خانهاخبار
گران ترین MUSTANG های تاریخ

گران ترین MUSTANG های تاریخ

ماستانگ از آن خودرو هایی است که نمی توانید به آن بی محلی کنید. هر چه قدر هم که از عضلانی ها متنفر باشید نمی توانید از ماستانگ بگذرید.
۱۳۹۹/۱/۱۶

بعضی از نام‌ها در صنعت خودروسازی معنای خاصی می‌دهند. یکی از این نام‌ها که بدون شک سالیان سال است که در ذهن و خاطره دوستداران خودروها باقی‌مانده و به‌طور حتم هیچ‌گاه جای خود را در قلب هوادارانش از دست می دهد. ماستانگ همان اسمی است که بیش از 50 سال است که بر سر زبان‌هاست و هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود. درست است ماستانگ یک ابر خودرو نیست و حتی یک آقای شسته‌رفته و یا به اصطلاح لوکس هم نیست. به‌جای همه این‌ها ماستانگ عضلاتی دارد که خودروهای دیگر از این ویژگی محروم هستند. اما شاید دلیل محبوبیت ماستانگ نسبت به عضلانی‌های تاریخ را باید در 50 سال پیش پیدا کنیم. این خودرو 50 سال پیش همراه ابرستاره سینما استیو مک کویین عطش سرعت و قدرت را به جان میلیون‌ها نفرانداخت. رقبای این خودرو بسیار عالی هستند و به معنای کامل کلمه عضلانی هستند ولی ماستانگ چیز دیگری است. البته ماستانگ به‌هیچ ‌وجه خودرو گران‌قیمتی به‌حساب نماید ولی ما در این مطلب قصد داریم که به گران‌ترین ماستانگ های فروخته‌شده از زمان تولد این خودرو تاکنون بپردازیم.

image

 

1- Original Bullitt Mustang: $3.4 Million

image

 

بیایید از معروف‌ترین ماستانگ جهان شروع کنیم. این خودرو افسانه ماستانگ را ساخت. جالب است که ابتدا از این خودرو برای رساندن محموله توسط یک فروشگاه استفاده می‌شده. سازندگان فیلم برای اینکه خرجشان کمتر باشد این خودرو را در یک آگهی مجله پیدا کردند و تنها برای آن ها 3500 دلار خرج برداشت. این خودرو در فیلم مک کویین با یک ‌دوج چارچر رقابت می‌کرد. پس از پایان فیلم مک کویین از این خودرو بسیار خوشش آمد و آن را از عوامل تهیه فیلم خرید. البته خانواده مک کویین در خاطراتشان گفته‌اند که مک کویین اصلاحات زیادی روی این خودرو انجام دادن که عمده این تغییرات درزمینهٔ توان و شاسی بود. گفته می‌شود مک کویین برای احیای این خودرو و تبدیل کردنش به یک سوپراستار بیش از 6 برابر قیمت یک موستانگ نو هزینه کرده است. بااینکه سالیان سال از فروختن این خودرو ممانعت می‌شد ولی سرانجام در یک حراجی این مدل استثنایی به قیمت باورنکردنی 3.4 میلیون دلار به فروش رفت.

2- Shelby GT500 Super Snake: $1.3 Million

image

 

این خودرو یک نمونه بسیار خاص و منحصربه‌ فرد محسوب می‌شود. این خودرو در سال 1967 توسط نابغه دنیای مهندسان خودرو یعنی شلبی طراحی شد و به دست کارخانه خود او تولید شد. البته این خودرو از ابتدا قرار نبود که وارد جاده‌ها شود. گفته می‌شود که شلبی این خودرو را به‌ صورت محرمانه توسعه داده. این خودرو برای یک مسابقه ساخته شد. البته قدرت این خودرو از مدل‌های دیگرش بسیار بیشتر بود. شلبی یک هیولای تمام‌عیار ساخته بود. او در این خودرو از یک موتور 8 سیلندر استفاده می‌کرد. این موتور تمام آلمینیومی بود و از سیستم سوخت ‌رسانی پیشرفته‌ای نسبت به زمان خودش استفاده می‌کرد. توان این خودرو فوق‌العاده نزدیک به 600 اسب بخار است. البته گفته می‌شود که شلبی خودش طراحی شاسی این خودرو را به عهده گرفته است. در پایان این خودرو در سال 2019 در یک حراجی به قیمت 1.3 میلیون دلار به فروش رفت.

