دو کارمند سابق شرکت اوپو در سال ۲۰۱۳ دست به تاسیس برند تازهای برای تلفنهای هوشمند زدند که وان پلاس نام داشت. هدف آنها این بود که گوشیهای وان پلاس دقیقا همان ویژگیهایی را داشته باشد که طرفداران اندروید دنبالشان بودند: طراحی زیبا، مشخصات قدرتمند، نرمافزار سبک و سریع و قیمت پایین. رویای آنها در سال ۲۰۱۴ با رونمایی از وان پلاس وان بالاخره محقق شد.
از آن زمان تاکنون وان پلاس همواره در حال پیشرفت بوده و از یک برند صرفا آنلاین به یکی از موفقترین تولیدکنندگان جهانی تلفنهای هوشمند تبدیل شده است. وقتی از دورتر به ماجرا نگاه میکنید و متوجه میشوید که فقط شش سال از زمان تاسیس این برند گذشته، به دستاوردهای مهم این شرکت پی میبرید.
اکنون با توجه به این که چند روز دیگر قرار است از نسل بعدی پرچمداران وان پلاس رونمایی شود، تصمیم گرفتیم تا نگاهی به تاریخ دستگاههای این برند بیندازیم و گذری از وان پلاس وان تا وان پلاس 7T پرو داشته باشیم. در انتها نیز نگاه کوتاهی به سری وان پلاس ۸ خواهیم داشت تا با کلیت اعضای این خانواده آشنا شویم.
عجیب نیست اگر تمامی برندهای سازنده موبایلی که کار خود را در سال ۲۰۱۴ شروع کردهاند از وان پلاس وان به عنوان مثالی برای هدف خود استفاده کنند. وان پلاس وان نمونهای مناسب از محصولی موفق است که باعث شده تمام گوشیهای آتی این برند همواره با آن مقایسه شوند.
در مجموع، وان پلاس وان تفاوت زیادی با سایر گوشیهای اندرویدی زمانش نداشت. ولی با چند ویژگی خاص توانست خود را از بقیه متمایز کند. اولین ویژگی نرمافزار سادهای بود که از رام سفارشی و محبوب CyanogenMod انشعاب یافته بود. رابط کاربری وان پلاس که در ابتدا Cyanogen OS نام داشت سبک و کاربرپسندانه بود و توانست رضایت تمام کسانی را جلب کند که به دنبال سیستمی عاری از برنامههای اضافه میگشتند.
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد وان پلاس وان قیمت آن بود. این گوشی با قیمت ۲۹۹ دلار وارد بازار شد که با توجه به برخورداری از پردازنده اسنپدراگون ۸۰۰ بسیار ارزان تلقی میشد. علاوه بر این، وان پلاس وان با آن طراحی زیبا و متفاوت خود توانست به موبایل رویایی اکثر طرفداران پلتفرم اندروید تبدیل شود.
زمانی که وان پلاس وان معرفی شد، این شرکت از روش عجیبی برای فروش این دستگاه استفاده کرد که وابسته به دریافت دعوتنامه بود. یعنی برای خریدن وان پلاس وان – که صرفا میتوانستید آن را به صورت آنلاین تهیه کنید – باید کد یکبار مصرف خاصی میداشتید. این شرکت شماری از این کدها را برای کاربران جامعه نسبتا کوچک خود ارسال کرد. سپس هر کسی که وان پلاس وان را میخرید کدی دریافت میکرد که میتوانست آن را به دیگری بدهد.
با وجود این که روش فوق باعث سرخوردگی بسیاری از مشتاقان برند وان پلاس شد، اما دو اثر بسیار مثبت برای این شرکت داشت: اجازه داد آنها بتوانند عرضه و تقاضا را برای کمپانی تازهکار خود مدیریت کنند، و همچنین سروصدای زیادی برای محصولشان به وجود آورند. سیستم کد دعوت این حس را ایجاد میکرد که اگر شما وان پلاس وان دارید، قطعا آدم خاصی هستید.
