خانهاخبار
شورای شهر هشدار داد: مترو تهران، مقر اصلی کرونا است!

شورای شهر هشدار داد: مترو تهران، مقر اصلی کرونا است!

رئیش کمیته سمات شورای شهر تهران ضمن هشدار، دولت را موظف به ارائه تسهیلات برای خرید اتوبوس و واگن دانست.
۱۳۹۹/۳/۱۹

به گزارش جی اس ام، سرکار خانم ناهد خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره افزایش آمار مسافران حمل و نقل عمومی همزمان با اجرای طرح ترافیک در پایتخت و افزایش احتمال ابتلا به کرونا در میان مسافران،‌ چنین گفت:

تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در مورد اجرای فاصله گذاری اجتماعی و مبارزه با کرونا بر عهده شهرداری تهران نیست و این موضوع از عهده شهرداری خارج و مسئولیت آن با ستاد ملی مقابله با کرونا است.

وی با تأکید بر اینکه تصمیم در مورد برداشتن فاصله گذاری اجتماعی خارج از حیطه شهرداری است، چنین ادامه داد:

البته شهرداری باید امکانات استفاده شهروندان از مترو و اتوبوس را فراهم کند. ولی همه اطلاع داریم که تعداد واگن‌های مترو و اتوبوس‌های شهری کمتر از ظرفیت است.

او که یکی از اعضای شورای شهر تهران به حساب می‌آید، در ادامه سخنان خود چنین اظهار داشت:

3 سال است که در شورای پنجم با دولت در حال رایزنی هستیم تا اتوبوس و قطار مترو برای پایتخت تهیه کنیم. ولی از یک طرف واردات اتوبوس ممنوع است و از طرفی در مورد تامین سفارشات قبلی اتوبوس نیز از خارج از کشور با مشکل مواجه شده‌ایم.

این مشکلات در حالی بوده که کارخانه‌های واگن سازی و شرکت‌های اتوبوس‌سازی تعطیل و نیمه تعطیل شده‌اند و از رئیس‌جمهور و رئیس‌ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست داریم نیاز شهروندان را در این زمینه تامین کنند.

چگونه می‌شود در شرایط کنونی که با کمبود اتوبوس و واگن مترو مواجهیم، فاصله گذاری اجتماعی را اجرا کنیم البته این مساله از طریق صف‌های طولانی شاید قابلیت اجرا داشته باشد ولی سبب اتلاف وقت شهروندان به میزان زیاد خواهد شد و قابلیت انجام ندارد.

موضوع طرح ترافیک، حمل و نقل عمومی و فاصله گذاری اجتماعی زنجیره‌ای به هم پیوسته است و نمی‌توان فقط یک طرف را در نظر گرفت و موضوعات دیگر را توجه نداشت.

امیدوارم شرکت‌های خودروسازی حرکتی به سمت تولید اتوبوس‌های شهری داشته باشند و ما هم در مدیریت شهری آمادگی داریم تا اتوبوس‌های آنها را بخریم.

شهرداری تهران آماده است که ۳ هزار اتوبوس را از منابع موجود خود خریداری کند ولی حتی علیرغم این آمادگی یک اتوبوس برای خرید در دسترس نیست.

همچنین دولت باید مجوز خرید تاکسی و اتوبوس خارجی را نیز برای شهرداری فراهم کند و عوارض گمرکی واردات ناوگان حمل و نقل عمومی را نیز کاهش دهد تا در کوتاه مدت بتوانیم ناوگان را تقویت کنیم.

image

 

خانم خداکرمی با اشاره به موضوع ضرورت سرمایه‌گذاری خارجی در جهت توسعه حمل و نقل عمومی، از همه تجار و سرمایه گذاران مقیم خارج از کشور درخواست کرد تا به این مورد نیز فکر کنند. دولت می‌تواند به ارائه تسهیلات مختلف از جمله کاهش عوارض گمرکی، شرایط را برای سرمایه گذاری این افراد آماده نماید.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به این که اگر فاصله‌های اجتماعی در حمل و نقل عمومی رعایت نشود و مسافران از ماسک استفاده نکنند، احتمال انتقال کرونا در مترو و اتوبوس زیاد است، این نکته را یک موضوع مهم به حساب آورد که سلامت کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عضو شورای شهر تهران با به زبان آوردن جملات پندآموز زیر، صحبت‌های خود را به پایان رساند:

بنابراین از شهروندان درخواست داریم که حتما از ماسک هنگام تردد با مترو و اتوبوس استفاده کنند، روزانه چندین بار دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و از دست زدن به صورت به ویژه در هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی بپرهیزند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

عرفان

۱۳۹۹/۳/۱۹
همین شورای شهر خطری به مراتب بزرگ تر از کرونا برای مردمه...
بزرگوارا جوری حرف میزنن انگار سالی سه تا خط مترو برای مردم افتتاح کردن...