خانهاخبار
آیا آیفون SE 2020 از گوشی‌های اندرویدی قدرت بیشتری دارد؟

آیا آیفون SE 2020 از گوشی‌های اندرویدی قدرت بیشتری دارد؟

این روزها حرف و حدیث‌ها پیرامون آیفون اس ای 2020 اپل بسیار زیاد است. بیایید به صورت تخصصی، این گوشی را بررسی کنیم.
۱۳۹۹/۳/۳

مجهز بودن گوشی هوشمند آیفون SE 2020 به پردازنده A13 Bionic (پردازنده قرار گرفته روی خانواده آیفون 11) سبب شد تا تیم کوک؛ مدیر عامل کمپانی اپل در باره این محصول چنین بگوید:

این گوشی یک محصول باورنکردنی است. پردازنده پرقدرت گوشی‌های پرچمدار ما، روی محصولی با سایز و ابعاد کوچکتر قرار گرفته است. این گوشی حتی از سریع ترین محصولات اندرویدی نیز سرعت بیشتری خواهد داشت و به همین دلیل، یک گجت ارزشمند به حساب می‌آید.

عبارت سریع تر از سریع ترین محصولات اندرویدی مفهوم جذابی دارد، اما آیا واقعا این طور است؟

آیفون اس ای 2020 با تضاد و تناقض‌های زیادی همراه است. این محصول یک آیفون است، اما با قیمت محصولات میان رده اندرویدی وارد بازار شده است. با این که گوشی هوشمند جدیدی به حساب می‌آید، اما مانند محصول دو یا سه سال گذشته کمپانی اپل به چشم می‌خورد. از جمله مشخصات آن که ممکن است از لحاظ اهالی دنیای تکنولوژی که با گچجت‌های روز سر و کار دارند خوش نیاید، می‌توان به نمایشگر 4.7 اینچی با رزولوشنی پایین‌تر از فول اچ دی و دوربین یگانه اشاره کرد. البته پردازنده A13 بایونیک، تمام قسمت‌های سخت‌افزاری یاد شده را جبران می‌کند و این موضوع، دقیقا چیزی است که تیم کوک روی آن انگشت گذاشته است.

 

از سوی دیگر، ما با گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ روبرو هستیم که در حال حاضر، غول دنیای اندرویدی‌ها به حساب می‌آید. در این محصول، با هیچ گونه تضادی روبرو نیستیم. تمامی قطعات سخت‌افزاری در این گوشی هوشمند، از بهترین و بروزترین مدل ممکن پیروی می‌کند. از بهترین پردازنده کوالکام و نمایشگر 120 هرتزی با HDR10 و رزولوشن QHD گرفته تا 12 گیگابایت رم، 128 گیگابایت حافظه داخلی و دوربین‌های پرقدرتی که همگان را شگفت زده کرده است.

طبق گفته تیم کوک، این محصول در مقابل آیفون SE 2020 حرفی برای گفتن نخواهد داشت، اما بیایید برای بررسی این موضوع، به صورت موشکافانه به عمق ماجرا سفر کنیم.

آیا آیفون SE 2020 از گوشی‌های اندرویدی قدرت بیشتری دارد؟

ویدئویی که در قسمت بالا شاهد آن هستیم، تست سرعتی است که میان آیفون SE 2020 و گلکسی اس 20 اولترا انجام شده است. در این مقایسه، یک محصول پیشرفته، فوق‌العاده با کیفیت و سری گلکسی سامسونگ به جنگ محصولی با حداقل قیمت، مقرون به صرفه و در نهایت ارزان قیمت ترین آیفون موجود رفته است. بیایید با هم نگاهی به اعداد و ارقام حاصل از این مقایسه بیاندازیم:

image

 

نتیجه کار مسلما برای ما، شما و تمامی افرادی که اعداد و ارقام حاصله را می‌بینیم، شگفت آور است. آیفون 399 دلاری موفق شده تا قوی ترین محصول اندرویدی با قیمت 1399 دلار را در حالت کلی شکست دهد. اگر به صورت تک به تک نتایج را بررسی کنیم، عملکرد S20 Ultra در حوزه سی پی یو قوی‌تر بوده است.

اما اگر به سطر بعدی که ماحصل ترکیب و میکس نتایج CPU است نگاه بیاندازیم، می‌بینیم که آیفون SE 2020 با کسب زمان 20.5 ثانیه‌ای، حدودا 4 ثانیه سریع‌تر از اس 20 اولترا عمل کرده است.

در تست عملکرد پردازنده گرافیکی (GPU) نیز آیفون اس ای 2020 اپل با اقتدار و حدودا 2.7 ثانیه سریع‌تر از رقیب خود، جایگاه نخست را از آنِ خود کرده است.

نتایج گیک بنچ نیز گویای همین مورد است. در تست عملکرد تک هسته‌ای، گلکسی اس 20 اولترا با کسب امتیاز 913، تصور می‌کرد که درخشش خوبی از خود بر جای گذاشته است. اما آیفون اس ای با رسیدن به امتیاز 1328، قوی ترین محصول اندرویدی را از پا در آورد.

اما این پایان ماجرا نبود. چرا که در قسمت عملکرد چند هسته‌ای، این اس 20 اولترا بود که با رسیدن به امتیاز 3303 در مقابل امتیاز 2673 آیفون اس ای 2020 اپل، پای خود را روی روی جایگاه اول قرار داد.

image

 

اما بنچمارک انتوتو، نتایج بهتری از عملکرد پرچمدار سامسونگ را نشان می‌دهد. گلکسی اس 20 اولترا در این تست با کسب مجموع 547698 امتیاز در مقابل 375748 امتیاز آیفون SE 2020، جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. اگر نگاه دقیق‌تری به این ست بیاندازیم، می‌بینیم که امتیاز کسب شده در قسمت عملکرد چند هسته‌ای، باعث شده تا محصول کمپانی اپل در مقایسه با رقیب خود جا بماند. موضوعی که تست‌های گذشته نیز روی آن تأکید داشته‌اند.

image

 

مقایسه پردازنده A13 Bionic در مقابل Snapdragon 865

با اینکه گلکسی اس 20 اولترا در مقابل رقیب خود روی کاغذ از مشخصات سخت‌افزاری بالاتری بهره‌مند است، اما زمانی که حرف از عملکرد پردازنده به میان می‌آید، درخشش آیفون SE 2020 بیشتر نمایان است.

بر هیچکس پوشیده نیست که چیپست A12 Bionic اپل قطعه‌ای بسیار پرقدرت است. درون این محصول، شش هسته مختلف فعالیت می‌کنند. دو هسته قدرتمند که با کد نام Lightning از آنها یاد می‌شود، مسئولیت انجام فعالیت‌های سنگین را بر عهده داشته و چهار هسته که مصرف انرژی پایینی دارند و با کد نام Thunder شناسایی می‌شوند، مکمل آنها هستند. پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای PowerVR نیز در کنار این چیپست شش هسته‌ای، مسئولیت انجام وظایف گرافیکی را عهده‌دار است. این پردازنده 7 نانومتری با معماری 64 بیتی و تحت دستورالعمل ARM توسط شرکت TSMC تولید و عرضه شده است. پردازنده A13 Bionic اولین بار در خانواده آیفون 11 خودنمایی کرد و حالا شاهد قرارگیری آن در آیفون SE 2020 هستیم.

اپل از سال 2013 و همزمان با رونمایی از چیپست A7، معماری پردازنده‌های خود را به سیستم 64 بیتی منتقل کرد و از آن زمان تا به حال، چیپست‌های قرار گرفته در محصولات این کمپانی، سرآمد بوده و از عملکرد قوی‌تری نسبت به محصولات اندرویدی از خود بر جای گذاشته‌اند. با اعمال این تغییر، شرکت‌هایی مانند کوالکام، سامسونگ، هوآوی و مدیاتک نیز تصمیم گرفته‌اند تا این تغییرات را روی خط تولید خود اعمال کرده و آنها نیز به سمت پردازنده‌های 7 نانومتری با معماری 64 بیت رفتند.

آیفون SE 2020 در مقابل آیفون 11 پرو مکس: آیا همچنان قدرت پابرجاست؟

از آنجا که محصول جدید اپل از همان پردازنده خانواده آیفون 11 بهره می‌برد، لذا عملکرد آنها بایک یکسان باشد. درست است؟ شاید! اگر نگاهی به تست کیگ بنچ 5 بیاندازیم، می‌بینیم که آیفون 11 پرو و آیفون SE 2020 در عملکرد تک هسته‌ای به ترتیب به امتیازهای 1327 و 1328 دست پیدا کرده‌اند. این موضوع تا حد زیادی شگفت زده به نظر می‌رسد. اما زمانی که کمی پایین‌تر آمده و به عملکرد چند هسته‌ای این دو محصول نگاه بیاندازیم، می‌بینیم که قضیه برای آیفون اس ای 2020 آنچنان هم مناسب به نظر نمی‌رسد. این محصول در مقایسه با رقیب خود در این بخش، حدودا 800 امتیاز کمتر به دست آورده و کاهش حدودا 23 درصدی را به خود می‌بیند.

image

تست گیک بنچ آیفون 11 پرو مکس

image

تست گیک بنچ آیفون SE 2020

image

تست انتوتو آیفون 11 پرو مکس

image

تست انتوتو آیفون SE 2020

چنین موضوعی برای بنچمارک انتوتو نیز تکرار شده است. مجموع امتیاز آیفون 11 پرو در این تست به 505552 رسیده و این در حالی است که آیفون SE 2020 توانسته امتیاز 375748 را کسب کند. مانند قسمت مربوط به مقایسه با محصول پرچمدار سامسونگ، آیفون اس ای 2020 از ضعف بالایی در قسمت عملکرد چند هسته‌ای برخوردار بوده و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا امتیاز پایین تری را کسب نماید.

image

 

در تست سرعت دیگری که به عمل آمده و نتایج آن را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، آیفون SE 2020 این تست را در یک دقیقه و 15 ثانیه به پایان رسانده و رقیب آن، یعنی آیفون 11 پرو موفق شد تا با ثبت رکورد یک دقیقه و 14 ثانیه‌ای، جایگاه نخست را به خود اختصاص دهد. 

در بنچمارک‌های انتوتو و گیک بنچ، شاهد تغییرات فاحش میان عملکرد این دو گوشی بودیم، اما نتایج Speed Test G چیز دیگری است. همان طور که در تصویر می‌بینید، عملکرد پردازنده هر دو دستگاه در حالت عادی و ترکیبی، کاملا یکسان بوده و تنها نیم ثانیه در قسمت عملکرد گرافیکی تفاوت دیده می‌شود که همین موضوع، باعث اختلاف نه جندان فاحش میان این دو محصول شده است.

آیفون 11 پرو مکس از نمایشگری با رزولوشن 1242 × 2688 پیکسلی بهره می‌برد و این در حالی است که آیفون SE 2020 به نمایشگری با رزولوشن 750 × 1334 پیکسلی مجهز است. این بدان معناست که پرچمدار اپل حدودا 233 درصد پیکسل بیشتری نسبت به محصول جدید کوپرتینویی‌ها داراست و طبیعتا آیفون اس ای 2020 باید با اقتدار آن را شکست می‌داد، اما نتایج به دست آمده حاکی از این موضوع نیست.

image

 

سخن نهایی

چرا آیفون SE جدید اپل در مقایسه با قوی ترین محصول اندرویدی حال حاضر، یعنی گلکسی اس 20 اولترا از عملکرد بهتری در حوزه تک هسته‌ای بهره‌مند است، اما در قسمت عملکرد چند هسته‌ای با اخلاف فاحش شکست خورده است؟ چرا با وجود یکسان بودن چیپست این محصول با آیفون 11 پرو مکس، شاهد عملکرد ضعیف تری بودیم؟ همین موضوعات باعث می‌شود تا بگوییم که آیفون اس ای 2020 با تضاد و تناقض‌های زیادی همراه است. مطمئنا مهندسان کوپرتینویی نیز هیچ وقت در مورد این موضوع، حرفی به میان نخواهند آورد و این سوالات تا آخرِ دنیا، در ذهن کاربران دنیای تکنولوژی و اصحاب رسانه باقی می‌ماند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

Mohammad

۱۳۹۹/۱۱/۲
دوستان پیشنهاد میکنم تست این گوشی رو با هواوی Nova 5t در یوتیوب ببینید که ببینید چجوری یک بالارده اندروید ارزان قیمت یک گوشی که بیشتر از 3 برابر قیمتش رو میزنه

آرمان

۱۳۹۹/۳/۳
سلام چرا se2020 را جعبه گشایی و بررسی کامل ویدویی نمیکنید ممنون.

محمد

۱۳۹۹/۳/۳
دلیل اینکه ایفون SE2020. از ایفون 11PRo 11 شکست می خوره بخاطر یک گیگ رم کمتره این یک گیگ کمتر تو عملکرد چند هسته امتیاز پایان تری آورده

ehsan

۱۳۹۹/۳/۳
به خاطر ظرفیت کمتر باطری ایفون 2020se و به دلیل پایین آوردن مصرف باطری و هماهنگ شدن با پردازنده گرافیکی از فرکانس این چیپست کم شده است.و یک دلیل دیگر هم به خاطر ایجاد تفاوت بین محصئلات و بحث فروش سری ایفون های پرچمدار میتواند دلیل کم کردن فرکانسی چیپ ست ایفون se2020 باشد...