اگرچه آمار دقیق فروش وان پلاس وان هرگز منتشر نشد، اما این شرکت اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۱۴ توانسته بیش از یک میلیون گوشی بفروشد. این آمار آنجا شگفتانگیز میشود که طبق برآوردهای وان پلاس آنها صرفا قرار بود ۵۰ هزار وان پلاس وان بفروشند.
وان پلاس در پایان سال ۲۰۱۴ به مشکل مهمی برخورد: آنها با سرعت زیاد بسیار بزرگ شده بودند. این مشکلی است که بدون شک بسیاری از شرکتها خواهان آن هستند، ولی همچنان مشکل مهمی به حساب میآید. احتمالا به همین دلیل است که وقتی وان پلاس ۲ در ماه ژوئیه ۲۰۱۵ معرفی شد، به عنوان ضعیفترین گوشی تمام تاریخ وان پلاس تلقی گردید.
از آنجایی که این شرکت انتظار نداشت که بیش از یک میلیون وان پلاس وان بفروشد، پیشبینی نمیکرد که حجم عظیمی از رسانهها و فعالان حوزه موبایل با سختگیری به بررسی موبایل بعدی آنها بپردازند. به همین خاطر، وان پلاس ۲ که صرفا دستگاهی با بهروزرسانیهای جزئی نسبت به نسل قبلی خود بود، نتوانست انتظارات را برآورده کند.
وان پلاس ۲ با جدیدترین چیپست از سری اسنپدراگون ۸۰۰، باتری بزرگتر، نمایشگر بزرگتر، دوربین قویتر، حسگر اثر انگشت، بلندگوهای بیشتر و غیره به بازار آمد. با این حال، مدل پایه این گوشی رم یا حافظه داخلی بالاتر نداشت و به دلایلی NFC را حذف کرده بود. افزون بر این، قیمت پایه این محصول به ۳۲۹ دلار افزایش یافت.
این شرکت همچنان سیستم دعوتنامهای را برای فروش وان پلاس ۲ به کار برد که این بار با انتقادات شدیدی مواجه شد. چون خیلی از خریداران وان پلاس وان بعد از مدتها تازه گوشی خود را دریافت کرده بودند و نمیخواستند دوباره وارد پروسه طاقتفرسای دریافت دعوتنامه برای خرید موبایل جدید این شرکت شوند.
با این وجود، این اتفاقات هم نتوانست جلوی فروش خوب وان پلاس ۲ را بگیرد. این شرکت در ماه اوت ۲۰۱۵ اذعان کرد که آنها برای نسل دوم موبایل خود بیش از ۲ میلیون رزرو داشتهاند. پس حتی اگر فقط نیمی از این رزروها به خرید قطعی تبدیل شده باشد، وان پلاس ۲ توانسته نسل اول تلفن هوشمند این برند را پشت سر بگذارد. با تمام اینها، وان پلاس آموخت که اگر میخواهد به رشد ادامه دهد باید روش کاری خود را عوض کند.
در پاییز سال ۲۰۱۵ شایعات از عرضه قریبالوقوع تلفن هوشمند جدیدی خبر دادند. همموسس وان پلاس، کارل پی، با تکذیب این شایعات اعلام کرد که این برند در سال ۲۰۱۵ صرفا یک موبایل پرچمدار خواهد داشت، و همان طور که میدانید وان پلاس ۲ در ماه ژوئیه ۲۰۱۵ به بازار آمده بود.
مدتی نه چندان بعد، موبایلی به نام وان پلاس X معرفی شد که مطابق حرف کارل پی پرچمدار نبود. این گوشی در انتهای ماه اکتبر ۲۰۱۵ به بازار آمد و تنها تلفن هوشمند وان پلاس است که در گروه محصولات پریمیوم قرار نمیگیرد.
