خانهاخبار
پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 11 منتشر شد | بررسی تغییرات

پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 11 منتشر شد | بررسی تغییرات

گوگل بالاخره زودتر از موعد اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 11 را منتشر کرد. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی تغییرات و قابلیت‌های جدید نسخه جدید اندروید بپردازیم.
۱۳۹۸/۱۲/۲

گوگل معمولا اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان نسخه جدید اندروید را در ماه مارس منتشر می‌کرد، اما آن‌ها امسال کمی زودتر دست به کار شده‌اند. اولین نسخه از اندروید ۱۱ حالا به عنوان پیش‌نمایش نخست توسعه‌دهندگان در دسترس قرار گرفته است. طبق معمول، این نسخه برای استفاده کاربران عادی آماده نشده چون هنوز نیاز به اصلاحات زیادی دارد و در حال حاضر حاوی باگ‌های بسیاری است.

با این همه، انتشار این نسخه به ما نشان می‌دهد که باید در نسخه نهایی اندروید ۱۱ منتظر چه چیزهایی باشیم. در ادامه نگاهی کوتاه به بخشی از تغییرات این نسخه می‌اندازیم اما به خاطر داشته باشید که فهرست ما تمام ویژگی‌های جدید اندروید ۱۱ را در بر نمی‌گیرد، چون گوگل معمولا در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود در ماه مه قابلیت‌های جدیدی را معرفی می‌کند. اولین بتای عمومی هم در همین کنفرانس منتشر می‌شود. به‌علاوه، این احتمال را باید در نظر گرفت که ممکن است تمام قابلیت‌های زیر به نسخه نهایی اندروید ۱۱ راه پیدا نکند و شماری از آن‌ها در طول این مسیر کنار گذاشته شوند. با در نظر داشتن تمام این مسائل بیایید نگاهی به تغییرات اندروید ۱۱ بیندازیم.

ارتباطات

5G مهم‌ترین کلیدواژه سال پیش رو است و طبیعتا گوگل هم با این موج همراه خواهد شد. با وجود آن که اندروید ۱۰ هم از نظر فنی از 5G پشتیبانی می‌کند، اما در نسخه جدید این سیستم عامل API-ها آپدیت شده‌اند تا توسعه‌دهندگان بتوانند استفاده بهتری از سرعت بالا و تاخیر پایین نسل پنجم داشته باشند. توسعه‌دهندگان در اندروید ۱۱ می‌توانند ببینند که آیا ارتباط کاربر نامحدود است یا نه، اگر چنین باشد، قابلیت استفاده از رزولوشن‌ها و کیفیت‌های بالاتر در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

image

افزون بر این، یک API برای تخمین پهنای باند اضافه شده که بدون نیاز به انجام محاسبات و پردازش‌های جداگانه به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد بفهمند چه مقدار پهنای باند دریافتی/ارسالی در دسترس است.

سرویس ثبت اطلاعات تماس بهبودهایی داشته تا در کنار API پیشنهاد وای فای و پیشرفت‌های سیستم Passpoint به ارائه یک تجربه کاربری مناسب‌تر کمک کند.

پشتیبانی از نمایشگرهای جدید

نمایشگرهای آبشاری و پنل‌های دارای حفره حالا در سطح پلتفرم تحت پشتیبانی اندروید قرار گرفته‌اند، بنابراین شرکت‌هایی که از این طراحی‌ها استفاده می‌کنند لازم نیست کار اضافه‌ای برای سازگاری آن‌ها انجام دهند. اپلیکیشن‌ها می‌توانند نمایشگرهای حفره‌ای یا آبشاری را با استفاده از API-های موجود مدیریت کنند. برای مثال، توسعه‌دهندگان از این طریق می‌توانند از تمام نمایشگر آبشاری از جمله لبه‌های آن استفاده نمایند.

image

نوتیفیکیشن‌ها

دیگر عادت کرده‌ایم که بخش نوتیفیکیشن‌ها در هر نسخه جدید از اندروید تغییراتی داشته باشد. این بار هم قرار است در پنل نوتیفیکیشن‌ها بخشی اختصاصی برای گفتگوها در نظر گرفته شود. استفاده از شیوه نمایش حبابی یکی از روش‌های حفظ مکالمه است و به شما اجازه می‌دهد تا در حین استفاده از سایر قسمت‌های گوشی بتوانید به گفتگوی خود ادامه دهید. این قابلیت شبیه ویژگی Chat Heads در پیام‌رسان Facebook Messenger است، با این تفاوت که حالا می‌توانید از آن در هر پیام‌رسان و اپلیکیشنی که خواستید استفاده کنید.

اگر اپلیکیشنی از قابلیت کپی و پیست تصاویر پشتیبانی کند، در اندروید ۱۱ می‌توانید تصاویر را هم در بخش پاسخ سریع نوتیفیکیشن‌ها درج کنید تا برای پاسخ دادن به پیام‌ها کمتر لازم باشد که به خود اپلیکیشن بروید. در پیش‌نمایش نخست توسعه‌دهندگان، قابلیت کپی عکس به کروم و پیست تصاویر از طریق کیبورد جیبورد به سیستم اضافه شده است.

