خانهاخبار
مدیرعامل ایرانسل: ایرانسل متولد شد که انحصار را از بین ببرد

مدیرعامل ایرانسل: ایرانسل متولد شد که انحصار را از بین ببرد

مدیرعامل ایرانسل در اینستالایو خود با ماهنامه پیوست، از برنامه و رویکردهای این اپراتور در حوزه‌های مختلف، با محوریت مواردی نظیر پیشگامی در تحقق سبک زندگی دیجیتال، افتتاح بزرگترین دیتاسنتر ایران در هفته گذشته، فرکانس‌های 700 و 800، برگزاری بزرگترین کنسرت آنلاین ایران با همراهی همایون شجریان و دریافت جایزه اصلی گروه MTN توسط ایرانسل، گفت‌وگو کرد.
۱۳۹۹/۳/۱۹

image

 

مدیرعامل ایرانسل در اینستالایو خود با ماهنامه پیوست، از برنامه و رویکردهای این اپراتور در حوزه‌های مختلف، با محوریت مواردی نظیر پیشگامی در تحقق سبک زندگی دیجیتال، افتتاح بزرگترین دیتاسنتر ایران در هفته گذشته، فرکانس‌های 700 و 800، برگزاری بزرگترین کنسرت آنلاین ایران با همراهی همایون شجریان و دریافت جایزه اصلی گروه MTN توسط ایرانسل، گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، دکتر بیژن عباسی آرند که دوشنبه شب، 12 خرداد 1399، در یک گفت‌وگوی زندۀ اینستاگرامی با عنوان «شبانه‌های پیوست» به پرسش‌های آرش برهمند، سردبیر ماهنامۀ «پیوست» پاسخ می‌داد، در واکنش به پیشگام بودن این اپراتور در ارائه تکنولوژی‌های جدید گفت: «ایرانسل با بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص به طور مستقیم و در شرکت‌های همکار و با ارائۀ بالاترین کیفیت زیرساخت در بخش شبکه و خدمات دیتا و نیز با ارائۀ خدمات مختلف زندگی دیجیتال به مشترکان خود، در پی خلق یک زیست‌بوم دیجیتال برای ایرانیان است.».
وی افزود: ایرانسل؛ اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، که در روزهای گذشته با حضور آنلاین رئیس جمهور و وزیر ارتباطات، بزرگترین دیتاسنتر ایران را در غرب تهران افتتاح کرد، با سرمایه‌گذاری‌های متنوع، عملاً نشان داده که مسیر حرکت از بزرگترین اپراتور دیتا به سمت بزرگترین اپراتور دیجیتال را پیموده است.

ایرانسل، پیشگام در تحقق سبک زندگی دیجیتال
مدیرعامل ایرانسل، در این گفت‌وگو، با اشاره به پیشگام بودن این اپراتور در توسعۀ شبکۀ دیتای موبایل، وظیفۀ اپراتورها در شرایط فعلی را خلق خدمات جدید و توسعۀ خدمات دیجیتال بر بستر دیتا، با هدف تحقق سبک زندگی دیجیتال برای مشترکان دانست و سرمایه‌گذاری ایرانسل، در گروه اسنپ، لنز، چارخونه، آپ و حوزۀ بازی‌سازی و… را از این دست اقدامات برشمرد.
عباسی آرند همچنین دربارۀ همکاری ایرانسل با اکوسیستم استارتاپی، رویکرد این اپراتور را مشارکت از طریق روش‌هایی از جمله تسهیم درآمد و واگذاری زیرساخت به کسب‌وکارهای نوپا عنوان و با اشاره به راه‌اندازی شرکت سرمایه‌گذاری «ویستا» در مجموعۀ ایرانسل، آن را بازوی سرمایه‌گذاری ایرانسل معرفی کرد و گفت که متقاضیان می‌توانند از طریق کانال‌های متعدد ارتباطی، از جمله شبکه‌های اجتماعی، درخواست‌های خود در زمینۀ سرمایه‌گذاری را به ایرانسل ارسال کنند.
عباسی آرند همچنین در پاسخ به پرسشی دربارۀ گلایه از آن چه سیاست‌های غیررقابتی «اسنپ فود» خوانده می‌شود، تصریح کرد: اسنپ فود یک مدل قرارداد معمولی و یک مدل قرارداد همکاری عالی طراحی کرده بود که در مدل معمولی انحصاری وجود نداشت؛ ولی در مدل عالی، در ازای دریافت مزایای بیشتر، رستوران‌ها متعهد می شدند که در ازای دریافت مزایای بیشتر، صرفاً با اسنپ‌فود همکاری کنند. شورای رقابت که نخستین بار این سیاست را غیررقابتی ندانسته بود، در مرحلۀ دوم آن را غیررقابتی دانست و به این ترتیب به اسنپ فود دستور داده شد که مدل همکاری فوق را ادامه ندهد.
وی همچنین با تأکید بر این که «ایرانسل متولد شد که انحصار را از بین ببرد»، با اشاره به شرایط رقابتی موجود در بازار خدمات دیجیتال، به شرکت «بامیلو» در گروه اسنپ اشاره کرد که امکان ادامۀ حضور در شرایط رقابتی برای آن فراهم نشد.