وان پلاس X از چیپست اسنپدراگون ۸۰۱ استفاده میکرد که همان چیپست وان پلاس وان بود. این دستگاه ۳ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی داشت و بخشهای مختلف آن ضعیف در نظر گرفته شده بود تا قیمت پایینتری داشته باشد. وان پلاس X با قیمت پایه ۲۴۹ دلار وارد بازار شد تا ۵۰ دلار از وان پلاس وان ارزانتر باشد.
با توجه به این که زمان زیادی از معرفی وان پلاس ۲ نگذشته بود – و قیمت آن فقط ۷۰ دلار گرانتر بود – و وان پلاس وان هم هنوز در بسیاری از نقاط دنیا به فروش میرسید، وان پلاس X نتوانست مخاطبان خاص خود را پیدا کند. با وجود این که این شرکت هیچ وقت آمار دقیق فروش وان پلاس X را ارائه نکرد، اما چون تلفن دیگری از سری X عرضه نشد، میتوانیم حدس بزنیم که فروش این دستگاه مطابق انتظار نبوده است.
با این حال، تاریخ با روی خوش به وان پلاس X نگاه میکند. با موفقیت گوشیهایی مثل پیکسل 3a و انتظاراتی که برای آیفون SE 2 وجود دارد، وان پلاس X از زمان خود جلوتر بود. شایعاتی وجود دارد که از احتمال عرضه نسخه جدیدی از وان پلاس X در سال ۲۰۲۰ خبر میدهد و نام این دستگاه را وان پلاس Z ذکر میکند. ولی فعلا باید صبر کنیم تا ببینیم در آینده چه اطلاعاتی در این باره منتشر خواهد شد.
علیرغم آن که وان پلاس با وان پلاس وان شروع خوبی در بازار موبایل داشت، اما نتوانست با وان پلاس ۲ و وان پلاس X این موفقیت را تکرار کند. هرچند وان پلاس ۲ احتمالا بهتر از وان پلاس وان فروخت، ولی رسانهها و طرفداران این برند به اندازه موبایل نخست وان پلاس از آن استقبال نکردند. وان پلاس X نیز پروژهای تجربی بود که با شکست در گام اول نتوانست راه به جایی پیدا کند.
منتها وان پلاس ۳ آمد تا تفکر مجدد این شرکت درباره طراحی، حس و حال و عملکرد تلفنهای هوشمند را نشان دهد. این دستگاه با الهام گرفتن از طراحی HTC One M7 و HTC One M8 از بدنهای فلزی بهره میبرد که گوشههای گرد و جذاب داشت. این گوشی در بخش سختافزار نیز از پیکربندی قدرتمندی استفاده میکرد و دیگر خبری از سیستم کد دعوت نبود تا خریداران را معطل بگذارد.
اگر وان پلاس ۲ را تلاشی نافرجام برای تکرار موفقیت و وان پلاس X را پروژهای به منظور محک واکنش بازار در نظر بگیریم، وان پلاس ۳ همان وارث حقیقی وان پلاس وان بود که برای به قتل رساندن پرچمداران بزرگ وارد صحنه شد.
وان پلاس از این گوشی برای اصلاح شماری از اشتباهات قبلی خود استفاده کرد. این دستگاه دوباره از NFC پشتیبانی میکرد و مشکلات سازگاری درگاه USB-C وان پلاس ۲ را برطرف کرده بود. علاوه بر این، عملکرد حسگر اثر انگشت در این گوشی بهتر شد تا وان پلاس نشان دهد که صدای انتقادات کاربران را میشنود.
یکی از معدود انتقاداتی که به وان پلاس ۳ میشد این بود که شرکت تصمیم گرفت ظرفیت باتری آن را نسبت به وان پلاس ۲ کاهش دهد. این تصمیم بسیار عجیب بود اما طولی نکشید که وان پلاس دست به اصلاح آن زد.
با وجود این که باز هم آمار فروشی از وان پلاس ۳ در دسترس نیست، اما حتی اگر آنها را در اختیار داشتیم نمیتوانستیم نتیجهگیری درستی داشته باشیم، چون این دستگاه تنها پنج ماه پس از عرضه از بازار جمع شد تا گوشی بعدی فهرست ما جای آن را بگیرد.
