خانهاخبار
CarKey چیست?

CarKey چیست?

قابلیت جدیدی که به شما امکان می‌دهد خودروی خود را به وسیله‌ی آیفون باز کنید. آیفون‌ها و ساعت‌های اپل، مدت بسیاری است که از NFC پشتیبانی می‌کنند و در آینده‌ای نه چندان دور از این قابلیت برای باز و بسته کردن و همین طور روشن کردن وسیله نقلیه‌ی سازگار با NFC توسط آیفون استفاده می‌شود. آیفون یا اپل واچ کار کلید فیزیکی را انجام خواهند داد.
۱۳۹۹/۴/۲

آیفون‌ها و ساعت‌های اپل، مدت بسیاری است که از NFC پشتیبانی می‌کنند و در آینده‌ای نه چندان دور از این قابلیت برای باز و بسته کردن و همین طور روشن کردن وسیله نقلیه‌ی سازگار با NFC توسط آیفون استفاده می‌شود. آیفون یا اپل واچ کار کلید فیزیکی را انجام خواهند داد. اپل اسم این ویژگی را CarKey گذاشته و در ادامه تمام اطلاعاتی را که در مورد CarKey و نحوه‌ی کارکرد آن می‌دانیم بررسی خواهیم کرد.

CarKey چیست؟

CarKey یک پروتکل دیجیتالی است که به آیفون و اپل واچ اجازه می‌دهد تا خودروهایی که از ویژگی NFC بهره می‌برند را باز/قفل یا روشن کنند. همچنین کنترل دیگری که خودروها به واسطه‌ی NFC به صاحبان آن می‌دهند، قادر به انجامشان هستند. اتومبیل‌ها به طور پیش فرض دارای NFC نیستند، بنابراین باید منتظر ماند تا خودروسازان این قابلیت را همانند NFC پیاده سازی کنند. کارهایی که می‌توان با CarKey انجام داد، به واسطه‌ی خودروسازهای مختلف متفاوت خواهد بود، اما به نظر می‌رسد مانند کلید فیزیکی خودرو حداقل کارهایی که می‌توان انجام داد قفل کردن/باز کردن و استارت زدن خودرو باشد. CarKey از طریق مشخصات Digital Key 2.0 مبتنی بر NFC که توسط کنسرسیوم ارتباطات خودرو (CCC) که اپل نیز عضوی از آن به شمار می‌رود، توسعه داده شده است. Digital Key 2.0 ارتباط مستقیمی بین دستگاه‌های تلفن همراه و وسایل نقلیه از طریق NFC برقرار می‌کند.

image

CarKey چگونه عمل می‌کند؟

این روزها بسیاری از خودروهای جدید دارای بندهایی هستند که باز و بسته کردن و استارت زدن خودرو را از طریق مجاور قرار دادن بند و NFC Reader، ممکن می‌سازند که CarKey نیز بسیار شبیه آن است.  یک نسخه‌ی دیجیتالی از کلید ماشین است که داخل برنامه‌ی Wallet ذخیره می‌شود. قفل/باز کردن وسیله‌ی نقلیه با نگه داشتن آیفون یا اپل واچ نزدیک قسمتی از خودرو که NFC Reader در آنجا قرار دارد، اتفاق می‌افتد. زمانی که NFC Reader کلید دیجیتالی ذخیره شده در آیفون یا اپل واچ را می‌خواند، قفل خودرو باز می‌شود. این عملکرد برای تایید از فیس آیدی یا تاچ آیدی استفاده می‌کند، اگرچه در کدهای iOS 13 حالتی با نام Express وجود دارد که برای سریع‌تر کردن بازو بسته کردن وسیله نقلیه 

نیاز به احراز هویت را غیرفعال می‌کند.

برای استفاده از CarKey آیفون یا اپل واچ را نزدیک NFC Reader نگه دارید، به طور خودکار و بدون نیاز به فیس آیدی عمل خواهد کرد. می‌توان تنظیمات حالت Express را در برنامه‌ی Wallet تغییر داد.

