سدان جدید با نام K132 رونمایی کرد. این خودرو با اعمال تغییراتی بر پیکر پژو 301 و تلاش مهندسین داخلی آماده تولید انبوه است تا در اواخر سال 1399 شاهد خودرویی جدید از ایران‌خودرو در سطح خیابان‌های کشور باشیم.

image

 

از خودرو K132 دو بار رونمایی انجام شد، یکی در نهاد ریاست جمهوری و یکی هم در ساپکو. هر دو خودرو تفاوت‌هایی داشتند و البته که نمونه آزمایشی هستند و امیدواریم هنگام تولید انبوه شاهد خطاهای تولیدی نباشیم.

در این قسمت می‌خواهیم شما را با برخی تغییرات در دو مدل آشنا کنیم:

  1. پترن چراغ‌های عقب یکسان است اما گرافیک داخلی دچار تغییر شده است.
  2. محل جای‌گیری لوگو ایران‌خودرو بر روی در صندوق‌عقب تغییر کرده است.
  3. هم‌رنگ بدنه نبودن زیر پلاک عقب
  4. جلوپنجره و داشبورد تغییرات اندکی پیداکرده‌اند.

این احتمال وجود دارد بازهم شاهد تغییراتی در طراحی داخلی و خارجی این تازه‌وارد باشیم.

image

سؤالی که ذهن بسیاری از علاقه‌مندان صنعت خودرو را درگیر نموده است شباهت‌ها و تفاوت‌های K132 با پژو 301 است و ما در اینجا قصد تشریح این موارد را داریم و اگر شما نیز به دنبال جوابی برای این سؤال هستید با ما همراه باشید:

نقاط مشترک

  • قالب‌بندی سقف ، ستون و بدنه
  • چراغ Daylight
  • صندلی‌ها
  • رودری‌ها
  • داشبورد
  • مه‌شکن جلو
  • کنسول میانی
  • تهویه
  • ...

تفاوت‌ها

  • گرافیک آمپرها
  • تریم داخلی
  • چراغ جلو
  • سپرها
  • در صندوق‌عقب
  • فرمان
  • کمربند ایمنی و ایربگ
  • جلوپنجره
  • ...

image

 

مشخصات فنی

قلب تپنده جدیدترین محصول ایران‌خودرو یک پیشرانه 1.6 لیتری EC5 است که توان تولید 115 اسب بخار با گشتاور 150 نیوتن متر دارد.

گروه PSA یک جعبه‌دنده استاندارد 5 سرعته دستی BE4 را برای این پیشرانه معرفی کرده است. اما مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید K132 مجهز به یک گیربکس 6 سرعته دستی خواهد بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که پس از آغاز تولید K132 با استفاده از پیشرانه EC5 یک نمونه اتوماتیک از این خودرو مجهز به پیشرانه TC7+ راهی بازار شود. نسخه اتوماتیک قرار است پیشرانه‌ای داشته باشد که 1646cc حجم دارد و به توربوشارژر مجهز است که می‌تواند سوپاپ‌های دوگانه را به‌صورت هوشمند زمان‌بندی کند و تا 170 اسب بخار را با گشتاور حداکثری 250 نیوتن متر تولید کند. جعبه‌دنده 6 سرعته DAE که بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک وجود دارد  برای K132 اتوماتیک توربو نیز مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

image

 

حال نگاهی داشته باشیم به امکانات رفاهی K132 که قرار است هنگام عرضه عمومی مزین به یک نام ایرانی باشد.

در نسخه استاندارد K132 دارای نمایشگر لمسی، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، دِی‌لایت، کامپیوتر سفر، فرمان کمکی برقی، کروز، دوربین دنده‌عقب، حسگر پارک، ترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، دو کیسه هوا و استاندارد آلایندگی یورو 5 است. نسخه‌های برتر خودرو K132 گروه صنعتی ایران‌خودرو دارای  کیسه هوای جانبی ، حسگر نور و باران، سانروف، تریم داخلی چرم و حالت رانندگی اسپرت است که به این لیست افزوده خواهد شد.

image

 

درحالی‌که در هرجایی از دنیا امکانات رفاهی و نقاط قوت امنیتی خودرو برای خریداران در اولویت است ما در ایران به مهم‌ترین نکته خودرو در این نوشتار می‌رسیم: قیمت.

مدیران ایران‌خودرو تاکنون راجع‌به هر موردی از این خودرو صحبت کرده باشند در مورد قیمت جدیدترین محصول خود به عدد خاصی اشاره نکرده‌اند. اما ایشان تمرکز خود را بر روی داخلی سازی بیش از 90 درصدی  K132 قرار داده‌اند تا قیمتی در رنج مشابه با دنا پلاس، شاهین و آریزو 5 داشته باشد. انتظار می‌رود نمونه دنده‌ای K132 مجهز به پیشرانه EC5 تفاوت قیمتی زیادی با دنا پلاس دنده‌ای تایپ 1 نداشته باشد.

image

 

در پایان توجه شما را به گفته‌های آقای کاکایی از کارشناسان صنعت خودرو جلب می‌کنیم.