وان پلاس ۳ در اواسط ماه ژوئن ۲۰۱۶ معرفی شد. اما به فاصله پنج ماه، این شرکت در ماه نوامبر نسخه تازهای از موبایل خود را روانه بازار کرد که وان پلاس 3T نام داشت. این نخستین باری بود که وان پلاس در یک سال دو پرچمدار عرضه میکرد.
وان پلاس 3T تقریبا به طور کامل شبیه وان پلاس ۳ بود اما تغییرات کوچکی داشت که آن را به دستگاه بهتری تبدیل میکرد. پردازنده این دستگاه به اسنپدراگون ۸۲۱ ارتقا یافته و باتری بزرگتری برای آن انتخاب شد که با افزایش ۴۰۰ میلی آمپر ساعتی حالا ۳۴۰۰ میلی آمپر ساعتی ظرفیت داشت.
این تلفن هوشمند از یک دوربین سلفی باکیفیتتر استفاده میکرد و نسخه پیشرفتهتری با ۱۲۸ گیگابایت رم داشت. اگرچه وان پلاس 3T موبایل بسیار خوبی بود، ولی طرفداران این برند از آن استقبال نکردند چون تازه وان پلاس ۳ را خریده بودند. این شرکت در اقدامی فروش وان پلاس ۳ را متوقف کرد تا آن دستگاه را به کمعمرترین موبایل تاریخ وان پلاس تبدیل کند.
با این همه، وان پلاس 3T یکی از بهترین موبایلهای سال ۲۰۱۶ بود. این گوشی مشکلات معدود وان پلاس ۳ را برطرف کرد و با قیمت ۴۳۹ دلار همچنان گزینه خوبی حساب میشد. اگر بخواهیم مقایسهای میان این گوشی و سایر رقبا داشته باشیم میتوانیم به گلکسی اس ۷ سامسونگ اشاره کنیم که در آن سال با قیمت ۶۶۹ دلار به فروش میرسید.
هرچند دقیقا نمیدانیم که چه تعداد وان پلاس 3T به فروش رسید، ولی این دستگاه گاها به عنوان بهترین موبایل تاریخ وان پلاس شناخته میشود. در واقع، این احتمال وجود دارد که هنوز عدهای این مقاله را با وان پلاس 3T مطالعه کنند چون هنوز نمیتوانند از این گوشی دل بکنند!
پس از عرضه وان پلاس ۳ و رونمایی غیرمنتظره از وان پلاس 3T، طرفداران طبیعتا انتظار داشتند که این شرکت در سال ۲۰۱۷ از وان پلاس ۴ پردهبرداری کند. ولی وان پلاس یک بار دیگر ما را غافلگیر کرد و با پریدن از روی عدد چهار موبایلی به نام وان پلاس ۵ را معرفی کرد.
هرچند این کمپانی هرگز رسما نگفت که چرا از انتخاب نام وان پلاس ۴ صرفنظر کرده، ولی این احتمال وجود دارد که دلیلش تترافوبیا یا فوبیا از عدد ۴ باشد که در فرهنگ آسیای شرقی بسیار رایج است. در زبان چینی ماندارین، تلفظ کلمه چهار بسیار شبیه تلفظ کلمه «مرگ» است.
با این همه، وان پلاس ۵ در ماه ژوئن ۲۰۱۷ به بازار آمد و نقدهای خوبی دریافت کرد. اگرچه طراحی این دستگاه شباهت بالایی به وان پلاس 3 و 3T داشت، ولی به طور کلی مینیمالتر بود و تاکید بیشتری روی جزئیات ظریف دستگاه داشت.
مشهودترین تغییر وان پلاس ۵ رونمایی از دوربین دوگانه عقب بود. در طول تاریخ گوشیهای وان پلاس، دوربین یکی از نقاط ضعف این محصولات به حساب میآمد و منتقدان آن را در مقابل رقبا ضعیف میدانستند. ولی با عرضه وان پلاس ۵، این شرکت اولین گام مهم در زمینه رفع این انتقادات را برداشت و حتی با شرکت DxO – شرکت پشت بنچمارک DxOMark – وارد همکاری شد تا دوربین وان پلاس ۵ را بسازد.
