خانهاخبار
سامسونگ از یک تلفن هوشمند 5G کوآنتومی رونمایی کرد

سامسونگ از یک تلفن هوشمند 5G کوآنتومی رونمایی کرد

سامسونگ با همکاری شرکت کره‌ای SK Telecom از موبایل جدیدی به نام گلکسی A کوآنتوم رونمایی کرده که امکان استفاده از فناوری رایانش کوآنتومی را در این دستگاه فراهم می‌کند.
۱۳۹۹/۲/۲۷

کامپیوترهای کوآنتومی هنوز بسیار نادر و گران‌قیمت هستند. این کامپیوترها از پدیده‌ای فیزیکی استفاده می‌کنند که به ذرات اجازه می‌دهد در یک لحظه چندین وضعیت مختلف داشته باشند. اگر نخواهیم وارد محاسبات پیچیده این حوزه شویم، به‌طور کلی کامپیوترهای کوآنتومی قادرند اعدادی واقعا تصادفی بسازند که در نهایت امکان دسترسی به کلیدهای امنیتیِ تقریبا شکست‌ناپذیر را فراهم می‌کنند.

image

حالا سامسونگ و شرکت کره‌ای SK Telecom دست به توسعه یک سازنده عدد تصادفی کوآنتومی زده و آن را درون یک موبایل قرار داده‌اند. این موبایل گلکسی A کوآنتوم نام دارد، اما در واقع همان گلکسی A71 است که همراه با تراشه کوآنتومی عرضه می‌شود. ترجمه گوگلی متن کره‌ای شرکت SK Telecom از این قرار است:

چیپست تولید عدد تصادفی کوآنتومی به کاربران موبایلی کمک می‌کند تا با ایجاد اعداد تصادفیِ بدون الگو و غیرقابل پیش‌بینی بتوانند با ایمنی از برخی سرویس‌ها استفاده کنند.

اندازه این تراشه کوآنتومی ۲.۵ در ۲.۵ میلی‌متر است و از یک منبع نور LED برای ایجاد فوتون‌ها استفاده می‌کند. سپس یک سنسور CMOS فوتون‌ها را تشخیص می‌دهد. طبق قوانین فیزیک، تعداد فوتون‌های شناسایی‌شده در محدود خاص یک سنسور برای یک مدت زمان مشخص غیرقابل پیش‌بینی است.

گلکسی A کوآنتوم دستگاهی صرفا برای تبلیغات و خودنمایی سامسونگ نیست. این گوشی از چندین سرویس مبتنی بر امنیت کوآنتومی در زمینه‌های گوناگون از جمله احراز هویت، پرداخت موبایلی و غیره پشتیبانی می‌کند. شرکت SK Telecom می‌خواهد اکوسیستم‌های مرتبط با این حوزه را توسعه دهد تا امنیت کوآنتوم در آینده برای سرویس‌های بیشتری قابل تعمیم باشد.

در حال حاضر، گلکسی A کوآنتوم قرار است از ۲۲ مه با قیمت تقریبی ۵۲۹ دلار در کره عرضه شود. فعلا صحبتی از زمان‌بندی عرضه جهانی این گوشی به میان نیامده، اما گلکسی A کوآنتوم در هر صورت گام مهمی است که می‌تواند فناوری رایانش کوآنتومی را به دستگاه‌های مصرفی وارد کند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

mamal

۱۳۹۹/۲/۲۸
اونوقت ما هنوز کارت ملی نمیتونیم تولید کنیم

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۹/۲/۲۷
اینم بهانه‌ای میشه زین پس برای افزایش قیمت‌ها?
?️آیفون۱۳، کوانتوم‌‌‌مکس‌پِرو
قیمت: ۴۷ میلیون(بدون گارانتی‌رسمی).
?️هوآوی P۵۰ نسخه‌ی کوانتوم‌پلاس
قیمت: ۲۴میلیون و نُهصدوشصت‌هزار تومان(گارانتی نوین آتشفشان بینالود).
?️نوت۳۰ سامسونگ "سوپر کوانتوم‌‌"
قیمت: به زودی⌛