IBM ابزارها و منابعی را برای مبارزه با ویروس کرونا فراهم می‌کند

شرکت IBM در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سیستم و خدمات تازه‌ای را در اختیار محققان قرار خواهد داد تا آن‌ها با سرعت و سهولت بیشتری بتوانند به دنبال درمان کووید-۱۹ بگردند.
۱۳۹۹/۱/۱۶

شرکت IBM امروز از راه‌اندازی خدماتی به منظور تسهیل شرایط و منابع محققان برای مبارزه با ویروس کرونا پرده برداشت. این شرکت مولکول‌های شناسایی‌شده توسط هوش مصنوعی را به عنوان نامزدهای درمانی تحت مجوزی آزاد در دسترس قرار داده و نسخه‌ای رایگان از پلتفرم کارآمد ژنومی خود را به منظور حمایت از اکتشافات مربوط به ویژگی‌های ژنومی معرفی کرده است. شرکت IBM امکان دسترسی آزاد به بیش از هزار مدرک و مستند مربوط به کووید-۱۹ و داده‌های مرتبط با این بیماری مسری را منتشر کرده است. این شرکت موتور جستجویی مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته که به محققان اجازه می‌دهد به‌راحتی و به‌سرعت بتوانند پاسخ پرسش‌های خود را پیدا کنند.

به گفته مدیر بخش تحقیقات IBM، داریو گیل، آن‌ها بر اساس فناوری هوش مصنوعی فریم‌ورک زایای تازه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند خیلی سریع پپتید، پروتئین، نامزدهای دارویی و موادی بسازد که به منظور مبارزه با کووید-۱۹ مورد استفاده قرار می‌گیرند. محققان با کمک این سرویس می‌توانند آزمایش‌های خود را با ابزاری تعاملی بررسی کنند تا از خصوصیات و روابط آن نسبت به ویروس کرونا اطلاع یابند. آن‌ها در نهایت قادر خواهند بود تا مولکول‌هایی را پیدا کنند که شاخصه‌های مطلوب را دارند و می‌توانند برای درمان کرونا استفاده شوند.

پلتفرم کارآمد ژنومی IBM با کمک مخزن ابری ژن‌ها، پروتئین‌ها و سایر اهداف مولکولی اطلاعات بیشتری را در اختیار محققان قرار می‌دهد. این سیستم با نشان دادن روابط میان ارگانیزم‌های باکتریایی و دنباله‌های ویروسی سرعت کشف مولکول‌هایی را افزایش می‌دهد که به منظور طراحی دارو، انجام آزمایش‌ها و درمان بیماری لازم هستند. محققانی که مشغول به کار روی کووید-۱۹ هستند، همین حالا می‌توانند به رابط کاربری این پلتفرم دسترسی پیدا کنند.

افزون بر این، IBM می‌گوید آن‌ها سیستم جستجوی هوش مصنوعی خود را با COVID-19 Open Research Dataset آموزش داده‌اند. این پایگاه داده شامل هزاران تحقیق علمی است که توسط کاخ سفید و مجموعه‌ای از گروه‌های تحقیقاتی آماده شده است. علاوه بر این، اطلاعات منابعی مثل DrugBank و GenBank نیز تحت مجوزهایی در این سرویس در دسترس قرار گرفته است.

نسخه‌ای از دستیار هوشمند واتسون به دنبال انتشار نقشه هوشمند شیوع ویروس کرونا در The Weather Channel منتشر شده که عمدتا از اطلاعات دولتی و داده‌های سازمان جهانی بهداشت استفاده می‌کند. IBM همچنین همین هفته بات گفتگومحوری را راه‌اندازی کرد که به سوالات کاربران پاسخ می‌دهد. به‌علاوه، این شرکت اعلام کرد که می‌خواهد ظرفیت ابرکامپیوترهای خود را در اختیار محققان قرار دهد تا آن‌ها منابع لازم برای تحقیق و یافتن واکسن برای کووید-۱۹ را داشته باشند.