دو لنز عقب این گوشی بسیار جلوتر از شرکتهایی مثل سامسونگ و گوگل بود که هنوز به سراغ عرضه دوربینهای چندگانه نرفته بودند. حتی اپل هم بهتازگی با آیفون ۷ پلاس از سیستم لنز چندگانه رونمایی کرده بود. قیمت وان پلاس ۵ از ۴۷۹ دلار شروع میشد تا این گوشی فاصله زیادی با پرچمدار ۷۶۹ دلاری اپل داشته باشد. وان پلاس اعلام کرده بود که وان پلاس ۵ در آن دوران سریعترین فروش تاریخ این برند را به ثبت رسانده است.
از وان پلاس وان در سال ۲۰۱۴ تا وان پلاس ۵ در سال ۲۰۱۷، تمام گوشیهای این برند طراحی تقریبا مشابهی داشتند. البته بدنه موسوم به Sandstone در وان پلاس ۳ از این دستگاهها کنار رفت و در وان پلاس ۵ شاهد حضور دوربین دوگانه بودیم، ولی ایده کلی طراحی مینیمال همراه با دکمه هوم/حسگر اثر انگشت در جلوی آنها باقی مانده بود.
ولی در وان پلاس 5T ماجرا تغییر کرد. بخش جلویی این دستگاه برای نخستین بار تمام صفحه شد و حسگر اثر انگشت به قاب پشتی رفت. وان پلاس 5T اولین موبایلی نبود که از این طراحی استفاده میکرد، اما چنین تغییری برای یک مدل T بسیار مهم به حساب میآمد. چرا که وان پلاس 3T تقریبا کپی کاملی از وان پلاس 3 بود، ولی با یک نگاه ساده میتوانستید تفاوت میان وان پلاس 5 و 5T را تشخیص دهید.
البته که در آن زمان هنوز تا عرضه موبایلهای بیحاشیه فاصله زیادی داشتیم و وان پلاس 5T هم در بالا و پایین صفحه نمایش حاشیههای نسبتا بزرگی داشت. اما با حذف بخش عمدهای از این حاشیهها، فضای بسیار بزرگی برای نمایشگر به دست آمد تا در ابعادی به اندازه وان پلاس 5 جا خوش کند.
برخلاف تغییر عظیم طراحی در وان پلاس 5T، این گوشی چندان تفاوت فاحشی با وان پلاس 5 نداشت. هر دو دستگاه از چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده میکردند، رم و حافظه یکسانی داشتند و ظرفیت باتریشان برابر بود. علاوه بر این، وان پلاس هر دو دستگاه را به قیمت یکسانی وارد بازار کرد.
اپل در انتهای سال ۲۰۱۷ از آیفون X رونمایی کرد. این گوشی اولین موبایل کوپرتینوییها بود که از ناچ استفاده میکرد و با حذف حاشیهها توانسته بود نمایشگر بزرگی را درون خود جا بدهد. ایده این طراحی از موبایل اسنشال فون برداشته شده بود و سایر تولیدکنندگان اندرویدی هم از آن الهام گرفتند.
ناچ یا بریدگی بالای نمایشگر شیوهای بحثبرانگیز در طراحی موبایل بوده و همچنان بحثهایی بر سر آن وجود دارد. با توجه به شایعاتی که در ابتدای سال ۲۰۱۸ پیرامون وان پلاس ۶ مطرح شد، طرفداران نگران بودند که این برند هم به سراغ استفاده از ناچ برود. کارل پی، همموسس وان پلاس، خیلی زود این شایعات را تایید کرد و از طرفداران خواست که ناچ را دوست داشته باشند. آقای پی خیلی زود اولین تصویر اختصاصی از ظاهرا وان پلاس ۶ و ناچ این دستگاه را به نمایش گذاشت.