این خودرو از طراحی بسیار زیبا و به‌روزی برخوردار بوده و در صورت برخورداری از موتور و گیربکسی که پیش‌ازاین اعلام‌شده، خودروی بسیار موفقی خواهد بود، در بازار به‌خوبی خریداری خواهد شد و در آینده، حتی می‌تواند با خودروهای به‌روز و جهانی رقابت کند.
وی با اشاره به نهضت داخلی سازی قطعات که موجب شده تا بسیاری از قطعات داخلی سازی شوند، گفت: شروع و استمرار این نهضت فعلاً ما را نجات خواهد داد و عاملی برای بقای ماست. اما این‌که مسئولان نظام به چه شکلی از این نهضت حمایت می‌کنند، در استمرار این امر تأثیرگذار خواهد بود‌. آمریکا با لغو برجام و اعمال تحریم‌های بی‌شمار موجب شد تا در مقطعی صنعت خودرو متحمل زیان‌هایی شود، خاطرنشان کرد: با جدی گرفتن نهضت داخلی سازی و نهادینه کردن داخلی سازی قطعات، به‌وسیله ساختار سازی و تغییر قوانین، وابستگی در حوزه قطعات کاهش خواهد یافت و این خودکفایی حتی باوجود لغو تحریم‌ها، ادامه خواهد داشت.
وی با بیان این‌که برای نخستین بار است که خودرویی در این سطح، طراحی می‌شود و تاکنون نمونه مشابهی در این زمینه نداشتیم،  تصریح کرد: تا پیش‌ازاین تولید خودرو با نظارت و همراهی و تأمین خودروسازهای خارجی صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر چنین موضوعی وجود ندارد و قطعه سازان ما خودشان قطعات را داخلی سازی می‌کنند. این کار بسیار سنگین برای نخستین بار است که در کشور انجام‌شده و آخرین گام در مسیر طراحی خودرو است. گام بعدی طراحی صفر تا صد قطعات به‌وسیله مهندسان ایرانی است. آقای کاکایی ضمن اشاره به همدلی قطعه سازان و خودروسازان برای تولید محصولی با کیفیت، افزود: قطعه سازان این بار با جدیت تمام، مسائل کیفی را از روزهای ابتدایی همراهی کردند. یعنی قطعه‌سازی توانسته قطعه را تحویل خودروساز دهد که تمامی ضوابط کیفی را رعایت کرده باشد.
 وی با بیان اینکه یکپارچگی قطعه سازان و خودروسازان و پای کار آمدن تمام دستگاه‌های متولی در امر تولید خودرو بی‌هیچ چشم‌داشتی و با پذیرفتن تمامی ریسک‌های موجود، اقدامی یکتاست، ابراز امیدواری کرد که این حرکت جهش بزرگی در صنعت خودرو باشد

.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

میلاد

۱۳۹۹/۵/۷
سمند هم در ابتدا خودروی ملی بود
اما در نهایت به یه لگن آشغال بدل شد که اسمبلی از ماشین های دیگه بود
اما برسیم به رقابت که گویی لاکپشت میخاد با ببر و یوزپلنگ و گاو وحشی مسابقه بده اونم چه لاکپشتی ...
در خصوص امکانات که میشه گفت یه 206 اتوماتیک مدل 2003 هستش اونم در نهایت بی کیفیتی
قیمت هم که دیگه نگم براتون ، احتمالاً میخان از 200 میلیون شروع کنن آخرش برسه به یک میلیارد
رقابت اصلی بر سر قیمته نه کیفیت

A

۱۳۹۹/۴/۱۶
هانی کپی برداری از پژو ۳۰۱ هست :-|

فرهاد

۱۳۹۹/۴/۱۶
صنعتی مال این بدبخت بیچاره های کارتون خوابه. اینا سنتی میزنند. چون جیباشون پر پول شده، فقط سنتی حال میکنند . چای نبات بعدش رو که زدند میگند حالا بیایید مصاحبه کنیم ببینید چه نطقی براتون میکنم. به قول داوِنه: چَهچَه وَزَنه بلبل

مهمان

۱۳۹۹/۴/۱۴
این خودرو از طراحی بسیار زیبا و به‌روزی برخوردار بوده و در صورت برخورداری از موتور و گیربکسی که پیش‌ازاین اعلام‌شده، خودروی بسیار موفقی خواهد بود، در بازار به‌ خوبی خریداری خواهد شد و در آینده، حتی می‌تواند با خودروهای به‌روز و جهانی رقابت کند!!!مثلا با خودروهای به روز مثل آئودی،پورشه،مرسدس،بی‌ ام دبلیو،کادیلاک،ولوو،میخواد رقابت کنه??? خدا وکیلی چی میزنید؟

امیر

۱۳۹۹/۴/۱۴
خط ونشان ایران خودرو بر دهان لگن سازان فرانسوی