خانهاخبار
با عینک‌های رانندگی در شب آشنا شوید

با عینک‌های رانندگی در شب آشنا شوید

در جهانی مملو از لوازم تزیینی خودرو، شاید برایتان سؤال باشد که عینک‌های رانندگی شبانه به چه‌کاری می‌آیند، آیا واقعاً مفید هستند و چگونه کار می‌کنند.
۱۳۹۹/۱/۱۸

اگر یک‌بار در شب رانندگی کرده باشید، قطعاً تجربه آزاردهنده نور چراغ خودروهایی که از روبرو می‌آیند یا آن‌هایی که از آینه خود در پشت سرتان می‌بینید، را داشته‌اید. فرقی هم نمی‌کند که چراغ سو بالا باشد، یا زنون‌های فوق‌العاده روشن، یا حتی چراغ‌های هالوژن معمولی که به شکل نادرستی تنظیم‌شده باشند. این تأثیر حتی چندثانیه‌ای شمارا موقتا کور می‌کند، چراکه مردمک چشم می‌بایست خود را مجدد حین و بعد تابش نور بسیار روشنی که ناگهان در تاریکی شب ظاهر می‌شود تطبیق دهد، این امر می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود، هرچند که گاهی ممکن است تنها حواس راننده را پرت کند که آن‌هم بسیار خطرناک است.

پس چاره چیست؟ خب برخی از راننده‌ها، از عینک رانندگی در شب استفاده می‌کنند. در این نوشته ما درباره دوربین‌های دید در شب که مخصوص امور نظامی هست صحبت نمی‌کنیم، بلکه در نقطه مقابل آن‌ها، یعنی به عینک‌هایی که اساساً برای کاهش نور طراحی‌شده‌اند، می‌پردازیم.

اما چه چیزی این عینک‌ها را تا این حد به‌خصوص می‌کند؟ خب قبل از هر چیز، معمولاً زمینه کم‌رنگ زردی در آن‌ها وجود دارد، که درواقع از شدت نور سفید می‌کاهد. البته برخی از مدل‌های این عینک‌ها، عدسی‌های پولاریزه هم دارند که بازتاب نور را نیز کاهش می‌دهد. اضافه کردن رنگ به نور سفید، آن را ملایم‌تر و با چشم سازگارتر می‌کند، و رنگ زرد با اضافه شدن به نور سفید چراغ خودروها، نه‌تنها دیدن نور چراغ‌ها را برای چشم آسان‌تر می‌کند، بلکه به دلیل ماهیت رنگ زرد، نورها را در شب چندان تغییر نمی‌دهد که چشم متوجه آن‌ها نشود. اگر آبی، سبز، قرمز یا هر رنگ دیگری به‌جای زرد استفاده می‌شد، بیشتر حواس راننده را پرت می‌کردند. رنگ زرد فایده مهم دیگری نیز دارد و آن افزودن کنتراست است که سبب واضح‌تر دیده شدن اجسام در شب می‌شود.

علاوه بر آنچه گفته شد، عینک‌های رانندگی در شب معمولاً ازنظر ظاهری بسیار بزرگ هستند تا بتوان آن‌ها را همانند عینک‌های ایمنی، بر روی عینک طبی هم به چشم زد.

آیا عینک‌های رانندگی در شب واقعاً هم تفاوتی ایجاد می‌کنند؟

فروشندگان این عینک‌ها مدعی هستند که این عینک‌ها تأثیر بسیاری در کاهش بازتاب و نور خیره‌کننده خودروها دارد، و اگر آن‌ها را امتحان کنید، متوجه تفاوتی که آن‌ها ایجاد می‌کنند می‌شوید خصوصاً اگر چشم‌هایی حساس هم داشته باشید. اما به‌صورت علمی عملکرد آن‌ها ثابت نشده است.

درواقع، رنگ زرد هرچند هم خفیف باشد، علی‌رغم اینکه نور چراغ‌ها را قابل‌تحمل‌تر می‌کند، به‌هرحال تا حدودی دید راننده را نیز در شب، کاهش می‌دهد. رنگ زرد، در شرایط مه‌آلود یا گرگ‌ومیش بسیار کارگشاتر است تا مقابله با نور چراغ خودروهایی که از روبرو می‌آیند.

اگر خصوصاً چشمانتان به نور چراغ‌ها، حساسیت زیادی دارد بهتر است تا به چشم‌پزشک خود مراجعه کنید تا اگر به عینک طبی نیاز دارید، علاوه بر آن عینک رانندگی هم می‌تواند کمکتان کند.

اقدام دیگری که برای کاهش نور خودروها در شب می‌توانید انجام دهید، تمیز کردن شیشه جلوی خودرو و عینکتان است زیرا این امر به کاهش نور سفید کمک بسیاری می‌کند. در آخر لطفاً مطمئن شوید که چراغ‌های خودروی خودتان به‌درستی تنظیم‌شده باشند و همچنین تمیز باشند، تا راننده‌های دیگر هم به خاطر شما به‌زحمت مضاعفی حین رانندگی دچار نشوند.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)