خانهاخبار
اولین مک مبتنی بر ARM یک مکبوک 12 اینچی خواهد بود

اولین مک مبتنی بر ARM یک مکبوک 12 اینچی خواهد بود

به گفته یکی از افشاگران معروف توئیتری، اپل در نظر دارد که مکبوک 12 اینچی خود را با پردازنده اختصاصی مبتنی بر ARM به چرخه حیات برگرداند. این مطلب نگاهی تحلیلی به تصمیم جدید اپل دارد.
۱۳۹۹/۳/۲۵

افشاگری توئیتری به نام فاج (Fudge) که از نام کاربری choco_bit استفاده می‌کند هر از گاهی اطلاعاتی را درباره محصولات اپل به اشتراک می‌گذارد. با اعلام شایعه مهاجرت اپل به سوی استفاده از تراشه‌های اختصاصی مبتنی بر ARM، او حالا در یادداشتی اعلام کرده که به نظرش اپل چه زمانی، چگونه و چرا دست به انجام چنین کاری خواهد زد. فاج همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که تصمیم اپل چه تاثیری بر عملکرد اپلیکیشن‌ها، بوت کمپ و سایر قابلیت‌های کامپیوترهای این شرکت خواهد گذاشت.

اپل در زمینه عرضه مک‌های مبتنی بر ARM رویکردی چندمرحله‌ای را در پیش گرفته که مرحله نخست آن در سال ۲۰۱۶ و با استفاده از هم‌پردازنده T1 در مک‌بوک پرو آغاز شد و بعد به T2 تبدیل شد. این تراشه‌ها که مبتنی بر معماری ARM هستند و توسط اپل طراحی شده‌اند، عملکردهای مهم امنیتی و کنترلی را مدیریت کرده و به عنوان گام‌های مهمی در نظر گرفته می‌شوند که در پروسه حرکت به سوی استفاده سراسری از ARM حیاتی هستند.

یکپارچه‌سازی میان iOS و macOS نیز موضوع دیگری است که اپل آن را با پروژه مک کاتالیست دنبال می‌کند. این شرکت نمی‌خواهد iOS و macOS را ادغام کند، بلکه می‌خواهد سیستمی داشته باشد تا توسعه‌دهندگان بتوانند با خلق یک اپلیکیشنِ تنها آن را روی تمام پلتفرم‌ها اجرا کنند. استفاده از تراشه‌های مبتنی بر ARM به این هدف کمک می‌کند.

فاج به این موضوع اشاره می‌کند که چگونه استفاده از تراشه‌های T1 و T2 و برنامه یکپارچه‌سازی نرم‌افزاری به آماده‌سازی محیط مک برای استفاده از پردازنده‌های اختصاصی اپل کمک کرده است. او با تکیه بر شایعات مختلفی که از منابع زنجیره تامین به دست آمده باور دارد که کوپرتینویی‌ها می‌توانند خط تولید مک‌بوکِ از رده خارج‌شده خود را با مدل ۱۲ اینچی جدیدی احیا کنند که اولین مک اپل با تراشه اختصاصی این شرکت خواهد بود. فاج در اظهارنظری عجیب حتی معتقد است که اپل می‌تواند کیبورد پروانه‌ای را به این دستگاه برگرداند.

شایعات می‌گویند اپل همچنان به‌صورت داخلی در حال ترمیم کیبورد معروف پروانه‌ای است، و نشانه‌هایی وجود دارد که از تولید پردازنده‌های مبتنی بر A14x با ۸ تا ۱۲ هسته برای مک‌ها حکایت دارد. با توجه به ظرافت و سبکی بالایی که برای این دستگاه در نظر گرفته شده، منطقی است که این مدل شاهد بازگشت کیبورد پروانه‌ای باشد. استفاده از پردازنده A14x باعث می‌شود دستگاه مذکور بسیار توانمند و حمل‌پذیر باشد و به مشتریان نشان دهد که چه دستگاه‌های دیگری در راه هستند.