حریم خصوصی و مجوزها

در اندروید ۱۱ قابلیت جدیدی به منظور اعطای مجوزهای یکبار مصرف برای دسترسی به موقعیت اضافه شده است. این یعنی اپلیکیشن‌ها تا زمانی می‌توانند به موقعیت شما دسترسی داشته باشند که شما در حال استفاده از آن اپلیکیشن‌ها هستید. اما به محض این که اپلیکیشن را ببندید، برای دسترسی مجدد باید از شما مجوز بگیرند.

image

علاوه بر این، تا چند ماه دیگر اپلیکیشن‌های گوگل پلی فقط می‌توانند برای دسترسی پس‌زمینه به موقعیت شما از طریق مجوز گوگل درخواست داشته باشند. از تاریخ ۳ اوت، تمام اپلیکیشن‌هایی که در گوگل پلی ثبت می‌شوند و می‌خواهند در پس‌زمینه به موقعیت شما دسترسی داشته باشند باید تایید شوند، و از تاریخ ۲ نوامبر تمام اپلیکیشن‌های موجودی که خواستار دسترسی پس‌زمینه به موقعیت کاربر هستند، یا باید توسط این شرکت تایید شده یا از روی پلی استور حذف می‌شوند. این تصمیم از اهمیت زیادی برخوردار است، چون نه فقط روی اندروید ۱۱ بلکه بر روی تمام نسخه‌های اندروید اثر می‌گذارد.

اندروید ۱۱ همچنین درخواست مکرر مجوزهای خاص را توصیه نمی‌کند. اگر در هنگام نصب اپلیکیشن‌ها بر روی دستگاه، برای یک مجوز خاص دو بار روی گزینه Deny تپ کنید، سیستم این اقدام را به عنوان نشانه‌ای برای عدم پرسش مجدد در نظر می‌گیرد تا دیگر چنین درخواستی به شما نشان داده نشود. البته اگر نظرتان عوض شود و بخواهید به اپلیکیشن مورد نظر خود مجوز بدهید، می‌توانید به بخش Settings بروید و این کار را به صورت دسترسی انجام دهید.

آپدیت‌های سیستمی گوگل پلی (موسوم به Project Mainline) که در اندروید ۱۰ معرفی شدند، حالا به ۱۲ ماژول قابل آپدیت جدید از جمله ماژول مجوزهایی مجهز شده‌اند که دسترسی کاربر و توسعه‌دهندگان را به کنترل‌های حیاتی بخش حریم خصوصی تعیین می‌کنند.

فیلمبرداری از صفحه و دارک مود

قابلیت فیلمبرداری از صفحه بازگشته است (چون این قابلیت در نسخه‌های ابتدایی اندروید ۱۰ وجود داشت، اما بعدا حذف شد) و این بار واقعا به درستی کار می‌کند. برای استفاده از این قابلیت می‌توانید گزینه مربوط به آن را در بخش تنظیمات سریع اضافه کنید.

در اندروید ۱۱ می‌توانید دارک مود را طوری تنظیم نمایید که به صورت خودکار بر اساس زمان شبانه روز فعال و غیرفعال شود. این تنظیمات می‌تواند مبتنی بر ساعت طلوع و غروب آفتاب یا هر زمان دیگری باشد که شما ترجیح می‌دهید.

سایر

نسخه جدید اندروید API تازه‌ای برای شبکه‌های عصبی دارد که عملیات‌ها و کنترل‌های موجود برای توسعه‌دهندگان را بسط می‌دهد. همچنین در این نسخه بهینه‌سازی‌هایی در بخش امنیت این API صورت گرفته است. اندروید ۱۱ پروسه‌ها و ابزارهای جدیدی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا اثر آپدیت‌های پلتفرمی را بر اپلیکیشن‌هایشان به حداقل برسانند. اپلیکیشن‌ها می‌توانند با کمک یک API جدید لرزش ناشی از تماس‌ها، هشدارها یا اعلان‌ها را در حین فیلمبرداری غیرفعال کنند.

image

تغییرات مخصوص سری پیکسل ۴

اگر به طور اختصاصی بخواهیم به سری پیکسل ۴ بپردازیم، باید بگوییم که در اندروید ۱۱ جسچر جدیدی به سیستم موشن سنس اضافه شده تا با آن موسیقی را متوقف کنید. همچنین گزینه‌ای برای افزایش حساسیت لمسی صفحه در اختیار کاربر قرار گرفته تا در صورت استفاده از محافظ صفحه راحت‌تر با سیستم ارتباط برقرار کنید.

دانلود

اگر توسعه‌دهنده هستید یا به هر صورت می‌خواهید نسخه‌ای غیرآماده و پرباگ از اندروید را روی گوشی خود نصب کنید، می‌توانید به این لینک بروید و ایمیج کامل DP1 را بگیرید. فایل‌های OTA هم اینجا قرار داده شده است. این پیش‌نمایش با تمام پیکسل‌ها به جز نسخه اول پیکسل و پیکسل ایکس ال سازگاری دارد. مجددا توصیه می‌کنیم که اگر حوصله دردسر ندارید و نمی‌خواهید گاه و بیگاه به ریکاوری مود بروید یا ببینید که بخش‌هایی از سیستم به درستی کار نمی‌کند، این نسخه را نصب نکنید.

image

نظر شما درباره اندروید ۱۱ چیست؟ تغییرات آن را می‌پسندید؟ فکر می‌کنید چه تغییرات دیگری باید تا زمان انتشار نسخه نهایی به این سیستم عامل اضافه شود؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

mehrdadebrahimzadeh

۱۳۹۸/۱۲/۳
سلام .این ویژگی های که برای اندروید 11میخواد منتشر بشه همین الان تو نسخه 9و10واسه گوشی های سامسونگ منتشر شده و داریم باهاش کار میکنیم