خانهاخبار
فشار زیاد روی اینترنت دنیا

فشار زیاد روی اینترنت دنیا

افزایش روز افزون بینندگان سرویس‌های استریم این روزها به دلیل ماندن مردم در خانه برای شکست چرخه انتقال کرونا ویروس دیده می‌شود. به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه تکنولوژی روند بدون محدودیت سرویس‌های استریم ویدیو در این روزها می‌تواند مشکل‌ساز شود، اما تا چه حد این خطر جدی است؟
۱۳۹۹/۱/۱۱

بیش از هر زمانی تمام دنیا در حال استریم ویدیو است و این موضوع بیش از طاقت اینترنت ادامه پیدا کرده است. دولت‌ها و ارائه‌دهندگان اینترنت در حال تلاش برای کنترل این حجم بالای استفاده از اینترنت هستند.

در طی دهه گذشته  برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مادر درعرصه ارتباطات و سرگرمی روی استریم سرگرمی سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی کرده‌اند. در واقع ده سال گذشته نقطه آغازی برای روند روبه رشد سرگرمی‌های خانگی همچون نتفلیکس، هولو، دیزنی پلاس و HBO now بوده که به میلیون‌ها مشترک دست پیدا کرده‌اند. حال که افراد بیشتری مجبور به ماندن در خانه هستند تا از شیوع ویروس کرونای جدید جلوگیری شود، بیش از پیش ایده یک پلتفرم با شعاع گسترده که فراتر از محدوده فیزیکی باشد و طرفدارانی داشته باشد که تمام روزهای هفته فقط آن را تماشا کنند به یک واقعیت تبدیل شده است‌.

کمپانی صاحب شبکه HBO،وارنرمدیا، متوجه شده که بسیاری از مشترکانش در هفته‌های گذشته، زمان بیشتری را برای تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی صرف می‌کنند. در حالی که، صنعت سرگرمی‌های بصری به صورت کلی تنها 20 درصد رشد را در هفته پیش به نسبت هفته‌های قبل‌تر تجربه کرده، HBO حالا به بالاترین میزان استفاده از پلتفرمش بعد از تعطیلات تابستانی دست یافته است. میزان بینندگانی که بیش از حد به تماشای این پلتفرم می‌پرداختند، حالا 65 درصد بیشتر شده و تنها تماشای فیلم بر روی سرویس استریم HBO با 70 درصد افزایش روبرو بوده است.

وارنرمدیا تنها کمپانی‌ای نیست که با افزایش ترافیک روی سرورهای خودش مواجه شده، در گزارش خبری که شبکه CNN منتشر کرده، تد ساراندوس، رییس کل بخش محتوای نتفلیکس ضمن امتناع از دادن آمار دقیق، بیان کرد که نتفلیکس هم شاهد رشد بی‌سابقه‌ای در سرویس استریمی خود بوده است. گزارش‌های منتشره از شرکت‌های متفرقه هم حاکی از افزایش بسیار زیاد در استفاده از پلتفرم‌های استریم و همچنین ثبت‌نام‌های جدید در این سرویس‌ها مانند دیزنی پلاس هستند. ( زمانی بین 14 و 16 مارس که قرنطینه‌های خانگی در ایالات متحده شروع شد.)

سرویس دیگر استریمی آمازون که توییچ نام دارد، با رشد 31 درصدی در بازدیدهای خود روبرو شده و آمار کل ساعاتی که بینندگان به تماشا پرداخته‌اند از 33 میلیون در هشتم مارس به 43 میلیون در بیست و دوم مارس رسیده است. پلتفرم استریم بازی یوتوب هم با شروع انزوای اجتماعی مردم رشدی 15 درصدی را گزارش کرده است. هرچند که این‌ها سابقه چندانی در عرصه استریم ندارند، به هرحال همگی عضو جامعه بزرگ استریم به صورت فراگیر محسوب می‌شوند.

