خانهاخبار
فناوری نانوسل در لنز 108 مگاپیکسلی گلکسی S20 چگونه کار می‌کند؟

فناوری نانوسل در لنز 108 مگاپیکسلی گلکسی S20 چگونه کار می‌کند؟

سامسونگ به‌تازگی جزئیات بیشتری درباره نحوه عملکرد سنسور 108 مگاپیکسلی گلکسی اس 20 الترا منتشر کرده که ساختار و مکانیزم‌های این سنسور را تشریح می‌کند.
۱۳۹۸/۱۱/۲۶

سامسونگ سه‌شنبه هفته پیش از خانواده تلفن‌های هوشمند گلکسی اس ۲۰ رونمایی کرد و هنوز بسیاری از خبرگزاری‌ها مشغول صحبت درباره این محصولات هستند. سری گلکسی اس ۲۰ به باور عده‌ای با اختلاف یکی از جذاب‌ترین سری‌های سامسونگ در چند سال اخیر به حساب می‌آید که سایه بزرگی روی سر گلکسی زد فلیپ انداخته است.

قدرتمندترین عضو این خانواده گلکسی اس ۲۰ الترا نام دارد که دو ویژگی آن توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده است: سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی دوربین اصلی و قابلیت بزرگ‌نمایی ۱۰۰ برابری «زوم فضایی». این شرکت اخیرا اطلاعاتی را درباره ساختار و عملکرد سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ایزوسل برایت HM1 منتشر کرده که در ادامه آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم. پیش‌تر در مطلبی به بررسی نحوه عملکرد زوم فضایی پرداخته بودیم.

اگر برایتان سوال است که چرا این سنسور ۱۰۰ مگاپیکسلی نیست و به جای آن از رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند، در پاسخ باید بگوییم چون ۱۲ ضرب‌در ۹ می‌شود ۱۰۸. چرا ۹؟ چون این عدد اولین مربع کامل بعد از ۴ است. اگر همچنان برای درک این مسئله مشکل دارید، به تصویر زیر توجه کنید.

image

هر کدام از ۱۰۸ میلیون پیکسل این سنسور یک مربع با اضلاع ۰.۸ میکرومتری است (هر میکرومتر برابر با ۰.۰۰۰۰۰۱ متر است؛ برای مقایسه، اندازه هر موی سر انسان ۱۷ میکرومتر است). اگرچه این اندازه در محیط‌هایی با نور مناسب به اندازه کافی بزرگ به نظر می‌رسد، اما در محیط‌های کم‌نور به پیکسل‌های بزرگ‌تری نیاز دارید تا بتوانید تصویر مناسبی ثبت کنید.

این‌جاست که فناوری نانوسل وارد کار می‌شود. نانو واژه‌ای لاتین به معنای ۹ است. این عدد همان تعداد پیکسلی است که سنسور دوربین از آن برای خلق پیکسلی با اضلاع ۲.۴ میکرومتری استفاده می‌کند. بدین ترتیب، موبایل ما می‌تواند در محیط‌های کم‌نور هم تصاویری با رزولوشن بالا تولید کند که جزئیات آن بیشتر از سنسورهای ۴۸ مگاپیکسلی باشد. ولی قضیه فراتر از این‌هاست؛ فناوری ایزوسل قادر است تارشدگی را به شکلی قابل توجه و افت اپتیکال و بازتاب نوری را تا جای ممکن کاهش دهد.

image

افزون بر این، سنسور جدید سامسونگ برای انتخاب فاصله نوردهی صحیحِ هر پیکسل از فناوری HDR آنی استفاده و برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن نوردهی‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب می‌کند. به منظور جلوگیری از تار شدن تصاویر، سیستم لرزشگیر الکترونیکی مبتنی بر ژیروسکوپ و سیستم تشخیص فاز Super-PD با یکدیگر برای دستیابی به بهترین خروجی کار می‌کنند.

گلکسی اس ۲۰ الترا حتی بدون لنز پریسکوپ نسبت به اکثر موبایل‌های بازار قابلیت‌های زوم بهتری دارد. سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی این گوشی بدون افت کیفیت امکان زوم ۳ برابری را فراهم می‌کند. سامسونگ می‌گوید سنسور آن‌ها به جای استفاده از پردازنده موبایل، به طور مستقیم پیکسل‌ها را با استفاده از یک IP توکار سخت‌افزاری تبدیل می‌کند تا به این امکان دست یابد.

در نتیجه به نظر می‌رسد که این سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی در پروسه ادغام پیکسل‌ها با تفاوت‌های جزئی مشابه سنسورهای ۴۸ مگاپیکسلی عمل می‌کند. اکنون باید منتظر بررسی‌های دقیق و فنی بمانیم تا ببینیم این تلفن هوشمند در عمل تا چه اندازه رضایت کاربران را جلب خواهد کرد.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)