خانهبررسی‌ها
بررسی لپ‌تاپ MateBook X Pro

بررسی لپ‌تاپ MateBook X Pro

میت بوک ایکس پرو یکی از لپ‌های سبک وزن و جمع و جور بازار است که انتخابی بسیار مناسب برای کسانی به حساب می‌آید که قصد دارند لپ‌تاپی داشته باشند با قابلیت حمل بالا که در این بررسی به صحبت در مورد تمامی جوانب آن می‌پردازیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۸/۱۲/۲۸

اگر به دنبال یک لپ تاپ خوب هستید توصیه می‌کنیم نگاهی به لپ تاپ جدید هوآوی با نام میت بوک ایکس پرو بیندازید. از یک لپ تاپ خوب چه انتظاری داریم؟ صفحه نمایش خوب، صفحه کلید مناسب برای تایپ کردن، موس پد حساس با پاسخگویی خوب و از همه مهمتر جمع و جور بودن و قابل حمل بودن که به تمام این ها باید عمر باتری خوب را هم اضافه کنیم. 

در این بررسی در مورد هوآوی میت بوک ایکس پرو با هم صحبت می کنیم که بیشتر این انتظاراتی که اشاره کردیم را برآورده میکند.

MateBook X Pro

اولین چیزی که در این لپ تاپ به خوبی خودش را نشان میدهد اندازه جمع و جور و وزن کم است که آن را به محصولی تمام عیار برای حمل و نقل و استفاده در بیرون از خانه یا محل کار تبدیل میکند.

image

جنس بدنه میت ایکس پرو کاملا از فلز ساخته شده و لبه های گرد دارد که حس خیلی لوکسی را به کاربر خودش منتقل میکند. 

image

ضخامت میت بوک پرو ایکس خیلی کم است و زمانی که در حالت بسته قرار دارد به خوبی هم در دستان جای میگیرد و هم اینکه در هر کیفی می‌تواند جای بگیرد.

image

یکی از مشکلات لپ تاپ ها این است که با باز شدن در با یکدست مشکل دارند اما کم کم برندها با تولید لولاهای بهتر در حال غلبه بر این مشکل هستند و هوآوی هم اینکار را به خوبی هر چه تمام تر انجام داده. به راحتی می توانید در لپ تاپ را با یکدست و به عبارت بهتر با یه انگشت باز کنید بدون اینکه لپ تاپ کوچکترین تکانی بخورد.

image

در قسمت پورت ها با وجود اینکه ضخامت لپ تاپ زیاد نیست اما به درگاه های کاملی دسترسی دارید. سمت چپ دو درگاه تایپ سی قرار دارند به همراه یک جک 3.5 میلیمتری صدا که یکی از این درگاه های تایپ سی از پروتکل تاندربولت 3 پشتییانی میکند.

image

سمت راست یک درگاه استاندارد یو اس بی ای دیده میشود که که اگر به نظرتان کم هستند میتوانید با کمک یک هاب تعداد درگاه های یو اس بی ای خودتان را زیادتر کنید.

image

میت بوک ایکس پرو فقط 1.3 کیلو وزن دارد و ضخامتش هم 14.6 میلیمتر است که باعث شده در کلاس خودش یکی از قابل حمل ترین لپ تاپ هایی باشد که میتوانید پیدا کنید.

تمام جذابیت های این لپ تاپ به همینجا ختم نمیشود؛ وقتی که صفحه اش را باز میکنید هم دنبایی متفاوت روبروی خودتان می بینید. صفحه نمایش که برای این دستگاه در نظر گرفته شده از لمس پشتیبانی میکند و اندازه 13.9 اینچی دارد. یکی از مشخصه های این صفحه نمایش حاشیه های بسیار کمش است که هوآوی ادعا می کند 91 درصد از قاب در اختیار صفحه نمایش قرار گرفته که از بسیاری لپ تاپ های دیگر و حتی گوشی های هوشمند هم بیشتر است.

image

صفحه نمایش در بحث روشنایی و نمایش رنگ ها عملکرد فوق العاده ای دارد و با نسبت ابعاد مناسبی که دارد برای کارهای مختلف و حتی حالت های چند وظیفگی یه محصول خوب به حساب می آید.

image

موس پدی که برای MateBook X Pro در نظر گرفته شده اندازه خیلی بزرگی دارد و فضای زیادی از بخش پاینی بدنه را به خودش اختصاص داده که باعث میشود در صورتی که از موس استفاده نمی کنید آزادی عمل زیادی برای کار کردن با آن داشته باشید و از تمام جسجرها هم پشتیبانی می شوند. به طور مثال برای اسکرول کردن می توانید با دوتا انگشت خودتان صفحه را بالا و پایین کنید و یا با کشیدن دو انگشت خودتان روی موس پد به چپ یا راست در مرورگر به صفحه قبل برگردید.

