خانهاخبار
بررسی شایعات: مشخصات فنی، قیمت و تاریخ عرضه خانواده آیفون 12

بررسی شایعات: مشخصات فنی، قیمت و تاریخ عرضه خانواده آیفون 12

از آنجا که رفته رفته به تاریخ معرفی آیفون‌های 2020 نزدیک‌تر می‌شویم، شایعات پیرامون آن‌ها روز به روز افزایش می‌یابد.
۱۳۹۸/۱۲/۲۴

همان طور که می‌دانید، اپل طبق سنت هرساله خود، در ماه سپتامبر سال جاری میلادی قصد دارد تا آیفون‌های 2020 که به احتمال زیاد با نام خانواده آیفون 12 شناخته می‌شوند را به دنیای تکنولوژی معرفی نماید.

مطمئنا با وجود تمامی شایعاتی که تا به حال در مورد زبان طراحی، قابلیت‌ها و حتی ویژگی‌های نرم‌افزاری این محصولات به بیرون درز پیدا کرده است، هیچ کس در روز رونمایی از این خانواده، سورپرایز نخواهد شد و مسئولان اپل تنها به تأیید این موارد می‌پردازند!

در این مطلب می‌خواهیم کلیه حرف و حدیث‌ها پیرامون مشخصات فنی، قیمت و تاریخ عرضه خانواده آیفون 12 را با هم مرور کنیم. با جی اس ام همراه باشید.

image

 

زبان طراحی آیفون 12؛ چیز جدیدی در انتظارمان نیست!

کناره‌های تخت، دقیقا مانند زبان طراحی آیفون 4

بریدگی نمایشگر یا به اصطلاح کارشناسان، ناچ (Notch) در محصولات اپل، از زمان عرضه آیفون 10 در میان گوشی‌های هوشمند رواج پیدا کرد. مهندسان کوپرتینویی برای قرارگیری دوربین سلفی، سنسورهای فیس آیدی و برخی موارد دیگر، ناچار بودند تا فضایی را درون نمایشگر برای این منظور در نظر بگیرند و به این ترتیب، بریدگی خاصی در میانه بالایی صفحه نمایش ایجاد شد و موارد یاد شده در آن قرار گرفتند.

مشخص است که با پیشرفت روزافزون دنیای تکنولوژی، این فضای برش خورده مدت زیادی دوام نخواهد آورد. رفته رفته این فضا کوچکتر خواهد شد تا به صورت کامل محو شده و شاهد محصولاتی با نمایشگر تمام صفحه باشیم.

پیرامون سبک طراحی خانواده آیفون 12، شایعات بسیار زیاد است. برخی از اهالی دنیای فناوری بر این باورند که اپل این فضای برش خورده را به دست فراموشی خواهد سپرد و از تکنولوژی دوربین و سنسورهای پنهان شده در زیر نمایشگر کمک خواهد گرفت. اما بعضی دیگر معتقد هستند که هنوز تکنولوژی متناسب با این قابلیت به خط پایان خود نرسیده و فضا برای انجام چنین کاری مهیا نیست.

image

 

مدت هاست که بعضی از تحلیلگران سرشناس، بر این باورند که اپل قصد دارد تا طراحی آیفون‌های 2020 را تغییر داده و به جای لبه‌های منحنی، به عقب بازگشته و شاهد لبه‌های تخت، دقیقا مانند زبان طراحی آیفون 4 خواهیم بود. این سبک و سیاق از طراحی را اخیرا در آیپد پرو شاهد بودیم.

در پشت بدنه، فضای مربع شکل برای قرارگیری دوربین و لنز‌های دیگر در نظر گرفته خواهد شد، اما این بار شاهد یک دوربین دیگر نیز در این قسمت هستیم.

image

 

تغییر جدید آیفون 12!

