تست همراه اول

سرویس خبر
12 اردیبهشت 1399 ساعت 13:45
4 نظر

 

نکاتی که شمارا راننده بهتری می‌کنند (بخش اول)

برنامه آموزشی کلاس‌های تعلیم رانندگی هم ممکن است نیاز به بررسی مجدد و ابداعات تازه داشته باشد. مواردی که شاید در کلاس‌های آموزشی به شما یاد داده نشود.

باوجوداینکه شاید بسیاری رانندگی و تعلیم آن را ساده و پیش‌پاافتاده بدانند، اما جالب است بدانید که هنوز هم تکنیک‌هایی جدید برای آموزش و در کل رانندگی ایمن‌تر و دقیق‌تر ارائه می‌شود. سیستم آموزشی پویا در حوزه رانندگی که همواره در حال بهتر شدن باشد نه‌تنها کمک بسیاری به مقوله راندن خودرو، ترافیک و رفاه شهروندان می‌کند بلکه با کاهش نرخ تصادفات، به اقتصاد و امور متعدد اجتماعی کشور نیز سود می‌رساند.

در این نوشته به 4 مورد از کارهایی می‌پردازیم که شمارا راننده بهتر و قابل‌اعتمادتری می‌کند.

البته باید بگوییم که قواعد و آموزه‌های راهنمایی و رانندگی کشوری که در آن قرار دارید لازم‌الاجرا هستند و این موارد تنها پیشنهادی برای بهبود آموزش رانندگی به افراد است.

        1. دو دست روی فرمان


 

حتماً شما هم رانندگانی را دیده‌اید که یکدست خود را بر روی فرمان گذاشته‌اند و یا بدتر اینکه دست خود را در جایگاهی عجیب مثل بالای فرمان قرار داده‌اند و حتی برخی ممکن است این کار را نشانه تسلط خودشان فرض کنند. اگر شما هم ناخواسته یا عمداً این‌گونه گرفتن فرمان را می‌پسندید باید بدانید که این کار از خطرناک‌ترین اشتباهاتی است که رانندگان ناشی مرتکب می‌شوند.

اما مشکل کجاست؟

مسئله مهم این است که ما هرگز نمی‌دانیم در طول رانندگی روزانه خود با چه حوادثی روبرو می‌شویم. اینکه معمولاً در مسافرت‌های شهری اتفاق خاصی در مسیر خانه تا محل کار نمی‌افتد دلیل نمی‌شود که رانندگی در طول این سفرها را جدی نگیریم. پژوهشگران حوزه ترافیک به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت وقوع حوادث غیرمنتظره حتی در سرعت‌های شهری (60 تا 80 کیلومتر در ساعت)، مثل ترکیدگی ناگهانی تایر خودروی خود یا راننده جلویی، عبور خطرناک یک عابر از مکان غیرمجاز، سرخوردن اتومبیل و...، اگر راننده با یکدست فرمان را گرفته باشد و یا جایگاه قرار دادن دستش بر روی فرمان مناسب نباشد، نمی‌تواند واکنش سریع نشان دهد، درحالی‌که اگر دودستش بر روی فرمان باشد و به‌درستی هم آن را گرفته باشد، می‌تواند مانور به ‌موقعی انجام دهد و از وقوع فاجعه‌ای جلوگیری کند.

نحوه درست گرفتن فرمان به این صورت است که اگر فرمان را ساعتی فرض کنید، دودست خود را باید به شکل ساعت 10:10 دقیقه قرار دهید. البته طبق برخی مطالعات جدید ساعت 09:15 دقیقه (یا 3و9) نیز مناسب تشخیص داده‌شده است.

خصوصاً هنگام دور زدن یا پیچیدن، اهمیت این امر چند برابر می‌شود، چراکه باوجود تکنولوژی فرمان برقی یا هیدرولیک، بسیاری عادت دارند با یکدست فرمان را بچرخانند اما اگر در این حالت دست راننده سر بخورد یا اتومبیلی از پشت به شما بزند (حتی آهسته) قطعاً فرمان از کنترلتان خارج می‌شود و حادثه به بار می‌آید.

فراموش نکنید که حرفه‌ای‌ترین رانندگان جهان مثل رانندگان فرمول 1 یا رانندگان رالی جهانی، همیشه دودست خود را بر روی فرمان قرار می‌دهند و در کسری از ثانیه واکنش و مانورهای حساسی انجام می‌دهند، پس اگر دفعه بعد احساس کردید لوییس همیلتون هستید، لطفاً از گرفتن دودستی فرمان خجالت نکشید!


 

        2. از ترمزدستی به‌موقع استفاده کنید

بد نیست بدانید استفاده از ترمزدستی همواره لازم نیست. با توجه به کیفیت خودروهای داخلی خصوصاً در فصول سرد سال، استفاده مداوم از ترمزدستی می‌تواند به پاره شدن سیم ترمزدستی و ازکارافتادن آن نیز منجر شود. برای همین امر، بهتر است اگر خودرویی با گیربکس دستی را می‌رانید، هرگز هنگام خروج و پارک خودرو آن را در حالت خلاص رها نکنید، و اگر اتومبیلتان به جعبه‌دنده خودکار مجهز است، حتماً قبل از خاموش کردن خودرو آن را در حالت پارک قرار دهید. البته در موقعیت‌هایی که اتومبیل را در سراشیبی پارک می‌کنید استفاده از ترمز دست در آخر نیز لازم است، اما مثلاً پشت چراغ‌راهنمایی یا با هر بار توقف در ترافیک لزومی به استفاده از ترمز دست نیست.

 متأسفانه هنوز هم افرادی هستند که چه در کشورمان و چه در سایر نقاط جهان به علت عدم توجه به این امر توسط خودروی خودشان کشته‌شده‌اند. چند سال پیش بود که آنتوان یلچین بازیگر جوان هالیوود به علت رها کردن خودرو در حالت خلاص و عدم استفاده از ترمزدستی، به‌وسیله خودروی خود کشته شد.

        3.گاهی رانندگی کند خطرناک‌تر است

این موضوع که سرعت همواره حادثه‌ساز است در همه موقعیت‌ها صادق نیست. برای مثال بزرگراهی با سه لاین را تصور کنید که لاین دوم و سوم آن با حداکثر سرعت 80 کیلومتری مجاز هستند و لاین اول هم تابلوی 60 کیلومتری را دارد (مثل بلوار وکیل‌آباد مشهد). حال فرض کنید راننده‌ای با سرعت 65 کیلومتر در ساعت در لاین سوم در حال حرکت باشد، این امر می‌تواند منجر به انباشته شدن جریان ترافیک خودروهای پشتی و یا ترمزهای ناگهانی و حتی بروز تصادفات زنجیره‌ای گردد و یا رانندگان بی‌مبالات را تحریک کند تا سبقت‌هایی غیرمجاز از سمت راست گرفته و حرکات مارپیچ شیوع یابد که درنهایت به افزایش خطر رانندگی و بی‌نظمی کامل ترافیک می‌انجامد.

البته فراموش نکنید که سرعت مطمئنه هم ملاک مهمی است که باید در نظر داشته باشید، پس رانندگی با 80 کیلومتر در ساعت در بزرگراهی که به علت بارش باران لغزنده است یا به هر دلیل دیدمستقیم کمی وجود دارد، به بهانه رعایت سرعت مجاز، اشتباه و حادثه‌آفرین است.

       4.لطفاً از چراغ‌های راهنمای خودروی‌تان استفاده کنید


 

استفاده از چراغ‌های راهنمای خودرو در کشور ما بسیار نادر است! رانندگان نه‌تنها تمایلی به استفاده از چراغ‌راهنما در هنگام تغییر لاین در بزرگراه‌ها ندارند بلکه حتی هنگام پیچیدن و دور زدن نیز از آن به‌ندرت استفاده می‌کنند. این امر بسیار ساده اما می‌تواند کمک بسیاری به کاهش تصادفات یا رانندگی‌های پرخطر کند و همین‌طور می‌تواند به ترافیکی روان و بدون راه‌بندان بیانجامد. پس لطفاً در موارد زیر از چراغ‌های راهنمای خودرو استفاده کنید:

  • هنگام تغییر لاین در بزرگراه‌ها یا خیابان‌ها
  • هنگام ورود به بزرگراه یا هر خیابان اصلی دیگری
  • هنگامی‌که قصد دارید از دوربرگردان استفاده کنید، 250 متر قبل چراغ‌راهنمایتان را روشن کنید تا ترافیک پشت سرتان (یا روبرو) متوجه قصد شما باشند.
  • هنگامی‌که از خیابان اصلی قصد ورود به خیابان فرعی رادارید ( تا خودروهایی که از فرعی به اصلی می‌روند و برای شما متوقف‌شده‌اند متوجه قصد شما باشند و منتظر شما نمانند.)
  • و هنگام پارک دوبل

 

توصیه یا تجربه شما چیست؟ چطور به رانندگی امن‌تر و ترافیکی روان‌تر دست پیدا کنیم؟   




نظرات کاربران

در حال بارگذاری