خانهاخبار
میزان فروش موبایل در سه‌ماهه اول 2020 به کمترین سطح در شش سال اخیر رسید

میزان فروش موبایل در سه‌ماهه اول 2020 به کمترین سطح در شش سال اخیر رسید

بر اساس جدیدترین آمارها، فروش تلفن‌های هوشمند در سه‌ماهه نخست سال 2020، به کمتر از 300 میلیون دستگاه رسیده است. البته در این میان برندهای شیائومی و ریلمی عملکرد خوبی از خود به جا گذاشته‌اند.
۱۳۹۹/۲/۱۳

به گزارش شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، میران فروش جهانی تلفن‌های هوشمند در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ با کاهشی ۱۳ درصدی برای اولین بار در شش ساله گذشته به کمتر از ۳۰۰ میلیون دستگاه رسید. این شرکت می‌گوید علت این اتفاق به خاطر همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بوده که به‌رغم مشاهده نشانه‌های بازیابی بازار در اواخر سال ۲۰۱۹، میزان تقاضا در بازار جهانی و به‌خصوص بازار چین را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

سامسونگ با افت شدید فروش مواجه شد

image

سامسونگ پس از کنار زدن نوکیا از جایگاه نخست بزرگ‌ترین فروشندگان موبایل در سال ۲۰۱۲ همچنان به پیشتازی ادامه می‌دهد. این غول بزرگ کره‌ای در حد فاصل ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۰ حدود ۵۱ میلیون موبایل فروخت تا ۲۰ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشد. این آمار همچنان بسیار قابل توجه است، ولی نشان از افتی ۱۸ درصدی نسبت به فروش سال گذشته سامسونگ دارد. این کمپانی پارسال در همین بازه زمانی ۷۱ میلیون تلفن هوشمند فروخته بود و ۲۱ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت.

با وجود این که کانترپوینت دقیقا به عوامل تاثیرگذار بر افت فروش گوشی‌های سامسونگ اشاره نمی‌کند، ولی گفته می‌شود که این ریزش به خاطر عملکرد ناموفق خانواده گلکسی اس ۲۰ بوده است. پرچمداران جدید سامسونگ به‌خاطر قیمت بالایشان با استقبال مناسبی از سوی کاربران مواجه نشدند و ویروس کرونا نیز به تشدید این شرایط دامن زد.

کانترپوینت معتقد است که امسال بازار گوشی‌های پایین‌رده هم تحت تاثیر همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ قرار می‌گیرد. سامسونگ اتکای زیادی به حجم فروش بالای این بازار دارد و این اتفاق می‌تواند چالش‌های زیادی را پیش روی این غول بزرگ کره‌ای قرار دهد.

هوآوی همچنان در رده دوم قرار دارد

image

علی‌رغم تحریم‌های آمریکا و مشکلات حادی که ویروس کرونا در طول این سه‌ماهه در کشور چین به وجود آورد، هوآوی توانست فصل نخست سال ۲۰۲۰ را در جایگاه دوم به پایان برساند. این شرکت به‌لطف افزایش میزان فروش در کشور چین مجموعا ۴۹ میلیون تلفن هوشمند فروخت تا تنها تولیدکننده‌ای باشد که در این منطقه گزارش رشد داشته است. این استقبال به جبران افت فروش بین‌المللی هوآوی کمک کرد.

با این حال، فروش کلی این غول چینی نسبت به سال گذشته ۱۷.۱ درصد کمتر شد. البته این نرخ ریزش همچنان از میانگین بازار بیشتر محسوب می‌شود. نکته مثبت برای هوآوی این بود که آن‌ها توانستند سهم ۱۷ درصدی خود را از بازار موبایل حفظ کنند. در حال حاضر، بخش عمده فروش گوشی‌های این شرکت از بازار چین است و انتظار می‌رود که فروش جهانی گوشی‌های هوآوی در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۰ به خاطر افت تقاضا در اروپا و عدم تمایل مصرف‌کنندگان به محصولات این کمپانی ریزش بیشتری پیدا کند.

اپل در کمال تعجب عملکرد خوبی داشت

image

اپل به‌لطف فروش خوب ماه ژانویه در چین و عملکرد مناسب در سایر نقاط جهان تا پیش از شیوع ویروس کرونا سه‌ماهه خوبی را از خود به جا گذاشت. اما با همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ در اواخر ماه مارس فروش این شرکت نیز تحت تاثیر قرار گرفت. این شرکت در طول این سه ماه ۴۰ میلیون آیفون فروخت تا افتی ۵ درصدی را نسبت به فروش ۴۲ میلیون دستگاه در بازه زمانی مشابه سال قبل تجربه کند.

با وجود این افت فروش اما سهم بازار کوپرتینویی‌ها از ۱۲ به ۱۴ درصد افزایش یافته است. اگر میزان تقاضا برای آیفون SE 2020 خوب باشد و هوآوی هم با مشکلات بیشتری در ماه‌های پیش رو مواجه شود، احتمالا اپل به‌زودی می‌تواند فاصله خود را با این غول چینی کم کرده و حتی جایگاه آن را تصاحب کند.

شیائومی و ریلمی آمار مطلوبی از خود به جا گذاشتند

image

در رتبه‌های چهارم و هفتم نام دو شرکت در حال رشد شیائومی و ریلمی را می‌بینیم که نقاط برجسته گزارش امروز کانترپوینت هستند. این دو شرکت به‌رغم همه‌گیری جهانی ویروس کرونا با کمک عملکرد مناسب در بازار هند گزارش رشد داشتند. شیائومی با رشد سالانه ۷ درصدی توانست ۲۹.۷ میلیون موبایل بفروشد و سهمی ۱۰ درصدی از بازار داشته باشد. ریملی هم با رشد چشمگیر ۱۵۷ درصدی توانست ۷.۲ میلیون دستگاه فروخته و ۲ درصد از سهم بازار را به دست آورد.

در میان این دو شرکت اسامی آشنای اوپو و ویوو قرار گرفته است. اوپو با فروش ۲۲.۳ میلیون موبایل افتی ۱۲ درصدی و ویوو با فروش ۲۱.۶ میلیون افتی ۹.۶ درصدی را به ثبت رساند. هر دو کمپانی ۸ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند.

موتورولا و ال‌جی در آستانه خروج از فهرست ۱۰ شرکت برتر بازار موبایل هستند

در ادامه این فهرست نام موتورولا و ال‌جی را می‌بینیم. موتورولا در این سه‌ماهه ۶ میلیون تلفن هوشمند فروخت تا ۲ درصد از سهم بازار را در دست داشته باشد، در حالی که پارسال ۳ درصد را در اختیار داشت. ال‌جی نیز با فروش ۵ میلیون گوشی به سهم ۲ درصدی از بازار بسنده کرد، هرچند سال گذشته ۶.۵ میلیون دستگاه فروخته بود.

اگر این دو شرکت نتوانند شرایط خود را بهبود ببخشند به‌زودی از فهرست ۱۰ شرکت بزرگ بازار تلفن‌های هوشمند خارج می‌شوند و به جمع دسته‌بندی سایر تولیدکنندگان می‌پیوندند تا به گروه شرکت‌هایی مثل سونی و اچ‌تی‌سی ملحق شوند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)