3- Mustang GT500 Eleanor: $1 Million

image

 

ازقضا این ‌یکی هم سوپراستار سینما بوده است ولی به‌جای بازی در یک فیلم در بیش از 10 فیلم مطرح به بازی پرداخته است که معروف‌ ترین اثرش فیلم فرار در 60 ثانیه با بازی نیکولاس کیج بود. این مدل در سال 1967 ساخته‌ شد ولی با توجه به اینکه در این فیلم نیاز به یک خودرو با ظاهر به‌روزتری داشتند تصمیم گرفتند که تغییرات قابل‌توجهی روی آن اعمال کنند. عمده این تغییرات بر روی ظاهر این خودرواتفاق افتاد. انصافاً این خودرو آن قدر جذاب است که می‌توان آن را یکی از زیباترین ماستانگ های تاریخ بنامیم. این خودرو در یک حراجی در در آمریکا به قیمت 1 میلیون دلار به فروش رفت.

4- Shelby Mustang GT350 R: $900,000

image

 

این‌یکی کلاً برای مسابقه دادن ساخته‌شده. اگر کمی دقت کنید به‌ راحتی می‌توانید فرق یک ماستانگ مسابقه ای و یک ماستانگ خیابانی را بفهمید. نسخه‌های فروش عمومی بسیار پهن ‌پیکر و طویل تر هستند اما مدل‌های مسابقه‌ای بسیار کوچک‌تر و کم‌وزن‌تر هستند. این خودرو در سال 1965 ساخته‌شده و عمده استفاده آن در مسابقات سرعت لس آنجلس بود. البته این خودرو صرفاً یک شرکت‌کننده نبوده بلکه جزو مدعیان اصلی قهرمانی در پیست‌ها هم محسوب می‌شد. فورد در این خودرو از یک موتور 8 سیلندر استفاده کرده است. این موتور می‌تواند بیش از 300 اسب بخار توان تولید نماید. البته فورد در این خودرو از یک جعبه ‌دنده دستی 4 سرعتِ مخصوص مسابقه نیز استفاده کرده. این خودرو می‌تواند 0 تا 100 را در 5.5 ثانیه طی نماید. از این خودرو افسانه‌ای تنها 37 نمونه ساخته‌شده است که آخرین بازمانده این خودرو در سال 2013 در یک حراجی به قیمت 900 هزار دلار فروخته ‌شده است.

5 - Shelby Mustang GT350 R: $984,500

image

 

بازهم شلبی و بازهم یک خودرو مسابقه‌ای دیگر. این‌ یکی آن قدر افتخار به دست آورده است که باید آن را افسانه‌ ای‌ترین خودرو پیست ساخته‌شده توسط شلبی بنامیم. این خودرو از سال 1968 تا 1969 توانست 17 بار برنده مسابقات دایتونا شود. این آمار خیره یک دلیل روشن دارد. هر خودروای که توسط خود کارول شلبی طراحی و توسعه داده می‌شد از همان اول عنوان قهرمانی را در دست داشت. نکته جالب این بود که این خودرو بسیار قوی و سرکش بود به حدی که حتی حرفه‌ای‌ ترین رانندگان فورد هم‌توان کنترل آن را نداشتند. اما دراین‌بین یکی به‌خوبی می‌توانست از پس این خودرو بربیاید و آن‌هم کسی نبود جز چارلی کمپ. چارلی اصلاً یک راننده نبود وصرفا مکانیک این خودرو بود ولی به‌قدری این خودرو را خوب می‌شناخت که فورد را مجبور کرد مکانیک را برای هدایت خودرو در مسابقات به خدمت بگیرد. نتیجه البته مدیران فورد را هم غافلگیر کرد. این خودرو درعمل بسیار قوی و کارآمد بود. توان این خودرو به 450 اسب بخار می‌رسد. نهایت سرعت این خودرو عضلانی به 300 کیلومتر بر ساعت می‌رسد البته در آن زمان هیچ‌گاه این ادعا اثبات نشد. این خودرو در سال 2014 باقیمت 984 هزار دلار به فروش رسید.

6 - Shelby Mustang GT350 R: $742,500

image

 

فورد خودرو قهرمان کم ندارد. این‌یکی هم از خانواده دو خودرو بالا است و فرق آن‌چنانی با آن‌ها ندارد. این خودرو هم سه عنوان قهرمانی دارد که البته هر سه را با سه راننده مکزیکی مختلف به دست آورده. این خودرو در سال 2016 در یک حراجی به قیمت 742 هزار دلار فروخته شد.

