خانهاخبار
پرواز موفقیت‌آمیز اسپیس ایکس چه تاثیری بر آینده توریسم فضایی دارد؟

پرواز موفقیت‌آمیز اسپیس ایکس چه تاثیری بر آینده توریسم فضایی دارد؟

اسپیس ایکس هفته گذشته توانست کرو دراگون سرنشین‌دار خود را با موفقیت به ایستگاه فضایی برساند. این شرکت بستری را فراهم کرد که روزی به سفر مردم عادی به خارج از جو زمین منجر خواهد شد.
۱۳۹۹/۳/۱۹

ایلان ماسک با پرتاب موفقیت‌آمیز فالکون ۹ و ارسال کپسول کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی در تاریخ ۱۰ خرداد قدم مهمی در زمینه تحقق رویای شهرسازی در مریخ برداشت. این اولین باری بود که ناسا در طول حدود یک دهه گذشته از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی فضانورد فرستاد.

اسپیس ایکس با ارسال باب دو فضانورد به نام‌های بنکن و داگ هرلی از طریق کپسول کرو دراگون ثابت کرد که می‌تواند با موفقیت به فضا انسان بفرستد و آن‌ها را بدون مشکل در ایستگاه فضایی پیاده کند. این شرکت به طور کامل مسئولیت کنترل موشک فالکون ۹ و کپسول کرو دراگون را برعهده داشت و توانست یک بار دیگر توانایی‌های خود را به اثبات برساند.

همکاری ناسا و اسپیس ایکس به چه معناست؟

image

ناسا در سال ۲۰۱۱ برنامه شاتل فضایی خود را بازنشسته کرد و پیش از کرو دراگون اسپیس ایکس تنها از طریق فضاپیماهای روسی می‌توانست به ایستگاه فضایی فضانورد بفرستد. این آژانس فضایی حالا با همکاری اسپیس ایکس می‌تواند به انجام ماموریت‌های انسانی از خاک آمریکا و با کمک فناوری‌های آمریکایی فکر کند.

پیش از این، رزرو یک صندلی در فضاپیمای روسی سایوز حدود ۸۰ میلیون دلار برای ناسا هزینه برمی‌داشت، بنابراین این دستاورد موجب صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های ناسا خواهد شد. این سازمان حالا برای استفاده از خدمات اسپیس ایکس و رزرو صندلی فضاپیماهای این شرکت می‌تواند ۵۵ میلیون دلار کمتر هزینه کند.

با شروع موفقیت‌آمیز فعالیت اسپیس ایکس در این حوزه، اکنون ناسا راحت‌تر می‌تواند برای ارسال انسان به فضا با شرکت‌های خصوصی همکاری کند. در نتیجه، آینده صنعت توریسم فضایی بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. علاوه بر این، حالا ناسا می‌تواند روی ماموریت‌های پیچیده‌تر انسانی به ماه و در نهایت مریخ فکر کند. پروژه آرتمیس قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ پای انسان را مجددا به ماه برساند.

برنامه‌های توریسم فضایی اسپیس ایکس

image

اسپیس ایکس می‌خواهد تا سال آینده برای ارسال توریست به فضا از طریق کرو دراگون آماده شود. این کپسول قابلیت انتقال هفت سرنشین را دارد که چهار صندلی آن برای فضانوردان ناسا رزرو شده است. پیش‌بینی شده که هزینه ارسال هر مسافر این سفر فضایی چیزی حدود ۳۵ میلیون دلار باشد. تام کروز یکی از افرادی است که می‌خواهد با حضور در ایستگاه فضایی در آن‌جا فیلم بسازد.

اسپیس ایکس، به‌عنوان اولین شرکتی که توانست با کرو دراگون توانمندی‌های خود را اثبات کند، اطمینان می‌یابد که این برنامه طبق برنامه‌ریزی دنبال می‌شود. اگر همه چیز درست پیش برود، این شرکت ماموریتی به نام کرو-۱ را انجام خواهد داد تا دوباره به ایستگاه فضایی فضانورد بفرستد. این اتفاق آینده سفرهای فضایی را متحول خواهد کرد و به شرکت‌های خصوصی این امکان را می‌دهد تا واسطه قابل اعتمادی برای توریسم فضایی باشند.

رویای ایلان ماسک برای پرواز به فضا بسیار دیرتر از نام‌های بزرگی مثل بوئینگ، ویرجین آتلانتیک و بلو اوریجین فدریشن آغاز شد. این شرکت‌ها در تئوری طرح و برنامه‌های خوبی در نظر داشتند، ولی این اسپیس ایکس بود که توانست به تمام تعهدات خود به ناسا جامه عمل بپوشاند. با این حساب، اسپیس ایکس حالا جلوتر از تمام رقبا قرار گرفته و می‌تواند پیشگام عصر توریسم فضایی باشد. منتها رقبا هم بیکار ننشسته‌اند.

