خانهاخبار
سونی تولید PS5 را در سال نخست عرضه محدود می‌کند

سونی تولید PS5 را در سال نخست عرضه محدود می‌کند

بر اساس گزارش نشریه بلومبرگ، سونی در نظر دارد تا به منظور کنترل عرضه و تقاضا میزان تولید کنسول‌های نسل بعدی خود را در سال نخست عرضه تا حد زیادی محدود کند.
۱۳۹۹/۱/۲۹

به گزارش بلومبرگ و به نقل از منابع آگاه به ماجرا، شرکت سونی قصد دارد در سال نخست عرضه پلی استیشن ۵ دستگاه‌های بسیار کمتری نسبت به زمان عرضه کنسول قبلی خود تولید کند. بخشی از دلیل این غول ژاپنی برای محدودسازی تولید اولیه PS5 این است که قطعات این کنسول قدرتمند در ابتدا بسیار گران خواهند بود و این شرکت باید عرضه و تقاضا را کنترل کند. این منابع می‌گویند همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ روی برنامه‌های سونی برای عرضه این دستگاه اثر گذاشته ولی تغییری در ظرفیت تولید آن ایجاد نکرده است.

طبق اعلام منابع دخیل در زنجیره تامین، سونی به شرکای مونتاژکننده خود گفته که تا پایان سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱ حدود ۵ تا ۶ میلیون پلی استیشن ۵ می‌خواهد. این شرکت قبلا در زمان معرفی پلی استیشن ۴ در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳، در دو فصل مالی نخست خود ۷.۵ میلیون دستگاه فروخته بود.

با این حال، قیمت بالاتر PS5 می‌تواند به عقب‌نشینی اولیه خریداران منجر شود. توسعه‌دهندگان بازی‌هایی که مشغول تولید عناوین جدید برای پلی استیشن ۵ هستند انتظار دارند که قیمت این کنسول چیزی بین ۴۹۹ تا ۵۴۹ دلار در نظر گرفته شود. به گزارش بلومبرگ، سونی به خاطر افزایش قیمت قطعات و کمبود آن‌ها با چالش‌های زیادی در زمینه قیمت‌گذاری PS5 مواجه شده است.

منابع آگاه به برنامه‌های سونی می‌گویند استراتژی این شرکت این است که با PS4 به جذب کاربران جدید به سوی خدمات پلی استیشن نتورک ادامه داده و در عین حال PS5 را به صورت محدود روانه بازار کند. در حال حاضر، قیمت PS4 حدود ۳۰۰ دلار و PS4 Pro حدود ۴۰۰ دلار است. این قیمت‌ها احتمالا در زمان عرضه PS5 کاهش خواهند یافت. مدیرعامل سونی، کنیچیرو یوشیدا، قبلا گفته بود که هدف آن‌ها نه تمرکز بر فروش تک-دفعه‌ای سخت‌افزار بلکه روی افزایش درآمدهای تکرارشونده است.

البته با توجه به شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، حجم تولید پلی استیشن ۵ هنوز ممکن است دستخوش تغییر شود. سونی از کارمندان خود خواسته تا برای جلوگیری از شیوع این بیماری در خانه بمانند و از آن‌جا کار کنند. مدیران بلندپایه شرکت نیز نتوانسته‌اند با برگزاری جلسه روی طرح تجاری خاصی برای سال مالی جاری توافق کنند. این جلسه قرار بود در ماه مارس برگزار شود.

image

این شرکت چندی پیش بالاخره از ظاهر کنترلر نسل بعدی خود با نام DualSense رونمایی کرد و گزارش‌ها حاکی از آن است که انتشار عجولانه تصاویر این دسته به منظور جلوگیری از افشای آن توسط منابعی بوده که به این اطلاعات دسترسی داشتند. ولی با توجه به همه‌گیری کووید-۱۹ این احتمال وجود دارد که حتی معرفی PS5 از طریق کنفرانس مطبوعاتی آنلاین برگزار شده و خبری از مراسم فیزیکی نباشد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد مادامی که مایکروسافت بخواهد کنسول بعدی خود را در اواخر سال جاری میلادی روانه بازار کند، سونی نیز تاخیری در برنامه‌های خود ایجاد نخواهد کرد. برخی تحلیل‌گران عقیده دارند که رقابت نزدیک این دو شرکت، خصوصا در بازار آمریکا، احتمالا باعث می‌شود که هر دو کمپانی کنسول جدیدشان را با ضرر به فروش برسانند. دیمیان تانگ، تحلیل‌گر شرکت Macquarie Capital، می‌گوید: «فکر می‌کنم PS5 و ایکس باکس سری ایکس با قیمت ۴۵۰ دلار عرضه شوند هرچند که با این قیمت متضرر خواهند شد.»

تامین‌کنندگان قطعات سونی ارسال محموله‌های خود را به مونتاژکنندگان آغاز کرده‌اند تا تولید انبوه این کنسول از ماه ژوئن آغاز شود. طبق اعلام منابع موجود در زنجیره تامین این شرکت، مدیر بخش پلی استیشن، جیم رایان، اعلام کرده که عرضه PS5 در سراسر دنیا به شکل همزمان صورت خواهد گرفت.

محدودیت‌های آمد و شد به موجب شیوع ویروس کرونا باعث شده که مهندسان سونی نتوانند به چین رفته و آخرین اصلاحات لازم برای شروع فرآیند مونتاژ را تایید کنند. شرکای مونتاژکننده سونی ماه گذشته از نگرانی خود مبنی بر نرسیدن به ضرب‌الاجل زمانی تولید گفته بودند، ولی حالا منابع آگاه معتقدند که این نگرانی‌ها برطرف شده و این کارخانه‌ها می‌توانند خودشان را با برنامه زمانی سونی هماهنگ کنند.

با این وجود، سونی به طور عمومی هشدار داده که همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ می‌تواند باعث تاخیر در تولید برخی از عناوین مورد انتظار برای نسل بعدی کنسول این شرکت شود. این مشکل در حال حاضر تمام صنعت بازی‌سازی را در بر گرفته و بسیاری از شرکت‌ها را به مشکل دچار کرده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)