موج نخست انتقادات باعث شد تیم بازاریابی این شرکت نتواند وان پلاس ۶ را به شیوه مناسب تبلیغ کند. به دنبال موفقیتهای این برند در سالهای گذشته، وان پلاس ۶ میبایست به موفقیت دیگری در کارنامه این کمپانی تبدیل میشد چون عرضه این دستگاه قرار بود از حالت محدود خارج شده و به جریان اصلی بازار وارد شود. ولی واکنش منفی رسانهها کمکی به این اتفاقات نمیکرد.
خوشبختانه، بازخوردهای منفی نسبت به ناچ آنقدرها زیانبار نبود و در ادامه طرفداران و منتقدان نسبت به این گوشی روی خوش نشان دادند. وان پلاس ۶ چنان فروش خوبی داشت که باعث شد این شرکت بالاخره سکوت خود را درباره آمار فروش محصولاتش بشکند و اعلام کند که این محصول فقط در یک ماه بیش از یک میلیون دستگاه فروش داشته است. این دستاورد برای شرکتی که صرفا چهار سال از عمر فعالیتهای آن میگذشت، دستاورد چشمگیری به حساب میآمد.
وان پلاس ۶ در نهایت زمینهساز ورود برند وان پلاس به بخش جریان اصلی بازار تلفنهای هوشمند شد.
با توجه به این که وان پلاس ۶ سریعترین و بهترین فروش را در تاریخ این کمپانی به دست آورده بود، چطور جای پیشرفت بیشتر وجود داشت؟ بهترین روش برای رشد بیشتر در بازار آمریکا امضای قرارداد همکاری با اپراتورهای همراه است. این قرارداد به خریداران اجازه میدهد تا با رفتن به فروشگاههای محلی دستگاه مورد نظر خود را تهیه کنند.
وان پلاس در سایر نقاط دنیا همکاریهای مشابهی را به وجود آورده بود، ولی هنوز در ایالات متحده با هیچ اپراتوری به توافق نرسیده بود. این شرکت در نهایت با T-Mobile وارد همکاری شد تا وان پلاس 6T را در آمریکا به دست مشتریان برساند. در نتیجه، رکورد فروش وان پلاس ۶ شکسته شد و مدیرعامل وان پلاس، پیت لاو، اعلام کرد که آنها توانستهاند ۲۴۹ درصد بیشتر از نسل قبلی در آمریکا وان پلاس 6T بفروشند.
این تلفن هوشمند بدون شک نقطه عطفی برای برند وان پلاس به حساب میآید. عرضه این گوشی باعث شد آنها از حالت فروش صرفا آنلاین خارج شده و به برندی جهانی مشابه سامسونگ، هوآوی و سایرین تبدیل شوند.
وان پلاس 6T سوای از این بحثها هم دستگاه فوقالعادهای بود. در این موبایل از طراحی ناچ قطرهای استفاده شد و بهینهسازیهای نمایشگر، دوربین و سختافزار داخلی همگی به پیشرفت این گوشی کمک کرد. وان پلاس 6T برای اولین بار از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر برخوردار شد اما بالاخره دست به حذف جک هدفون زد.
با موفقیت چشمگیر وان پلاس 6 و 6T، تمام چشمها به این شرکت دوخته شده بود تا ببینند آنها برای وان پلاس سری ۷ چه تدارکی دیدهاند. بر هیچکس پوشیده نبود که وان پلاس بهآهستگی مشغول افزایش قیمت محصولات خود است. اما آیا آن سال هم قرار بود قیمت مدل پایه گوشی وان پلاس بالا برود و دستگاهی عرضه شود که به فاصله پنج سالی قیمتی دو برابر وان پلاس وان داشت؟
پاسخ این سوال مثبت و منفی بود. چون این شرکت برای نخستین بار دو نسخه از پرچمدار خود را راهی بازار کرد: وان پلاس ۷ و وان پلاس ۷ پرو. قیمت وان پلاس ۷ زیر ۶۰۰ دلار حفظ شد، اما وان پلاس ۷ پرو مرز ۶۰۰ دلار را رد کرد تا این برند با دست بازتری شروع به ماجراجویی کند.
