تست همراه اول

سرویس خبر
6 اردیبهشت 1399 ساعت 22:14
0 نظر

 

ویروس کرونا سیاست‌های کاری شرکت‌های فناوری را تغییر می‌دهد

همه‌گیری ویروس کرونا، تعطیلی مدارس و خانه‌نشینی مردم باعث شده که کارمندان زمان خود را بین شغل و مراقبت از فرزندان و عزیزانشان تقسیم کنند. این اتفاق باعث تغییر سیاست‌های کلی شرکت‌های مختلف خواهد شد.

همه‌گیری جهانی ویروس کرونا مردم سراسر جهان را به آزمایش تجربه‌ای برای کار کردن از داخل خانه مجبور کرد. اگر شما هم در خانه کار می‌کنید و می‌خواهید بهره‌وری بیشتری داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله آموزش را مطالعه فرمایید. قرنطینه برای برخی از شرکت‌ها به معنای یافتن روش‌های جدید به منظور استفاده از اینترنت برای پیش بردن کارها، برقراری ارتباط، ایجاد کنفرانس‌های ویدیویی و حتی تجربه آسیب‌های امنیتی بود. این بحرانی همگانی برای شرکت‌های دره سیلیکون به معنای تلاش مداوم به منظور بر پا نگه داشتن اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف برای خدمت‌رسانی به صدها میلیون کاربر جهانی بود و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

ولی با تعطیلی مدارس و مراکز نگهداری از کودکان در بسیاری از کشورها، شرکت‌های فناوری از جمله اپل، فیسبوک، گوگل، لینکدین و اوبر با چالش‌های زیادی روبرو شده‌اند. حتی خود مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ، در یک کنفرانس تلفنی در ماه مارس اذعان کرد که نگهداری از دو دختر کوچکش در خانه یک تغییر اساسی در زندگی او و همسرش ایجاد کرده است.

فرهنگ کار کردن ۲۴ ساعته باعث شده بود که شرکت‌ها برای محوطه شرکت خود کافه‌های ارائه غذای رایگان، مراکز تعویض روغن خودرو و حتی در برخی موارد امکانات شستشوی لباس فراهم کنند. و تمام این کارها به غافل شدن از امور نگهداری از فرزندان و سایر وظایف خانوادگی منجر شده بود. حالا که همه مجبورند در خانه بمانند، این رویه زندگی با تغییر بزرگی روبرو شده و سیاست‌گذاری‌ها باید تغییر کند.

مدارس و مراکز نگهداری از کودکان در آمریکا تعطیل شده‌اند و پرستارهای کمی وجود دارند که به خانه کارمندان بروند و از کودکانشان مراقبت کنند. این مسئله فشار زیادی روی والدین کارمندی وارد کرده که حالا باید به طور همزمان به فکر کارهای شغلی، زندگی شخصی، فرزندان و رفع نیازهای خانگی باشند.

اپلیکیشن Zoom می‌گوید از ماه فوریه شاهد افزایش ۷۰۰ درصدی ملاقات‌های شبانه در طول روزهای هفته بوده و این ملاقات‌ها در طول آخر هفته افزایشی ۲۰۰۰ درصدی پیدا کرده است. با وجود استقبال بالای کاربران از تماس‌های اپلیکیشن Zoom و تبدیل این رفتار به یک ترند پرطرفدار، می‌توانیم از این آمار متوجه شویم که شاید مردم به ناچار مجبورند ملاقات‌های خود را به ساعات پایانی شب موکول کنند تا فرزندانشان خوابیده باشند.

یکی از فعالان آینده‌نگر دره سیلیکون به نام پل سافو که از استادیاران دانشگاه استنفورد است، می‌گوید:

ایده و فرهنگ کار بیش از اندازه در دره سیلیکون به خاطر این است که دستیابی به نوآوری بسیار دشوار است. ولی حالا که شرایط روزگار تغییر کرده، مجموعه کاملا جدیدی از مشکلات به وجود آمده است.

دهه‌ها بود که دره سیلیکون به عنوان آرمان‌شهری برای عاشقان کار تلقی می‌شد. ایده این بود که اگر سخت کار کنید، به موفقیت می‌رسید و علاوه بر حقوق بالا، مزایا و سهامی از شرکت را دریافت خواهید کرد که باعث میلیونر شدن شما می‌شود. ولی حالا که خانواده در خانه گیر افتاده‌اند و کسی نیست که کمکشان کند، بسیاری مجبور به انتخاب بین مراقبت از عزیزان یا انجام کارهای شغلی خود هستند. در کالیفرنیا، خانه اپل، فیسبوک، گوگل، اچ‌پی، لینکدین، توئیتر، اوبر و بسیاری از استارتاپ‌های دیگر، اکثر مدارس تا پاییز امسال بازگشایی نخواهند شد.

