خانهاخبار
آیا گوشی‌های ما هک شده‌اند؟

آیا گوشی‌های ما هک شده‌اند؟

چگونه متوجه شویم که آیا گوشی ما هک شده است؟ چه‌کاری انجام دهیم تا از حملات بعدی جلوگیری کنیم؟
۱۳۹۹/۲/۶

دلایل بسیار زیادی برای هک اسمارت‌فون وجود دارد؛ از جاسوسی اطلاعات تجاری تا موارد شخصی، مثل دعاوی حقوقی. امروزه برنامه‌های موبایلی بسیاری وجود دارند که کار جاسوسی را از هر وقت دیگری آسان‌تر می‌کنند. حال سؤال اصلی اینست که چگونه متوجه حملات شویم؟

image

 

چگونه متوجه حملات شویم ؟

مدارکی که نشان دهند یک گوشی هوشمند کنترل یا جاسوسی می‌شود و یا اساساً درگیر چنین اشکالاتی شده متأسفانه پنهان هستند. هرچند هم‌اینک پیشرفت‌هایی در جلوگیری از جاسوسی حاصل‌شده اما کارهایی هستند که شما می‌توانید انجام دهید تا وجود یک ویروس و یا هک شدن گوشی خود را تشخیص دهید.

کاهش ناگهانی عمر باتری

هنگامی‌که یک گوشی موردحمله قرار گیرد برخی فعالیت‌ها را ثبت نموده و آن‌ها را به اشخاص ثالث منتقل می‌کند. نکته قابل‌توجه اینست که چنانچه دیوایس در حالت standby باشد می‌تواند به‌عنوان استراق سمع از آن استفاده کرد. این پروسه مصرف انرژی را افزایش می‌دهد بدین معنی که عمر باتری در مقایسه با قبل به میزان قابل‌توجهی سریع‌تر به پایان می‌رسد.

اگر بتوانید با دیگر دوستان که از مدل گوشی شما دارند عمر باتری را در شرایط مساوی بسنجید و یا بهتر اینکه اگر گوشی شما باتری قابل تعویض دارد، آن باتری را درون یک گوشی هم مدل دیگر قرار دهید تا ببینید همچنان عمر باتری کوتاه است . اگر شاهد تفاوت با گوشی خود نبودید احتمالاً گوشی شما دچار نقص و یا موردحمله قرارگرفته است .

افزایش دمای باتری

اگر از گوشی خود استفاده چندانی نمی‌کنید و آن را هم زیر نور آفتاب قرار نداده‌اید اما گوشی حرارت بالایی دارد می‌تواند دلیلی بر کارکردهای پس‌زمینه یا انتقال اطلاعات بدون آگاهی شما باشد. افزایش دمای قابل‌توجه باتری درنتیجه چنین فعالیت‌هایی بر اساس تجربه احتمال موردحمله قرار گرفتن گوشی را بالا می‌برد.

فعالیت گوشی از راه دور

هنگامی‌که از گوشی خود استفاده نمی‌کنید باید به‌طور کامل silent باشد (دریافت تماس و نوتیفکیشن‌ها و سایر هشدارها بدون مشکل). درصورتی‌که گوشی شما تولید صدای ناگهانی کند، نمایشگر بی‌دلیل روشن شود و یا اینکه دیوایس ری‌ستارت شود پس می‌توان گفت که شخصی در حال کنترل آن از راه دور است.

image

 

پیام‌های متنی غیرمعمول

این امکان وجود دارد که جاسوسان به اسمارتفون شما پیام‌های متنی مخفیانه یا رمزنگاری‌شده بفرستند. بهتر است به عملکرد متفاوت برنامه پیام‌رسان گوشی دقت کنید. چنین پیام‌هایی ترکیب نامعقولی از اعداد ، علائم و الفبا را شامل می‌شوند. اگر این اتفاق مکرراً صورت پذیرد، گوشی شما ممکن است تحت تأثیر عوامل جاسوسی موبایل باشد.

حجم مصرف بالای دیتا

برنامه‌های جاسوسی که الگوریتم پیشرفته‌ای ندارند مصرف دیتا را به‌شدت بالا می‌برند چراکه باید اطلاعات دیوایس شما را انتقال دهند. به مصرف دیتای ماهانه خود دقت کنید تا هرگونه افزایش بی‌رویه را کنترل کنید. برنامه‌های جاسوسی خوب! مصرف دیتای کمی دارند یا مصرف پکت دیتا را پخش می‌کنند تا شناسایی این رفتار دشوار گردد.

وجود نویز در تماس‌های تلفنی

اگر متوجه صدای کلیک، نویز پس‌زمینه غیرمعمول، صداهایی که گویی از شما فاصله می‌گیرند و یا نزدیک می‌شوند بهتر است بدانید که به‌احتمال‌زیاد گوشی شما استراق سمع می‌شود. این روزها سیگنال‌های تلفنی به‌صورت دیجیتالی جابجا می‌شوند و وجود نویزهای عجیب را نمی‌توان به خاطر سیگنال بد دانست مخصوصاً اگر در منطقه‌ای هستید که ارتباطات جهت تماس تلفنی به‌خوبی پشتیبانی می‌شوند.

خاموشی طولانی‌مدت

قبل از خاموش کردن گوشی، تمام فعالیت‌ها باید خاتمه پیدا کنند. اگر اطلاعاتی از دیوایس شما در حال ارسال برای افراد متفرقه باشد پس این عمل غیرقانونی نیز باید قبل از خاموش‌شدن دیوایس‌تان کامل شود.

اگر خاموش‌شدن گوشی شما بیشتر از معمول طول می‌کشد مخصوصاً پس از یک تماس، ارسال ایمیل یا پیام متنی و یا حتی جستجو در اینترنت، شاید این اطلاعات در حال انتقال به شخصی هستند.

چگونه متوجه برنامه جاسوسی بر روی اندروید یا iOS شویم

برنامه‌های جاسوسی درگوشی‌های اندرویدی باوجود برخی فایل‌ها یا پوشه‌ها قابل‌تشخیص است. اما اگر در نام فایل‌ها با کلماتی مانند “spy”, “monitor” و یا “stealth” برخورد کردید دیوایس شما میزبان یک برنامه جاسوسی بوده یا هست.

درصورتی‌که این فایل‌ها را یافتید بهتر است سریعاً دیوایس خود را به یک متخصص نشان دهید. این‌که بخواهید به‌سادگی این فایل‌ها را پاک‌کنید بدون اینکه بدانید درواقع چه هستند و یا چگونه به‌صورت مطمئن پاک شوند اصلاً پیشنهاد نمی‌شود.

درباره آیفون کار خیلی سخت‌تری پیش‌روست تا درمیان دایرکتوری فایل‌ها جستجو کرد. خوشبختانه روش‌های دیگری وجود دارند تا برنامه جاسوسی آیفون را حذف کرد مثل‌اینکه مطمئن شوید برنامه‌ها و iOS آپدیت هستند.

شما می‌توانید با استفاده از اپ استور از بروز بودن برنامه‌ها و وضعیت خود آیفون را از مسیر

Settings  > General > Software Update

بررسی کنید تا مطمئن شوید که از آخرین نسخه iOS استفاده می‌کنید. انجام این کارها احتمالاً فایل‌ها و پروفایل‌های ناخوشایند را حذف خواهد کرد. البته قبل از انجام این کار از تمام اطلاعات مهم ذخیره‌شده بر روی گوشی یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

اگر خیالتان راحت نیست و احتمال می‌دهید دستگاه اندرویدی یا آی‌او‌اس شما درمعرض‌خطر باشد می‌توانید دستگاه را به تنظیمات کارخانه برگردانید و دوباره یادآور می‌شویم که قبل از آن نسبت به تهیه یک نسخه پشتیبان از تمام اطلاعات مهم شامل تصاویر، مخاطبین و فایل‌ها اقدام کنید.

چگونه خطر هک شدن را کاهش دهیم ؟

اولین پیشنهاد این است که برای دیوایس خود یک قفل صفحه تنظیم کنید و البته که یک پین ساده 6 عددی و یا رمز عبور قوی از هیچی بهتر است تا از دسترسی غیرمجاز به دستگاه خود در آینده را جلوگیری کنید.

برای گوشی‌های اندرویدی برنامه‌هایی مانند App Notifier وجود دارند که هنگام نصب یک اپلیکیشن بر روی گوشی شمارا با یک ایمیل متوجه خواهد کرد و وقتی کسی بخواهد بر روی دیوایس شما فعالیت‌های ناخواسته داشته باشد به شما هشدار می‌دهد.

امروزه دنیایی از اپلیکیشن‌های امنیتی از توسعه‌دهندگان مشهور وجود دارند که از دیوایس و اطلاعات موجود بر روی آن در برابر هکرها حفاظت می‌کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)