7- Shelby GT500 Convertible: $742,500

image

 

این خودرو دیگر مسابقه ای نیست. حتی ستاره سینما هم نیست. از این خودرو تنها 247 نمونه ساخته شد که همگی به‌صورت سفارشی و قیمت‌های بالا به فروش رفتند. شاید دراولین برخورد با این خودرو با خود بگویید که چرا قیافه این‌ یکی مانند مدل‌های سال‌های گذشته تودل ‌برو نیست. البته این ‌یکی را باید از صاحب اصلی این خودرو پرسید. این خودرو توسط خود شلبی برای خود شلبی تولیدشده بود. قبول دارم درکش سخت است. ولی اگر شما جای شلبی بودید و یک کارخانه تمام‌عیار و دانش فوق‌العاده داشتید برای خود یک خودرو نمی‌ساختید. شلبی برای اینکه عشق خود به‌ سرعت را به همه نشان دهد در این خودرو از یک موتور کبرا استفاده کرد. گفتنی است که موتورهای کبرا موتورهای جت بودند. البته شلبی نمی‌توانست موتور جت را در یک خودرو قرار دهد ولی می‌توانست فناوری‌هایی را از آن قرض بگیرد. شاید این ماستانگ را باید یکی از سریع‌ترین خودروهای ساخت شلبی نامید. این خودرو با قیمت 742 هزار دلار به فروش رفت.

8 - 2007 Shelby GT Fastback: $660,000

image

 

این خودرو در سال 2007 برای اولین بار معرفی شد. البته این خودرو آغازگر طراحی جدیدی برای ماستانگ بود. شلبی و فورد از این طراحی تا سال 2012 استفاده می‌کردند. البته در این مدل بود که شلبی فهمید که تنها سرعت برای خریداران مهم نیست بلکه امکانات هم مهم هستند. ازاین‌رو شلبی در این خودرو از ویژگی‌هایی نظیر سیستم صوتی یا سیستم سرگرمی استفاده کرد. البته شلبی از اصل قضیه هم غافل نماند. مهندسان شلبی در این خودرو از موتور ساخت خودشان استفاده کردند. موتور این خودرو یک نمونه 8 سیلندر بود. حجم این موتور به 4.6 لیترمی رس دید. البته در این موتور از سیستم سوپر شارژ استفاده شده است. توان تولیدی این خودرو به 500 اسب بخار می‌رسد. البته نمونه‌ای خاص از این خودرو که توسط شلبی به آن پسوند X اضافه‌شده بود در همان سال و توسط کارخانه به قیمت 660 هزار دلار به فروش رفت.

9 - Mustang BOSS 429 Fastback: $605,000

image

 

فکر کنم هیچ‌چیزی به‌اندازه مسابقه دادن به فورد لذت و هیجان نمی‌دهد. این مدل خاص در سال 1969 برای مسابقات ناسکار ساخته و طراحی شد. البتِه برخلاف دفعات قبلی این خودرو هیچ موفقیتی در این مسابقات برای فورد به ارمغان نیاورد. از این خودرو تنها 50 نمونه ساخته‌شده. البته نمونه‌ای که از آن به قیمت 605 هزار دلار به فروش رسیده اصلاً به یک‌قدمی پیست هم نزدیک نشده است. با این اوصاف این خودرو یکی از زیباترین ماستانگ های تولیدشده توسط فورد تا امروز به‌حساب می آید.

10- Ford Mustang Boss 429 Fastback: $550,000

image

 

اما برسیم به نو ترین خودرو این لیست. این خودرو در سال 1969 ساخته‌شده و در سال 2013 به فروش رفته اما بااین‌حال حتی پلاستیک‌ها روی صندلی که توسط  کارخانه روی آن‌ها قرارگرفته هم کنده نشده است. این خودرو تابه‌حال تنها 1450 کیلومتر مسافت طی کرده است. تایر های این خودرو همان تایر های ساخت فورد مدل 69 هستند. از این خودرو تنها 1415 نمونه فروخته ‌شده است. خریدار این خودرو 550 هزار دلار پرداخت کرده است. البته شاید خریدار این خودرو می‌توانسته به‌جای خرید یک فورد نو و دست ‌نخورده مدل 69 یک لامبورگینی صفرکیلومتر SVJ 500 هزار دلاری بخرد.

بدون شک ماستانگ برای آن‌هایی که از خودروها متنفرند جذاب و اغواکننده به نظر می‌رسد. تا قبل از اینکه نماد این روزهای فورد خودرو فوکوس باشد ماستانگ نماد شاخص آن در گوشه و جهان دنیا به حساب می آمد. البته پای ماستانگ هیچ‌گاه به‌صورت رسمی به بازار های اروپایی باز نشد. امیدوارم تا زمانی که فورد هست خودروی ماستانگ هم وجود داشته باشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

hrs

۱۳۹۹/۱/۱۶
جالب بود