خانهاخبار
معرفی PS5 دیجیتالی زمینه‌ساز نبرد بر سر قیمت‌گذاری می‌شود

معرفی PS5 دیجیتالی زمینه‌ساز نبرد بر سر قیمت‌گذاری می‌شود

سونی با رونمایی از نسخه دیجیتالی PS5 زمینه‌ساز شرایطی شده که حالا آن‌ها و مایکروسافت را به رقابت سنگین‌تری بر سر قیمت‌گذاری کنسول‌های نسل بعدی وادار می‌کند.
۱۳۹۹/۳/۲۶

سونی چند روز پیش بالاخره رسما از ظاهر پلی استیشن ۵ رونمایی کرد تا طرفداران را به دوسته موافقان و مخالفان تقسیم کند. با این حال، نکته جالب در مراسم سونی این بود که از دو نسخه PS5 رونمایی شد که یکی فاقد درایو 4K Blu-ray است و صرفا از بازی‌های دیجیتالی پشتیبانی می‌کند. این شرکت هنوز قیمت هیچ‌کدام از نسخه‌های PS5 را اعلام نکرده ولی پر واضح است که قیمت نسخه دیجیتالی باید ارزان‌تر باشد. در نتیجه، حالا باید منتظر نبردی حسابی بر سر قیمت‌گذاری میان ایکس باکس و پلی استیشن باشیم.

از مدت‌ها پیش شایعاتی وجود داشت که مایکروسافت نیز در حال کار روی دو نسخه از ایکس باکس نسل بعدی است. این شرکت تاکنون از یک نسخه با نام ایکس باکس سری ایکس رونمایی کرده، ولی نسخه ارزان‌تری هم (با نام لاکهارت) در دست تولید قرار دارد. مدل لاکهارت درست مثل PS5 Digital Edition فاقد درایو نوری خواهد بود ولی احتمالا در بخش پیکربندی حافظه و GPU نیز تغییراتی خواهد داشت تا ضعیف‌تر از ایکس باکس سری ایکس باشد.

نسخه دیجیتالی PS5 به‌طور مستقیم به مقابله با برنامه‌های احتمالی مایکروسافت نمی‌رود، ولی به این شرکت دست بالاتر را در زمینه قیمت‌گذاری می‌دهد. اگرچه یک درایو نوری 4K Blu-ray هزینه بالایی برای کنسول نسل بعدی نخواهد داشت، اما احتمالا باعث تفاوت ۵۰ دلاری قیمت می‌شود. قیمت‌گذاری بحث بسیار مهمی در خصوص کنسول‌های نسل بعدی است و این مسئله با توجه به بحران اقتصادی پیش رو اهمیت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد. اگر سونی و مایکروسافت حاضر باشند زیان بیشتری را روی کنسول‌ها متحمل شوند تا درآمد اصلی خود را از بخش فروش بازی‌ها و اشتراک‌ها به دست آورند، شرایط به‌کلی تغییر خواهد کرد.

image

PS5 Digital Edition درایو نوری را حذف کرده است، در نتیجه سونی سهم بیشتری از فروش نسخه‌های دیجیتالی در فروشگاه خود به دست خواهد آورد. این شرکت هنوز مشخص نکرده که می‌خواهد به کاربران اجازه دهد امکان قرض دادن یا فروش مجدد بازی‌ها را داشته باشند یا نه. این قابلیت‌ها می‌تواند فروش بازی‌های دیجیتالی را تقویت کند.

مایکروسافت از مدتی قبل آزمایش ایده نسخه‌های دیجیتالی ایکس باکس را آغاز کرده و حتی قابلیت اشتراک‌گذاری دیجیتالی بازی‌ها را امتحان نموده است. این غول بزرگ نرم‌افزاری پارسال ایکس باکس وان اس تماما دیجیتالی را با قیمت ۲۴۹ دلار معرفی کرد که ۵۰ دلار ارزان‌تر از ایکس باکس وان اس معمولی بود. این دستگاه محبوبیت زیادی پیدا کرد، به‌خصوص چون خیلی از بازی‌های جدید نیازمند نصب به‌روزرسانی‌های بزرگ روی هارد درایو هستند. مایکروسافت در ابتدا حتی می‌خواست به کاربران ایکس باکس وان اجازه اشتراک‌گذاری دیجیتالی بازی‌ها را بدهد، اما انتقادات زیاد جامعه کاربری باعث شد آن‌ها از برنامه‌های خود عقب‌نشینی کنند.

قیمت‌گذاری کنسول تنها یکی از بخش‌های جنگ گسترده قیمت‌گذاری در نسل بعد است. هرچه بیشتر به سمت کنسول‌های نسل بعدی نزدیک می‌شویم، روشن است که فضای ذخیره‌سازی و بازی‌های دیجیتالی هم مهم‌تر از گذشته خواهند شد. سونی برای استفاده از سرعت بالای خواندن اطلاعات بازی‌ها را ملزم به نصب در فضای SSD می‌کند، و استفاده از SSD ایکس باکس سری ایکس نیز برای اجرای بهینه بازی‌های این کنسول لازم خواهد بود.

image

نحوه ارتقای فضای داخلی مایکروسافت و سونی در کنسول‌های نسل بعدی این دو شرکت تفاوت زیادی با یکدیگر نخواهد داشت. سونی به کاربران اجازه داده تا بتوانند از درایوهای SSD متناسب با استانداردهای این شرکت استفاده کنند. فعلا مشخص نیست که در زمان عرضه PS5 چه درایوهایی با این استانداردها سازگار خواهند بود، ولی این امر به دارندگان پلی استیشن ۵ کمک می‌کند تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری داشته باشند.

مایکروسافت در همکاری با شرکت Seagate می‌خواهد به تولید کارت‌های توسعه ۱ ترابایتی بپردازد که به پشت ایکس باکس سری ایکس وصل می‌شوند. فعلا نمی‌دانیم که قیمت این کارت‌ها چقدر خواهد بود و آیا سایر شرکت‌ها هم می‌توانند مشابه آن‌ها را بسازند یا نه. این هزینه‌ها به مجموعه هزینه خرید کنسول‌های نسل بعدی اضافه می‌شود و فرقی هم نمی‌کند که کدام کنسول را بخرید.

image

در حال حاضر معلوم نیست که سونی و مایکروسافت چه زمانی از قیمت PS5 و ایکس باکس سری ایکس رونمایی خواهند کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که ردموندی‌ها هم نسخه دیجیتالی ایکس باکس را معرفی کرده و بعد قیمت آن را با کاربران به اشتراک بگذارند. این شرکت از چند وقت پیش در حال آزمایش باندل Xbox All Access بوده که شامل یک کنسول ایکس باکس وان به همراه ایکس باکس گیم پس و ایکس باکس لایو است. برای تهیه این باندل باید ماهانه مبلغی را بپردازید. قیمت نسخه دیجیتالی ایکس باکس وان اس ماهانه ۱۹.۹۹ دلار است که در طول ۲۴ ماه امکان دسترسی به سرویس‌های مختلف مایکروسافت از جمله ایکس باکس گیم پس را فراهم می‌کند.

مایکروسافت به‌صورت آشکارا اعلام کرده که کسب و کار ایکس باکس آن‌ها دیگر وابسته به تعداد فروش کنسول‌ها نیست. هدف آن‌ها دستیابی به بازار بزرگ‌تری از میلیاردها گیمر است که روی سایر دستگاه‌ها بازی می‌کنند. استریم بازی‌های ایکس باکس بر روی سرویس پروژه ایکس کلاود یکی از بخش‌های مهم همین هدف است، و مایکروسافت می‌خواهد این سرویس استریم را با سرویس ایکس باکس گیم پس ترکیب کند.

سونی این هفته نشان داد که آماده رقابت در زمینه قیمت‌گذاری است و حالا پاسخ مایکروسافت می‌تواند دست بالا را به آن‌ها بدهد. در مجموع به نظر می‌رسد که با تابستان طولانی و داغی طرف هستیم تا بالاخره با قیمت نهایی کنسول‌های نسل بعدی آشنا شویم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)