خانهاخبار
از صدای خود جهت تشخیص ابتلا به COVID-19 استفاده کنید

از صدای خود جهت تشخیص ابتلا به COVID-19 استفاده کنید

گروهی از محققین با استفاده از وب اپ و صدای افراد امکان ابتلا به COVID-19 را می سنجند.
۱۳۹۹/۱/۱۸

بیماری دنیا گیر کوروناویروس تمام دنیا را درگیر خود کرده و کیت‌های تست این بیماری برخلاف رشد روزافزون مبتلایان با کاهش شدید مواجه‌اند. به همین دلیل یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه Carnegie Mellon روشی ارزان‌تر و در دسترس‌تر برای شناسائی علائم کوروناویروس توسعه دادند: تشخیص از طریق صدا.

این تیم پس از مدتی تحقیق نسخه ابتدایی از یک وب اپلیکیشن با نام COVID Voice Detector رونمایی کردند. این وب اپلیکیشن با بهره‌مندی از الگوریتم توسعه‌یافته درونی تلاش می‌کند تا از طریق صدای کاربر علائم عفونت را شناسایی کند.

برای استفاده از این اپلیکیشن به یک گوشی هوشمند و یا یک کامپیوتر با یک میکروفون احتیاج دارید. پس از به پایان رساندن تنظیمات اکانت، برای تست دادن باید یکسری کارها را انجام دهیم: چند سرفه، ادای برخی اصوات و بیان الفبا. پس از این، اپلیکیشن براساس الگوریتم‌های خود نتیجه­ را اعلام می‌کند که آیا به COVID-19 مبتلا هستید یا خیر.

اجازه دهید تا قبل از ادامه موضوعی را برای شما روشن کنیم: این اپلیکیشن به‌هیچ‌وجه جایگزین تست پزشکی که در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها انجام می‌شود نیست. چنانچه هرگونه علامتی مبتنی بر این ویروس دارید لطفا سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

از آنجا که سرفه مبتلایان به کوروناویروس کاملا متفاوت است چالش گروه محقق، دریافت نمونه صداهای بیماران تاییدشده مبتلا به COVID-19 بود تا الگوریتم‌ها را توسعه دهند. از آنجا که دانشگاه Carnegie Mellon به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری موقتا تعطیل است اعضای تیم از خانه وظایف خود را انجام می‌دادند که به آن‌ها اجازه می‌داد تا با دیگر همکاران در سرتاسر دنیا ارتباط برقرار کرده و از تجارب آن‌ها استفاده کنند و همین‌طور از مطالعه مصاحبه‌ها با مبتلایان جهت گسترش بانک اطلاعاتی خود بهره بردند.

این تیم تحقیقاتی اعلام کردند که به دلیل نمونهگیریهای پراکنده کیفیت نتایج را نمی‌توان تشخیص داد. پس هر چه تعداد بیشتری از افراد از این وب­اپ استفاده کنند – بیمار یا سالم - اطلاعات بهتر و کامل‌تری جهت بهبود الگوریتم‌ها خواهد داشت.

حتی در این مراحل ابتدایی، ابزاری است ارزشمند برای آن دسته از افراد که به تست ابتلای رسمی دسترسی ندارند.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)