خانهاخبار
ارزش سهام در بازار بورس چیست؟

ارزش سهام در بازار بورس چیست؟

با توجه به اینکه در مدت اخیر بازار سرمایه به یکی از بازار های سود ده قدرتمند تبدیل شده است بسیاری از مردم در تلاش هستند تا سرمایه ی خود را وارد بازار بورس کنند.
۱۳۹۹/۳/۳۱
​برای آموزش بورس به صورت کامل از صفر تا صد می توانید وارد سایت بورسکده به نشانی www.boorskade.com شوید.

image

 

اگر شما هم در بازار سرمایه فعال هستید با توجه به رشد بازار ، ممکن است واژه ی ارزش ذاتی را شنیده باشید .

در این مطلب کوتاه سعی داریم ارزش ذاتی را معرفی کنیم و بررسی کنیم که این مفهوم چه تاثیری در روند داد و ستد سهام شرکت ها در بازار سرمایه دارد.

ارزش ذاتی چیست؟

ارزش ذاتی یا ارزش بنیادی (intrinsic value) اصطلاحی است که با تحلیل فاکتورهایی ، قیمت سهام یک شرکت را برآورد می کند.

دو فاکتور بسیار در برآورد ارزش ذاتی مهم هستند که عبارتنداز:

1.میزان سودآوری

در گزارش های ماهیانه ی یا سالانه ای که شرکت ها از فعالیت خود منتشر می کنند این فاکتور را باید بررسی کرد . فرض کنید یک شرکت تولیدی ، در اردیبهشت ماه میزان سودآوری آن نسبت به فروردین ماه بیست درصد رشد داشته است ؛ این فاکتور  با مقایسه ی آن با دوره ی قبلی  برآورد می شود و برای دوره های بعد می توان به یک استنباط صعودی بودن رسید.

پس اگر شرکت در گزارش هایی که منتشر می کند میزان سودآوری آن به مراتب نسبت به دوره ی قبل افزایش داشته باشد پس می توان نتیجه گرفت که ارزش ذاتی آن شرکت هم رو به رشد است.

2.نحوه ی سودآوری

اگر در مبحث میزان سودآوری به این نتیجه رسیده باشیم که ارزش بنیادی شرکت نسبت به دوره های قبل صعودی بوده است باید بررسی کنیم که این سودآوری چه پشتوانه ای دارد .

فاکتورهایی که باید بررسی کنیم این موارد است:

1.خروجی یا محصولی که شرکت دارد چیست؟

2.بازار فروش محصولات چه گستردگی دارد و این بازار مقصد کجاست؟ در مورد این فاکتور باید گفته شود که اگر بازار فروش محصولات شرکت بیرون از کشور باشد به این شرکت ها ، شرکت های دلاری یا به اصطلاح سهام دلاری  گفته می شود یعنی مواد اولیه ی خود را از تولید کنندگان داخلی با ارزش ریالی می خرند و محصولات خود را در بازارهای جهانی با ارزش دلار میفروشند پس باتوجه به افزایش کنونی قیمت دلار ، ارزش ذاتی آنها هم بالا میرود.

3.شرکت مورد نظر در رقابت با سایر رقبایی که دارد تا چه حد موفق بوده است؟(در مورد این فاکتور باید سایر شرکت های هم گروه در بازار را بررسی کنیم).

4.قرار دادهای آتی با مصرف کنندگان داشته یا نه؟

و...

با توجه به عوامل بالا شما می توانید صورت های مالی آتی شرکت را پیش بینی کنید.

رابطه ی قیمت بازاری سهم با ارزش بنیادی یا ذاتی آن چیست؟

اگر صورت های مالی را با توجه به فاکتورهای بالا و سایر علل (در دوره های بورسکده این علل را تشریح کرده ایم) بررسی کردید و به این نتیجه رسیدید که نماد مورد نظر شما در حال رشد است پس باید قیمت سهام آن شرکت در بازار هم روبه رشد باشد . در این مورد دو حالت پیش رو دارید:

1.اگر ارزش ذاتی سهم نسبت به قیمت بازاری آن کمتر باشد و سهم مورد نظر تقاضای بالای خرید داشته باشد پس شما هم باید به فکر خرید و یک سرمایه گذاری بلند مدت باشید .

2.اگر قیمت بازاری سهم نسبت به ارزش ذاتی آن بالا باشد (یعنی صورت های مالی جذابی نداشته باشد) باید یا وارد آن سهم نشوید و خرید نکنید یا اگر هم سهامدار باشید باید در قیمتی مناسب از سهم خارج شوید.

یکی دیگر از عواملی که در تعیین ارزش بنیادی هر سهم تاثیر گذار است میزان تقسیم سود نقدی است.

هر شرکتی با توجه به فعالیت های خود و سودآوری که دارد در پایان سال مالی خود اقدام به تقسیم سود نقدی می کند. این فاکتور باید بررسی شود به این صورت که سود نقدی تقسیم شده در پایان هر سال را با سال گذشته مقایسه کنید و در صورت افزایشی بودن آن ، به این نتیجه برسید که رشد سودآوری تحقیق یافته است.

موارد ذکر شده ی بالا ، نحوه ی تعیین ارزش ذاتی بر اساس مدل ترازنامه ای است اما مدلهای دیگری برای تعیین ارزش ذاتی وجود دارد که در دوره های آموزشی بورسکده مفصل شرح داده شده است.

مدل های دیگری که در تعیین ارزش بنیادی می توان استفاده کرد شامل مدل تنزیلی و نسبی نیز است.

سخن آخر

این روزها در بازار سرمایه به کرّات از حباب شنیده اید و از گوشه و کنار گفته می شود که حباب بورس در حال ترکیدن است ؛ حباب یعنی اختلاف قیمتی که بین ارزش ذاتی و قیمت بازار یک سهم است .

با توجه به اینکه ارزش پول ملی نزولی بوده پس باید قیمت سهام رشد کنند تا ارزش خود را از دست ندهند و همچنین از آنجایی که سایر بازارهای رقیب ، در مقایسه با بازار سرمایه نزول داشته اند پس رویکرد مردم به سرمایه گذاری تغییر کرده و مشاهده می کنید که امروزه بازار سرمایه به مکانی مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل شده است در نتیجه تا زمانی که نگاه مردم و دولت به بازار سرمایه است نمی توانیم از حبابی بودن این بازار صحبت کنیم به نحوی که ماههاست که عده ای از حبابی بودن این بازار دم زده اند ولی در همین مدت بازار سودده بوده و بسیاری از مردم اندوخته ی خود را چند برابر کرده اند.

پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش تحلیل تکنیکال بورس نیز مطالعه فرمایید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)