جاه‌طلبی‌های بوئینگ

image

کپسول سرنشین‌دار CST-100 استارلاینر در دست تولید قرار دارد و می‌خواهد همان کاری را انجام دهد که اسپیس ایکس موفق به انجام آن شده است. پرواز آزمایشی این پروژه در ماه دسامبر پارسال به خاطر ایرادات نرم‌افزاری موفق نبود و بوئینگ مجبور شد آزمایش خود را متوقف کند.

این شرکت حالا ماموریتی فاقد سرنشین را برای پاییز امسال برنامه‌ریزی کرده است. اگر این ماموریت موفق شود، آن‌ها به مدار انسان می‌فرستند. اگرچه تمرکز اسپیس ایکس بر تجاری‌سازی سفرهای فضایی معطوف شده، بوئینگ می‌خواهد این ماموریت‌ها را محدود نگه دارد. به همین دلیل است که هزینه رزرو هر صندلی این کپسول برای ناسا ۹۰ میلیون دلار برآورد شده است. البته کپسول بوئینگ مزایای بیشتری برای سرنشینان خود دارد ولی این رقم همچنان بالاست. پیش‌بینی می‌شود که با آغاز سفرهای منظم بوئینگ به ایستگاه فضایی این هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

تولیدات ویرجین گلکتیک

image

بازیگر بعدی صنعت توریسم فضایی شرکت ویرجین گلکتیک است که تحت تملک ریچارد برنسون قرار دارد. این شرکت در ماه فوریه ۲۰۲۰ موفق شد فضاپیمای آزمایشی خود را به پرواز درآورد. ویرجین گلکتیک اخیرا توافق‌نامه‌ای با ناسا امضا کرده تا از دستاوردهای آتی در حوزه فناوری‌های هوایی حمایت کند.

این کمپانی ظاهرا آماده است تا پروازهای تجاری خود را از طریق فضاپیمای SpaceShipTwo با ۶ مسافر به فضای زیر مداری آغاز کند. این فضاپیما با نام VSS Unity هم شناخته می‌شود. در حال حاضر، برنامه ویرجین گلکتیک این است که در دنباله سال از مرکز فضایی نیو مکزیکوی آمریکا پرواز داشته باشد. افزون بر این، آن‌ها قصد دارند که تا چند روز دیگر راکت بدون سرنشینی را به‌صورت آزمایشی به مدار زمین بفرستند.

رویای فضایی بلو اوریجین

image

جف بزوس، مدیرعامل آمازون، سرمایه‌گذار بزرگ دیگری است که به توریسم فضایی علاقه دارد و تاکنون سرمایه‌گذاری‌های عظیمی روی این رویای هیجان‌انگیز انجام داده است. او با شرکت بلو اوریجین می‌خواهد پیشگام سفرهای خصوصی مطمئن و کم‌هزینه به فضا باشد. شعار این شرکت پیروی از رویکرد «گام به گام» است و این موضوع در دستاوردهای آهسته و پیوسته بلو اوریجین دیده می‌شود.

تمرکز فعلی آن‌ها بر توسعه راکت‌های مجهز به قابلیت پرواز و فرود عمودی به منظور حضور در فضای زیر مداری است. این شرکت پیش‌تر پرواز فضاپیمای نیو شپرد را در مرکز اختصاصی خود در ایالت تگزاس آزمایش کرده بود. ناسا سال‌هاست که فعالیت‌های بلو اوریجین را دنبال می‌کند و امیدوار است که این شرکت بتواند فضاپیماهایی برای فرود بر سطح ماه بسازد. این شرکت به آرامی برنامه‌های خود را پیش می‌برد و انتظار می‌رود که اوایل سال آینده بتواند اولین پرواز سرنشین‌دار خود را انجام دهد.


با ثبت نمونه موفقیت‌آمیز پرواز سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی توسط اسپیس ایکس و انعطاف‌پذیری بیشتر ناسا در برابر ایده توریسم فضایی، آینده سفرهای فضایی تجاری دیگر چندان دور از دسترس به نظر نمی‌رسد. با حضور رقیبان متعدد می‌توانیم امیدوار باشیم که هزینه‌های این سفر برای کسانی که می‌خواهند کرانه‌های بی‌انتهای هستی را به چشم ببینند بیش از پیش کاهش پیدا کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)