با وجود این که شرکت‌های فناوری به اجرای قوانین زمانی منعطف معروفند و مرخصی‌های زیادی به خانواده‌ها می‌دهند، ولی بعضی از والدین ساکن در دره سیلیکون می‌گویند که از زمان شروع قرنطینه فشار زیادی به آن‌ها وارد شده و تمام این فشار از سوی مدیران آن‌ها نبوده است. یکی از کارمندان لینکدین چند هفته پیش در گزارشی اعلام کرده بود که اگرچه مدیرش پیرامون نگهداری از فرزندان با او احساس همدردی می‌کند، ولی وی نگران است که اگر ساعات کاری‌اش را کم کند، شغلش را از دست بدهد.

اکثر همکاران این کارمند لینکدین با او ابراز همدردی کرده و حمایت خود را از این سخنان نشان دادند. با این حال، عده‌ای معتقد بودند که او باید از غر زدن مثل کودکان دست بردارد و بداند که فرزند داشتن بهانه مناسبی برای کمتر کار کردن نیست. لینکدین یکی از شرکت‌هایی است که به فرهنگ متمرکز بر کارمندانش شهرت دارد. مسئولان این شرکت در واکنش به این موضوع اعلام کردند که در مقابل کسانی که می‌خواهند از این مزایا سو استفاده کنند یا مشکل‌ساز باشند ساکت نخواهد نشست. البته لینکدین روشی را در اختیار کارمندان خود قرار داده تا مشکلات احتمالی را به صورت ناشناس گزارش دهند.

این شبکه اجتماعی مخصوص مشاغل ۱۲ هفته مرخصی اضطراری باحقوق را برای کارمندان خود در نظر گرفته تا از این طریق حداقل بتواند کمکی به ۱۶ هزار نیروی شغلی خود در این شرایط بحرانی کرده باشد. شرکت مایکروسافت نیز که از سال ۲۰۱۶ لینکدین را به مبلغ ۲۶.۲ میلیارد دلار خریده بود، طرح مشابهی را برای کمک به ۱۵۱ هزار کارمند خود در نظر گرفته است.

کنلی واکر، سخنگوی شرکت لینکدین، در این باره می‌گوید:

بسیاری از کارمندان به خاطر تعطیلی مدارس باید از کودکان خود نگهداری کنند یا مراقب والدین‌شان باشند، در نتیجه حالا وظایف بیشتری برعهده دارند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

شماری از کارمندان اپل و اوبر نیز در گفتگو با CNET می‌گویند که احساس می‌کنند بیش از اندازه مشغول کار هستند بدون این که راه گریزی برای رسیدگی به فرزندان خود داشته باشند. بر اساس نظرسنجی‌های انجام گرفته در اوایل ماه آوریل توسط شرکت Blind، بیش از نیمی از ۶۱۶۳ والد مشغول کار اعلام کرده‌اند که در این شرایط میزان کارشان در مقایسه با همکاران آن‌ها منصفانه نیست. در نتیجه، ۶۱ درصد از آن‌ها، از جمله کارمندان گوگل و فیسبوک، می‌گویند که روزانه حداقل ۳ ساعت بیشتر کار می‌کنند تا بتوانند وظایف خود را به اتمام برسانند.

کارولینا میلانسی، تحلیل‌گر شرکت Creative Strategies، می‌گوید ظاهرا کسانی که خانواده دارند، باید به گونه‌ای عمل کنند که انگار اصلا عملی نیست. او که با مشکلات بسیاری در این رابطه مواجه شده درگیری‌های خود را در اینترنت به اشتراک گذاشته در کنار کار شغلی باید به آموزش خانگی دخترش هم بپردازد. خانم میلانسی می‌گوید که این بحران احتمالا اولویت‌گذاری همه ما را درباره زندگی و خانواده تغییر خواهد داد. به باور او این اتفاق می‌تواند فرهنگ کاری شرکت‌هایی مثل گوگل، اپل و فیسبوک را عوض کند.

امیدوارم که این اتفاق در آینده به ما کمک کند تا منعطف‌تر باشیم. امیدوارم که این مسئله باعث شود کارمندان رفتار انسانی‌تری داشته باشند.

برخی شرکت‌ها از همین حالا به فکر تغییر شیوه برخورد با کارمندان خانواده‌دار خود افتاده‌اند. گوگل در تاریخ ۱۶ آوریل طرح ویژه‌ای را برای ترک خدمت در زمان بحران معرفی کرد تا ۱۰۳ هزار کارمند این شرکت بتونند در صورت نیاز به نگهداری از اعضای خانواده خود تا حداکثر ۱۴ هفته مرخصی باحقوق دریافت کنند. یکی از سخنگویان این شرکت می‌گوید تقریبا هزار کارمند گوگل با ارسال نامه‌هایی از گوگل بابت درک این شرایط بحرانی تشکر کرده‌اند.

فیسبوک نیز مدل مشابهی را برای ۴۵ هزار کارمند خود در پیش گرفته و از ماه مارس اعلام کرده که کارمندان می‌توانند با توجه به تعطیلی مدارس تا چهار هفته مرخصی باحقوق داشته باشند. این شرکت همچنین از مدیران خود خواسته تا در خصوص ساعات کاری با اعضای تیمشان کنار بیایند یا زمان‌های بیشتری را به کارمندان واگذار کنند تا افراد بتوانند در این برهه چالش‌برانگیز آزادی بیشتری داشته باشند.