چگونه CarKey نصب می‌شود؟

در کدهای موجود در iOS 13 جزییاتی در مورد نحوه‌ی عملکرد CarKey وجود دارد. کاربران ابتدا باید آیفون خود را نزدیک NFC Reader قرار داده تا فرآیند جفت شدن صورت گیرد که ممکن است چند دقیقه زمان ببرد. رمز جفت شدن که توسط سازنده‌ی خودرو اعلام می‌شود، به واسطه‌ی کاربر وارد می‌شود که البته ممکن است خودروسازان اپلیکیشن‌های خود را داشته باشند و دارندگان خودرو نیز باید آن را دانلود و نصب نمایند. اما دستورالعملی که در iOS موجود است بدین شرح است

آیفون را در نزدیکی NFC Reader قرار دهید، روند جفت شدن ممکن است چندین  دقیقه زمان ببرد و تا زمانی که این عمل به طور کامل انجام نشده است، آیفون خود را از قسمت مذکور جدا نکید. کد ارائه شده توسط سازنده را وارد کنید و بعد از آن می توانید استفاده کنید.

CarKey در برنامه‌ی Wallet چگونه به نظر می‌رسد؟

CarKey شبیه یک کارت استاندارد در برنامه‌ی والت است و وقتی روی کارت ضربه بزنید، اطلاعات مربوط به خودرو مانند شماره مدل، صادر کننده‌ی خودرو در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. همین طور حالت Express (باز کردن قفل خودر بدون نیاز به احراز هویت) و یا به اشتراک گذاری کلید با دوستان و البته با دسترسی محدود وجود دارد.

آیا می‌توان CarKey را با دیگران به اشتراک گذاشت؟

بله. گزینه‌ای برای ارسال دیجیتالی CarKey برای باز/قفل کردن اتومبیل وجود دارد که می‌توان از طریق برنامه‌ی پیام‌ها آن را ارسال کرد. این امر برای مواردی که ماشین در پارکینگ است، اشتراک گذاری با دوستان یا همسر و یا هنگام  تعمیر و موارد مشابه، می‌تواند کاربردی باشد. سطوح دسترسی مختلفی تعریف شده است، بنابراین می‌توان کارهایی مانند دسترسی کامل به قفل/باز کردن و رانندگی کردن یا دسترسی محدودتر را فعال کرد، از جمله اینکه فقط قفل/باز کردن بدون استارت زدن، دسترسی دائم یا موقت فراهم کرد. از کدهای موجود در iOS چنین بر می‌اید

صاحب خودرو از شما دعوت کرده است تا از [مدل خودرو] با دسترسی قفل/باز کردن و رانندگی کردن استفاده کنید. این به شما امکان می‌دهد تا از آیفون یا اپل واچ خود برای قفل/باز و استارت زدن اتومبیل استفاده کنید.

همچنین سه سطح دسترسی وجود دارد که عبارتنداز باز کردن وسیله نقلیه، باز کردن و رانندگی کردن با وسیله نقلیه و یا فقط باز کردن در صندوق عقب. در برنامه‌ی پیام‌ها، کاربر می‌تواند  CarKey را مانند Apple Cash ارسال کند و همین طور در مکالمه‌های فردی میتوان آن را به اشتراک گذاشت، اما در مکالمه‌های گروهی نمی‌توان چنین کاری کرد.

شخصی که دارای کلید دیجیتالی  CarKey است، با آیفون و اپل واچ خود مانند صاحب خودرو می‌تواند اتومبیل را استارت زده و رانندگی کند.

آیا  CarKey به طور خودکار کار می‌کند؟

خیر. چراکه  CarKey در وسایل نقلیه‌ای که قابلیت NFC دارند کار خواهد کرد و تولید کنندگان خودرو باید پشتیبانی از NFC و CarKey را در وسایل نقلیه پیاده سازی کنند. اپل با خودروسازان همکاری دارد و CarKey ممکن است به صورت آپشن در کارخانه و به طور پیش فرض روی خودروهای جدید نصب شود. البته ممکن است با وجود CarKey شرکت‌هایی NFC Reader را روی موتور و یا اتومبیل خودرو نصب کنند. باتوجه به اطلاعات موجود در iOS به نظر می‌رسد یکی از اولین شرکای اپل BMW خواهد بود. این شرکت آلمانی قبلا برای اتومبیل‌های خود از BMW Digital Key که از برنامه‌ی BMW Connected پشتیبانی می‌کرد، استفاده می‌کرد و قصد داشت ان را به سایر پلتفرم‌ها بیاورد.

image

اگر گوشی باتری نداشته باشد CarKey کار می‌کند؟

CarKey مبتنی بر NFC است و حتی اگر باتری آیفون یا اپل واچ کم باشد و یادر حالت Low-Power Mode نیز باشد، به عملکرد خود ادامه می دهد. ممکن است با آیفونی که باتری آن به طور کامل تخلیه شده است، باز کردن در اتومبیل ممکن نباشد، با این وجود به زمان تخلیه شدن باتری نیز بستگی دارد. اپل می گوید با وجود عملکرد Express Mode که با استفاده از NFC کار می‌کند، اگر باتری گوشی کاربر کمتر از ۵ ساعت از زمان خالی شدن آن نگذشته باشد، کار می‌کند چرا که انرژی را در خود ذخیره می‌کند. البته با استفاده از آن میزان انرژی ذخیره شده به مرور کاهش پیدا می‌کند.

آیا اپل می‌داند چه‌ زمانی خودرو را قفل/باز می‌کنیم؟

خیر. اپل در iOS13.5.1 خط مشی حریم خصوصی CarKey را منتشر کرد که به برخی از ابهامات در مورد حریم خصوصی CarKey می‌پردازد. فقط در هنگام ست کردن زمانی که برای جفت شدن با وسیله نقلیه یا برنامه‌ی Wallet اطلاعات با حساب کاربری، گوشی و موقعیت مکانی در زمان راه اندازی و به منظور پیشگیری از کلاه برداری ارسال می‌شود. یک شناسه منحصربه فرد برای راه اندازی CarKey به سازنده‌ی خودرو ارسال می‌شود و این شناسه برای اهداف محافظت از حریم خصوصی و برای هر خودروساز منحصربه فرد است. اپل می‌گوید سازندگان خودرو می‌توانند براساس خط مشی حریم خصوصی خود، شناسه دستگاه را با سایر اطلاعاتی که در مورد کاربر دارند، به یکدیگر متصل می‌کنند. اپل اطلاعات مربوط به استفاده از وسیله نقلیه را نگه‌داری نمی‌کند (زمانی که از CarKey برای قفل/باز یا رانندگی کردن استفاده می‌شود)، ولی خودروساز ممکن است طبق توافق‌نامه‌های کاربری این اطلاعات را جمع آوری کند.

چه زمانی CarKey عرضه می‌شود؟

هنوز صحبتی از زمان عرضه‌ی CarKey به میان نیامده است. نشانه‌های CarKey در بخش‌های مختلفی از iOS13 وجود دارد، بنابراین اپل در حال توسعه‌ی این سیستم است. با پیش نمایش iOS14 در ماه ژوئن و انتشار آن در پاییز، این احتمال وجود دارد که CarKey بخشی از ویژگی‌های iOS14 باشد و احتمالا اپل آن را در WWDC رونمایی خواهد کرد. CarKey به سازندگان خودرو وابسته است، بنابراین ممکن است اپل تا زمان شروع همکاری با خودروسازان منتظر بماند.

قابلیت‌های آینده‌ی CarKey

در حالی مشخصات Digital Key 2.0 در ماه می سال ۲۰۲۰ منتشر شد که کنسرسیوم ارتباطات اتومبیل در حال کار روی Digital Key 3.0 بر پایه‌ی بلوتوث LE و پهن باند است که امکان دسترسی بدون کلید و بدون خواستن موقعیت مکانی را فراهم می سازد. با داشتن ویژگی‌هایی همچون بلوتوث بهن باند و عملکرد از طریق NFC زمانی که آیفون در جیب کاربر باشد و بدون تماس مستقیم با NFC Reader خودرو باز شود و استارت بخورد. در حال حاضر آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس اپل از ویژگی پهن باند پشتیبانی می‌کنند و با این قابلیت سازگارهستند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)