تست همراه اول

سرویس خبر
5 فروردین 1399 ساعت 15:20
0 نظر

 

تاریخچه خودروی استون مارتین VANTAGE برتر باش

مگر می شود از بهترین خودرو ها گفت و از استون مارتین VANTAGE حرفی به میان نیاورد

"برتری" این همان کلمه‌ای است که استون مارتین 70 سال به آن دل‌بسته و از آن استفاده می‌کند. مهندسان استون مارتین روز اولی که نام این خودرو را vantage گذاشتند باهم قرار گذاشتند که از آن‌یک هیولای تمام‌عیار بسازند. هیولایی که درشان این اسم باشد. کمتر کمپانی‌ای چنین تعهدی به خودروهایش دارد و معمولاً اکثر کمپانی‌های خودروساز بعد از چند سال خودروهای قدیمی را از لیست خود خارج می‌کنند. نمونه‌ی بارز هم همین پورشه 918 باشد. خودرویی که روزی به‌عنوان پرچم‌دار این خودروساز بزرگ المانی در بازار حضور داشت ولی در حال حاضر حتی به‌صورت سفارشی هم دیگر تولید نمی‌شود؛ اما قضیه در مورد vantage فرق می‌کند. این خودرو رفته‌رفته تبدیل به نماد استون مارتین شده و استون را وادار به تولید خودکرده است. با توجه به این مطالب دوست دارم در این مقاله تمام مدل‌های این هیولای دوست‌داشتنی را معرفی کنم.


 

Aston Martin DB2 Vantage

1950 بله سال تولد پیرمرد سریع ما چیزی در حدود 70 سال پیش است. به گفته‌ی استون مارتین تا به الآن تنها 250 نمونه از این ماشین در جهان به فروش رفته است. تعجبی هم ندارد دران زمان شرایط تولید چنین خودروییان هم به‌صورت دستی بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود همچنین به خاطر تفاوت فاحش این خودرو با خودروهای معمولی قوانین سخت‌تری برایش وضع شد ازاین‌رو استون مارتین خیلی علاقه‌ای به تولید با شمار بالا برای این نسخه از خود نشان نداد. این خودروی دوست‌داشتنی همین اواخر در یک حراجی در امریکا به قیمت سرسام‌آور 370 هزار دلار فروخته شد که نشان‌دهنده‌ی این است که سن سالش نه‌تنها پیر و زشتش نکرده بلکه از همیشه دوست‌داشتنی‌ترش کرده است. این ماشین همچنین از یک موتور 2.6 لیتری استفاده می‌کند که می‌تواند 126 اسب بخار تولید نماید. شاید خیلی از شما با خود بگویید 126 اسب بخار کجا و 370 هزار دلار کجا اما باید این مطلب را اضافه کرد این قدرت و توان اصلاً برای سال 1950 کم نبوده است.


 

Aston Martin DB4 Vantage

خودروسازهای آن زمان مانند خودروسازهای امروزی توان به‌روزرسانی هرساله محصولات خود را نداشتند ازاین‌رو استون مارتین مدل بعدی vantage را در سال 1961 ساخت. این خودرو نسبت به نسل پیشین خود پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشت که البته به دلیل گذشت زمان بسیار زیاد ساختان نسبت به نسخه‌ی اولیه خیلی تعجب‌برانگیز نبود. DB4 در بحث خنک‌کنندگی بسیار پیشرفت کرده بود و همچنین توان تولیدی موتورش را به 270 اسب بخار رسانده بودند. اما نکته‌ای که DB4 را همچنان در تاریخ استون مارتین ماندگار کرده است به طراحی ان برمی‌گردد. بسیار معتقدند طراحی DB4 الهام‌بخش طراحی مدل‌های بعدی vantage بوده است.


 

Aston Martin (AM) Vantage

سال 1972 اولین مدل بانام رسمی ونتیج از راه می‌رسد. مهندسان استون مارتین تصمیم گرفته‌اند ظاهر خودرو را تغییر دهند. این تغییر بیشتر به خاطر جا دادن موتور بزرگ‌تر و قوی‌تر درون این خودرو بوده است. متأسفانه زمانی که استون مارتین تصمیم گرفت موتورهای v8 را وارد DBS ها کند ونتیج را که این بار بانام اصلی این مدل‌ها همراه بود را از دایره محصولات دارنده این موتور محروم کرد و درنتیجه از یک موتور 4 لیتری که پیش‌تر در DB5 استفاده‌شده بود استفاده کرد. درزمینهٔ ی طراحی هم این ماشین چنگی به دل نمی‌زند وبه جایان که نام استون مارتین را یاد او شود بیشتر یادآور ماشین‌های عضلانی آمریکایی بود. ازاین‌رو این مدل که در بازه‌ی 1972 تا 1973 تولید می‌شد از کمترین قیمت و همچنین توان در بین تمام ونتیج ها تا به امروز بهره می‌برد.


