خانهاخبار
استاندارد ذخیره‌سازی UFS 3.0 چیست و چه اهمیتی دارد؟

استاندارد ذخیره‌سازی UFS 3.0 چیست و چه اهمیتی دارد؟

بسیاری گوشی‌های رده بالا در حافظه داخلی خود از استانداردی به نام UFS 3.0 استفاده و بر آن تاکید زیادی می‌کنند. اما این استاندارد چیست و وجود آن در تلفن‌های هوشمند چه اهمیتی دارد؟
۱۳۹۹/۱/۲۵

اصطلاح UFS (مخفف Universal Flash Storage) به استانداردی از روش‌های ذخیره‌سازی در حافظه‌های فلش اشاره دارد که در چند سال اخیر در میان گوشی‌های بالا رده محبوبیت زیادی پیدا کرده است. استاندارد قبلی eMMC (مخفف embedded MultiMediaCard) نام داشت که هنوز رایج‌ترین استاندارد حافظه در دنیاست و گوشی‌هایی مثل سری پیکسل 3a از آن استفاده می‌کنند، ولی UFS با وجود این که همان میزان توان را مصرف می‌کند، پهنای باند بسیار بیشتری را در اختیار سیستم می‌گذارد.

UFS اولین بار ساخته شد تا سرعتی مشابه رسانه‌های SSD را برای تلفن‌های هوشمند به ارمغان بیاورد. اولین نسل از ماژول‌های UFS سه برابر سریع‌تر می‌توانست فایل‌ها را کپی کند و بهینه‌سازی‌های گسترده‌ای در بخش چندوظیفگی نسبت به ماژول‌های eMMC داشت. این قابلیت برای UFS ممکن شد چون استانداردی از نوع مسیر دوطرفه کامل بود، یعنی می‌توانست به صورت همزمان داده‌ها را بخواند و بنویسد. در حالی که eMMC صرفا می‌توانست در هر لحظه فقط بخواند یا فقط بنویسد.

برای این که ببینید این استاندارد در طول چند سال اخیر با چه سرعتی رشد کرده است، به جدول زیر توجه کنید.

ردیفخواندن متوالی (مگابایت بر ثانیه)نوشتن متوالی (مگابایت بر ثانیه)خواندن تصادفی (عملیات ورودی/خروجی بر ثانیه)نوشتن تصادفی (عملیات ورودی/خروجی بر ثانیه)
UFS 3.0210041068,00063,000
UFS 2.185026045,00040,000
UFS 2.035015019,00014,000
eMMC 5.125012511,00013,000

استاندارد UFS 3.0 پیشرفت‌های چشمگیری نسبت به UFS 2.1 دارد و حالا می‌تواند با سرعت ۲۱۰۰ مگابایت در ثانیه بخواند و با سرعت ۴۱۰ مگابایت در ثانیه بنویسد. وقتی این استاندارد را با eMMC 5.1 مقایسه می‌کنید، متوجه افزایش ۶ برابری سرعت خواندن تصادفی و افزایش ۸.۵ برابری سرعت خواندن متوالی می‌شوید. خواندن تصادفی و متوالی از جمله روش‌های خواندن اطلاعات در سیستم‌های کامپیوتری هستند. UFS از سیستم دومسیره استفاده می‌کند که در آن دو کانال برای خواندن و دو کانال برای نوشتن وجود دارد. روش کار این استاندارد شبیه MIMO (یا چند ورودی و چند خروجی) در شبکه است.

این استاندارد برای هر کاری از تماشای ویدیوهای 4K گرفته تا بازی‌های با گرافیک بالا و واقعیت مجازی کافی است. البته روی کاغذ شما متوجه تفاوتی میان تلفن‌های مجهز به UFS 2.1 و UFS 3.0 نمی‌شوید. با روش خواندن متوالی تا ۲ گیگابیت بر ثانیه، این ماژول ذخیره‌سازی به این زودی‌ها گلوگاهی برای دستگاه‌های ما نخواهد بود، اما با UFS 3.0 مطمئن می‌شویم که دستگاه‌هایمان برای آینده و ضبط ویدیوهای 8K مشکلی نخواهند داشت.

موبایل شما نیازی به این حجم بالا از رم یا پهنای باند حافظه ندارد، اما تا چند سال آینده ممکن است شرایط فرق بکند. فناوری‌های جدید از جمله 5G در آستانه ظهور هستند و با ترویج محتواهای باکیفیت این احتمال وجود دارد که مصرف دستگاه‌ها افزایش یابد. اگر امروز موبایلی تهیه کنید که حافظه داخلی آن از نوع UFS 3.0 باشد، می‌توانید مطمئن شوید که تا چند سال مشکلی از بابت خواندن و نوشتن روی حافظه دستگاه خود نخواهید داشت.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)