خانهاخبار
آشنایی با VDSL و آموزش مرحله‌به‌مرحله فعال‌سازی

آشنایی با VDSL و آموزش مرحله‌به‌مرحله فعال‌سازی

VDSL به ایران آمده و حالا دو شرکت مخابرات ایران و شاتل شروع به عرضه این سرویس جدید خود به صورت ملی کرده اند. خدماتی که ابتدا از قم شروع شد وحالا به تهران رسیده است.
۱۳۹۹/۱/۲۶

شاید کمتر کسی باشد که در جهان امروز، حتی در نقاط غیرشهری، به‌نوعی به اینترنت پرسرعت دسترسی نداشته باشد. در کشور ما نیز با توجه به رشد قابل‌توجه شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در دو دهه اخیر، رقابت حاصله بین شرکت‌های متعدد، تا حدودی به کاهش قیمت اینترنت و درنتیجه به همه‌گیرشدن اینترنت‌های پرسرعت انجامید.

بعد از دوره پر از سروصدای اینترنت Dial-up، و سرعت فوق‌العاده ضعیف بارگیری در آن زمان، تکنولوژی ADSL، با ورودش به‌منزله جهشی انقلابی در زمینه تجربه اینترنت در ایران به شمار می‌رفت. تکنولوژی ‌که زمینه‌ساز بالاتر رفتن انتظارات کاربران از کیفیت و به‌خصوص سرعت بارگیری داده‌ها شد و بعدازآن شاهد معرفی اینترنت بی‌سیم بودیم و بعدتر نیز با اینترنت 4G روبرو شدیم. ADSL که درواقع به معنای خط تلفن مشترک دیجیتال نامتقارن است، شاید در بیشتر خانه‌های ایرانیان پیدا شود.

image

 

اما به‌تازگی، با اعلام رسمی وزارت ارتباطات کشور و شخص وزیر محترم، آقای جهرمی، با رعایت همه ملاحظات پیرامون شیوع بیماری کرونا، زیرساخت‌های لازم انجام‌شده، و دو ارائه‌کننده اینترنت یعنی شرکت مخابرات ایران و شاتل، برای اولین بار در ایران به‌صورت ملی (قبلاً شاتل تنها برای مشترکین خود در دزفول این سرویس را آماده کرده بود)، سرویس ارتقا یافته VDSL، را به مشترکان خود ارائه می‌کنند.

از توضیحات تخصصی و غیرضروری این تکنولوژی که بگذریم، باید بگوییم مهم‌ترین تفاوت بین سرویس‌های ADSL و VDSL، سرعت آن‌ها است. درحالی‌که با ADSL، حداکثر سرعت دانلود حدوداً برابر با 24 مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود هم بسیار کمتر از این عدد است، با سرویس VDSL، مشروط بر اینکه از مودم‌های مخصوصی استفاده کنید، سرعت دانلود تا 70 مگابیت در ثانیه را نیز تجربه خواهید کرد و سرعت آپلود نیز برابر با 10 مگابیت در ثانیه است. حتی اگر VDSL را با همان مودم‌های قدیمی نیز به‌کارگیرید بازهم به‌مراتب سرعتی بیشتر از سرویس قبلی خود خواهید داشت. این سرعت‌ها حتی در نسل‌های بعدی، مثل VDSL2+ تا چندین برابر بیشترمی‌شوند.

تفاوتی دیگر که بین این دو وجود دارد، وابستگی VDSL به کابل‌های مخصوص است درحالی‌که ADSL با همان خطوط تلفن کار می‌کند. به همین دلیل، ورود این نسل از اینترنت احتمالاً کمی زمان خواهد برد تا به همه نقاط ایران برسد؛ تاکنون زیرساخت‌های ارتباطی دو شهر قم و تهران، به کابل‌های موردنیاز VDSL مجهز شده‌اند و در آینده نه‌چندان دور شاهد پشتیبانی سراسری اینترنت VDSL در کشور خواهیم بود. خوب است بدانید، شرکت مخابرات ایران این سرویس را بانام تجاری سرینو عرضه می‌کند.

پس اگر شما هم مشترک یکی از این دو شرکت اینترنتی هستید و البته در تهران یا قم هم سکونت دارید، راهنمای قدم‌به‌قدم تبدیل سرویس اینترنت به VDSL توسط تیم جی اس ام را در ادامه دنبال کنید:

شرکت مخابرات ایران

روش اول:

1. ورود به سامانه مدیریت اینترنت مشتریان شرکت مخابرات ایران به آدرس: https://adsl.tci.ir/panel

image

 

2. به پنل کاربری اشتراک خود وارد شوید. سپس در منوی سمت راست خود، بر روی گزینه طرح ارتقای فناوری ADSL به VDSL کلیک کنید.

image

 

3.بعد از مطالعه شرایط واگذاری، اگر در شهر تهران یا قم باشید، گزینه‌ای برای پیش ثبت‌نام برای تغییر سرویس اینترنت شما وجود خواهد داشت.

روش دوم:

1. ورود به وب‌سایت رسمی شرکت مخابرات ایران به آدرس: https://www.tci.ir/ و سپس گزینه ثبت درخواست سرویس سرینو را انتخاب کنید.

image

 

2. پر کردن مشخصات فرم داخل سایت و نگه‌داری شماره پیگیری

image

 

 

شاتل

اما مشترکین شاتل هر جای ایران که هستند، می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت https://vdsl.shatel.ir/، فرم پیش ثبت‌نام مربوطه را پر کنند و منتظر تماس کارشناسان فروش این شرکت بمانند. البته اگر در شهرهای قم و تهران نباشید، احتمالاً باید کمی بیشتر منتظر بمانید، ولی به‌محض آماده شدن زیرساخت‌های لازم در شهرتان، با شما تماس گرفته خواهد شد.

image

به گفته وزیر ارتباطات، تاکنون اینترنت 30 هزار مشترک به سرویس جدید VDSL منتقل‌شده‌اند، و با این سرویس، سرعت اینترنت خانگی 4 برابر خواهد شد. شرکت مخابرات وعده حداقل سرعت 52 مگابیتی برای دانلود و 16 مگابیتی برای آپلود را داده است که با VDSL2+ این سرعت‌ها تقریباً دو برابر نیز خواهند شد. شاتل نیز متوسط سرعت خدمات VDSL خود را از 80 تا 100 مگابیت متغیر اعلام کرده است. مودم‌های مخصوص این سرویس هم توسط شرکت مخابرات به‌صورت اقساط دوازده‌ماهه یا شش‌ماهه قابل خریداری است.

آیا شما تجربه استفاده یا فعال‌سازی سرویس VDSL را دارید؟ نظرات درباره این سرویس چیست؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)