خانهاخبار
موتورولا اج و پرچمدار موتورولا اج پلاس معرفی شدند

موتورولا اج و پرچمدار موتورولا اج پلاس معرفی شدند

موتورولا امروز با رونمایی از دو محصول جدید دوباره به بازار تلفن‌های هوشمند پرچمدار قدم گذاشت. موتورولا اج پلاس با اسنپدراگون 865 آمده تا این کمپانی را به روزهای خوب خود برگرداند.
۱۳۹۹/۲/۴

موتورولا در چند سال گذشته به لطف سری محبوب موتو جی به برندی مترادف گوشی‌های خوب و ارزان قیمت تبدیل شده است. این شرکت با احیای برند ریزر سعی کرد دوباره پا به دنیای گوشی‌های بالا رده بگذارد، ولی قیمت بالای این گوشی و مشخصات عجیب آن باعث شد که این محصول نتواند رقیب خوبی برای پرچمداران بازار باشد.

image

منتها امروز همه چیز تغییر می‌کند، چون موتورولا دست به رونمایی از پرچمداری به نام +Edge زده که تمام ویژگی‌های پرچمداران سال ۲۰۲۰ را در خود جای داده است. این گوشی همراه با موبایل دیگری به نام Edge به بازار می‌آید که مشخصات ضعیف‌تری نسبت به +Edge دارد. با جی‌اس‌ام همراه باشید تا نگاهی به محصولات جدید موتورولا بیندازیم.

طراحی موتورولا اج پلاس

image

دوست داشته باشید یا نه، در دنیای پرچمداران اندرویدی نمایشگرهای دارای لبه‌های خمیدگی از جمله ویژگی‌های هستند که شاخصی برای پرچمدار بودن به حساب می‌آیند؛ موتورولا هم با خمیدگی‌های زیاد به سراغ همین ویژگی رفته است. موتورولا اج پلاس نمایشگری ۶.۷ اینچی از نوع OLED با خمیدگی ۹۰ درجه‌ای در طرفین دارد که ظاهری جذاب را به موبایل این شرکت القا می‌کند. نسبت تصویر این گوشی ۲۱:۹ است که آن را به دستگاهی دراز اما خوش‌دست بدل می‌سازد.

خمیدگی بالای نمایشگر در این گوشی صرفا برای ظاهر و زیبایی نیست. موتورولا به دنبال افزودن قابلیت‌های نرم‌افزاری خاصی است که اجازه استفاده از این طراحی را بدهد. یکی از جذاب‌ترین این قابلیت‌ها امکان قرار دادن دکمه‌های اضافه برای بازی‌هاست. این ویژگی روی کاغذ جذاب به نظر می‌رسد، اما باید صبر کنیم تا بتوانیم آن را در عمل مورد آزمایش قرار دهیم.

در گوشه نمایشگر حفره ریزی برای دوربین سلفی وجود دارد تا این گوشی تمام ویژگی‌های پرچمداران جدیدی بازار را داشته باشد. از نظر طراحی قاب عقب نیز شاهد طراحی ساده‌ای هستیم که ماژول دوربین نسبتا کوچکی را در بر گرفته است. این ماژول سه لنز دارد که در ادامه به تفصیل درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم. موتورولا اج پلاس در دو رنگ خاکستری و قرمز به بازار می‌آید.

image

این گوشی ضخامت نسبتا زیادی دارد ولی وزن آن فقط ۲۰۳ گرم است (در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو مکس که ۲۲۶ گرم وزن دارد). البته این وزن بالا به خاطر استفاده از باتری حجیمی بوده که در ادامه پیرامون آن صحبت می‌کنیم.

مشخصات موتورولا اج و موتورولا اج پلاس

برخلاف برخی از پرچمداران دوگانه بازار، موتورولا اج و اج پلاس طراحی بدنه یکسانی دارند و تفاوت‌هایشان عمدتا در بخش سخت‌افزار است. در ادامه می‌توانید مشخصات این دو تلفن هوشمند را مشاهده کنید.

 Motorola Edge+Motorola Edge
نمایشگر۶.۷ اینچی OLED با کیفیت +FHD و نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی۶.۷ اینچی OLED با کیفیت +FHD و نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی، ۱۰ بیتی
چیپستاسنپدراگون ۷۶۵اسنپدراگون ۸۶۵
5Gزیر ۶ گیگاهرتززیر ۶ گیگاهرتز و موج میلی متری
رم۴ یا ۶ گیگابایت DDR4۱۲ گیگابایت DDR5
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت قابل ارتقا۲۵۶ گیگابایت UFS 3 غیرقابل ارتقا
باتری۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژ۱۸ واتی سیمی۱۸ واتی سیمی، ۱۵ واتی بیسیم، شارژ بیسیم معکوس

همان طور که می‌بینید، موتورولا اج پلاس شامل تمام ویژگی‌هایی است که از یک موبایل پرچمدار ۲۰۲۰ انتظار می‌رود. از نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی گرفته تا نمایشگر ۱۰ بیتی، رم DDR5 و البته باتری بزرگ، همگی گواه این هستند که با یک پرچمدار تمام عیار روبروییم. اج پلاس حتی در صورت استفاده از نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی هم می‌تواند تا دو روز دوام بیاورد چون از یک باتری بزرگ ۵ هزار میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند. فناوری شارژ سریع این گوشی تعریف خاصی ندارد، زیرا موتورولا می‌گوید که آن‌ها ظرفیت باتری را نسبت به سرعت شارژ آن در اولویت قرار داده‌اند.

image

منتها این دو گوشی قابلیتی دارند که اکثر پرچمداران امروزی فاقد آن هستند: جک ۳.۵ میلی متری هدفون. موتورولا تقریبا تنها شرکت بزرگی است که جک محبوب هدفون را در پرچمدار خود حفظ کرده تا از این حیث حتی از سامسونگ هم پیشی بگیرد. ولی این تنها تلاشی نیست که موتورولایی‌ها برای بهبود کیفیت صدای دستگاه خود انجام داده‌اند. این شرکت می‌گوید اج پلاس قدرتمندترین بلندگوی استریوی بازار را در اختیار دارد. این بلندگوها توسط شرکت برنده جایزه گرمی Waves بهینه‌سازی شده‌اند تا بهترین صدای ممکن را داشته باشند.

با این حال، تنها قابلیتی که از دید موتورولا مغفول مانده استاندارد IP68 است. البته این گوشی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر آب مقاوم باشند ولی از آن‌جایی که خبری از این استاندارد نیست، در استفاده از آن‌ها باید مراقب باشید. اکنون بگذارید به سراغ بخش جذاب دوربین‌ها برویم.

دوربین موتورولا اج و موتورولا اج پلاس

image

موتورولا در بخش دوربین نیز کمی از بزرگان بازار ندارد و از قابلیت خاصی فروگذار نکرده است. در ادامه مشخصات فنی دوربین موتورولا اج و اج پلاس را مشاهده می‌کنید.

 Motorola Edge+Motorola Edge
دوربین اصلی۶۴ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8۱۰۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
دوربین دوم۱۶ مگاپیکسلی فوق عریض با دیافراگم f/2.2 و قابلیت تصویربرداری ماکرو۱۶ مگاپیکسلی فوق عریض با دیافراگم f/2.2 و قابلیت تصویربرداری ماکرو
دوربین سوم۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو با دیافراگم f/2.4 و زوم ۲ برابری۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو با دیافراگم f/2.2 و زوم ۳ برابری
سنسور چهارمزمان پرواززمان پرواز
دوربین جلو۲۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0۲۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0

موتورولا در اج پلاس از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده کرده ولی به جای راهکار ادغام پیکسل ۹ در ۱ سامسونگ از روش ادغام ۴ در ۱ بهره گرفته است. این یعنی موتورولا اج پلاس به صورت پیش‌فرض عکس‌های ۲۷ مگاپیکسلی می‌گیرد. نکته جالب بعدی این است که موتورولا از لنز فوق عریض برای تهیه عکس‌های ماکرو هم استفاده می‌کند تا بتوانید از فواصل بسیار نزدیک عکاسی کنید.

