خانهاخبار
سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با سرمایه گذاری در بازار بورس چه تفاوت‌هایی دارد؟

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با سرمایه گذاری در بازار بورس چه تفاوت‌هایی دارد؟

افراد با تجربه در زمینه سرمایه گذاری بازارهای مختلف همگی به نحوی با تفاوت های هر بازار به خوبی آشنا هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به تفاوت های دو بازار پر هیاهو و داغ این روزها یعنی ارزهای دیجیتال و بازار بورس بپردازیم، در واقع بسیاری از معامله‌گران بیشترِ تجربه خودشان را از معامله دارایی‌هایی مانند سهام به دست آورده‌اند و بعداً وارد بازار نوظهور ارز دیجیتال شده اند اما بدون تحقیق و شناخت تفاوت‌های کلیدی بین این دو موفق به انجام این کار نمی‌شدند.
۱۳۹۹/۲/۲۴

افراد با تجربه در زمینه سرمایه گذاری بازارهای مختلف همگی به نحوی با تفاوت های هر بازار به خوبی آشنا هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به تفاوت های دو بازار پر هیاهو و داغ این روزها یعنی ارزهای دیجیتال و بازار بورس بپردازیم، در واقع بسیاری از معامله‌گران بیشترِ تجربه خودشان را از معامله دارایی‌هایی مانند سهام به دست آورده‌اند و بعداً وارد بازار نوظهور ارز دیجیتال شده اند اما بدون تحقیق و شناخت تفاوت‌های کلیدی بین این دو موفق به انجام این کار نمی‌شدند.

 در ساده ترین حالت ممکن ، برای انجام معامله در هرکدام از این بازارها نیازمند داشتن دانش و دانستن استراتژی‌های کاملا متفاوتی خواهید بود. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند، تعداد معامله‌گرانی که در خرید ارز دیجیتال وارد شده اند و تا به حال تجربه‌ای در بورس نداشته‌اند از معامله‌گران با تجربه بیشتر است. بنابراین در هر سطحی از حضور در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال و بورس باشید، لازم است تفاوت‌های کلیدی معامله در این دو بازار را بشناسید.

image

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یا بورس ؟

 معمولا افرادی که به بازار ارزهای دیجیتال وارد می‌شوند ممکن است که اکثر آن‌ها اطلاعاتی در مورد بازار سهام داشته باشند.

به طور کلی استفاده از روش های بازار سهام و بهره‌گیری از آن در بازار ارزهای دیجیتال کار حرفه ای نیست.

نکته: در این مطلب ما هیچ گونه پیشنهاد سرمایه‌گذاری نمی دهیم ، بلکه فقط به بررسی تفاوت‌های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و بورس می‌پردازیم.

عنواین مهم تفاوت های بازار بورس و ارزهای دیجیتال :

۱- ساعات کاری بورس و ارزهای دیجیتال:

۲- کدام بازار با ثبات تر است؟

۳- استراتژی‌های متفاوت سرمایه گذاری

۴- تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال و بورس

۵- حقوق مالکیت و رای دادن

ساعات کاری بورس و ارزهای دیجیتال

بازار  ۲۴ ساعته و بی وقفه ارزهای دیجیتال:

 در بحث داغ تفاوت بین بازار بورس و ارزهای دیجیتال عمده ترین تفاوت آن‌ها در ساعات کاری است.

ساعات کاری ارزهای دیجیتال: معاملات ارزهای دیجیتال شب و روز و تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناسد و هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود.شاید برایتان این سوال پیش آمده چرا اینقدر فعال و بی وقفه؟ در پاسخ باید گفت ارزهای دیجیتال طبق طرح اولیه از جمله دارایی‌های همتا به همتا هستند، اطلاع سرمایه گذاران از قیمت ثانیه ای ارزهای دیجیتال می‌تواند تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری آنها در معاملاتشان داشته باشد. قیمت ارزهای دیجیتال هر ثانیه تغییر می‌کند. به این ترتیب نوسانات قیمت در بازار ارز های دیجیتال بیش تر از بازار بورس است.

