تکنولوژی هایبرید، یکی از عناصر اساسی صنعت تویوتا و بهنوعی شخصیت این کمپانی محسوب میشود و همه اینها از 1997 با تولید اولین پریوس آغاز شد. پریوس اولین خودروی بنزینی-الکتریکی بود که برای مصارف شهری ساخته شد و تا به امروز در خط مقدم صنعت هایبرید قرار داشته است. حالا، بعد از یکچهارم قرن، تویوتا با رسیدن به نقطه عطفی شاخص، بار دیگر بهعنوان یکی از رهبران حمایت از محیطزیست شناخته میشود. تویوتا، البته با احتساب لکسوس، حالا بیش از 15 میلیون هایبرید را در سراسر جهان به فروش رسانده است.
هرچند در ابتدا، هایبریدها خودروهایی غیر جذاب و تقریباً کم طرفدار بودند، اما امروزه سمتوسوی جهان تغییر کرده است. تویوتا توانسته به خط تولید به نسبت گستردهای از انواع مدلهای هایبرید و برای مصارف متعدد دست یابد. درمجموع، تویوتا در امریکا 8 نوع مختلف از هایبرید را تولید میکند که سوخت سلولی میرای نیز یکی از آنهاست. خودروهای هایبرید تویوتا شامل یک سدان کوچک، سدانی بزرگ، سدان بزرگ لوکس و دو مدل کراساوور میشوند. البته مدلهای پریوس را نیز باید به آنها اضافه کرد. همچنین، نسخه هایبرید وانتهای تاندرا و تاکوما هم در آینده نهچندان دور معرفی خواهند شد.
اما لکسوس در امریکا، نسخههای هایبرید در مدلهای UX، NX و RX تولید میکند. سدانهای ES و LS و همینطور سری اسپرت LC کوپه نیز هایبرید هستند. بهصورت کلی در بازارهای جهانی تویوتا و لکسوس مجموعاً 44 خودروی هایبرید دارند که در اروپا 52 درصد فروش تویوتا را در سال 2019 شامل میشوند.
تویوتا با ابزار خوشحالی اعلام کرد که به لطف فروش فوقالعاده هایبریدها در اروپا که سختترین قوانین محیطزیستی را برای کمپانیهای خودروسازی قرار میدهد، امیدوار است بتواند از سقف آلودگی که اتحادیه اروپا برای سال 2020 و 2021 معین کرده، فراتر نرود.
در آینده تویوتا در نظر دارد خودروهای پلاگ-این هایبرید بیشتری تولید کند، امری که مستلزم معرفی خودروهای تمام برقی یا هیدروژنی خواهد بود. تنها در اروپا قرار است ظرف پنج سال آینده 40 خودروی هایبرید ارتقا یافته یا تماماً جدید معرفی شود.