مک‌بوک ۱۲ اینچی می‌تواند شبیه نسخه از رده خارج‌شده قبلی باشد، و فاج اظهار می‌کند که مشخص نیست تغییری در طراحی آن صورت خواهد گرفت یا نه. البته می‌توانیم منتظر پشتیبانی از 5G باشیم و شایعاتی وجود دارد که به نحوی از اضافه شدن ارتباطات سلولار به مک‌ها خبر می‌دهد.

image

گزارش‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که هدف نهایی اپل استفاده از تراشه‌های اختصاصی مبتنی بر ARM برای تمام خط تولید مک است. بلومبرگ می‌گوید اپل در حال حاضر مشغول کار روی حداقل سه پردازنده مک است که مبتنی بر تراشه ۴ نانومتری A14 ساخته می‌شوند. این تراشه امسال بر روی سری آیفون ۱۲ استفاده خواهد شد.

گفته می‌شود که حداقل یکی از این پردازنده‌ها بسیار سریع‌تر از تراشه‌های سری A آیفون و آیپد خواهد بود و اولین پردازنده مک ۱۲ هسته خواهد داشت؛ این هسته‌ها شامل هشت هسته پرقدرت و حداقل چهار هسته بهینه است. اپل همچنین مشغول کار روی نسل دوم پردازنده‌های مک مبتنی بر تراشه ۳ نانومتری A15 است.

فاصله گرفتن از تراشه‌های اینتل مزایای زیادی برای اپل دارد و یکی از آن‌ها خلاص شدن از زمان‌بندی‌های غیرقابل اعتماد اینتل است. اگر این شرکت بتواند تراشه‌های اختصاصی خود را تولید کند، مک‌ها با زمان‌بندی داخلی به‌روز خواهند شد و بهینه‌سازی‌های بسیار بیشتری در اختیار این سخت‌افزارها قرار می‌گیرد.

تراشه‌های مبتنی بر ARM به کامپیوترهای اپل اجازه می‌دهند سرعت عملکرد بالاتر و مصرف انرژی کمتری داشته باشند. آن‌طور که بلومبرگ می‌گوید، آزمایش‌های داخلی نشان داده که این تراشه‌ها در بخش گرافیک و عملکردهای هوش مصنوعی نیز بسیار بهتر کار می‌کنند. با این حال، کنار گذاشتن پردازنده‌های اینتل برای اپل بی‌چالش نخواهد بود.

image

در حال حاضر بحث‌های زیادی درباره پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها و مشکلات بالقوه مطرح می‌شود. اپلیکیشن‌های مک اپ استور بدون مشکل تغییرات را پشتیبانی خواهند کرد، ولی برنامه‌هایی که خارج از اپ استور منتشر شده‌اند به مشکل برمی‌خورند. فاج معتقد است که اپل می‌تواند به روش‌های متنوعی مشکلات مهاجرت به سوی تراشه‌های اختصاصی را حل کند:

- توسعه‌دهندگان باید هر دو نسخه x86_64 و ARM اپلیکیشن خود را بسازند.
- اپلیکیشن‌ها باید با رویکرد مستقل از معماری توسعه یابند.
- کدهای x86 پیش از موعد در سمت سرور به کدهای ARM تبدیل شوند.
- مشابه اتفاقی که در هنگام عرضه ARM ویندوز افتاد، نمونه‌سازی یکجا اتفاق بیفتد.

در بحث بوت کمپ، فاج باور دارد که به‌خاطر مشکلات عملکردی و دشواری‌های نمونه‌سازی x86_64 در دستگاه‌های مبتنی بر ARM، اپل به‌طور کلی از خیر این قابلیت می‌گذرد تا زمانی که ویندوز بیشتر با این معماری وفق پیدا کند.

احتمالا زمان نسبتا زیادی طول خواهد کشید تا تمام خط تولید مک به سمت استفاده از تراشه‌های اختصاصی اپل برود، ولی احتمالا به‌زودی در کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC با بخشی از این طرح و برنامه آشنا می‌شویم. بلومبرگ قبلا گفته بود که کوپرتینویی‌ها می‌خواهند پس از اعلام خبر مهاجرت به ARM در WWDC 2020، اولین مک مبتنی بر ARM خود را در سال ۲۰۲۱ معرفی کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)