خانهاخبار
سرویس جدید پیام‌رسانی اندروید RCS چیست

سرویس جدید پیام‌رسانی اندروید RCS چیست

RCS دقیقاً چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و با چه دستگاه‌هایی سازگار است؟ در ادامه این نوشتار با GSM همراه باشید تا به تمام سؤالات پاسخ دهیم.
۱۳۹۹/۳/۹

اندروید همیشه در یک مورد نقص داشته و گوگل در عرضه یک پیام‌رسان قدرتمند جهت رقابت با iMessage اپل تلاش‌های بسیاری انجام داده است. حال تمام تلاش‌ها با ارائه پلتفرم پیام‌رسانی RCS (rich communication services) به گوگل اجازه تحول می‌دهد؛ انبوهی از ویژگی‌های پیام‌رسانی در اندروید.

image

 

RCS چیست ؟

یک پروتکل بین اپراتورهای موبایل و گوشی‌ها. هدف کلی RCS جایگزینی پیام‌رسانی SMS و MMS است و ما پس از گذشت سال‌ها از وجود آن‌ها کاملاً با این عناوین آشنا هستیم.

RCS ابتدا در سال 2007 شکل گرفت و GSMA سازمانی تجاری که نماینده اپراتورها در جهان به‌حساب می‌آید آن را تصاحب کرد. سال 2016، GSMA با یک پروفایل جهانی جهت بهره‌مندی تولیدکنندگان تلفن‌ها و نرم‌افزارها از RCS بر روی دیوایس‌ها موافقت کردند.

پیام‌رسانی RCS بسیار به واتس‌اپ شباهت دارد، جایی که چت‌های زنده همراه با پشتیبانی از مالتی مدیا و هر چیزی که به شبکه اطلاعات  مربوط است می‌تواند اتفاق افتد.

هرچند یک سری اختلافات جزئی در نحوه عملکرد دارند اما به RCS به چشم رقیب سرویس iMessage اپل نگاه می‌شود.

وضعیت فعلی RCS چگونه است

چند سالی RCS توسط شبکه‌های موبایلی، نرم‌افزارها و دیوایس‌ها پشتیبانی می‌شد. این سرویس در اپلیکیشن پیام‌رسان گوگل در اندروید نیز در دسترس است. مشکل اینجا بود که مسئولیت کنترل  و پشتیبانی از RCS بین شبکه‌های موبایلی در گردش بود.

تعرفه‌های SMS و MMS و عملکرد بین شبکه‌ای برخی دلایل قابل حدس هستند  که RCS را از ارجحیت خارج کردند.

در ماه ژوئن 2019 گوگل مجدداً کنترل را به دست گرفت. حال RCS جدید بر روی دیوایس‌های اندرویدی و سرورهای استفاده‌کننده از گوگل پشتیبانی می‌شود و ربطی به سرورهای شبکه‌های موبایلی ندارد. البته گوگل اعلام کرده است که اگر یک شبکه از RCS پشتیبانی کند می‌تواند سرورهای خود را  جهت انتقال پیام‌ها بکار گیرد.

گویی Google این پلتفرم را از صفر شروع کرده است چراکه ساختاری نو برای  پیام‌رسان کاربران اندروید دارد اما گوگل برای شروع فرانسه  و انگلستان را انتخاب کرده است. در انگلستان این سرویس برای برخی کاربران در 28 ژوئن 2019 در دسترس قرار گرفت و در دسامبر 2019 در آمریکا به‌صورت گسترده‌تر عرضه شد.

اپراتورهای اصلی آمریکا – Verizon, AT&T, Sprint و T-Mobile- جهت ارائه RCS از یک برنامه با نام CCMI موافقت کردند که راه‌حلی است موافقت‌شده برای انتقال بین اپراتورها. این توافق RCS را ضمن همکاری با پروفایل جهانی GSMA در آمریکا تا پایان سال 2020 در دسترس  قرار می‌دهد اما باید از اپلیکیشن CCMI استفاده شود. جزئیاتی از این امر  منتشرنشده‌اند اما تأییدشده که CCMI با اپلیکیشن Messages گوگل و اپلیکیشن سامسونگ سازگار است. نتیجه این اتفاق و اطلاعات بیشتر در آینده به دست خواهند آمد و ما خواهیم دید که چه سازنده و یا اپراتوری موفق‌تر عمل خواهد کرد.