با این حال، شرایط آنجا پیچیده شد که وان پلاس تصمیم گرفت پرچمداران جدیدش را صرفا در نقاط خاصی از دنیا عرضه کند. مثلا در آمریکا خبری از وان پلاس ۷ نبود و کاربران فقط میتوانستند وان پلاس ۷ پرو را از T-Mobile یا حتی وبسایت این شرکت خریداری کنند.
البته در نهایت این مسئله اهمیت چندانی نداشت، چون وان پلاس ۷ شبیه دستگاهی بود که میتوانست وان پلاس 6TT نام بگیرد. این گوشی شباهت زیادی به وان پلاس 6T داشت و صرفا در بخشی از سختافزار خود ارتقا یافته بود. به این ترتیب، میتوانیم این طور تلقی کنیم که وارث واقعی وان پلاس 6T وان پلاس 7 پرو بود.
وان پلاس میدانست که برای توجیه قیمت بالای مدل پرو باید قابلیتهای متفاوتی را در این گوشی قرار دهد. این شرکت در نهایت توانست ماموریت خود را به خوبی انجام دهد و در حقیقت آنچنان خوب عمل کرد که این گوشی فاصله بسیار زیادی با وان پلاس 6T پیدا کرد.
وان پلاس ۷ پرو برای نخستین بار شامل قابلیتهایی بود که نه تنها برای برند وان پلاس بلکه برای کل بازار موبایل تازه به حساب میآمد. این گوشی اولین موبایلی بود که از فضای ذخیرهسازی UFS 3.0 و نمایشگری با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی استفاده میکرد. این گوشی اولین تلفن هوشمند دارای دوربین سلفی پاپآپ بود که به بازار آمریکا میرفت.
وان پلاس ۷ پرو نخستین موبایل این برند بود که دوربین سهگانه داشت و توانست امتیاز بالایی را از DxOMark دریافت کند و برای ماهها در فهرست ده موبایل برتر این بنچمارک باقی بماند. این گوشی از شارژ سریع ۳۰ واتی پشتیبانی میکرد و حداکثر ۱۲ گیگابایت حافظه رم داشت.
وان پلاس ۷ پرو با قیمت ۶۶۹ دلار عرضه شد اما به نظر میآمد که این شرکت بیشتر از آنچه که باید این گوشی را تحویل گرفته است. آیا پس از این دستگاه مسیری برای ارتقای منطقی موبایلهای این کمپانی باقی مانده بود؟ پاسخ به این سوال با بررسی وان پلاس 7T پرو مشخص میشود.
سری T از گوشیهای وان پلاس در ابتدا تغییری جزئی نسبت به پرچمداران اصلی این شرکت به حساب میآمد. وان پلاس 3T ارتقایی نه چندان بزرگ نسبت به وان پلاس 3 بود. در وان پلاس 5T و 6T، این شرکت به سراغ عناصر طراحی جدید رفت تا این گوشیها را نسبت به نسلهای قبلیشان متمایز کند.
وان پلاس ۷ محصولی بود که اساسا همان وان پلاس 6T را با کمی تغییر به دست کاربر میرساند. پس با گذشت چند نسل، سری T از مجموعهای برای تغییرات جزئی نسبت به سری اصلی به خود سری اصلی برند وان پلاس تبدیل شد تا شرایط معکوس شود.
وان پلاس 7T نیز همخوانی دقیقی با این سازوکار وارونه دارد، چون دستگاهی با طراحی تازه و سختافزار جدید را نشان میداد. برای مثال، این گوشی دوربین سهگانه وان پلاس ۷ پرو را به ارث برده اما آن را در ماژولی با چیدمان دایرهای عرضه کرد. این گوشی ناچ قطرهای وان پلاس ۷ را داشت اما نمایشگر را ظریفتر و کمی درازتر کرده بود تا شبیه صفحه نمایش تمام قد وان پلاس ۷ پرو باشد. در واقع، سوای از ماژول دوربین، وان پلاس 7T شبیه موبایلی بود که از ترکیب بهترین ویژگیهای وان پلاس ۷ و وان پلاس ۷ پرو به وجود آمده بود.