اکنون تنها فرصتی مناسب برای درخشش سرویس‌هایی مانند نتفلیکس و دیزنی نیست. درواقع اگر با شروع استریم‌ها، متوجه شدیم که استریمرها چه کارهایی می‌توانند بکنند، این روزها حقیقتا تصویری دقیق و واضح است از آنچه که در آینده با رشد وابستگی به ارائه‌دهندگان استریم انتظارمان را می‌کشد.

حالا سوالی که پیش میاید این است که با این حجم از افزایش روزافزون استریم ها، چه بلایی برسر اینترنت می‌آید؟

فراتر از پهنای باند

 

انسان‌ها برای جهانی که همه چیزش با فشردن کلید فراهم باشد، آماده‌اند اما شاید پهنای باند شبکه‌های ارتباطی هنوز این آمادگی را نداشته باشند. پلتفرم‌های استریم موسیقی همچون اسپاتیفای یا اپل موزیک بسیار کمتر از استریمرهای ویدیویی پهنای باند را اشغال می‌کنند.

بنا به درخواست اتحادیه اروپا، نتفلیکس، سرویس آمازون، دیزنی پلاس، یوتوب و همه پلتفرم‌های ویدیو محور ملزم شده‌اند که کیفیت استریم ویدیوهای خود را در اروپا کاهش دهند. این کاهش کیفیت خصوصا برای نتفلیکس علاوه بر سایر اقداماتی بود که این شرکت از سال 2011 برای حفظ اتصال در مناطق با پهنای باند محدود در نظر گرفته بود. این اقدامات در واقع به صورت خودکار کیفیت استریم را متناسب با پهنای باند در دسترس تنظیم می‌کرد.

ارائه دهندگان مختلف اینترنت در نقاط مختلف جهان از نتفلیکس خواسته‌اند که فورا کیفیت استریم خود را کاهش دهد. معاون بخش ارائه محتوا در نتفلیکس، کن فلورانس، ضمن منطقی خواندن این درخواست ارائه دهندگان اینترنت گفته بود که ارائه دهندگان اینترنت در گوشه کنار جهان هریک با محدودیت‌های به خصوصی در کارشان مواجه‌اند و هرکدام شبکه خود را به نحوی خاص بناکرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، ارائه‌کنندگان اینترنت در شهرهای پرجمعیت با مشکلات و محدودیت‌هایی به کل متفاوت از نواحی روستایی درگیر هستند، ویا مثلا برخی شرکت‌ها ظرفیت قابل توجهی برای شبکه خود اختصاص داده‌اند درحالی که سایرین ممکن است از چنین امکاناتی محروم باشند.

یوتوب اخیرا اعلام کرد که به صورت خودکار برای 30 روز ویدیوها را در فرمت استاندارد ارائه خواهد کرد (به جای HD). اقدامی پیش دستانه از طرف گوگل که با افزایش نگرانی‌ها از محدودیت پهنای باند صورت پذیرفت.

از طرفی آمازون بیشتر تمایل دارد تا به حوادث واکنش نشان دهد تا اینکه اقدامی پیشگیرانه انجام دهد به این صورت که به‌تازگی در حال آمادگی برای کاهش نرخ نمایش استریم ها در کشورهای مختلف ازجمله امریکا است اما زمانی تغییرات را اعمال می‌کند که تصمیم‌گیری‌های حکومتی در این باره صورت پذیرد. کن فلورانس همچنین اشاره کرد که نتفلیکس با کاهش 25 درصدی ترافیک داده خود در اروپا به ارائه دهندگان اینترنت در مقابل فرمان اجباری در خانه ماندن که توسط حکومت‌های به صورت گسترده اعمال می‌شود، کمک خواهد کرد.

افزایش بی‌اندازه ترافیک پهنای باند، تنها نگرانی برای بینندگان فیلم و سریال‌های استریم ها نیست بلکه ارائه دهندگان اینترنت معتقدند که در استفاده‌های کاری و آموزشی از اینترنت ویا تماس‌های تصویری بین دوستان و خانواده‌ها هم افزایش زیادی مشاهده می‌شود. درحالی که استفاده از داده تلفن همراه 40 درصد بیشتر شده، تماس‌های در بستر وای فای با رشدی 100 درصدی در یکی از اپراتورهای امریکا گزارش شده است. به همین دلیل اگر استریمرها باز هم به لبریز کردن شبکه‌های ارتباطی و پهنای باندها ادامه دهند، تنها حوزه سرگرمی نیست که آسیب می‌بیند بلکه تمام شبکه‌های ارتباطی صدمه خواهند دید.