image

صفحه کلید میت بوک ایکس پرو هم یکی از بخش های دوست داشتنی آن به حساب می آید که به شما امکان میدهد به راحتی مدت زمان بسیار طولاتی را با لپ تاپ تایپ کنید و از این تایپ کردن لذت ببرید. برای کسانی مانند ما که محتوای زیادی تولید میکنند صفحه کلید یکی از مهمترین بخش های یک لپ تاپ به حساب می آید که میت بوک ایکس پرو کاملا تمام انتظارات ما از یک صفحه کلید مناسب را برطرف کرد.

image

علاوه بر اینکه این صفحه کلید بسیار مناسب تایپ کردن است با توجه به نور پس زمینه ای که برایش در نظر گرفته شده می‌توانید در نور کم هم به راحتی تمامی محتوایی که روی صفحه کلید وجود دارند را ببینید. این صفحه کلید نور پس زمینه تقریبا سفید متمایل به آبی دارد که نوری بسیار مناسب برای کار کردن در محیط تاریک است.

image

در دو طرف بدنه جلویی لپ تاپ سوراخ هایی را می بینیم که زیر خودشان اسپیکرها را می بینند اما همه چیز به همینجا ختم نمی شود و زیر لپ تاپ هم دو شیار قرار گرفته که دو اسپیکر دیگرش هستند؛ استفاده از 4 اسپیکر برای این دستگاه سبب شده تا یکی از شفاف ترین و بهترین صداها را بین تمام لپ تاپ های رقیب خودش داشته باشد.

image

نسخه ای از این لپ تاپ که در اختیار ما قرار گرفته چیپ ست Core i7 دارد و حافظه رمش 16 گیگابایت است و حافظه داخلیش هم 1 ترابایت. در بخش نرم افزاری طبق انتظار شاهد استفاده از سیستم عامل ویندوز نسخه 10 هستیم که یک سیستم عامل دوست داشتنی برای لپ تاپ هایی با این سطح قدرت به حساب می آیند. همه چیز روی این لپ تاپ خوب کار میکند و حتی امکان این را دارید که کارهای گرافیکی نه چندان سنگین را هم با آن انجام دهید. در اجرای بازی ها هم میت بوک ایکس پرو محصولی در خور توجه است. بازی هایی با گرافیک بالا روی این لپ تاپ اجرا می شوند اما انتظار یک لپ تاپ گیمینگ را نباید از آن داشته باشید. 

image

یک نکته در مورد این لپ تاپ وجود دارد. همانطور که تا اینجا دیدید صحبتی از وب کم نکردیم به سبب اینکه هیچ دوربینی اطراف صفحه نمایش، جایی که بیشتر لپ تاپ ها اینجا دوربین دارند، نیست و در اصل به علت فضای کم اطراف صفحه نمایش جایی برای قرارگیری دوربین وب کم هم وجود ندارد. به همین خاطر هوآوی از یک ترفند استفاده کرده و وب کم را زیر یکی از کلیدها داخل صفحه کلید مخفی کرده که با فشار دادن آن کلید دوربین نمایان میشود. قرارگیری دوربین اینجا یک مزیت دیگر هم دارد که وقتی کاری با آن ندارید مخفی میشود و نیازی نیست که برای جلوگیری از حک شدن دوربین وب کم را با چسباندن چیزی روی آن مخفی کنید. البته محل قرار گیری دوربین مقداری پایین است و زاویه دیدش به خوبی وب کم هایی که بالای صفحه نمایشند نیست.

image

بحث مهم دیگر در لپ تاپ ها عمر باتری است. عمر باتری این لپ تاپ بد نیست در استفاده معمولی به طرف سنگین می توانید 7 تا 8 ساعت با لپ تاپ کار کنید که برای یه لپ تاپ با این اندازه و ضخامت، عدد بسیار خوبی به حساب می آید. برای این لپ تاپ از شارژری قدرتمند استفاده شده که از درگاه تایپ سی پشتیبانی می کند و قابلیت نیرو دادن تا 60 وات را به این لپ تاپ دارید که در مدت زمانی کمتر از 1 ساعت باتری را تا 100 درصد شارژ می کند.

image

نظر نهایی

در مجموع اگر می خواهید لپ تاپی جدید بخرید MateBook X Pro یکی از بهترین انتخاب های کلاس خودش به حساب می آید؛ صفحه نمایش بسیار باکیفیت با حاشیه های بسیار کم، صفحه کلید با قابلیت تایپ سریع و بدون صدا، کیفیت صدای بالای اسپیکرها، طراحی زیبا و وزن سبک و اندازه جمع و جور چکیده‌ای از مشخصات برجسته این لپ تاپ هستند و حتما توصیه میکنیم اگر قصد خرید لپ تاپی دارید که برای کارهای روزمره نیازش دارید و می‌خواهید که همه جا همراه شما باشد نگاهی به آن بیندازید.