T-Mobile  ضمن تائید همکاری با  گوگل به کاربران خود اجازه می‌دهد تا از RCS جهت برقراری ارتباط با کاربران دیگر اپراتورها استفاده کنند.  تنها کافیست هر دو طرف از اپلیکیشن  Messages گوگل استفاده کنند و اپراتورهایشان جزء پیمان پروفایل جهانی GSMA باشند.

پیام‌رسانی RCS چه‌کاری انجام می‌دهد؟

مهم‌ترین مزیت پیام‌رسانی RCS نسبت به SMS به کاربران این امکان را می‌دهد تا پیام‌هایی غنی و معتبر ارسال کنند. بدین معنی که پیام‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری را شامل شوند پس کاربران می‌توانند عکس، ویدئو و صدا را برای یکدیگر ارسال کنند.

کاربران قادر خواهند بود بدون نیاز به استفاده از اپ‌های دیگر تماس‌های تصویری برقرار کنند. پیام‌های گروهی نشانه‌های خوانده شدن پیام و یا تایپ کردن کاربراز دیگر ویژگی‌ها هستند. پیام‌های RCS  محدودیت موجود در SMS یعنی 160 کاراکتر را شامل می‌شود.

مدت‌زمان نسبتاً طولانی‌ای هست که iMessage اپل، واتس‌اپ و مسنجر فیس‌بوک این ویژگی‌ها را در اختیار کاربران قرار داده بودند اما تلفن‌های اندرویدی به‌صورت دیفالت از داشتن چنین امکانی بی‌بهره بودند. برای بسیاری از افراد استفاده از یک اپلیکیشن که هر کاری را انجام دهد امری کلیدی است البته باید دید که آیا  CCMI به کاربران در آمریکا تنها به استفاده از اپ گوگل اجازه می‌دهد یا خیر.

آیا پیام‌های RCS امن هستند ؟

پیام‌های RCS جهت  ارسال بین کاربران به دیتا نیاز دارند پس پیام‌ها رمزنگاری می‌شوند اما کاربر – به – سرور. طبق پروتکل از ارسال اسپم به شما باید جلوگیری شود و اگر شرکتی بخواهد از RCS برای ارسال پیام به افراد استفاده کند باید فرآیند تائید برند را طی کند.

پیام‌های RCS که از سوی شرکت‌ها ارسال می‌شوند بجای نمایش یک شماره تلفن اطلاعات فرستنده را به نمایش می‌گذارد.

در حال حاضر  پشتیبانی از رمزنگاری کاربر-به-کاربر در هیچ جای دنیا ارائه نمی‌شود. ازآنجاکه برای عرضه ابتدایی از سرورهای گوگل استفاده می‌شود این امکان هست که در برخی جاها پیام‌ها رمزنگاری شوند.

ازآنجاکه یک کد مربوط به  رمزنگاری کاربر-به-کاربر از یک نسخه عرضه نشده از Messages گوگل منتشرشده است (حتماً) روش رمزنگاری گوگل تغییر خواهد کرد. این اپلیکیشن در مراحل پایانی آزمایش خود بود پس این احتمال وجود دارد که همان رمزنگاری‌ای باشد  که قرار است گوگل برای سرویس RCS خود عرضه کند.

چه کسی حامی پیام‌رسانی RCS است ؟

بسیاری از شرکت‌ها از قبیل اپراتورها، تولیدکنندگان  و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها حمایت خود از RCS را اعلام کرده‌اند اما با اختلاف، بزرگ‌ترین حامی ، گوگل است.

غول فناوری در این سال‌ها خواستار افزایش به‌کارگیری RCS بوده تا بتواند اپلیکیشنی قدرتمند  همراه با کمترین خطا برای تلفن‌های اندرویدی عرضه کند.

تعداد بسیار زیادی از دیوایس‌های اندرویدی از این اپلیکیشن  استفاده می‌کنند اما سنجش استقبال و موفقیت RCS به اپراتورهای موبایلی بستگی دارد. فعلاً پروتکل‌های متفاوتی برای RCS وجود دارند  که امکان دارد برای برخی شبکه‌ها در دسترس نباشد. عدم سازگاری تمام شبکه‌ها موردی‌ست که پروفایل جهانی GSMA درصدد حذف آن است اما گوگل مخالف است.

