خانهاخبار
مایکروسافت اعتراف کرد: ما درباره فلسفه متن باز اشتباه می‌کردیم

مایکروسافت اعتراف کرد: ما درباره فلسفه متن باز اشتباه می‌کردیم

یکی از مدیران ارشد مایکروسافت اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که این شرکت درباره ایده متن باز یا منبع باز (Open Source) اشتباه می‌کرده است. این شرکت مدت‌ها در تقابل با این ایده و فلسفه لینوکس بود.
۱۳۹۹/۲/۳۰

مایکروسافت پس از سال‌ها مبارزه با فلسفه منبع باز و لینوکس بالاخره اذعان کرد که در این باره اشتباه کرده است. مدیرعامل سابق این شرکت، استیو بالمر، قبلا در اظهارنظری جنجالی گفته بود لینوکس مثل سرطانی است که خودش را شبیه یک مالکیت فکری به هر چیزی که سر راهش باشد می‌چسباند.

حالا یکی از مدیران مایکروسافت به نام برَد اسمیت می‌گوید باور دارد که این شرکت قبلا درباره ایده منبع باز اشتباه می‌کرده است. اسمیت اخیرا در رویدادی در دانشگاه MIT گفت: «وقتی فلسفه منبع باز در ابتدای قرن جاری شکوفا شد، مایکروسافت در سمت اشتباه تاریخ قرار داشت، و من هم تقریبا چنین وضعی داشتم.» اسمیت بیش از ۲۵ سال است که در مایکروسافت حضور دارد و یکی از وکلای ارشد این شرکت در مبارزات آن‌ها علیه نرم‌افزارهای منبع باز بود.

اسمیت می‌گوید: «خبر خوب این است که اگر زندگی‌تان طولانی باشد، می‌توانید بیاموزید که باید تغییر کنید.» مایکروسافت نسبت به آن سال‌ها تغییرات زیادی کرده است. این غول نرم‌افزاری حالا بزرگ‌ترین مشارکت‌کننده دنیا در پروژه‌های منبع باز است و از این حیث فیسبوک، داکر، گوگل، آپاچی و بسیاری دیگر را پشت سر گذاشته است.

این شرکت در سال‌های اخیر رفته‌رفته ایده منبع باز را بیشتر پذیرفته و حالا نرم‌افزارهایی مثل PowerShell و Visual Studio Code و حتی موتور اصلی جاوا اسکریپت Microsoft Edge را منبع باز کرده است. این کمپانی مستقر در منطقه ردموند همچنین با شرکت کنونیکال همکاری داشت تا اوبونتو را به ویندوز ۱۰ بیاورد. به‌علاوه، آن‌ها نرم‌افزار Xamarin را خریداری کردند تا به امر توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی کمک کنند. سرویس محبوب گیت‌هاب نیز چند سال پیش به مالکیت مایکروسافت درآمد تا توسعه‌دهندگان بتوانند کد منبع نرم‌افزارهای خود را درون آن قرار دهند.

این شرکت حالا مشغول عرضه کرنل کاملی از لینوکس در آپدیت بعدی ویندوز ۱۰ است که تا چند هفته دیگر منتشر می‌شود. مایکروسافت پارسال موتور مرورگر کرومیوم را در مرورگر اج به کار گرفت و همچنین با جوامع منبع باز در حال همکاری است تا برای ویندوز ۱۰ ابزارهای PowerToys بسازد. این شرکت اکنون فلسفه جدیدی را برای طراحی باز در پیش گرفته که می‌تواند به افزایش اقدامات مبتنی بر ایده منبع باز توسط آن‌ها در طول سال‌های آتی منجر شود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)