طراحی 1000 رک برای مرکز دادۀ بزرگ ایرانسل
مدیرعامل ایرانسل همچنین در پاسخ به پرسشی دربارۀ مرکز داده (Data Center) بزرگ ایرانسل که روز 8 خردادماه 1399 در یک مراسم آنلاین، توسط رئیس‌جمهور و با حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد، اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، طراحی وجود 1000 رک در این مرکز داده انجام شده و فضای فیزیکی نیز در همین ابعاد برای آن پیش‌بینی شده بود، البته در فاز نخست و به دلیل برخی محدودیت‌ها، 407 رک اجرا شده و در فازهای بعدی سایر بخش‌ها نیز اضافه می‌شود.
وی افزود: بخشی از خدمات این دیتاسنتر برای زیرساخت ایرانسل و بخش دیگر نیز برای استارتاپ‌هایی که به این خدمات نیاز دارند، در نظر گرفته شده که به زودی سازوکار همکاری با شرکت‌ها در این زمینه اعلام خواهد شد.
عباسی آرند تأکید کرد: امروزه با وجود مراکز داده، برای ذخیره‌سازی اطلاعات، دیگر نیاز نیست هر کسی در زیرزمین سازمانش سرور نصب کند.
وی همچنین دربارۀ پایداری شبکۀ ایرانسل در دوران رشد مصرف دیتا به خاطر خانه‌نشینی ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: شبکۀ ایرانسل از ابتدا برمبنای یک شبکۀ با قابلیت ارائۀ خدمات دیتا طراحی شده و در بحث دیتا، شبکۀ پایداری است که این امر، معمولاً در گزارش‌های رگولاتوری هم قابل مشاهده است.
وی افزود: در رقابت با سایر اپراتورها، باید گفت که ما پیش از بروز کرونا، پیش‌بینی‌هایی را در این زمینه انجام داده بودیم و با رشد مصرف، موفق شدیم تا حد زیادی کیفیت شبکه را حفظ کنیم.
وی دربارۀ افت کیفیت خدمات اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) در برخی مناطق، آن را ناشی از برخی تداخلات رادیویی دانست و تأکید کرد که این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.

فیبر، 5G، فرکانس
مدیرعامل ایرانسل همچنین دربارۀ حضور سهامدار خارجی ایرانسل در پروژه ارائۀ فیبرنوری به منازل (FTTH) تصریح کرد: شرکت MTN قصد سرمایه‌گذاری در پروژۀ ارائۀ فیبرنوری به منازل را داشت و برای آن طرح تجاری هم تهیه کرده بود؛ اما با اتفاقات پیش آمده و اوج گرفتن تحریم‌ها، پیش‌بینی انجام شده تحقق نیافت و امکان ادامۀ حضور این شرکت در پروژۀ مذکور فراهم نشد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی دربارۀ بحث‌های موجود در مورد تحویل فرکانس‌های 700 و 800 مگاهرتز از صداوسیما به شبکۀ تلفن همراه، تصریح کرد: فرکانس برای هر کشور یک سرمایه است و هر کسی از آن استفاده می‌کند، لازم است به این نکته توجه کند.
وی افزود: فرکانس‌های پایین‌تر، پوشش بهتری فراهم می‌کنند و قدرت نفوذ بیشتری به فضاهای داخلی ساختمان‌ها دارند و اپراتور می‌تواند با تعداد سایت‌های کمتر، پوشش بهتری ایجاد کند. در غیر این صورت، با توجه به محدودیت‌های موجود برای نصب و راه‌اندازی دکل‌های مخابراتی و کمبود منابع مالی، گسترش پوشش شبکه با مشکل مواجه می‌شود.
عباسی آرند تأکید کرد: اعتقاد شخصی من این است که وزارت ارتباطات و صداوسیما باید با سعه صدر و حسن نیت، در این زمینه گفت‌وگو کنند و به راه حل نهایی دست یابند.
وی در زمینۀ زمان تجاری‌سازی خدمات شبکۀ نسل پنجم اینترنت همراه (5G) نیز با بیان این که هم اکنون کمیته مشترکی در وزارت ارتباطات در حال بررسی این مسأله است؛ ایجاد، توسعه و بهبود زیرساخت لازم و نیز ترویج و گسترش کاربردهای 5G در مراکز صنعتی را دو پیش‌نیاز مهم برای توسعۀ شبکۀ نسل پنجم اینترنت همراه عنوان کرد.

دریافت جایزه اصلی گروه ام‌تی‌ان
مدیرعامل ایرانسل دربارۀ کسب رتبۀ برتر توسط ایرانسل در بین شرکت‌های گروه مخابراتی MTN و دریافت جایزۀ BRIGHT گفت: گروه ام‌تی‌ان چارچوب‌هایی برای ارزیابی شرکت‌های زیر مجموعه خود براساس استراتژی «درخشان» دارد و ایرانسل که در گذشته نیز جوایز زیر مجموعه این جایزه بزرگ را دریافت کرده بود، در سال 2019 موفق به دریافت جایزۀ برتر و اصلی در این زمینه شد.

وی همچنین با تأکید بر عدم ارسال پیامک‌های تبلیغاتی توسط ایرانسل، پیامک را یک کانال ارتباطی مرسوم در دنیا برای ارتباط اپراتور با مشترکان اعتباری (Prepaid) عنوان و تصریح کرد که با وجود این، ایرانسل طی یک سال گذشته، تعداد پیامک‌های مربوط به معرفی محصولات و خدمات خود به مشترکان را نیز کاهش داده است.
عباسی آرند همچنین بیان داشت: ایرانسل با توسعۀ اپلیکیشن ایرانسل‌من به عنوان نخستین برنامه مدیریت حساب کاربری مشترکان تلفن همراه در ایران، امکان مشاهده و بررسی دقیق کارکرد سیم‌کارت را برای مشترکان خود فراهم کرده است.

مدیرعامل ایرانسل همچنین با توجه به گلایۀ برخی کاربران اپلیکیشن لنز دربارۀّ عدم امکان مشاهدۀ زندۀ کنسرت آقای همایون شجریان در عید سعید فطر، تأکید کرد: همکاری ایرانسل با آقای همایون شجریان با هدف فرهنگی و اجتماعی و نه بیزینسی صورت گرفت و مشاهدۀ این کنسرت برای ایرانسلی‌ها رایگان بود و برای سایر کاربران هم رقم کمی به عنوان اشتراک اپلیکیشن در نظر گرفته شده بود.
وی افزود: پیش‌بینی می‌کردیم که تعداد مخاطبان آنلاین این کنسرت نهایتاً کمتر از یک میلیون نفر باشد، اما بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر آن را مشاهده کردند که این خود دستاورد بزرگی است.
وی تأکید کرد: در اجرای این پروژه بحث انحصارگری هم مطرح نبود، کما این که برخی پلتفرم‌های حوزه خدمات ابری هم برای این پروژه به کار گرفته شدند.
عباسی آرند تصریح کرد: به دلیل سیاست‌های اتخاذ شده در زمینۀ امنیت شبکه و پیشگیری از مواردی مانند حملۀ DDOS، هنگامی که با استقبال بسیار بیشتر از حد پیش‌بینی مواجه شدیم، متأسفانه امکان حضور کمتر از 50هزار نفر از کاربران لنز در پخش زنده فراهم نشد، هر چند بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر از کاربران لنز، موفق به مشاهدۀ پخش زندۀ کنسرت شدند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)