 

Aston Martin Vantage V8

زمانی که استون مارتین متوجه اشتباه خود شد تصمیم گرفت نواقص را اصلاح کند از این‌سو استون مارتین تصمیم گرفت در سال 1977 ونتیج را با یک موتور v8 و طراحی جدید روانه بازار کند. این بار تلاش استون مارتین جواب داد و به‌قدری نتیجه خوب بود که این خودرو توانست تا 1989 به‌عنوان پرچم‌داری تمام‌عیار در تمام دنیا محسوب شود. این خودرو از یک موتور هشت سیلندر 5.2 لیتری بهره می‌برد که می‌تواند توان فوق‌العاده‌ی 385 اسب بخاری را برایش به ارمغان بیاورد. این خودرو می‌تواند 0 تا 100 را در زمان 5.2 ثانیه بپیماید و سرعت این خودروی فوق‌العاده به رقم 275 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این رقم فوق‌العاده دران زمان باعث شد تا vantage v8 لقب سریع‌ترین خودروی روی جاده را تصاحب کند. البته طراحی این خودرو نیز دران زمان دستخوش تغییراتی شد و باعث شد ظاهران متفاوت از عضلانی‌های آمریکایی شود.


 

Aston Martin V8 Vantage V600

در سال 1993 اتفاق عجیبی برای ونتیج رخ داد وان این بود که طراحی خودرو به‌یک‌باره دچار دگرگونی شد و نامش هم از سوی کمپانی به virage تغییر کرد. ترجیح می‌دهیم در مورد ظاهر جدید ونتیج نظری ندهیم چراکه تنها یک نگاه چندثانیه‌ای همه‌چیز را برای شما مشخص می‌کند. در مورد توان این مدل استون مارتین ادعا کرده بود که این خودرو می‌تواند سرعت نهایی خود را به 321 کیلومتر بر ساعت برساند که البته این ادعا هیچ‌گاه ثابت نشد. اما این دلیل باعث نمی‌شود که این مدل خودروی قوی‌ای نباشد. شاید این خودرو نواری زیادی در بخش طراحی تجربه نمی‌کرد اما در بحث توان پای سوپر شارژها را به ونتیج ها باز کرد جایی که به کمک قوای فنی قوی استون مارتین v600 می‌تواند 600 اسب بخار تولید کند که این قدرت در سال 1993 بسیار تعجب‌برانگیز بود.

Aston Martin DB7 Vantage

سال 1999 را باید سال بازگشت DBS ها نام‌گذاری کرد. بعدازاین که استون مارتین متوجه شد در سال‌های گذشته در بخش طراحی کاملاً نوسانی عمل کرده تصمیم گرفت به‌جای تغییر پلتفرم ونتیج از یک پلتفرم ثابت اما با بهبودهای مستمر استفاده کند ازاین‌رو استون مارتین در نمایشگاه جنوا از DB7 رونمایی کرد. این خودرو برای اولین بار در سری ونتیج از یک موتور 12 سیلندر استفاده می‌کرد که می‌توانست با حجم 6 لیتری خود توانی بیش از 400 اسب بخار تولید کند. این خودرو می‌توانست 0 تا 100 را تنها در 4.9 ثانیه بپیماید و سرعت نهایی خود را به 300 کیلومتر بر ساعت برساند. DB7 تا سال 2004 به‌عنوان پرچم‌داران ونتیج ها محسوب می‌شد.


 

Aston Martin V8 Vantage

با توجه به مصرف سوخت سرسام‌آور DB7 و همچنین نسبت قدرت به وزن نه‌چندان جالبان استون مارتین فرصت را مغتنم شمرد و به‌جای معرفی DB9 در سال 2005 تصمیم گرفت نام خودروی خود را دوباره به ونتیج v8 تغییر دهد. مهندسان استون مارتین برای اینکه بتوانند وقت بیشتری برای کار روی موتور 12 سیلندر خود بخرند تصمیم گرفتند ونتیج جدید را با یک موتور هشت سیلندر 4.3 لیتری بسازند. این موتور توانی بسش از 300 اسب بخار داشت همچنین در این مدل از یک جعبه‌دنده‌ی 5 سرعتی دستی استفاده می‌شد. اما در سال 2008 استون تصمیم گرفت یک مدل از ونتیج را با همان موتور 12 سیلندر DB7 که حالا بهبودهایی را تجربه می‌کرد روانه‌ی بازار کند. اما این خودرو یک‌بار دیگر نیز دز 2011 دستخوش تغییر شد و با بهبودهایی نظیر جعبه‌دنده‌ی 7 سرعته ی خودکار تولید شد.