با این حال، همه ما می‌دانیم که بخش اعظم عملکرد دوربین به پردازش‌هایی برمی‌گردد که توسط نرم‌افزار روی تصاویر اعمال می‌شود. در ادامه نمونه‌ای از تصاویر دوربین این گوشی را می‌بینید که توسط موتورولا منتشر شده تا بتوانیم نگاه بهتری به دوربین موتورولا اج پلاس داشته باشیم.

قابلیت عکاسی شبانه موتورولا موسوم به Night Vision نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. به تصویر نمونه زیر نگاه کنید تا تفاوت این قابلیت را متوجه شوید.

image

با این حال، تا زمانی که این دوربین توسط منابع معتبر آزمایش نشود و آن را در مقایسه با سایر پرچمداران بازار قرار ندهیم، نمی‌توانیم بگوییم که آیا این گوشی حرفی برای زدن در مقابل بزرگان بازار دارد یا نه. ولی با توجه به این نمونه‌ها، ظاهرا با دوربین قدرتمندی طرف هستیم. هر دو گوشی دوربین خوبی دارند، هرچند خبری از لنز پریسکوپ در آن‌ها نیست و این تصمیم احتمالا به خاطر کنترل قیمت اتخاذ شده است.

نرم‌افزار موتورولا اج پلاس

پرچمداران موتورولا دارای پوسته جدیدی برای اندروید هستند که انتظار آن را نداشتیم. خوشبختانه توسعه‌دهندگان این شرکت می‌دانند که کاربران طرفداران پوسته‌های شلوغ نیستند و به همین خاطر در رابط کاربری جدیدشان که My UX نام دارد فقط چند قابلیت جدید را روی اندروید خالص قرار داده‌اند تا کاربران بتوانند دستگاه را مطابق سلیقه‌شان شخصی‌سازی کنند. در این پوسته می‌توانید با انتخاب رنگ، فونت، آیکن و حتی انیمیشن حسگر اثر انگشت، تم شخصی خود را بسازید.

image

از سوی دیگر، موتورولا برای استفاده از نمایشگر خمیده خود به این رابط کاربری تازه نیاز داشته است. My UX اجازه می‌دهد در لبه‌های صفحه از منو، دکمه‌های بازی، نشانگر باتری و نور نوتیفیکیشن استفاده کنید.

قیمت و تاریخ عرضه موتورولا اج پلاس

قیمت موتورولا اج پلاس ۹۹۹ دلار است و عرضه آن از تاریخ ۱۴ مه مصادف با ۲۵ اردیبهشت آغاز می‌شود. در حال حاضر اطلاعاتی درباره قیمت و تاریخ عرضه موتورولا اج اعلام نشده، اما طبق اعلام این شرکت جزئیات بیشتر درباره این گوشی در تابستان سال جاری به اشتراک گذاشته می‌شود.

۱۰۰۰ دلار قیمت بالایی برای یک تلفن هوشمند است، اما این گوشی چیزی از سایر پرچمداران بازار کم ندارد و قیمت آن در مقایسه با سایر محصولات منطقی است. در واقع بهتر است همین‌جا نگاه کوتاهی به مشخصات موتورولا اج پلاس در مقایسه با برترین پرچمداران حال حاضر بازار جهانی یعنی گلکسی اس ۲۰ و وان پلاس ۸ پرو داشته باشیم. در این مقایسه هوآوی P40 را نیاوردیم، چون با توجه به تحریم‌ها به سختی می‌توان خرید این گوشی را به کسی توصیه کرد.

در ادامه برای ایجاد بهترین موازنه از نظر قیمت از خانواده پرچمداران سامسونگ گلکسی اس ۲۰ و از خانواده محصولات وان پلاس مدل ۲۵۶ گیگابایتی وان پلاس ۸ پرو را انتخاب کردیم تا همگی قیمت ۹۹۹ دلاری داشته باشند.

image
 +Motorola EdgeGalaxy S20OnePlus 8 Pro
نمایشگر۶.۷ اینچی از نوع OLED با کیفیت +FHD، نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی، +HDR10۶.۲ اینچی از نوع OLED با کیفیت QHD، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، +HDR10۶.۸ اینچی از نوع OLED با کیفیت QHD، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، +HDR10
چیپستاسنپدراگون ۸۶۵اسنپدراگون ۸۶۵اسنپدراگون ۸۶۵
5Gزیر ۶ گیگاهرتز، موج میلی متریزیر ۶ گیگاهرتز، موج میلی متریزیر ۶ گیگاهرتز، موج میلی متری
رم۱۲ گیگابایت DDR5۱۲ گیگابایت DDR5۱۲ گیگابایت DDR5
حافظه داخلی۲۵۶ گیگابایت UFS 3، غیرقابل ارتقا۱۲۸ گیگابایت UFS 3، قابل ارتقا۲۵۶ گیگابایت UFS 3، غیرقابل ارتقا
باتری۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت۴۵۱۰ میلی آمپر ساعت
شارژشارژ سریع سیمی، شارژ بیسیم، شارژ بیسیم معکوسشارژ سریع سیمی، شارژ بیسیم، شارژ بیسیم معکوسشارژ سریع سیمی، شارژ بیسیم، شارژ بیسیم معکوس
درگاهUSB-C 3.1 و جک ۳.۵ میلی متری هدفونUSB-C 3.1USB-C 3.1
دوربین اصلی۱۰۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
سایر دوربین‌های عقب۱۶ مگاپیکسلی فوق عریض با دیافراگم f/2.2 و قابلیت تصویربرداری ماکرو، ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو با دیافراگم f/2.2 و سنسور زمان پرواز۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با دیافراگم f/2.2 و ۶۴ مگاپیکسلی تله‌فوتو با دیافراگم f/2.0۴۸ مگاپیکسلی فوق عریض با دیافراگم f/2.2 و ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو و ۵ مگاپیکسلی فیلتر رنگی
دوربین جلو۲۵ مگاپیکسلی۱۰ مگاپیکسلی۱۶ مگاپیکسلی

همان طور که می‌بینید، موتورولا اج پلاس به راحتی می‌تواند با گلکسی اس ۲۰ رقابت کند. البته که این گوشی نمایشگر QHD ندارد و دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نیست، ولی گلکسی اس ۲۰ سامسونگ هم در صورت استفاده از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی روی رزولوشن 1080p سوئیچ می‌کند (حداقل فعلا چنین محدودیتی برای پرچمدار سامسونگ وجود دارد).

در بخش باتری، موتورولا به وضوح رقبا را از صحنه خارج می‌کند، اما وان پلاس هم با سرعت شارژ بالا می‌تواند رقیب خوبی به حساب بیاید. این دو گوشی از نظر اندازه و وزن تقریبا مشابه یکدیگر هستند، در نتیجه می‌توانیم ببینیم که موتورولا برای دستیابی به باتری بزرگ‌تر تا چه اندازه مجبور به فدا کردن فناوری شارژ سریع شده است.

در بخش دوربین رقابت بسیار نزدیکی وجود دارد. موتورولا سخت‌افزار قدرتمندی را وارد رینگ مبارزه کرده، ولی در مورد کیفیت آن هنوز نمی‌توانیم مطمئن باشیم و باید تا انتشار بررسی‌های جامع منتظر بمانیم. از سوی دیگر، وان پلاس و سامسونگ مدام در حال انتشار آپدیت‌های نرم‌افزاری هستند تا ویژگی‌های دوربین خود را بهبود ببخشند. در نتیجه، باید صبر کنیم تا ببینیم موتورولا هم می‌تواند همپای این دو شرکت پیش بیاید یا خیر.

در انتها فراموش نکنید که علی‌رغم رواج بالای ایربادهای بیسیم، بسیاری هنوز از هندزفری‌های سیمی استفاده می‌کنند و وجود جک ۳.۵ میلی متری هدفون در این گوشی می‌تواند خبر بسیار خوبی برای آن‌ها باشد.

نظر شما درباره تلفن‌های هوشمند جدید موتورولا چیست؟ حاضرید پرچمدار جدید این شرکت را خریداری کنید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و کاربران جی‌اس‌ام در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

خلیج فارس Persian Gulf

۱۳۹۹/۲/۵
آفرین به موتورولا
خوشم اومد

امیرحسین

۱۳۹۹/۲/۴
بله حاضریم... برند بسیار خوبیه... ولی متاسفانه بازار ایران جولانگاه سامسونگ و گوشی های چینیه...