چنانچه شما یک پیام RCS برای کسی ارسال کنید که تلفن و یا شبکه‌اش از آن پشتیبانی نکند به‌عنوان یک پیام معمولی ارسال می‌شود و کارهای بسیاری در حال انجام هستند تا از بروز این اتفاق جلوگیری کنند. به‌عنوان‌مثال ، گوگل و سامسونگ برای اطمینان از اینکه RCS بین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اندروید  و Samsung Messages به‌خوبی کار می‌کند با یکدیگر همکاری‌هایی را آغاز کرده‌اند.

در حال حاضر 60 پشتیبان برای RCS وجود دارد که از بین آن‌ها 47 اپراتور موبایل ، 11 تولیدکننده و 2 ارائه‌دهنده سیستم‌عامل قرار دارند.

image

 

اپراتورهای موبایلی

  1. Advanced Info Service
  2. América Móvil
  3. AT&T Mobility
  4. Axiata
  5. Beeline
  6. Bell Mobility
  7. Bharti Airtel
  8. China Mobile
  9. China Telecom
  10. China Unicom
  11. Claro Americas#Brazil
  12. Claro Colombia
  13. Deutsche Telekom
  14. Etisalat
  15. Globe telecom
  16. Indosat Oooredoo
  17. Jio
  18. KPN
  19. M1 Limited
  20. MegaFon
  21. Millicom
  22. MTN Group
  23. MTS
  24. Optus
  25. Orange S.A. 
  26. Telecom Argentina
  27. Telecom Argentina#Personal
  28. Play
  29. Rogers Communications
  30. Singtel
  31. Smart Communications
  32. Sprint Corporation
  33. StarHub
  34. Telcel
  35. Tele2
  36. Telefónica
  37. Telenor
  38. Telia Copany
  39. Telkomsel
  40. Telstra
  41. Telus
  42. TIM
  43. T-Mobile US
  44. Turkcell
  45. Verizon Communications
  46. Veon
  47. Vodafone

 

تولیدکنندگان

  1. Alcatel
  2. Asus
  3. General Mobile
  4. Huawei
  5. HTC
  6. Intex Technologies
  7. Lava International
  8. LG Electronics
  9. Motorola
  10. Samsung
  11. ZTE

 

ارائه‌دهندگان سیستم‌عامل‌

  1. Google
  2. Microsoft

 

آیا تلفن من از RCS پشتیانی می‌کند؟

در ابتدا شما باید از اپلیکیشن پیام‌رسان گوگل استفاده کنید و آن را برنامه Default مشخص کنید.

برنامه را اجرا کنید و بر روی منو که در بالا سمت راست قرارگرفته است ضربه بزنید.

Settings  و سپس Chat features را انتخاب کنید.

Chat features پشتیبانی از RCS  را نشان می‌دهد.

RCS زمانی می‌تواند انتخاب شما باشد که توسط گوگل و یا اپراتور شما در دسترس قرار گیرد. شما یک نوتیفیکیشن دریافت می‌کنید که از شما می‌خواهد تا پس از پذیرفتن قوانین گوگل RCS را فعال کنید.

آیا اپل هم از RCS پشتیبانی می‌کند ؟

همان‌طور که در لیست تولیدکنندگان حامی RCS  دیدید اپل در این لیست غایب است. کوپرتینویی‌ها هنوز اعلام نکرده‌اند که آیا از RCS پشتیبانی می‌کنند یا خیر اما اکنون خیلی مشتاق  نیستند.

چنانچه اپل RCS را بکار نگیرد این احتمال وجود دارد که کاربران اسمارت‌فون‌ها به کار با اپ‌هایی همچون واتس‌اپ و مسنجر فیس‌بوک برای ارسال پیام به  دوستان و خانواده خود که از iOS استفاده می‌کنند ادامه دهند.

اما اینکه چه تأثیری می‌تواند بر موفقیت  RCS می‌گذارد را باید صبر کنیم  و ببینیم. اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم کاربران  iMessage نیازی به استفاده از دیگر اپلیکیشن ها پیدا نخواهند کرد.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)