برای مثال این یعنی هر زمان شما قصد خرید بیت کوین داشته باشید و با وجود نوسان قیمت‌ها در هر ثانیه معاملات آن‌ در هر ساعتی از شبانه روز انجام می‌شود.

 و اما ساعات کاری بازار بورس: کل معاملات بورس تهران و دیگر نقاط جهان معمولا از ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز می‌شود و نهایتا تا ساعت ۴ ادامه می‌یابد. در این ساعات، معامله‌گران فرصت دارند روی استراتژ‌ی‌های علمی و پیچیده‌ کار کنند تا در روز آینده از آن‌ها بهره ببرند، از طرف دیگر معامله کنندگان سهام میتوانند با برنامه های معاملاتی خودشان پیش بروند و کم‌تر نسبت به نوسانات قیمت احتیاط به خرج بدهند. بورس در آخر هفته و تعطیلات رسمی هم تعطیل است. زمانی که بازار بورس بسته شود دیگر قیمت‌ها تغییر و نوسانی نخواهند داشت.

image

کدام بازار با ثبات تر است؟

مهم ترین نکته ای که در سرمایه گذاری باید به خاطر داشته باشید این است که هر نوع سرمایه گذاری که انجام می دهید به صورت بالقوه با ریسک همراه است.

اگرچه زمانی که بحث بر سر سرمایه‌گذاری بین ارزهای دیجیتال و بورس به میان می‌آید معامله در بورس گزینه پایدارتر و امن‌تری به‌ نظر می‌رسد ولی با این حال کاملا بی‌خطر هم نیست.

ارزهای دیجیتال:

سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال به علت حجم کم بازار با نوسانات قیمت در تمام طول روز و با ریسک بیشتری همراه است. بازار ارزهای دیجیتال هرگز پلک نمی زنند و نمی خوابند. از این سو، نمودارهای قیمت ارز مثل قیمت بیت کوین همیشه در حال نشان دادن بالا و پایین شدن قیمت‌ها هستند.

بازار بورس:

 با این که در بازار بورس سهام‌های پرنوسان زیادی وجود دارد، نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال به شدت بیشتر است. در بازار ارزهای دیجیتال باید استراتژی‌های معاملاتی خودتان را بر اساس روز تنظیم کرده و انطباق دهید ولی در بازار بورس نوسانات کمتری اتفاق می‌افتد . هرچند هر سرمایه‌گذار حرفه ای بر این موضوع واقف است که نوسانات بازار بخشی از این تجارت است و راه‌های خاصی وجود دارد که می‌شود به کمک آنها قبل از بالا رفتن قیمت خرید کرد یا قبل از افت قیمت دست به خرید نزد.

 نکته مهم : یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که یک سرمایه گذارتازه کار می‌تواند انجام دهد این است که از یک استراتژی ثابت در هر دو بازار استفاده کند. باید دو رویکرد کاملا متفاوت نسبت به هر دو بازار داشته باشید.

استراتژی‌های متفاوت سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال:

 هر کدام از سرمایه‌گذاری ها چه در بازار ارزهای دیجیتال و یا بازار بورس نیازمند به‌کارگیری استراتژی های سرمایه‌گذاری کاملا متفاوت است: چراکه به دلایل مختلفی، نحوه ارزش‌گذاری روی ارزهای دیجیتال و سهام دو پدیده کاملا مستقل در نظر گرفته می‌شوند.

سرمایه گذاری در بورس:

 وقتی از سرمایه گذاری در بورس صحبت می‌کنیم شما روی سهم‌های یک شرکت واقعی سرمایه‌گذاری می‌کنید که در آمد سه ماهه ، بازده و سودش را به عنوان شاخص‌های رشد شرکت گزارش می‌دهد. این می‌تواند برای یک سرمایه‌گذار شاخص خوبی از این باشد که افزایش قیمت در آینده مستلزم چه چیزهایی است و وضعیت در آینده چگونه خواهد بود. از طرف دیگر وقتی شما روی یک ارز دیجیتال جدید سرمایه‌گذاری می‌کنید به این امید خواهید بود که شرکت در همان سطحی که شما انتظار داشتید یا به شما وعده داده شده عمل خواهد کرد.