رنگ آبی

در سال‌های اخیر، همزمان با معرفی هر آیفون، شاهد یک رنگ جدید بوده‌ایم. در سال 2019، رنگ Midnight Green به این محصولات راه پیدا کرد و طرفداران زیادی نیز برای آن، دست و پا شکستند! در سال 2020، به نظر می‌رسد که اپل قصد دارد تا رنگ Navy Blue را به چرخه آیفون‌های خود اضافه نماید. همان طور که می‌دانید، این اولین باری نیست که ما، شاهد شنیده شدن رنگ آبی برای خانواده جدید آیفون‌ها هستیم که البته چنین اتفاقی تا به حال رخ نداده است.

image

نمایشگر آیفون 12

آیا برای محصولات OLED آماده هستید؟

اخیرا پیش بینی شده است که ابعاد نمایشگر خانواده آيفون 12 به صورت زیر خواهد بود:

  • آیفون 12 پرو: 5.4 اینچ
  • آیفون 12: 6.1 اینچ
  • آیفون 12 پرو مکس: 6.7 اینچ

به معنای دیگر، جایگزین آیفون XS کمی کوچکتر، جایگزین آیفون XR تقریبا با همان سایز و رغیب اصلی آیفون XS مکس، کمی بزرگتر خواهد بود.

مدت هاست که از گوشه و کنار دنیای تکنولوژی، به گوش می‌رسد که اپل قصد دارد تا پنل‌های LCD را برای خانواده آیفون 12 به صورت کامل حذف نماید و خط تولید صفحه نمایش OLED به صورت کامل برای این سری در نظر گرفته شده است. کمپانی‌های LG و سامسونگ، عهده‌دار تولید این پنل‌ها خواهند بود. گفته می‌شود که نمایشگر مدل‌های پرو توسط سامسونگ تولید خواهد شد و مسئولیت تولید پنل‌های 6.1 اینچی، بر دوش شرکت LG گذاشته شده است.

image

 

برخی شایعات حاکی از آن است که آیفون 9 یا همان آیفون SE 2 (اگر وجود داشته باشد)، با همان پنل LCD پیشین معرفی خواهد شد.

image

 

سخت افزار

غرش کنان و سرسخت، حتی در جیب شما!

چیپست A13 Bionic اپل در حال حاضر، از قدرت بسیاری زیادی برخوردار است. بسیاری از افراد بر این باورند که این موضوع، از پلتفرم iOS نشأت می‌گیرد. اما باید متذکر شویم که سخت‌افزار قدرتمند آیفون 11، باعث شده تا پنجره‌های جدیدی رو به دنیای عکاسی با گوشی هوشمند باز شود.

تا به این لحظه، هیچ گونه حرف و حدیثی پیرامون پردازنده خانواده آیفون 12 به میان نیامده است. در سال 2020، اپل از چیپست‌های 5 نانومتری برای آیفون‌های خود بهره می‌گیرد که همین موضوع، باعث می‌شود تا پردازنده A13 Bionic برای رقابت، چندین گام عقب‌تر برود! شنیده‌ها حاکی از آن است که همین موضوع، باعث می‌شود تا قدرت پردازشی آیفون‌های 2020 به اندازه مک بوک ایر اپل بالا برود.

البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که قدرت پردازشی، نباید مصرف باتری را بالا برده و از طرف دیگر، سیستم گرمایشی دستگاه نیز باید با دقت کنترل شود. مصرف باتری محصولات اپل همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران به حساب می‌آید و باید منتظر ماند و دید که آیا مهندسان کوپرتینویی، قادر به کنترل و بالا بردن ظرفیت باتری خواهند بود یا خیر.

اعداد مبتنی بر نانومتر به چه معناست؟ هر چقدر میزان فاصله میان اجزای پردازنده کمتر باشد، انرژی کمتری صرف خواهد شد، ابعاد چیپست کوچکتر شده و در نتیجه، فضای بیشتری برای قطعات دیگر باقی خواهد ماند. پس در زمینه ظرفیت باتری، به هر میزان که ابعاد پردازنده کوچکتر باشد، شاهد باتری بزرگ‌تری خواهیم بود.

در حال حاضر اپل از چیپست‌های 7 نانومتری برای خانواده آیفون 11 استفاده می‌کند. حرکت به سمت پردازنده 5 نانومتری باعث می‌شود تا دست کم، 15 درصد مصرف انرژی کمتری را شاهد باشیم.

image

 

دوربین آیفون 12

فوق‌العاده مثل همیشه

خانواده آیفون 11 به دوربین سه گانه مجهز بود که از ترکیب موارد زیر به وجود آمده است:

  • لنز واید
  • لنز اولترا واید
  • لنز تله فوتو

 ترکیب این لنزها، تمام چیزی است که عکاسان به آن نیاز دارند یا تمایل به داشتن آن دارند. اما حالا نوبت به واقعیت افزوده رسیده است!

تحلیلگران حوزه تکنولوژی بر این باورند که اپل قصد دارد تا برای نخستین بار، از لنز 64 مگاپیکسلی در محصولات خود استفاده نماید و به این ترتیب، شاهد افزایش رزولوشن تصاویر و همچنین، قدرت زوم بالاتر خواهیم بود. هنوز هیچ صحبتی در مورد تکنولوژی پریسکوپ به کار رفته در آیفون‌های 2020 به میان نیامده است، لذا به نظر می‌رسد که کوپرتینویی‌ها به دنبال اضافه کردن زوم نرم‌افزاری، از طریق واقعیت افزوده هستند.

image

 

لنزهای تله فوتو و اولترا واید با تغییرات روبرو خواهند شد و به این ترتیب، از تکنولوژی Night Mode پشتیبانی خواهند کرد. این فناوری در حال حاضر، تنها برای دوربین اصلی دستگاه (در خانواده آیفون 11) در نظر گرفته شده است. همچنین دوربین Ultra-Wide آیفون 12 در زمینه دریچه دیافراگم، شاهد افزایش 35 درصدی خواهد بود و به این ترتیب، نور بیشتری را در هنگام عکاسی در خود ذخیره خواهد کرد.

برخی شایعات حاکی از آن است که اپل به دنبال اضافه کردن دوربین ToF به این محصولات است که با نام 3D Sensing Camera از آن یاد خواهد شد. به این ترتیب گوشی هوشمند شما قادر به اسکن دقیق محیط اطراف و شناسایی اشیاء خواهد بود و شما نیز قادر خواهید بود تا با آنها در تعامل باشید. چنین امری در هنگام عکاسی پرتره، بسیار کاربردی خواهد بود و از طرف دیگر، هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده، شاهد عملکرد بهتر و دقیق‌تر آنها خواهیم بود.

image

 

آیفون 9

بازگشتی دیگر

در سال 2016، شاهد بازگشت غرور آفرین آیفون 5، در قالبی جدید با نام آیفون SE بودیم. البته این شباهت بیشتر از لحاظ زبان طراحی بود، چرا که سخت‌افزار آن برگرفته شده از قطعات آیفون 6S بود.

در دنیای امروزی، هنوز هم افرادی پیدا می‌شوند که با نمایشگرهای بزرگ گوشی‌های هوشمند ارتباط برقرار نکرده و همچنان به دنبال محصولات با صفحه نمایش 4 اینچی هستند. ممکن است در اطراف خود، هنوز هم افرادی را ببینید که با آیفون 5 یا آیفون 5S خود در حال کار هستند و به هیچ وجه حاضر به خرید محصولاتی مانند آیفون 7 یا مدل‌های دیگر نیستند.

به همین دلیل، اپل آیفون SE را برای این افراد طراحی و تولید کرد تا به این ترتیب، آنها نیز قادر به ارتقای سخت‌افزاری گوشی هوشمند خود باشند.

حرف و حدیث‌هایی که از گوشه و کنار دنیای تکنولوژی به گوش می‌رسد، حاکی از آن است که اپل قصد دارد تا در سال 2020، مجددا علاقمندان به این محصولات را خوشحال کرده و گوشی هوشمندی دیگر با این ابعاد را طراحی و تولید نماید. این محصول احتمالا با اسم آیفون 9 یا آیفون SE 2 به دنیای تکنولوژی معرفی خواهد شد که به دکمه هوم که میزبان سنسور اثر انگشت نیز خواهد بود، مجهز است.