مدیرعامل اپراتور AT&T ضمن ابراز خشنودی از عملکرد فعلی شبکه، بیان کرد که پهنای باند شرکت گاهی به دلیل رشد تعداد افرادی که از خانه کار می‌کنند، متشنج می‌شود. بسیاری از سرویس‌های اینترنتی هم با امضای تفهم نامه‌ای با کمیته فدرال ارتباطات (FCC) متعهد شدند که از نیازمندی بیش از پیش مردم به اینترنت سوءاستفاده نکنند. این تفاهم‌نامه، یک روز بعد از برداشتن سقف داده خانگی توسط AT&T و خبر افزایش سرعت اینترنت توسط کامکست امضا گردید.

استریم پهنای باند بسیاری را می‌بلعد. در شرایط عادی معمولا همه استریمرها با هم کار نمی‌کنند اما الان اوضاع فرق می‌کند. مردم هم‌زمان با هم در حال استفاده از اینترنت برای ویدیو اجلاس‌های کاری یا دوستانه هستند، کلاس‌های آنلاین برگزار می‌کنند یا اینکه فقط برای دوری از انزوا به اینترنت روی می‌آورند. در چنین شرایطی پلتفرم‌های استریم باید از پهنای باند مصرفی خود بکاهند و آن را با مردم تقسیم کنند.

ازآنجایی‌که مردم مجبور به استفاده از اینترنت برای مقاصد ضروری به صورت روزانه هستند، کیفیت استریم ها باید مختل گردد. یکی از کمیسیون‌های FCC با بیان این امر که این نهاد ملزم است که هرروز گزارشی جامع از ارتباطات در امریکا را منتشر کند خصوصا اکنون که زندگی مدرن انسان‌ها به همین شبکه‌های ارتباطی وابسته مانده است. نتفلیکس، یوتوب، توییچ، دیزنی پلاس یا هر بستر استریمی دیگر که تمام مدت فعالیت می‌کنند می‌توانند فاجعه‌آفرین شوند.

تا زمانی که همچنان دستور ماندن در خانه اجرایی بماند ( به‌عنوان اقتضای سلامتی)، احتمال بسیاری وجود دارد که حتی پلتفرم‌های استریم جدیدی همچون کوییبی و پیکاک هم از این تقاضایی که برای سرگرمی درخانه موجود است استفاده و فعالیت خودشان را آغاز کنند. برخی معتقدند این که مردم مجبورند در خانه بمانند خود باعث می‌شود که هر سرویس استریم نوظهور و ناقصی که این روزها فعال شود، از احتمال موفقیت بسیار بیشتری برخوردار است و البته در نتیجه رقابتی شدید بین شرکت‌ها برای ذره‌ای از پهنای باند شکل خواهد گرفت.

البته این شرکت‌های تازه تاسیس هنوز هم باید برای به دست آوردن مشترکین وفادارشان زحمت فراوانی بکشند اما بازهم دوره‌های آزمایشی رایگان و یا اشتراک‌ها برای کاربران جدید به تعداد بیشتر و در دسترس ترو قطعا ارزان‌تر از گذشته خواهد بود.

وضعیتی که جهان با آن درگیر شده است منحصر به فرد است و در شرایط سخت باید تصمیم‌های سخت گرفت. درحالی که صنایع مختلف تحت تاثیر این بیماری و اقدامات مهارکننده برای آن، به شدت ضرر ده شده‌اند، استریم ویدیو اما به نظر می‌رسد که با موفقیتی بی‌سابقه روبرو شده است. موفقیتی که به دلیل ادامه قرنطینه خانگی احتمالا بیشتر هم خواهد شد اما تنها تا زمانی که بستر اینترنت بتواند این اوضاع را تحمل کند.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)