 

Aston Martin V12 Vantage

پس از درخشیدن ونتیج v8 و همچنین پایان کار استون مارتین بر روی موتور 12 سیلندر خود استون تصمیم گرفت پسوند ونتیج جدید را به v12 تغییر دهد. نکته‌ی جالب در مورد این خودرو این بود که تنها 49 کیلوگرم از مدل پیشین خود سنگین‌تر است که البته این مورد به لطف استفاده از قطعات سبک‌تر نظیر فیبر کربن در این ماشین اتفاق می‌افتاد. توان تولیدشده توسط موتور جدید استون مارتین به 520 اسب بخار می‌رسید که یعنی این ماشین می‌تواند 0 تا 100 را در زمان 4.2 ثانیه طی کند و نهایت سرعت خود را به 305 کیلومتر بر ساعت برساند. البته استون مارتین در سال 2013 مدلی جدید از این ماشین را با عنوان vantage s را ساخت که درزمینهٔ ی شتاب گیری و سرعت نهایی نسب به مدل اولیه سال 2009 پیشرفت‌های چشم‌گیری را به خود می‌دید. این خودرو می‌تواند 0 تا 100 را در زمان 3.5 ثانیه بپیماید و سرعت نهایی خود را به 329 کیلومتر بر ساعت برساند.


 

Aston Martin Vantage

اما برسیم به مدلی که در حال حاضر به‌عنوان پرچم‌دار ونتیج ها همچنان روی خطوط تولید این کارخانه قرار دارد. استون مارتین تمام پسوندها و پیشوندها را از این مدل حذف کرد و صرفاً به کلمه‌ی ونتیج اکتفا نموده است. این خودروی معرفی‌شده در سال 2018 از یک موتور 2 توربوشارژی V8 استفاده می‌کند که حجمی معادل 4.4 لیتر دارد. این موتور ساخت شرکت AMG است و می‌تواند بیش از 500 اسب بخار توان تولید کند. این خودرو می‌تواند 0 تا 100 را در 3.6 ثانیه بپیماید و سرعت نهایی خود را به 313 کیلومتر بر ساعت برساند. البته این خودرو از فنّاوری‌های روز نیز بهره‌مند‌است. قیمت این خودروی فوق‌العاده در حال حاضر چیزی نزدیک به 150 هزار دلار است.


 

2021 Aston Martin Vantage Coupe

از گذشته و حال ونتیج گفتیم و حال نوبت به آینده‌ی ونتیج می‌رسد. نکته‌ی فوق‌العاده خوب درباره‌ی ونتیج ها آن است که حتماً دریکی از مدل‌های آن‌ها از جعبه‌دنده‌های دستی استفاده‌شده است تا لذت رانندگی را برای ما دو چندان کند. حال طبق گفته‌های اندی پالمرمدیرعامل گروه استون مارتین قرار است این داستان برای مدل 2021 ونتیج کوپه نیز اتفاق بیفتد. این خودرو که به‌تازگی معرفی‌شده است از یک موتور 2 توربویی ساخت AMG استفاده می‌کند که با حجم 4 لیتری و 8 سیلندر می‌تواند 503 اسب بخار تولید نماید.


 

در پایان باید به این عنوان کرد که ونتیج تنها یک خودرو نیست که در طی 70 سال با مدل‌های مختلف تولیدشده باشد بلکه ونتیج آینه‌ی تمام نمای صنعت خودروسازی و پیشرفت‌هایش است. ونتیج به ما نشان می‌دهد آدمی همواره به دنبال بهبود و لذت بیشتر است و در این را هیچ‌گاه خسته نخواهد شد. بدون شک ونتیج یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و زیباترین خودروهای تولیدی شده‌ی انگلیسی تابه‌حال هست.



  5 فروردین 1399
628 بازدید
0 نظر
5.00
  2 رای
نظرات کاربران

در حال بارگذاری