عکس: روح الله حسینی

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

saeed

۱۳۹۹/۳/۱۴
این نسخه‌ای که شما بررسی کردید نسخه جدیدتر matebook x pro هست و از سری 8565u استفاده میکنه و بلوتوث 5 داره و بهش nfc هم اضافه شده و توی مدل 1ترابایتی هم عرضه میشه، همچنین پورت تاندربولت 3 اون نسخه 4بانده هست که سرعتش نسبت به نسخه 2018 خیلی بالاتره. در مورد کیبورد هم دوستان نظر دادن باید بگم که من از نسخه بدون حروف عربی استفاده میکنم و و فکر میکنم هر کسی میتونه توی دوماه یا کمتر عادت کنه و نیازی به برچسپ هم حتی نیست. یکی از قابلیت های جذابی که شاید به نظرم باید اشاره میشد قابلیت روشن کردن و ورود به ویندوز با یبار فشردن دگمه پاور، که همزمان با لمس برای روشن کردن اثر انگشت هم شناسایی میکنه. از چیزاییش که فوق العاده عملکرد خوبی داره باید از اسپیکر نام برد که نسبت به تقریبا هر لپتاپی که دیدم بهتره. متاسفانه تاچپد خطاهایی داره ولی برای من(و شاید اکثرا) که از موس استفاده میکنم قابل چشم پوشیه. در بخش گرافیکی نسخه 2019 از mx250 استفاده میکنه که پیشرفت محسوسی نسبت به mx150 داره و این رو هم باید گفت که mx150ی که روی نسخه 2018 قرار داده شده محدود شده و سرعت پایین تری داره. تنها ایرادی که من میتونم ازش بگیرم توی تقریبا یک سال استفاده ای که داشتم فن به نسبت ضعیفشه، که خب با توجه به ضخامت دستگاه عادیه. وبکم هم با اینکه جایگیری مناسبی نداره ولی کیفیت بدی نداره و برای من که استفاده آنچنانی ازش ندارم(شاید تا الان فقط دوبار) پوشیده بودنش و نسبت صفحه بیشتری که بهم میده ارزش بیشتری داره. ممنون که خوندید :|

Arian

۱۳۹۹/۱/۲۲
کیبوردش عربیه

omid

۱۳۹۹/۱/۱۷
قیمتش چنده

amirhossein

۱۳۹۸/۱۲/۲۹
همه چی این لپ تاپ عالیه! حتی با جای وب کم هم مشکلی ندارم
اما یچیزی که توی تصاویر منو نگران کرد جایگاه حروف فارسی بر روی کیبورد این لپ تاپ بود که کمی متفاوته با کیبورد های دیگه!!!!!

Amir

۱۳۹۸/۱۲/۲۸
در کمال احترام چند مورد انتقاد به نقد و بررسیتون وارد میکنم
از نظر این حقیر اطلاعات شما در دنیای موبایل و بررسی موبایل مناسب است(اگرچه در نقدهاتون هم وارد بحث های تخصصی تر مثل سخت افزار و ابعاد تراشه ها، انواع حافظه رم و ... نمیشوید و بیشتر به بحث کلی دوربین و باتری می پردازید.)
اما در زمینه لپ تاپ واضحا اطلاعاتتون صرفا مناسب کاربران عادیست
در نقد اخیر عبارت "نسخه ای از این لپ تاپ که در اختیار ما قرار گرفته چیپ ست Core i7 دارد و حافظه رمش 16 گیگابایت است و حافظه داخلیش هم 1 ترابایت." در خصوص سخت افزار درج شده است!!! جدا از شیوه نامناسب نگارشی، سوالاتی نظیر چه نسل از سی پی یو، با چه فرکانسی، نوع رم DDR چند؟ حافظه داخلی SSD یا HDD و یا چه نوعی از SDD یا HDD؟ بی جواب باقی مانده اند.
در خصوص صفحه نمایش و وبکم نیز لازم است رزولوشن درج گردد.
ضمنا کلمه "حک" به معنای درج شدن است و "هک" به معنای رسوخ اطلاعاتی و اینترنتی
خواهش میکنم در صورت لزوم برای تغییر رویه و ورود به دنیای نوت بوک ها بررسی های دقیق تری انجام دهید و صرف تولید لپتاپی با برندی که بیشتر با نام گوشی های موبایلی شناخته می شود وارد این بخش نشوید