برین هرینگتون، معاون نیروی انسانی فیسبوک، می‌گوید این روش سازوکار تازه‌ای برای آن‌ها به حساب می‌آید. این غول شبکه اجتماعی می‌پذیرد که مردم نیاز دارند تا به زندگی خود رسیدگی کنند. افراد در شرایط دشواری قرار گرفته‌اند که برای نگهداری از فرزندان خود به زمان بیشتری نیاز دارند.

از زمان اجرای قرنطینه در منطقه خلیج سن فرانسیسکو، مدیریت اوبر با ارسال یادداشتی به مسئولان خود اعلام کرد که با تغییر برنامه‌های زمانی به برآوردی برسند که با اعضای تیمشان هماهنگی داشته باشد. اندرو مک‌دانلد، معاون ارشد اوبر، در نامه‌ای به تاریخ ۱۷ مارس خطاب به مدیران این شرکت نوشت:

لطفا با همدلی رهبری کنید تا تعادلی بین کار و نیازهای داخل خانه به وجود بیاید، و تا جایی که می‌توانید اگر کارمندان نیاز به تغییر برنامه دارند، یا می‌خواهند برخی زمان‌ها آفلاین باشند یا در مواقعی کار نکنند، منعطف باشید.

اپل نیز اعلام کرده که از زمانی آغاز شیوع ویروس کرونا ارتباطات خود را با مدیران و کارمندان این شرکت افزایش داده است. کوپرتینویی‌ها از ۱۳۷ هزار کارمند خود خواسته‌اند که هر زمان نیازی به کمک داشتند آن را ابراز کنند. علاوه بر این از مدیران شرکت خواسته شده که به اعضای تیمشان کمک کنند. این کمک شامل ایجاد شرایط منعطف برای والدینی است که باید مراقب فرزندان خود باشند یا کارمندانی که باید از والدین پیر خود نگهداری کنند.

کریستین هیوجت، سخنگوی شرکت اپل می‌گوید:

هیچ ضرب‌الاجل یا اولویتی ضروری‌تر از نگهداری از عزیزان‌مان نیست. هدف ما این است که منعطف، همیار و کمک‌رسان تمام والدین و کارمندانی باشیم که باید از سایر اعضای خانواده خود مراقبت کنند. برهه کنونی زمانی پرچالش برای همه – خصوصا والدین – است و می‌خواهیم هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام دهیم تا از تک‌تک اعضای خانواده اپل حمایت کنیم.

مشکل موجود فقط مربوط به شرکت‌های دره سیلیکون نیست. ظاهرا اکثر کارفرمایان دریافته‌اند که کارمندانشان با چالش‌های منحصر به فردی مواجه شده‌اند و رفع این مشکلات مستلزم انعطاف‌پذیری بیشتر است. بر اساس نظرسنجی‌های شرکت Glassdoor، هنوز ۲۸ درصد از مشاغل آمریکایی از صنایع مختلف هیچ اقدامی برای رفع نگرانی‌های ناشی از شیوع جهانی کووید-۱۹ انجام نداده‌اند. و فقط ۱۶ درصد از این مشاغل برنامه‌های ویژه‌ای را برای مرخصی باحقوق یا بی‌حقوق در نظر گرفته‌اند.

تحقیقات شرکت سرویس‌دهنده ایمیلی Superhuman نشان می‌دهد که زمان اوج ارسال ایمیل با یک ساعت افزایش به ساعت ۹ صبح رسیده است. افزون بر این، مردم حالا تا ساعات دیرتری کار می‌کنند. Surfshark، شرکت سازنده اپلیکیشن حریم خصوصی، می‌گوید متوجه فعالیت‌هایی در ساعات ۱۲ تا ۳ بامداد شده که پیش از وقوع بحران اصلا وجود نداشته است.

تحلیل‌گران و شرکت‌ها می‌گویند که با از بین رفتن قرنطینه و بازگشت شرایط به حالت عادی، محیط کار تغییر خواهد کرد و سیاست‌ها مطابق گذشته نخواهد بود. شرکت Dell تخمین می‌زند که بیش از نصف ۱۳۴ هزار کارمند این شرکت احتمالا در آینده دورکار خواهند شد. این کمپانی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم، ارتباطات میان مدیران اجرایی و کارمندان را افزایش داده است.

در آینده احتمالا کارمندان به طور مرتب از طریق تماس‌های گروهی با هم هماهنگ می‌کنند که چه زمانی مشغول نگهداری از فرزندان یا خانواده خود خواهند بود. این کار باعث ایجاد تعادلی بهتر بین زندگی شخصی و شغلی آن‌ها می‌شود. جنیفر دیویس، معاون ارشد ارتباطات جهانی Dell، می‌گوید:

کار کردن به شکل گذشته باز نخواهد گشت. باید نیاز به انعطاف‌پذیری را تبلیغ کنیم و بگوییم که پیش بردن همزمان زندگی شغلی و خانگی اشکالی ندارد.



  6 اردیبهشت 1399
387 بازدید
0 نظر
0.00
  0 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری