خانهاخبار
کو: اپل می‌خواهد مبتنی بر ARM تراشه‌ای اختصاصی برای مک بسازد

کو: اپل می‌خواهد مبتنی بر ARM تراشه‌ای اختصاصی برای مک بسازد

بر اساس یادداشت جدید تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل، مینگ-چی کو، اپل مشغول کار روی تراشه‌های اختصاصی مبتنی بر معماری ARM است و می‌خواهد این تراشه را در سال 2021 با مک جدید خود عرضه کند.
۱۳۹۸/۱۲/۷

چند سالی است که شایعاتی درباره عرضه نسخه‌ای ویژه از مک با پردازنده مبتنی بر ARM شنیده می‌شود. حالا اطلاعات تازه‌ای به دست آمده که از احتمال عرضه این دستگاه در سال آینده میلادی خبر می‌دهد. تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل، مینگ-چی کو، دیروز با انتشار یادداشتی گفت این غول دنیای فناوری آماده است تا یک مک مبتنی بر ARM را با چیپست اختصاصی خود در سال ۲۰۲۱ روانه بازار کند.

کو در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده بود که اپل تا سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ از پردازنده‌های اینتل فاصله خواهد گرفت و به سمت تولید چیپست‌های اختصاصی خود می‌رود. این تحلیل‌گر سرشناس اکنون در یادداشت جدید خود به تاکید مجدد بر همین موضوع پرداخته و اضافه کرده که اپل می‌خواهد اولین محصول این سری را در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده عرضه کند.

کوپرتینویی‌ها در حال حاضر خودشان تراشه‌های آیفون را تولید می‌کنند. آن‌ها تابستان سال گذشته کسب و کار مودم اینتل را خریداری کردند تا در طی چند سال آینده از وابستگی به کوآلکام فاصله بگیرند و بتوانند مودم دستگاه‌ها را هم خودشان تولید کنند. این شرکت همین حالا هم تجربه زیادی در زمینه تولید تراشه‌ها دارد، اما باید صبر کنیم تا ببینیم آن‌ها با تغییر تراشه‌های سری A این چیپست‌ها را برای کامپیوترهای خود منتشر خواهند کرد یا نه.

مینگ-چی کو می‌گوید به دنبال شیوع ویروس کرونا اپل سرمایه‌گذاری زیادی صرف تحقیق برای توسعه تراشه‌های ۵ نانومتری کرده است. او یادآور می‌شود که این شرکت امسال آیفون 5G، آیپد جدید و احتمالا مک بعدی را با تراشه‌های ۵ نانومتری خود تجهیز خواهد کرد.

از آن سو، توسعه‌دهنده‌ای به نام استیو تراتون-اسمیت می‌گوید اگر پیش‌بینی کو درست باشد، اپل باید کیت مخصوصی را برای مهاجرت اپلیکیشن‌ها به معماری ARM در اختیار سازندگان اپلیکیشن‌ها قرار دهد تا آن‌ها بتوانند نرم‌افزارهای خود را برای دستگاه‌های جدید آماده کنند. او در توئیتی می‌گوید:

با این حساب، WWDC بعدی آخرین WWDC قبل از عرضه مک‌های ARM خواهد بود. اگر این دفعه هم قرار باشد کیت مخصوص انتقال ارائه شود، وقتش همین حالاست. اپل در زمان انتقال به اینتل از شش ماه قبل با عرضه SDK و سخت‌افزارهای پروتوتایپ این موضوع را به توسعه‌دهندگان خبر داده بود. این بار چه اتفاقی خواهد افتاد؟

جان گروبر از وب‌سایت Daring Fireball نیز با اشاره به همین موضوع می‌گوید انتظار دارد که اپل امسال در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود اخبار این اتفاق را اعلام کند. او معتقد است که این موضوع اهمیت زیادی دارد، چون اپلیکیشن‌هایی که بر اساس معماری x86 اینتل ساخته شده‌اند ممکن است در چیپست‌های مبتنی بر ARM اپل به درستی کار نکنند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)