شایعات جدید حاکی از آن است که اپل به طور موقت، روند توسعه و تولید آیفون 9 را متوقف کرده و معرفی آن را به تاریخ دیگری موکول کرده است.

image

 

سنسور اثر انگشت در آیفون 12؟

زیر نمایشگر یا در محلی دیگر؟

در حوزه سنسور اثر انگشت، حرف و حدیث‌ها بسیار زیاد و متناقض با یکدیگر به نظر می‌رسند. برخی افراد بر این باورند که سنسور اثر انگشت قرار گرفته در زیر نمایشگر، به سال آینده موکول می‌شود و برخی دیگر نیز معتقد هستند که امسال، شاهد اضافه شدن این ویژگی به خط تولید آیفون‌های جدید هستیم. طبق سنت دیرینه اپل، بعید به نظر می‌رسد که کوپرتینویی‌ها، هر دو قابلیت فیس آیدی و تاچ آیدی را به صورت همزمان روی محصولات جدید خود قرار دهند.

در حال حاضر، برخی منابع که درخواست پنهان ماندن نامشان را داشته اند، اظهار داشته‌اند که مهندسان اپل در حال تست و کار روی سیستم اثر انگشت تعبیه شده درون نمایشگر هستند و به این ترتیب، ممکن است که شاهد قرارگیری این ویژگی در آیفون‌های 2020 باشیم.

برخی منابع خبری بر این باورند که اپل قصد دارد تا یک مدل را به صورت اختصاصی برای کاربران چینی خود عرضه نماید. این محصول احتمالا از تکنولوژی فیس آیدی برخوردار نبوده و به این ترتیب، تنها راه تأمین امنیت آن، استفاده از تاچ آیدی یا همان تکنولوژی اثر انگشت است. چنین دستگاهی مطمئنا قیمت پایین‌تری خواهد داشت و با قدرت، به جنگ با محصولات شرکت‌هایی مانند هوآوی و شیائومی خواهد رفت.

image

 

پشتیبانی از 5G در آیفون 12

آیا چنین اتفاقی خواهد افتاد؟

در حالی که تکنولوژی نسل پنجم شبکه مخابراتی (5G) در حال حاضر آنچنان جا نیافتاده است، اما باز هم اهالی کوپرتینو، اولین شرکتی نیستند که از این ویژگی در محصولات خود استفاده خواهند کرد. همان طور که می‌دانید، تعداد محدودی از اپراتورها نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

برخی گزارش‌های پیشین حاکی از آن بود که در سال 2020، شاهد معرفی آیفون‌های پشتیبانی کننده از 5G خواهیم بود. شایعاتی که این روزها به گوش می‌رسد، بر این باور است که خط تولید آیفون 12 حاوی شش مدل مختلف خواهد بود، چرا که مدل 5G آیفون‌ها مانند محصولات دیگر، به صورت مجزا به فروش خواهد رسید. اما با تمام این تفاسیر، باید منتظر ماند و دید که در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد.

image

 

قیمت و تاریخ عرضه آیفون 12

آیا همچنان با یک محصول گران قیمت روبرو خواهیم بود؟

معمولا طبق سنت دیرینه اپل، انتظار رونمایی از آیفون‌های جدید را در نیمه دوم ماه سپتامبر داریم. اما این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا، اخبار زیادی پیرامون تأخیر در زمان عرضه خانواده آیفون 12 را از رسانه‌های خبری می‌شنویم. بسیاری از کارخانه‌های چینی تأمین کننده قطعات سخت‌افزاری محصولات اپل، این روزها یا بسته شده‌اند، یا تولیدات خود را به پایین ترین حد ممکن رسانده‌اند. این موضوع مطمئنا روی کمپانی‌های مختلف، از جمله کوپرتینویی‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

اما این تأخیر به چه میزان خواهد بود؟ برخی منابع خبری در خوشبینانه ترین حالت، تأخیر چند هفته‌ای و برخی دیگر، تأخیر چند ماهه را گزارش داده‌اند.

بر اساس پیش بینی‌ها، رنج قیمت خانواده آیفون 12 به صورت زیر خواهد بود:

  • مدل پایه آیفون 12: 699 دلار
  • مدل پایه آیفون 12 پرو: 999 دلار
  • مدل پایه آیفون 12 پرو مکس: 1099 دلار

در نهایت اگر آیفون 9 یا همان آیفون SE 2 نیز در کار باشد، احتمالا با قیمت پایه 499 دلاری در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت.

image

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)