اساسا، تفاوت‌های اصلی بین سهام‌های بورس و ارزهای دیجیتال این است که به نظر می‌رسد ارزش ارزهای دیجیتال بر اساس واکنش های بازار جا به جا می‌شود در صورتی که ارزش سهام بورس بر اساس اطلاعات قابل لمسی از قبیل ترازنامه شرکت، سود ، هیئت مدیره و غیره تغییر می‌کند. در استراتژی های معاملاتی مناسب برای بازار سهام، هنگام ارزش‌گذاری روی سهام ها، فاکتورهای زیادی را در نظر می‌گیرند که در ارزهای دیجیتال از آن‌ها خبری نیست. اکثریت استراتژی های معاملاتی و ارزش‌گذاری برای ارزهای دیجیتالی به فاکتور های احساسی بازار بستگی دارند.

image

 تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال و بورس

اگر در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال دانش کافی دارید و حرفه ای هستید ، به مراتب تحلیل بازار سهام (مخصوصا تکنیکال) برای شما کار بسیار آسانی خواهد بود. یک قاعده ای به نام ریسک و پاداش وجود دارد، هر چه ریسک بیشتری در یک معامله باشد، سود آن بیشتر خواهد بود و ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نیستند. ریسک در بازار ارزهای دیجیتال بالاتر است اما سود یک روز آن می‌تواند برابر با سود یک سال بازار بورس باشد.

تحلیل کردن بازار ارزهای دیجیتال مشکل‌تر از تحلیل بازار بورس است. در بازار کریپتو باید هر لحظه احتیاط کرد و شرایط را سنجید. وقتی که شما خواب هستید، هزاران نفر در حال معامله ارزهای دیجیتال هستند و این کار تحلیل حتی یک ساعت بعد را سخت می‌کند. با این حال همانطور که تحلیل بازار ارزهای دیجیتال سخت است، سود بدست آمده از تحلیل درست هم بالاتر از بازار بورس خواهد بود. نوسانات بازار ارزهای دیجیتال همانقدر که می‌تواند خطرناک باشد همانقدر هم می‌تواند باعث سودآوری شود.

حقوق مالکیت و رای دادن

تفاوت آشکار رمزارزها و سهام در این است که با خرید ارزهای دیجیتال شما هیچ حقی برای رای‌دادن یا مالکیت در شرکت نخواهید داشت.

اگر شما صاحب درصدی از سهام شرکت باشید، در صورت ورشکستگی، شما مجاز به دریافت همان درصد از دارایی‌های آن شرکت خواهید بود.

با خرید سهام این حق را دارید در جلسات عمومی شرکت حضور داشته باشید. با این وجود حق مالکیت و رای دادن در دنیای رمزارزها بی‌معنی است و اگر شما ۱ درصد از یک ارز دیجیتال را داشته باشید، هیچ مالکیتی در هیچ شرکتی ندارید و حق رای‌دادن یا حضور در مجامع شرکت را نخواهید داشت.

نتیجه گیری

در این مقاله باهم بررسی کردیم و با دلایل واضح مشخص شد که سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال با سرمایه گذاری در بازار سنتی بورس کاملا متفاوت است. و این تصور که بسیاری از طرفداران معاملات بورس، تمام استراتژی‌های بازار بورس را در بازار ارزهای دیجیتال وارد کنند کاملا غلط قدیمی و اشتباه است. قطعا تفاوت‌های اصلی زیادی بین این دو بازار وجود دارد و هر فردی که به عنوان متخصص در این زمینه ها فعالیت می کند باید کاملاْ به روش های متفاوت هر دو نوع از سرمایه گذاری واقف باشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)