این گوشی شامل پیشرفتهای همیشگی سختافزاری، از جمله استفاده از اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس، ۸ گیگابایت رم و باتری بزرگتر بود. اما در مجموع وان پلاس 7T هنوز حس و حال وان پلاس 7 را القا میکرد.
خوشبختانه وان پلاس قیمت 7T را ۵۹۹ دلار در نظر گرفت و در نهایت آن را با کاهش ۱۰۰ دلاری در دسترس علاقهمندان قرار دارد تا شاید بتوانیم این گوشی را به عنوان ارزشمندترین تلفن هوشمند ۲۰۲۰ به حساب بیاوریم (هرچند 7T در سال ۲۰۱۹ معرفی شد).
همان طور که بالاتر دیدید، ما به وان پلاس ۷ پرو لقب «فراتر از انتظار» را دادیم. وان پلاس 7T پرو این مسئله را تایید میکند، چرا که صرفا دستگاهی با پیشرفتهای جزئی نسبت به وان پلاس ۷ پرو به حساب میآمد.
وان پلاس 7T پرو اساسا همان وان پلاس 7 پرو بود که باتری آن (۸۵ میلی آمپر ساعت) بزرگتر شده و پردازنده قویتری (اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس) داشت. صرفنظر از این مسائل، هر دو گوشی تقریبا کپی یکدیگر بودند. این شرکت احتمالا با اشراف بر همین موضوع 7T پرو را فقط در برخی کشورها عرضه کرد.
وان پلاس تا چند روز دیگر از سری جدید پرچمداران خود با نامهای وان پلاس ۸ و وان پلاس ۸ پرو رونمایی میکند. در حال حاضر اطلاعات خوبی از این دو گوشی در دسترس قرار دارد که سعی داریم نگاهی به آنها بیندازیم.
وان پلاس ۸ احتمالا ناچ قطرهای نسلهای قبلی را حذف کرده و به سراغ طراحی حفرهای رفته است. این گوشی به لطف چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ از 5G پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر این، مجددا باید شاهد حضور دوربین سهگانهای باشیم که احتمالا این بار شامل لنزهای قدرتمندتری نسبت به سری وان پلاس ۷ خواهد بود.
وان پلاس ۸ پرو به احتمال زیاد شباهت بالایی به وان پلاس ۸ خواهد داشت. این موبایل هم احتمالا برای دوربین سلفی از طراحی حفرهای استفاده میکند، بنابراین خبری از پاپآپ نخواهد بود. وان پلاس ۸ پرو باید یک لنز جدید داشته باشد تا تعداد لنزهای دوربین این دستگاه را به چهار برساند. همچنین انتظار داریم که در این دستگاه از قابلیت شارژ بیسیم رونمایی شود.
متاسفانه استفاده از چیپستهای جدید کوآلکام و برخورداری از قابلیتهای نسل پنجم ارتباطات قیمت محصولات آتی وان پلاس را تا حد قابل توجهی بالا میبرد. اکنون باید منتظر بمانیم تا ببینیم این موضوع برای شرکتی که با اصل عرضه گوشیهای ارزان وارد بازار شد و شش سال پیش موبایلی را معرفی کرد که فقط ۳۰۰ دلار قیمت داشت، چگونه تعبیر خواهد شد.
بدین ترتیب تاریخچه نسبتا کاملی از گوشیهای برند وان پلاس را مطالعه کردید. حالا نوبت شماست که بگویید محبوبترین موبایل وان پلاس از نظرتان چیست؟ فکر میکنید نسل آتی پرچمداران این شرکت موفق به تکرار دستاوردهای قبلی این برند خواهد شد؟ دیدگاههای خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.